Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων. *** Κάθε Δευτέρα του Ιουλίου και του Αυγούστου δίνουμε ένα βιβλίο των εκδόσεων Παράξενες Μέρες με κλήρωση ανάμεσα σε όσους συμμετέχουν στις δωροθεσίες που είναι ανοιχτές αυτήν την εποχή!
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Η ρεπόρτερ * Το βέλος του έρωτα * Μορφή αδάμαστη - Εικόνα έμπνευσης * Ο φύλακας δαίμονάς μου * Η φυλακή της αγάπης * Σεξ, σεξ και πάλι σεξ * Τρεις χιλιάδες ψέματα * Ο δρόμος με τα χίλια χρώματα * Σκιές στις ράγες τα ταξίδια μας * Το χέρι του Θεού * Μάτια γεμάτα ενοχή * Αθώα ενοχή * #foodporn ** Νουβέλα: Έρωτες της ζωής και του θανάτου ** Ποίηση: Σε τρίτο ερωτικό * Κρυμμένες εποχές * Κολάζ λέξεων - Θάλασσα σκέψεων * Μετάβαση ** Άλλα: Έρως λυσιμελής * Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής ** Διηγήματα: Ιστορίες του Αρχαίου Κόσμου και της Επανάστασης * Η ζωή από το τζάμι περνά * Πιόνια στη σκακιέρα του έρωτα * Κάμερα * Πουλιά κι Ανεμώνες * ΚΟΝΕΚΤΙΚΑΤ * Καθαρή πόλη * Ατέλειωτος Ιούλιος και άλλες ιστορίες * Ήμερες ημέρες ** Παιδικά: Εδώ κι Εκεί και Μια μπισκοτένια αγάπη * Το μαγικό δάσος

Πέμπτη, 20 Μαρτίου 2014

Αναρχικός τραπεζίτης

Τι συμβαίνει όταν ένας μεγαλοτραπεζίτης δίνει μια συνέντευξη όπου δηλώνει αναρχικός; Τι σημαίνει αναρχικός; Ποια είναι η ιδεολογία του; Μπορεί ένα στέλεχος του καπιταλισμού να είναι αναρχικός; Επιθυμεί την επιβεβαίωση; Ποιο το κίνητρό του; Ποια είναι η «τυραννία της βοήθειας»; Ποια είναι η «αληθινή αναρχία»;
Ο Φεντερίκο Πεσσόα έγραψε το κείμενο στα 1922. Καθαρόαιμος συγγραφέας και καλλιτέχνης αφού δεν είναι γνωστή κάποια άλλη δράση ή ιδιότητα για εκείνον πέρα από το έργο του. Πρόλαβε να δει δημοσιευμένο μόνο ένα βιβλίο του ενώ έφυγε από τη ζωή ένα χρόνο μετά κατεστραμμένος από το αλκοόλ, μόνος, χωρίς απογόνους, ανεπάγγελτος και χωρίς να κατέχει ακίνητα ή χρήματα. Ξεχωρίζει για τις πολλαπλές προσωπικότητές του, τους ετερόκλιτους και αντιδιαμετρικά διαφορετικούς χαρακτήρες του και τον πλούτο του έργου του που έγινε γνωστό μετά το θάνατό του.
Στα έργα του «Πέντε διαλόγους για την τυραννία» και «Αναρχικός τραπεζίτης» πραγματεύεται τη θεωρία της αναρχίας και της τυραννίας, μέσα από Σωκρατικούς διαλόγους, και αναδεικνύει διαστάσεις, μηνύματα, οξύμωρα σχήματα, αντιλήψεις, καταστρώνοντας διαδοχικούς ορισμούς τόσο των εννοιών της αναρχίας και της τυραννίας, όσο και της ελευθερίας. Ο ίδιος είχε χαρακτηρίσει τον «αναρχικό τραπεζίτη» του ως ένα «διήγημα λογικής» και, πράγματι, το κείμενο είναι ορθολογιστικό, επιχειρηματολογικά δομημένο και τόσο πλήρες που φτάνει στον παραλογισμό ενώ προσφέρει σκέψη για την κοινωνία.
Φωτογραφίες για/από την παράσταση.
Πάνω δεξιά το εξώφυλλο του βιβλίου που μπορείτε να αποκτήσετε στο HUB
Κι αν μια τέτοια σύμβαση, όπου κάποιος είναι ταυτόχρονα πλούσιος τραπεζίτης και αναρχικός που πολεμά την απελευθέρωση της κοινωνίας, είναι αδύνατη στην πρώτη σκέψη για κάθε έναν από εμάς, για τον Πεσσόα είναι απόλυτα δικαιολογημένη ιδέα παρά την προκλητικότητά της. Ο συγγραφέας παίζει με την κοινή λογική -ή με την κοινή σκέψη;-, καταρρίπτει θέσεις, αλλά το παιχνίδι ορίζεται μόνο από εκείνον καθώς η άρτια δομή του έργου του δεν αφήνει «παραθυράκια», ενώ παραμένει επίκαιρο σχεδόν έναν αιώνα μετά, απόδειξη ότι η πρακτική πλευρά της ζωής μας (η κοινωνία και τα «επινοήματα» αυτής, το χρήμα, η εξουσία, οι νόμοι...) παραμένει σταθερά αναλλοίωτη στις δεκαετίες.
Ο «τραπεζίτης» καταλήγει συμπερασματικά ότι η αναρχία υλοποιείται μόνο σε προσωπικό επίπεδο. Συνδυάζει το χρηματικό κέρδος με την ελευθερία και καθώς η ελευθερία είναι βασικό αγαθό ενός αναρχικού αποφασίζει να παλέψει για το χρήμα.
Η Γιώτα Κουνδουράκη διασκευάζει και σκηνοθετεί μοναδικά τον Αναρχικό Τραπεζίτη ενσωματώνοντας στην παράσταση και τη συμμετοχή μιας ροκ μπάντας. Η διαδραστική επίδραση της μουσικής που εναλλάσσεται με την πρόζα δίνει έναν σουρεαλιστικό αέρα στο έργο. Τα τραγούδια είναι πρωτότυπα, γραμμένα για την παράσταση, προσφέρουν ροκ πινελιές σε ό,τι αναφέρεται ο "τραπεζίτης", συμπληρώνουν τα λόγια του, και καθώς εκτελούνται ζωντανά μόνο θετικές εντυπώσεις συλλέγουν ενώ "σπάνε" το μονότονο διαλεκτικό χαρακτήρα του βασικού ήρωα. Δημιούργησε ένα μονόπρακτο θεατρικό έργο με πινελιές μονολόγου και μιούζικαλ, με καυστική γλώσσα και φιλοσοφημένη σκέψη, χωρίς να προδώσει ούτε για μια στιγμή τον Πεσσόα και το διδακτικό και ανατρεπτικό ύφος του τραπεζίτη του. Κι ενώ το κείμενο από μόνο του μοιάζει σα να γράφτηκε σήμερα, οι επιλογές της Γιώτας Κουνδουράκη του δίνουν έναν (μετα-)μοντέρνο αέρα που μου άρεσε πολύ.
Στον κεντρικό ρόλο, η Γεωργία Ζώη με μπάσα φωνή, δίνει πνοή στον ήρωα του Πεσσόα φορώντας το κοστούμι της και καπνίζοντας το αιώνιο σύμβολο του καπιταλισμού, το πούρο της. Μια αντρική φιγούρα που κινείται, χορεύει και τραγουδά ανάλογα. Δύσκολο όσο και κουραστικό τόλμημα αλλά το αποτέλεσμα μας αποζημιώνει. Σε δεύτερο επίπεδο, θα λέγαμε ότι, ο τραπεζίτης έτσι όπως τον βλέπουμε στη σκηνή, σαν απόλυτο σύμβολο του καπιταλισμού με αντρική όψη αλλά πάνω σε ένα γυναικείο κορμί, σαν ένας χαρακτήρας που εμπεριέχει ή αποτελείται και από τα δύο φύλα, λειτουργεί σαν μια επιπρόσθετη παραβολή στο κείμενο. Γιατί ο Πεσσόα μπορεί να έγραψε για έναν τραπεζίτη ή για τον ίδιο του τον εαυτό οπότε "όφειλε" να υποστηρίξει ένα αντρικό πρότυπο, όμως οι Ζώη και Κουνδουράκη, που ζωντάνεψαν αυτόν τον ήρωα στη σκηνή, γεννήθηκαν γυναίκες και, ίσως, να όφειλαν μια μνεία στη γυναικεία φύση του ατόμου.
Οι Ελίζα Τζίτζη και Ιορδάνης Κασάπογλου συγχρονίζονται τέλεια στους ρόλους των δημοσιογράφων. Κι ενώ βλέπουμε δύο πρόσωπα, ο ρόλος τους -και οι φωνές τους- συντονίζονται και συμπυκνώνονται σε ένα, καθώς ό,τι έχει να πει ο ένας ταυτίζεται απόλυτα με ό,τι έχει να πει ο άλλος. Σαν να ισχύει και για αυτούς τους ρόλους η αναφορά τόσο στη γυναίκα όσο και στον άντρα σαν το ένα και το αυτό.
Τέλος, η ζωντανή ροκ μπάντα Midnight Notes μόνο θετικά στοιχεία προσφέρει στο σύνολο.
Ένα έργο γραμμένο μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο που έχει χαρακτηριστεί από σάτιρα μέχρι δοκίμιο και από παραβολή μέχρι διήγημα λογικής αλλά που σε κάθε περίπτωση παραμένει επίκαιρο και ακέραιο στο σύνολό του και μια ταλαντούχα σκηνοθέτις που το μετέφερε πάνω στη θεατρική σκηνή σε τόπο και χρόνο ενεστώτα. Μια προσπάθεια που έφερε λίγο πιο κοντά μας το επιδέξιο μυαλό του Φερνάντο Πεσσόα με σύγχρονη ματιά, αισθητική και θεατρικότητα και που, στο τέλος της ημέρας, μας έκανε όλους αναρχικούς κερδίζοντας το στοίχημα.
Κλικ για περισσότερα της Τζένης Κουκίδου
Συντελούν:
Απόδοση-Διασκευή-Σκηνοθεσία: Γιώτα Κουνδουράκη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Harry Leoncini
Σκηνογραφία: Δήμος Φλέσσας, Ειρήνη Παγώνη
Κοστούμια: Ειρήνη Παγώνη
Σύνθεση: Αντώνης Κουνδουράκης
Στίχοι: Φώντας Ανδρεόπουλος
Χορογραφία: Ευγενία Τσίγκα
Φωτογραφία: Κώστας Λυκαβηττός
Διεύθυνση παραγωγής-Φώτα: Βαγγέλης Βαφείδης

Ερμηνεύουν: Γεωργία Ζώη, Ελίζα Τζίτζη, Ιορδάνης Κασάπογλου
Συμμετέχει το συγκρότημα Midnight Notes

Τόπος: The HUB Bar Theatre, Αλκμήνης 5, Κεραμεικός, 2103411009

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Μορφή αδάμαστη - Εικόνα έμπνευσης, Γ. ΠαπαγεωργίουΤο χέρι του Θεού, Βασίλης ΚυριλλίδηςΚαθαρή πόλη, Βαγγέλης ΠαπαδιόχοςΣκιές στις ράγες τα ταξίδια μας, Τ. ΕμμανουηλίδουΤο βέλος του έρωτα, Andrya BaileyΚολάζ λέξεων - Θάλασσα σκέψεων, Γ. ΜπαμπανιώτηςΑθώα ενοχή, Γιώτα Μπατιστάτου
Η φυλακή της αγάπης, Τζέιμς Π.ΧάντλεϊΜάτια γεμάτα ενοχή, Π. Τσολάκη-ΑγγελοπούλουΣε τρίτο ερωτικό, Χαραλαμπία Πνευματικού#foodporn, Δημήτρης ΚοπαράνηςΑτέλειωτος Ιούλιος, Ζντράφκα ΕφτίμοβαΣεξ, σεξ και πάλι σεξ, Χρήστος ΑναστασιάδηςΒιβλία των εκδόσεων Ελκυστής
Τρεις χιλιάδες ψέματα, Μαρία Μαυρίδου-ΚαλούδηΉμερες ημέρες, Μουράτης ΚοροσιάδηςΈρωτες της ζωής και του θανάτου, Άγγελος Μπάκας
Μετάβαση, Νεφέλη ΣμίχεληΚρυμμένες εποχές, Κάια ΛαμουρέΟ δρόμος με τα χίλια χρώματα, Έλενα ΓιοβανάκηΜια μπισκοτένια αγάπη και Εδώ κι Εκεί