Απόλλων Κιθαρωδός

Γλυπτοθήκη Μονάχου

Φίλες και φίλοι,
Τα ταξίδια της ελληνικής τέχνης στα μουσεία του κόσμου συνεχίζονται και το 2019. Εγώ και η φιλότεχνη στέγη της Τζένης σας ευχόμαστε να έχετε μια υπέροχη χρονιά, γεμάτη υγεία και αγάπη!
Ξεκινάμε με την παρουσίαση ενός καταπληκτικού μαρμάρινου γλυπτού, ύψους 2.53 μέτρων που εκτίθεται στην περίφημη Γλυπτοθήκη του Μονάχου, αντίγραφο ελληνικού αγάλματος του 420 π.Χ, αποδιδόμενο στον Σκόπα.

Το συγκεκριμένο, αποκαλείται και «Απόλλων Barberini».
Το κεφάλι μέχρι τον λαιμό είναι φτιαγμένο από ξεχωριστό κομμάτι μαρμάρου και προσαρμόζεται σε αντίστοιχη οπή του δώματος. Απεικονίζει έναν μεγαλοπρεπή και μεγαλόσωμο θεό, ο οποίος πλησιάζει με αργό βηματισμό, μένοντας μια στιγμή ακίνητος, στηριζόμενος στο δεξί του πόδι, με ελαφρά λυγισμένο και χαλαρό το αριστερό. Στο αριστερό του χέρι κρατά μια τεράστια κιθάρα.
Αντίθετα με τις συνήθεις απεικονίσεις του -εμφανίζεται γυμνός ή περίπου γυμνός, ενσαρκώνοντας το αθλητικό ιδεώδες- ο Κιθαρωδός Απόλλων φορά έναν μακρύ και βαρύ χιτώνα που φτάνει το έδαφος σχηματίζοντας πλούσιες και βαθιές πτυχώσεις. Στη μέση του, μια φαρδιά ζώνη σφίγγει τον χιτώνα που αναδιπλώνεται και την σκεπάζει.
Τα μάτια του αγάλματος είναι ένθετα από λευκό μάρμαρο, με την ίριδα και τις βλεφαρίδες φτιαγμένες από χαλκό.
Η κόμη, πλούσια και περίτεχνη, καταλήγει σε μακριούς βοστρύχους μέχρι το ύψος του θώρακα.

Παλιότερα θεωρούσαν ότι επρόκειτο για γυναικεία μορφή, συγκεκριμένα απόδοση της μούσας του Αργείου γλύπτη Αγελάδα, που ήταν δάσκαλος του Φειδία και του Πολύκλειτου. Ωστόσο, αποδείχτηκε ότι παριστάνει τον Απόλλωνα, επειδή η ενδυμασία του είναι εκείνη η εορταστική των Πυθίων, η οποία φοριόταν από τους καλλιτέχνες που έπαιρναν μέρος στον διαγωνισμό μουσικής.
Παράλληλα με το εξαιρετικό άγαλμα, δείτε, φίλες και φίλοι, και μια ζωγραφική απεικόνιση του θεού Απόλλωνα, αυτή τη φορά με τη λύρα του.
Κλικ εδώ για περισσότερα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου