Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ο δρόμος με τα χίλια χρώματα * Σκιές στις ράγες τα ταξίδια μας * Το χέρι του Θεού * Μάτια γεμάτα ενοχή * Αθώα ενοχή * #foodporn * Γλυκιά μου Τίνα * Δε θέλεις να κοιμηθείς μαζί μου * Ένας ανεκτίμητος θησαυρός * Σουπάι: Η καρδιά του δαίμονα * Όλα γίνονται για κάποιο λόγο * Αντίο κύριε εισαγγελέα... * Μακροβίπερα * Ο ήχος των ορίων * Μην ξεχάσεις να αγαπάς * Προσπέρνα και ζήσε ** Νουβέλες: Ο Σπινέλλι στον Κάμπο ** Ποίηση: Μετάβαση * Ειρμός Αιτιών * Ηχώ του όχι: Μες στον λαβύρινθο * Νότες Νοσταλγίας * Lacrimosa * Είναι αυτά τα τελευταία ποιήματα που γράφω για σήμερα * Πώς αγαπάν ένα χρυσόψαρο ** Άλλα: Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής * Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Θεοδόσης Αγγ. Παπαδημητρόπουλος * Ο Κεκλημένος ** Διηγήματα: Πουλιά κι Ανεμώνες * Το τραγούδι των Ινουίτ ** Παιδικά: Το μαγικό δάσος * Η μάγισσα Πολύχρωμη και ο μικρός ζωγράφος ** Βιογραφία και Τέχνη: Ο Δάσκαλος Σταύρος Μεταλληνός: Θα επικρατήσει το φως και Η τέχνη της προσωπογραφίας ** Θέατρο:

Σάββατο, 29 Μαΐου 2021

Ντέστινι

Ντέστινι, Γιώργος Ζώτος

Τον γνωρίσαμε κι αγαπήσαμε μέσα από τα αστυνομικά του μυθιστορήματα (Ένοχος λαγός, Βροχή από αίμα, Φονικό κονσέρτο) και από μικρότερες ιστορίες του, όπως το διήγημα Στη φάκα ή το Λάθος αριθμός ή το θεατρικό Η γιαγιά μας πέθανε, εφόσον έχει λατρέψει και μελετήσει επαρκώς το λογοτεχνικό αυτό είδος (Αφιέρωμα στην αστυνομική λογοτεχνία) αλλά και «εξασκήσει» εξίσου (βλέπε και Η υπόθεση του ταλαντούχου ηθοποιού). Τον τελευταίο χρόνο, ο Γιώργος Ζώτος, επανήλθε στα γράμματα με το πιο ευαίσθητο σύγγραμμά του, το πιο κοινωνικό από ό,τι έχει γράψει (νομίζω) και πιθανότατα το πιο δραματικό του.

Στο «Ντέστινι» υπάρχει μια καθαρόαιμη νουάρ χροιά (υπόκοσμος, παραβατικότητα, βία, αίμα κ.ά.), η εγκληματική ματιά του τράφικινγκ (που το «βλέπει» από μέσα και όχι επιφανειακά), ανθρώπινο δράμα αλλά και ένα οδοιπορικό περιπέτειας στα μέρη που αφορούν στο ταξίδι ως την Ελλάδα. Ο συγγραφέας έχει αφήσει -για λίγο θαρρώ- τον έξυπνο ήρωά του με τη μεγάλη διαύγεια πνεύματος που του «χαρίζει» ικανότητες να φτάσει ως το τέλειο έγκλημα ή στην εξιχνίασή του, όταν όλοι οι άλλοι αποτυγχάνουν οικτρά, και θίγει το τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα με ρεαλισμό.

Φυσικά, όπως είναι αναμενόμενο, εδώ υπάρχουν σκληρές εικόνες αλλά υπάρχει και ανθρωπιά, συμπόνια, ενώ οι συνεχείς εξελίξεις κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον. Τα σύντομα κεφάλαια (που σε μια κινηματογραφική εκδοχή θα αντιστοιχούσαν σε σκηνές) προσφέρουν μια όμορφη ροή στην ιστορία και τα εμβόλιμα flash back ολοκληρώνουν την εικόνα· παράλληλα, αποτελούν μια επιπλέον ιστορία μέσα στην ιστορία χρησιμεύοντας πολλαπλά: συμβάλουν στην αντιπαραβολή της αφρικανικής ζούγκλας των άγριων ζώων με την αθηναϊκή ζούγκλα των ανθρώπων, προσφέρουν το άλλοθι στις άπορες κοινωνικές ομάδες της μαύρης ηπείρου, ενδυναμώνουν την εκμετάλλευση, δυναμιτίζουν το συναίσθημα κ.λπ.

Στην υπόθεση, θα γνωρίσουμε την Νιγηριανή Ντέστινι, μια δεκαοχτάχρονη που αφήνει την πατρίδα της για να προσεγγίσει την Ευρώπη που υπόσχεται καλύτερη ζωή, ποιότητα και ευκαιρίες... Πολύ γρήγορα οι ελπίδες μετατρέπονται σε εφιάλτες και αδιέξοδα. Σε τραύμα και πόνο.

Με βάση την Ντέστινι και τη δική της ιστορία-μοίρα, ο Ζώτος καταγράφει το τράφικινγκ από τη μεριά των θυμάτων φορτίζοντας τον αναγνώστη με συγκίνηση και συμπόνοια αλλά και οργή, θυμό κ.ά. Τα χειρότερα όλων είναι οι άκαρπες φιλοδοξίες, τα όνειρα που στραπατσάρονταν από το πέος κάποιου χοντρού, φαλακρού λευκού με ανώμαλες ορέξεις σε κάποιο βρόμικο δωμάτιο της Σωκράτους, το κολαστήριο που προσφέρουν οι μεν στους δεν μαζί με την ισόβια «δέσμευση»-φυλακή. Μάλιστα, το πόνημα έρχεται σε μια εποχή που, συμπτωματικά, μας απασχολεί πάρα πολύ το θέμα της βίας, της κακοποίησης, της προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειας κ.ο.κ. αν και εδώ συναντάμε ακόμα πιο σκληρές συνθήκες.
Το ερώτημα που προκύπτει αναπόφευκτα είναι αν υπάρχει κάπου κάποιο είδος διαφυγής, δικαίωσης ή απονομής δικαιοσύνης. Αλλά για αυτά θα πρέπει να διαβάσετε το βιβλίο και να βιώσετε από πρώτο χέρι την αγωνία για την τύχη των προσώπων· λίγο περισσότερο για της Ντέστινι.

Ένα καλογραμμένο μυθιστόρημα, από τις εξαιρετικές εκδόσεις Βασιλείου, που αφήνει ένα υπέροχα παραβολικό, και με τον τρόπο του συμβουλευτικό, απόσταγμα: αν θελήσεις να πειράξεις κάποιον -οποιονδήποτε, αλλά ακόμα και τον πιο αδύναμο, τον πιο μικρό- φρόντισε να τον σκοτώσεις. Αν τον αφήσεις να ζήσει, θα γίνει τέρας και τότε θα πρέπει να αντιμετωπίσεις το θηρίο.
Ένα μυθιστόρημα σκληρό κι ανθρώπινο μαζί. Βίαιο και τρυφερό. Μαύρο και λευκό. Μαζί.
Αυτό.

Διαβάστε το!



ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Γλυκιά μου Τίνα, Παύλος ΚουτρουμπάςΤέσσερις τίτλοι των εκδόσεων Θεοδόσης Αγγ. ΠαπαδημητρόπουλοςΝότες Νοσταλγίας, Γιόλα Αργυροπούλου-ΠαπαδοπούλουΕιρμός Αιτιών,  Νίκος Η. ΦραντζήςΟ Σπινέλλι στον Κάμπο, Πάνος ΠαντελούκαςΗ μάγισσα Πολύχρωμη και ο μικρός ζωγράφος, Νανά ΜπροδήμαΟ ήχος των ορίων, Χρήστος Θ. Παπαδημητρίου
Είναι αυτά τα τελευταία ποιήματα που γράφω για σήμερα, Θ. ΟρφανίδηςΠώς αγαπάν ένα χρυσόψαρο, Θάνος ΚαπλάνηςΠροσπέρνα και ζήσε, Φίλη ΝτόγκαΚαραϊσκάκης: Ο παρεξηγημένος ήρωας, Γιάννης ΚωσταράςΌλα γίνονται για κάποιο λόγο, Μαρίνα ΑτματσίδουΜακροβίπερα, Τάκης ΝταλάκοςΜην ξεχάσεις να αγαπάς, Χαρά Ανδρέου
Το τραγούδι των Ινουίτ, Λίλια ΤσούβαΑντίο κύριε εισαγγελέα..., Λίτσα ΚαποπούλουLacrimosa, Χρυσάνθη Ιακώβου
Ο Κεκλημένος, Ελένη ΣέννοιαΗχώ του όχι: Μες στον λαβύρινθο, Γιώργος ΜαταλλιωτάκηςΟ Δάσκαλος Σταύρος Μεταλληνός και Η τέχνη της προσωπογραφίας, Κατερίνα ΜεταλληνούΣουπάι: Η καρδιά του δαίμονα, Μάριος Μητσόπουλος