Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα * Μέθεξη * Άννα * Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου * Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν * Ένα πιο σκοτεινό φως * Η οργή του Θεού και άλλες ιστορίες ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ * Πέντε βιβλία από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Ο Ευστράτιος Σαρρής και Η τέχνη για το κάλλος

ρθε…

Τρανό
πικολυρικό
Χνάρι
Νοόπλαγκτης
λιαχτῖδος!

Γλῶσσα
αμβική
ναπεπταμένη!

Τραγούδι
νειρόπλαστο!

Καστρόπυργος
πάτητος
Λαλιᾶς
Λησμονημένης!
δηγός
Συγγραφῆς…

Ἀπὸ τὶς Ἐκδόσεις Θεοδόση Ἀγγ. Παπαδημητρόπουλου κυκλοφορεῖ ἡ ποιητικὴ συλλογὴ τοῦ Εὐστρατίου Σαρρῆ: Ἡ τέχνη γιὰ τὸ κάλλος. Οἱ ἔμμετρες συνθέσεις, γλωσσικῶς καὶ ὑφολογικῶς ἀναγόμενες στὴν Μεσαιωνικὴ Ἑλληνική, πλέκονται γύρω ἀπὸ διαιώνια ζητήματα (ζωή, θάνατος, ἀγάπη, ἔρως, ἐπέκεινα), ὅπως πλέον ἐκλαμβάνονται ἀπὸ τὸν σύγχρονο δημιουργό.

Πότε ἀγροικήθη ἀλήθεια πλέον μεγάλη
ἀπ᾽ τὴν ἀλήθεια: Ἡ τέχνη γιὰ τὸ κάλλος,
κι ἂν δίχως το, ψεῦδος καὶ καρναβάλι.
Ποίημα: Ἡ τέχνη γιὰ τὸ κάλλος, σ. 75-6.

Παραπάνω, ο Ευστράτιος Σαρρής, αποδεχόμενος την πρό(σ)κληση του Ακρότιτλου γράφει για την ποιητική του συλλογή και ακολούθως, παρακάτω, απαντά σε μια μικρή συνέντευξη μεγάλων βιβλιοταξιδιών.


Τι σας ώθησε να γράψετε αυτό το βιβλίο;
Εὐστράτιος Σαρρῆς: Ἡ ἀμόλευτη ἀγάπη μου γιὰ τὸν μουσικὸ λόγο, τὴν ἔμμετρη ποίηση. Ἡ ἀνάγκη μου νὰ ζῶ δημιουργῶντας. Ὁ ἀκαταγώνιστος ἔρωτας ὁποὺ νιώθω γιὰ τὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα. Ἡ ἐπιθυμία μου νὰ δείξω καὶ νὰ ὑπερασπιστῶ ἕναν ἄλλον Ἑλληνισμό, ὀρφικό, πλατωνικό, χριστιανικό, πάντως μυστικό. Ἡ πίστη μου στὴν ἀναδημιουργικὴ δύναμη τῆς ὑστερομεσαιωνικῆς δημοτικῆς γλώσσας καὶ ἡ ἀνάδειξη ἄλλων δρόμων καί, ἐλπίζω ὄχι ὁριστικῶς χαμένων, δυνατοτήτων.

Αν θα έπρεπε να το περιγράψετε με μία μόνο λέξη, ποια θα ήταν αυτή;
Ε.Σ.: Ἐπικολυρικό.

Τι θα συμβουλεύατε εκείνον που επρόκειτο να το διαβάσει;
Ε.Σ.: Πλὴν τῆς αἰσθητικῆς ἀπολαύσεως, τὴν ὁποία πάντα πρέπει νὰ ἐνέχῃ καὶ νὰ προσφέρῃ ἕνα λογοτεχνικὸ ἔργο μέσῳ τῶν διανοημάτων, τῶν τεχνικῶν, τῆς μορφῆς, θὰ συμβούλευα νὰ μελετήσῃ βαθύτερα τὴν γλῶσσα. Βεβαίως τὸν λεξικολογικὸ πλοῦτο, τὴν πολυτυπία, τὴν πλαστικότητα τοῦ λόγου· καὶ ἂν ὑφίστανται τὰ προηγούμενα ὁ ἀναγνώστης ἂς κρίνῃ. Ὅμως κυρίως τὴ δομὴ τοῦ λόγου, τὶς συντάξεις, τοὺς τρόπους ἐκφορᾶς, ὅπου ἴσως κατὰ περιπτώσεις κάπως νὰ ξενίζουν τοὺς σημερινοὺς ἑλληνοφώνους. Στόχος σταθερὸς τῶν κειμένων μου ὁ ἀναγνώστης νὰ ἀπαντᾷ στοιχεῖα ἀπ’ ὅλη τὴν ἱστορία τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας. Τοῦτο ἐπέτυχε στὸν ἀπόλυτο βαθμὸ ὁ Ἀλέξανδρος Παπαδιαμάντης, ἐκκινῶντας βεβαίως ἀπὸ τὸ βασίλειο τῆς καθαρεύουσας. Δημιούργησε μία γλῶσσα πλατειά, ἡ ὁποία δὲν γνωρίζει χρονικοὺς καὶ τοπικοὺς περιορισμούς· στὶς περίτεχνες ἀράδες του, ἁρμονικὰ συνταιριασμένες, συνυπάρχουν ὁμηρικὲς λέξεις μὲ ντοπιολαλιὲς καὶ ὅλα τὰ ἐνδιάμεσα. Ἐμένα μὲ γοήτευσε ἀπὸ μικρὴ ἡλικία ἡ ὑστερομεσαιωνικὴ ἑλληνικὴ κι’ ἐκεῖ ἀπάνω παλεύω νὰ χτίσω κάτι παρόμοιο καὶ μικρό, ἕκαστος μὲ τὶς δυνάμεις του.

Αν το βιβλίο σας ήταν/γινόταν ένα κανονικό ταξίδι κάπου στον κόσμο, που θα πηγαίναμε και πόσες μέρες θα κρατούσε;
Ε.Σ.: Θὰ ἔλεγα κυρίως πέριξ τῆς ἀνατολικῆς Μεσογείου καὶ τῶν ἐπικρατειῶν τὶς ὁποῖες ἀγκαλιάζει ἢ μὲ τὶς ὁποῖες συνορεύει ἡ πολιτισμικὴ ζώνη τοῦ Ἑλληνισμοῦ. Ὅμως τοῦτο σὲ ἑνοποιημένο ἱστορικὸ χρόνο καὶ πέραν αὐτοῦ, κάπου ἀναμεσὶς πραγματικότητος καὶ ὀνείρου. Τὸ ὅραμα τὸ ὁποῖο ἀργάζω εἶναι ἕνας ὑπερχρονικὸς καὶ ἀρχετυπικὸς μεσαιωνικὸς κόσμος, ὁ ὁποῖος ἐμπεριέχει ὅλο τὸ παρελθὸν καὶ κάθε μέλλον.
Ἡμέρες… δὲν θὰ κρατοῦσε ἡμέρες, ἀλλὰ θὰ ἀποτελοῦσε μία παράλληλη διάσταση, τὸ ἴδιο ζῶσα καὶ ἀληθινὴ μὲ τὴν καθημερινὴ πραγματικότητα.

Κλείστε τη μίνι συνέντευξη με μία φράση/παράγραφο από το βιβλίο.
Ε.Σ.:

Εἶμαι παιδὶ δεκάχρονο, φορῶ ξέφτια πορφύρας,
ζυγὸν ὑψώνω ἡλιαντικρύ, σταμνὶ ἀδειανὸ βαστάω,
ἀγύρτης πάω γυμνόποδος, ῥηγόπρεπα περνάω,
κηρύττω ἀνάβρα μυστική μιᾶς ὑπερούσιας μοίρας.

Ἐνώπιος στὸν ποταμὸ κι’ ὁ ποταμὸς τραβιέται·
γέρνω στὴ λίμνη, ἐστέρεψε, ζητῶ βροχή ἐβουβάθη·
μοῦ ἐπούλησαν σκασμένη γῆ γιὰ ὑδάτινο χωράφι·
τ’ ἄνυδρο χῶμα ἔγλειψα μὰ ἡ δίψα ποῦ νὰ σβηέται.

Ὑγιὸς τῆς Κύπριδος κι ἀγγόνι τ’ Οὐρανοῦ,
τ’ ἀρχῆθεν Κάλλος πίνω λαίμαργα στὸν νοῦ·
τ’ ἁβρὸ ἡ γεωμετρία τ’ ὄνειρό μου,
ἀμμόκαστρο στὲς θύελλες τοῦ χρόνου.

Ἀπὸ τὸ ποίημα «Ὑδροχοϊκός».

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Νόστος, Εν ονόματι της μούσας Ερατώς, Διόρθωση Ημαρτημένων, Η χρυσή κληρονόμος και ΦρουτίνοWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΗ οργή του Θεού και άλλες ιστορίες, Ιωάννας ΣερίφηΈνα πιο σκοτεινό φως, Μαρίας ΣυλαϊδήΟ καπετάνιος τση ΖάκυθοςΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Μέθεξη, Μαρίας ΠορταράκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΆννα, Μαρίας ΚέιτζΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη