Η Σονάτα των Φαντασμάτων αφορά τη πορεία του φοιτητή Άρκενχολτζ. Από το δρόμο στο μεγαλόπρεπο σπίτι και στους ενδιαφέροντες κατοίκους του οι οποίοι φαίνονται διαφορετικοί από ότι πραγματικά είναι. Η όμορφη όψη τους αποδεικνύεται απατηλή όπως και η φύση τους. Πρόκειται για ένα ταξίδι αυτογνωσίας και μια μύηση στη ζωή, όπου το τραγικό με το κωμικό, το πραγματικό με το μη πραγματικό, οι ζωντανοί με τους νεκρούς ανταλλάσσουν συνεχώς θέσεις. Αλληγορικό έργο, σκοτεινό με τον τρόπο του, περίεργο, επίσης με τον τρόπο του, μεταφορικό και κυριολεκτικό παράλληλα.
Στο ονειρόδραμα του Αυγούστου Στρίντμπεργκ "όλα είναι πιθανά", "όλα είναι δυνατά" και "είναι τρομακτικό όπως είναι η ίδια η ζωή όταν πέφτουν τα λέπια που καλύπτουν τα μάτια μας και βλέπουμε τα πράγματα έτσι όπως είναι", όπως χαρακτηριστικά λέει ο ίδιος.
Η Σονάτα των φαντασμάτων ανήκει μέσα στα πιο αινιγματικά έργα, ενδέχεται πολλών ερμηνειών και είναι γόνιμο για καλλιτεχνικές αναζητήσεις.
Το έργο ανέβηκε στο Beton7, στα πλαίσια των Θεατρικών Συνθέσεων ΙΙΙ.
Από το δελτίο τύπου...
Η Σονάτα των φαντασμάτων γράφτηκε από τον Strindberg το 1907, λίγα χρόνια πριν τον θάνατο του και κατέχει μια ιδιαίτερη θέση στο παγκόσμιο ρεπερτόριο, με την τολμηρή του εναλλαγή μεταξύ φαντασιακού και ρεαλιστικού. Τα πρόσωπα του έργου είναι από τα πιο φαντασιακά του Strindberg, βρικόλακες, φαντάσματα και μούμιες. Ιδεαλιστικές αναπαραστάσεις εφιαλτών σε διάφορα στάδια κατάπτωσης. Στα πιο φαντασιακά πρόσωπα ανήκουν αναμφισβήτητα ο Χούμελ και η Μούμια, πρώην μνηστή του Χούμελ.
Ο Χούμελ είναι το κεντρικό πρόσωπο. Τοκογλύφος, κλέφτης των ψυχών και βρικόλακας. Η Μούμια είναι στυγνή, κλεισμένη σε μια ντουλάπα, που ξαφνικά αποκτά διαύγεια.
Το μακρύ χέρι του Χούμελ είναι ο Φοιτητής, αρχικά καλόκαρδος, που κατά τη διάρκεια του έργου γίνεται όλο και πιο κυνικός. Ποθεί την όμορφη και απλησίαστη Δεσποινίδα, στο δωμάτιο των υακίνθων. Ο φιλάνθρωπος Χούμελ είναι ένας αιμοδιψής εξουσιαστής. Ο αξιωματικός είναι στην πραγματικότητα ένας πρώην υπηρέτης. Η μούμια δεν είναι μούμια. Η αξιολάτρευτη Δεσποινίδα είναι άρρωστη...
Στον κόσμο της Σονάτας των φαντασμάτων δεν υπάρχει εντιμότητα και η αλήθεια σκοτώνει. «Κανένας δεν είναι αυτός που φαίνεται να είναι.»
Στη σκηνή του Beton7, το πολυπρόσωπο αυτό έργο, βρήκε ακόμη έναν τόπο να αναπνεύσει. Η σκηνοθεσία της Χρύσας Λαγού προσέφερε μόνο θετικά στο έργο και στο γενικότερο σύνολο, με μια πολύ καλή παραστασιοποίηση μέσα στο λιτό και απέριττο σκηνικό, μετέφερε άμεσα όλα τα μηνύματα. Αυτό το λιτό αλλά πολυμορφικό σκηνικό (της ίδιας) περιορίστηκε μόνο στα απολύτως απαραίτητα, βασίστηκε κυρίως σε μια κεντρική κατασκευή αλλά εξυπηρέτησε όλες τις ανάγκες στο μέγιστο. Η ροή ευχάριστη και οι εικόνες περνάνε ομαλά από τη μία στην επόμενη ενώ εμπλουτίζονται και με υπέροχες μουσικές ή ηχητικές επιλογές. Η ατμόσφαιρα ηλεκτρίζεται κάθε φορά που μας "συστήνεται" ένας ήρωας, ένα ακόμη από εκείνα τα (διπρόσωπα;) πλάσματα του συγγραφέα. Τις όμορφες ερμηνείες ανέδειξαν τα κοστούμια της παράστασης. Όλα τους τόσο όμορφα! Ζηλευτά στο μάτι, με μια άχρονη αύρα, σα να απευθύνονται σε κάθε εποχή και τόπο, "έντυσαν" πανέμορφα τους ηθοποιούς-χαρακτήρες του Στρίντμπεργκ ακολουθώντας την γενικότερη ασπρόμαυρη, ή καλύτερα άχρωμη, αισθητική της παράστασης.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Χρύσα Λαγού
Σχεδιασμός φώτων: Σοφία Αδαμοπούλου
Σκηνικά: Χρύσα Λαγού
Καλλιτεχνική επιμέλεια/βοηθός σκηνοθέτη: Βασίλης Τζιώκας
Ηθοποιοί
Νίκος Γκέλια, Βαγγέλης Διαμαντής, Ρομάνα Λόμπατς, Φώτης Πιριτίδης, Peter Rundle, Τζένη Στύλιου
Τόπος: Beton7, Πύδνας 7, Βοτανικός, 2107512625. Τον Ιούνιο, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:00
¤
Δείτε περισσότερα για τις άλλες παραστάσεις στο Beton7 στα πλαίσια των Θεατρικών Συνθέσεων ΙΙΙ:
Γαϊτανάκι [περιλαμβάνει πληροφορίες για τις Θεατρικές Συνθέσεις ΙΙΙ]
Έξτρα πληροφορία
Θεατρικές Συνθέσεις ΙV: Πρόσκληση του ΒΕΤΟΝ7 σε θεατρικές ομάδες και μεμονωμένους καλλιτέχνες στο φεστιβάλ.
Ο τέταρτος χρόνος των "Θεατρικών Συνθέσεων"(2014-2015) του Beton7 είναι αφιερωμένος στους δυο Γάλλους δραματουργούς του 17ου αιώνα τον Ρακίνα (1639-1699) και στον Μολιέρο (1622-1673).
Στόχος είναι να αναδειχθεί με σύγχρονο τρόπο η σκηνική προσέγγιση, ο ποιητικός λόγος και η βαθιά υπαρξιακή αγωνία που υπάρχει στα κείμενα των Ρακίνα – Μολιέρου, αντίδοτο στον άνυδρο πνευματικά σημερινό κόσμο.
Ο Ρακίνας βαθιά προσηλωμένος στη δύναμη του ερωτικού πάθους και ο Μολιέρος με τη σαρκαστική αντικομφορμιστική γραφή του υπομένοντας τις επιθέσεις των θεοσεβών, συνιστούν τους δυο μεγάλους πυλώνες του κλασικισμού που δίνουν τη δυνατότητα για κατάδυση στα Υλικά της τέχνης του ηθοποιού, αλλά παράλληλα υπηρετούν το δόγμα ότι "Η τέχνη πρέπει να τέρπει".
Ο Ρακίνας εμπνεύστηκε από την αρχαία ελληνική τραγωδία (Σοφοκλής–Ευριπίδης) και την λατινική δραματολογία (Σενέκας-Οβίδιος–Βιργίλιος) σε μια ατμόσφαιρα μυστικιστικού πεσιμισμού εμποτισμένη από τη φιλοσοφία του Πασκάλ.
Τα έργα που έχουν επιλεγεί είναι: Ανδρομάχη-Βρετανικός-Βερενίκη-Φαίδρα.
Ο Μολιέρος μέγας σαρκαστής και ανατόμος της ανθρώπινης συμπεριφοράς, ασκώντας ανελέητη κριτική στα ήθη της εποχής του οδηγεί την κωμωδία σε ύφος και περιεχόμενο ισάξια με την τραγωδία.
Τα έργα που έχουν επιλεγεί είναι: Δον Ζουάν–Σχολείο γυναικών- Μισάνθρωπος-Ταρτούφος.
Οι μεταφράσεις των συγκεκριμένων έργων θα δοθούν από το Beton7 στις ομάδες που θα επιλεγούν.
Διάρκεια παράστασης: μέχρι 70 λεπτά.
Το Beton7 στηρίζοντας τη παραγωγή των ομάδων που θα συμμετάσχουν παραχωρεί τη σκηνή του, την υλικοτεχνική του υποδομή (φώτα-ήχος), τεχνικός, για ένα κύκλο οκτώ παραστάσεων.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν περιγραφή της πρότασης και το βιογραφικό τους μέχρι τις 30 Ιουνίου 2014 στο casting@beton7.com. (πηγή: Open Calls)