Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων. *** Κάθε Δευτέρα του Ιουλίου και του Αυγούστου δίνουμε ένα βιβλίο των εκδόσεων Παράξενες Μέρες με κλήρωση ανάμεσα σε όσους συμμετέχουν στις δωροθεσίες που είναι ανοιχτές αυτήν την εποχή!
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Το βέλος του έρωτα * Μορφή αδάμαστη - Εικόνα έμπνευσης * Ο φύλακας δαίμονάς μου * Η φυλακή της αγάπης * Σεξ, σεξ και πάλι σεξ * Τρεις χιλιάδες ψέματα * Ο δρόμος με τα χίλια χρώματα * Σκιές στις ράγες τα ταξίδια μας * Το χέρι του Θεού * Μάτια γεμάτα ενοχή * Αθώα ενοχή * #foodporn * Γλυκιά μου Τίνα * Δε θέλεις να κοιμηθείς μαζί μου ** Νουβέλα: Έρωτες της ζωής και του θανάτου ** Ποίηση: Κρυμμένες εποχές * Κολάζ λέξεων - Θάλασσα σκέψεων * Μετάβαση ** Άλλα: Έρως λυσιμελής * Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής ** Διηγήματα: Ιστορίες του Αρχαίου Κόσμου και της Επανάστασης * Η ζωή από το τζάμι περνά * Πιόνια στη σκακιέρα του έρωτα * Κάμερα * Πουλιά κι Ανεμώνες * ΚΟΝΕΚΤΙΚΑΤ * Καθαρή πόλη * Ατέλειωτος Ιούλιος και άλλες ιστορίες * Ήμερες ημέρες ** Παιδικά: Εδώ κι Εκεί και Μια μπισκοτένια αγάπη * Το μαγικό δάσος

Κυριακή, 25 Φεβρουαρίου 2018

Αυτοκράτωρ Αδριανός

του Χρήστου Λιακόπουλου
Είδαμε πρόσφατα τον θεατρικό μονόλογο Αυτοκράτωρ Αδριανός, σε κείμενο, σκηνοθεσία, πρωταγωνιστικό ρόλο, επιλογή μουσικής και φωτισμούς του Χρήστου Λιακόπουλου, στο θέατρο Αλκμήνη. One-man show, λοιπόν, κυριολεκτικά. Και εφόσον αναλαμβάνει κάποιος τέτοιο ρίσκο, πρέπει να είναι και έτοιμος για τα πάντα. Αν και η συγκεκριμένη παράσταση πηγαίνει απρόσμενα καλά, αφού διανύει την δεύτερη χρονιά παραστάσεων και προβλέπεται να συνεχιστεί και του χρόνου. Αποτελεί περισσότερο απόδειξη πως αν θέλει ο άνθρωπος να δουλέψει και να παράξει έργο μπορεί να το κάνει και μάλιστα με επιτυχία.

Το έργο ξεκινάει με τον αυτοκράτορα Αδριανό λίγο πριν πεθάνει. Άρρωστος, καταβεβλημένος από μία ασθένεια που δεν μπορούν οι γιατροί του να εντοπίσουν τι ακριβώς είναι, κουρασμένος ψυχικά και σωματικά, αρχίζει να θυμάται την ζωή του και πως έφτασε και κατάφερε να επιτύχει την ειρήνη στην αχανή ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Ιστορικά ο Αδριανός δεν ήταν ένας τυχαίος αυτοκράτορας της Ρώμης. Ήταν φιλόμουσος και αγαπούσε την φιλοσοφία.
Διόλου τυχαίο πως θεωρείται ένας από τους Πέντε Καλούς Αυτοκράτορες που διοίκησαν. Μεταξύ των πολλών «καλών» που έκανε, αναφορικά με τα καθ’ ημάς, ήταν και η διαμόρφωση του άστεως των Αθηνών. Μέσα στα μεγάλα έργα που έκανε για την διεύρυνση της Αθήνας, που την εκτιμούσε ιδιαίτερα ως πατρίδα των τεχνών και των γραμμάτων, ήταν και η ολοκλήρωση του ναού του Ολύμπιου Δία, με σκοπό να τον κάνει έδρα του Πανελληνίου. Και φυσικά ακόμα και σήμερα δεσπόζει σωζόμενη η Πύλη του Αδριανού, λίγο έξω από τον εν λόγω ναό. Κατά την διάρκεια της θητείας του υπήρξε αεικίνητος.
Σκοπός των πολλών ταξιδιών του ήταν η διασφάλιση των συνόρων της αυτοκρατορίας και η επικράτηση της παγκόσμιας ειρήνης (Pax Romana), με τα τότε δεδομένα. Υπήρξε στενός φίλος του μετέπειτα αυτοκράτορα Μάρκου Αυρηλίου, που τον υπέδειξε και ως έναν από τους ύστερους διαδόχους του, έως που τον επέβαλε.

Αυτά και πολλά άλλα ιστορικά στοιχεία αναφέρονται μέσα στον συγκεκριμένο μονόλογο. Και αν ήταν μόνον αυτά θα μιλούσαμε για έναν ιστορικό μονόλογο, στα όρια μιας διδακτικής παράστασης. Ευφυώς όμως ο κ. Χρ. Λιακόπουλος παρεμβάλλει και αρκετά άλλα στοιχεία της ζωής του Αδριανού, δραματοποιημένα. Χαρακτηριστικότερο είναι το επεισόδιο της σχέσης του Αδριανού με τον νεαρό Αντίνοο και της διαδικασίας που κατέληξε σε έλξη και αφόρητο έρωτα του κρατερού αυτοκράτορα με τον εκπάγλου καλλονής έφηβο.
Ερμηνεύεται χαρακτηριστικά η κίνηση αυτή του αυτοκράτορα, που ήταν ήδη παντρεμένος και βρισκόταν σε έναν γάμο που δεν του προσέφερε ικανοποίηση πνεύματος και σώματος. Το πως ερωτεύεται τον Αντίνοο και τι νοιώθει ύστερα από τον αδόκητο θάνατο του νέου, αποτελεί και πιο έντονο συναισθηματικό σκέλος του μονολόγου. Κι απ’ αυτό το σημείο κι ύστερα στέφεται με επιτυχία η παράσταση. Ουδέν χυδαίον, ουδέν σοκαριστικόν.

Όπως και σε κάθε μονόλογο ο ρόλος του ηθοποιού είναι κατά τι δυσκολότερος. Κι ο κ. Χρ. Λιακόπουλος τα καταφέρνει περίφημα –τηρουμένων των αναλογιών. Στην αρχή εμφανίζεται αρκούντως καταβεβλημένος ως άρρωστος Αδριανός. Στην συνέχεια, κι ενώ εισέρχεται στην αφήγηση της ιστορίας τους, φαίνεται να ανακτά την σφριγηλότητα της νιότης και να αφηγείται τα γεγονότα που τον οδήγησαν στον θρόνο λες και τα ζει εκείνη την στιγμή. Στην συνέχεια και ανάλογα το σημείο αφήγησης της ζωής του Αδριανού και των γεγονότων που έζησε υπεισέρχονται και οι αντίστοιχες ψυχικές διακυμάνσεις. Όλα ευκρινέστατα. Ώσπου στο τέλος, ο Αδριανός εμφανίζεται στην αρχική του κατάσταση της μοιραίας ασθενείας, έτοιμος να αποχαιρετήσει τον κόσμο, μεστός εμπειριών, γνώσεων και συναισθημάτων.
Η παράσταση μας άρεσε –τηρουμένων των αναλογιών. Και λέμε τηρουμένων των αναλογιών διότι αναγνωρίζουμε σαφώς το πάρα πολύ δύσκολο της μεταφοράς μιας τέτοιας προσωπικότητας, με τέτοιο βάρος ιστορίας, στο σανίδι. Μια αναλυτικότερη περιγραφή με δραματοποιημένα στοιχεία μιας τέτοιας ζωής θα ήθελε ημέρες πρόζας. Άρα, ελέγχοντας τα στοιχεία που επέλεξε ο κ. Χρ. Λιακόπουλος να εντάξει στην παράσταση και να δραματοποιήσει, θεωρούμε πως τα πήγε πάρα πολύ καλά. Μας άρεσε και η επιλογή της επικής αφήγησης, ήτοι της αφήγησης που αρχίζει από ένα σημείο και καταλήγει σε αυτό. Ήταν μια πολύ σωστή επιλογή. Οι φωτισμοί ιδιαίτερα επιτυχημένοι εξυπηρετούσαν την αφήγηση χαρακτηριστικά. Ομοίως και η μουσική που επελέγη, αν και σε κάνα-δυο σημεία ήταν εμφανώς αταίριαστη.

Πάντως, ως σύνολο, και λαμβάνοντας υπόψιν πως όλα δημιουργήθηκαν από έναν και μοναδικό άνθρωπο για την εν λόγω παράσταση, θεωρούμε πως είναι άξια συγχαρητηρίων. Πόσα άλλα να κάνει ένας άνθρωπος μόνος του;
Περισσότερα του ίδιου
Η παράσταση παίζεται κάθε Τετάρτη στις 19:00 στο θέατρο Αλκμήνη, Αλκμήνης 8-12, Κάτω Πετράλωνα (Γκάζι), 2103428650
Πληροφορίες και περισσότερες εντυπώσεις θα βρείτε εδώ


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Γλυκιά μου Τίνα, Παύλος ΚουτρουμπάςΤο χέρι του Θεού, Βασίλης ΚυριλλίδηςΚαθαρή πόλη, Βαγγέλης ΠαπαδιόχοςΣκιές στις ράγες τα ταξίδια μας, Τ. ΕμμανουηλίδουΜΟρφή αδάμαστη - εικόνα έμπνευσης, Γιάννης ΠαπαγεωργίουΚολάζ λέξεων - Θάλασσα σκέψεων, Γ. ΜπαμπανιώτηςΑθώα ενοχή, Γιώτα Μπατιστάτου
#foodporn, Δημήτρης ΚοπαράνηςΜάτια γεμάτα ενοχή, Π. Τσολάκη-ΑγγελοπούλουΗ φυλακή της αγάπης, Τζέιμς Π. ΧάντλεϊΔε θέλεις να κοιμηθείς μαζί μου, Μάιρα ΖαρέντηΑτέλειωτος Ιούλιος, Ζντράφκα ΕφτίμοβαΣεξ, σεξ και πάλι σεξ, Χρήστος ΑναστασιάδηςΒιβλία των εκδόσεων Ελκυστής
Τρεις χιλιάδες ψέματα, Μαρία Μαυρίδου-ΚαλούδηΉμερες ημέρες, Μουράτης ΚοροσιάδηςΈρωτες της ζωής και του θανάτου, Άγγελος Μπάκας
Μετάβαση, Νεφέλη ΣμίχεληΚρυμμένες εποχές, Κάια ΛαμουρέΟ δρόμος με τα χίλια χρώματα, Έλενα ΓιοβανάκηΜια μπισκοτένια αγάπη και Εδώ κι Εκεί