Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ο δρόμος με τα χίλια χρώματα * Το χέρι του Θεού * Μάτια γεμάτα ενοχή * Αθώα ενοχή * #foodporn * Γλυκιά μου Τίνα * Δε θέλεις να κοιμηθείς μαζί μου * Ένας ανεκτίμητος θησαυρός * Σουπάι: Η καρδιά του δαίμονα * Όλα γίνονται για κάποιο λόγο * Αντίο κύριε εισαγγελέα... * Μακροβίπερα * Ο ήχος των ορίων * Μην ξεχάσεις να αγαπάς * Προσπέρνα και ζήσε * Λύκοι στην πόλη * Όρκος στις φλόγες * Ο κατηραμένος όφις ** Νουβέλες: Ο Σπινέλλι στον Κάμπο ** Ποίηση: Μετάβαση * Ειρμός Αιτιών * Ηχώ του όχι: Μες στον λαβύρινθο * Νότες Νοσταλγίας * Lacrimosa * Είναι αυτά τα τελευταία ποιήματα που γράφω για σήμερα * Πώς αγαπάν ένα χρυσόψαρο * Η γάτα του Σρέντινγκερ ** Άλλα: Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής * Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Θεοδόσης Αγγ. Παπαδημητρόπουλος * Ο Κεκλημένος ** Διηγήματα: Πουλιά κι Ανεμώνες * Το τραγούδι των Ινουίτ ** Παιδικά: Το μαγικό δάσος * Η μάγισσα Πολύχρωμη και ο μικρός ζωγράφος ** Βιογραφία και Τέχνη: Ο Δάσκαλος Σταύρος Μεταλληνός: Θα επικρατήσει το φως και Η τέχνη της προσωπογραφίας ** Θέατρο:

Τετάρτη, 25 Οκτωβρίου 2017

Ηλιοτρόπια

Βίνσεντ Βαν Γκόγκ
Φίλες και φίλοι,

Στο τρίτο και τελευταίο μέρος του αφιερώματος στον μεγάλο Ολλανδό ζωγράφο, σας παρουσιάζω τα Ηλιοτρόπια, ένα από τα πιο διάσημα και πολύ αγαπημένα θέματα του καλλιτέχνη, το σήμα κατατεθέν του θα τολμούσα να πω.
Εκτός από τον συγκεκριμένο πίνακα, ο Βαν Γκόγκ ζωγράφισε άλλες δέκα παραλλαγές, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Άρλ, εφαρμόζοντας μια εντελώς νέα αντίληψη για τη νεκρή φύση, μετατρέποντάς την από τη μια σε διακοσμητικό στοιχείο και από την άλλη σε εικόνα γεμάτη ενέργεια.

Ο ζωγράφος είχε αρχίσει να ζωγραφίζει βάζα με λουλούδια, επηρεασμένος από τα έργα του Μοντισελί, ενός καλλιτέχνη του οποίου το ύφος θύμιζε πολύ τον Ντελακρουά. Ο Μοντισελί χρησιμοποιούσε έντονα, ζωηρά χρώματα που εντυπωσίαζαν πολύ τον Βαν Γκόγκ.
Εν τούτοις, τα ηλιοτρόπια μετατρέπονται εδώ σ’ ένα είδος αιώνιας και υποβλητικής συνάμα εικόνας, που διαφέρει ριζικά από τον εφήμερο χαρακτήρα των παραδοσιακών αποδόσεων νεκρής φύσης.
Ο καλλιτέχνης αξιοποιεί το πάθος του για τις γιαπωνέζικες στάμπες, από τις οποίες υιοθετεί την χρήση επιπέδων, δισδιάστατων επιφανειών χρώματος. Το καφέ περίγραμμα του βάζου, το οποίο χωρίζει και τον τοίχο του φόντου από το τραπέζι (ή το πάτωμα) έχει ακριβώς αυτή την λειτουργία, δηλαδή να δημιουργήσει την εντύπωση των δίχως όγκο επιφανειών ενός κολάζ.
Στα λουλούδια, όμως, η λογική είναι διαφορετική. Αν ο Βίνσεντ ακολουθεί έναν κυψελωτό τύπο απεικόνισης για το βάζο και το φόντο, τα ηλιοτρόπια αποδίδονται με τις πιο κοφτές πινελιές, οι οποίες ακολουθούν την κατεύθυνση των πετάλων και των φύλλων. Με τον τρόπο αυτό, τα λουλούδια ζωντανεύουν και αποκτούν «προσωπικότητα» καθώς τους αποδίδεται μεταφορική σημασία καθιστώντας τα σύμβολα της ζωτικότητας της φύσης.
Στον πίνακα συνδυάζονται αρμονικά δύο χρώματα: το πράσινο των φύλλων και του φόντου (ανοιχτότερη απόχρωση) και το κίτρινο του τραπεζιού ή πατώματος, του βάζου και των λουλουδιών.
Ο Βαν Γκόγκ σκόπευε να χρησιμοποιήσει αυτή τη σειρά πινάκων για διακόσμηση στο «εργαστήριο του Νότου», το ατελιέ όπου δούλευε μαζί με τον Γκογκέν, προκειμένου οι δυο τους να δημιουργήσουν από κοινού μια νέα, δυναμική τέχνη.
Δεν ήταν εύκολη η συμβίωση των δύο ανδρών. Ο Βίνσεντ θαύμαζε τον Γκογκέν, αλλά εκείνος αισθανόταν ανώτερος από όλους τους σύγχρονούς του ζωγράφους και τον εκνεύριζε το γεγονός ότι ο Βαν Γκόγκ δεν εκτελούσε με ευλάβεια τις συμβουλές του.
Όταν τελικά ο Γκογκέν αποφάσισε να φύγει, ο Βαν Γκόγκ, βλέποντας το όνειρο για το «εργαστήριο του Νότου» να καταρρέει, έκοψε το αυτί του με ένα ξυράφι.
Κλικ εδώ για περισσότερα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Όρκος στις φλόγες, Μαρίνα ΧρόνηΤέσσερις τίτλοι των εκδόσεων Θεοδόσης Αγγ. ΠαπαδημητρόπουλοςΛύκοι στην πόλη, Άννα ΜικροπούλουΝότες Νοσταλγίας, Γιόλα Αργυροπούλου-ΠαπαδοπούλουΟ Σπινέλλι στον Κάμπο, Πάνος ΠαντελούκαςΗ μάγισσα Πολύχρωμη και ο μικρός ζωγράφος, Νανά ΜπροδήμαΟ ήχος των ορίων, Χρήστος Θ. Παπαδημητρίου
Πώς αγαπάν ένα χρυσόψαρο, Θάνος ΚαπλάνηςΕίναι αυτά τα τελευταία ποιήματα που γράφω για σήμερα, Θ. ΟρφανίδηςΚαραϊσκάκης: Ο παρεξηγημένος ήρωας, Γιάννης ΚωσταράςΠροσπέρνα και ζήσε, Φίλη ΝτόγκαΌλα γίνονται για κάποιο λόγο, Μαρίνα ΑτματσίδουΜακροβίπερα, Τάκης ΝταλάκοςΜην ξεχάσεις να αγαπάς, Χαρά Ανδρέου
Το τραγούδι των Ινουίτ, Λίλια ΤσούβαLacrimosa, Χρυσάνθη Ιακώβου
Αντίο κύριε εισαγγελέα..., Λίτσα ΚαποπούλουΟ κατηραμένος όφις, Πέτρος ΕυαγγελόπουλοςΟ Κεκλημένος, Ελένη ΣέννοιαΟ Δάσκαλος Σταύρος Μεταλληνός και Η τέχνη της προσωπογραφίας, Κατερίνα ΜεταλληνούΗ γάτα του Σρέντινγκερ, Τζωρτζίνα Κουριαντάκη