Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Φωνή τέχνης *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όνειρα από ιστό * Τα Βασίλεια * Ταξίδι στο κόκκινο * Οι κανόνες του Δράκου: Πρώτος κανόνας * Αόρατοι δεσμοί * Άδεια κούνια * Αδαμάντινα τείχη * Νόμος 9023 * Ποιος σκότωσε την Ιφιγένεια; * Ουδείς εκών κακός * Η πτώση ** Ποίηση: Σκοτεινή κουκκίδα * Ωδές του πόνου και τρούφες ΙΙ * Ξυλάρμενες ελπίδες * Το τέταρτο κλειδί ** Άλλα: Οδυνηρό χάρισμα, Μύχιες σκέψεις, Βουρκωμένα σύννεφα και Volcano * Οδηγός βικτωριανής απόλαυσης * Μετά βίας φωνές * Τέσσερις τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Διηγήματα: Τετρακόσια μέτρα * Παράσπορος και άλλες ιστορίες * 25 Ιστορίες και μία πολυθρόνα ** Παιδικά: Κορυφή * Η πριγκίπισσα Μάντυ * Ο δάσκαλος ο Kακομοίρης * Ένα παιδί από το πουθενά

Κασσιανής το αμάρτημα

Οι μεγάλοι -σε σπουδαιότητα και όχι ηλικία- συγγραφείς δε χρειάζονται επιτηδευμένες λέξεις, καλολογικά στοιχεία, αναφορές σε έργα ή συγγραφείς -να δείξουν ότι είναι διαβασμένοι- και κάθε περίεργη ή σπάνια λέξη, που μπορούν να βρουν ή να δημιουργήσουν, για να κάνουν εντύπωση. Γιατί εντύπωση κάνουν με το ταλέντο τους.
Αυτά έχω κατά νου διαβάζοντας τη νέα νουβέλα-ευθυμογράφημα του Νάσου Λαναρά ενώ όσο γυρνούν οι σελίδες τόσο με πείθει για το αστείρευτο χιούμορ που διαθέτει ή του βγαίνει -τουλάχιστον συγγραφικά- που μπορεί να μεταμορφώσει την κάθε ιστορία, από την πιο δακρύβρεχτη μέχρι την πιο τραγική και από την πιο αιματοβαμμένη ως την πιο θριλερική-τρομακτική, σε χάρμα οφθαλμών με έντονα φωτεινά χρώματα και γέλιο -αλλά όχι γελοίο. Οι ήρωες παραμένουν σοβαροί και προβληματισμένοι παρά το χιούμορ τής περιγραφής και ξεφεύγουν εντελώς από την παγίδα (σε αυτή την περίπτωση θα ήταν) να γίνουν καρικατουρίστικοι. Έχουν κανονικά προβλήματα αλλά έχουν και τη διάθεση να αντεπεξέλθουν. Δε γελάς με απλές, καθημερινές φάσεις τύπου: μια τύπισσα που παράτησε στη μέση τη χαλάουα -την ξεκίνησε για να φτιάξει δέρμα μωρού- με αποτέλεσμα να μείνει με ένα καλό πόδι και ένα κλαδί πεύκου ή επειδή μια ανοικοκύρευτη ακαμάτρα αποφάσισε να σερβίρει μενού τριών πιάτων, επιπέδου σεφ τιμημένου με αστέρι και σκούφο, στον γοητευτικό και άκρως επιτυχημένο γκόμενό της και καταλήγει να παραγγέλνει απ' έξω ενώ στο μεταξύ έχει βάλει δυο φορές φωτιά στην κουζίνα... Γελάς με πολύ σοβαρότερα πράγματα και εδώ είναι η μαγκιά τού συγγραφέα, που καταπιάνεται με τα δύσκολα, καθώς θα πρέπει να κρατήσει το αστείο του και το ενδιαφέρον αμείωτο ενώ οφείλει να παραλάβει και παραδώσει τους χαρακτήρες του ως άτομα και όχι ως καρτουνίστικες φιγούρες. Και ο Νάσος το επιτυγχάνει αυτό. Κρατάει τις αποστάσεις ισσοροπώντας πάνω στις λεπτές γραμμές που ο ίδιος έχει ορίσει. Κάποιοι θα υποστηρίξουν ότι τούτοι οι ήρωες είναι κάπως γραφικοί όμως όλοι θα παραδεχτούν ότι είναι άκρως διασκεδαστικοί και ρεαλιστικοί.

«Δεν ηπάρχει ώριο, φίλε μου, εδο στον αγόνα, ο σκοπώς ιναι ιερώς»(1)

Ενδεικτικά αναφέρω τη μικροαστή κάτοικο επαρχίας Φωφώ που όταν σκέφτεται μιμείται Εμπειρίκο αν και σκέφτεται με ταχύτητες φωτός, τον Φλορίν με την εκ διαμέτρου αντίθεση του να είναι κερδοσκόπος-κλεφτρόνι ενώ παραμένει τίμιος και ειλικρινής, τον νεκροθάφτη που δοκιμάζει νέες συνταγές με κόλλυβα γιατί διαθέτει άφθονα, το γραφείο τελετών Κέρβερος Τράβελ, το Studio Venus Palace -διακρίνετε την λεπτή ειρωνεία στα ονόματα;-... αλλά και την ίδια την Κασσιανή, μια καταπληκτική ηρωίδα, άσχημη, υπέρβαρη, ολιγόλογη αλλά εργατική και αποφασισμένη.
Η ανάγνωση ρέει αβίαστα -όποιος καταφέρει να το ανοίξει και να το παρατήσει σε κάποιο σημείο για αργότερα, μπράβο του, να μας στείλει την εμπειρία του γιατί θα είναι ο μόνος-, διαβάζεται απνευστί και προφανώς μια κι έξω. Μετά το κοιτάς απλά και σκέφτεσαι πόσο κρίμα είναι που δεν έχεις μερικές ακόμη τέτοιες ιστορίες για τις επόμενες μέρες. Αμέσως μετά σκέφτεσαι ότι η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο ενώ περιλαμβάνει όλα τα καθ' ορισμού ζεστά φαγητά που γνωρίζεις, είναι λυτρωτική, κλείνει λογαριασμούς, απελευθερώνει, αποτελεί ακλόνητο κίνητρο αυτοβελτίωσης και είναι, ως ένα βαθμό, αναμενόμενη όταν ανοίξει ο ασκός. Τώρα που το ξανασκέφτομαι, μάλλον κουβαλάω ανοιχτούς λογαριασμούς με εκείνες τις εκδικήσεις που ποτέ δε πήρα αλλά σε καμία περίπτωση δε θα έλεγα ότι μου καλοφάνηκε το βιβλίο για τέτοιους προσωπικούς λόγους. Θα το νιώσετε κι εσείς φυλλομετρώντας τις σελίδες του. Επιβαλλόταν μια εκδίκηση και μας την προσέφερε ο Νάσος Λαναράς με τον τρόπο του και το ταλέντο του.

(1)Απόσπασμα από το βιβλίο.
Ευχαριστώ τον Νικόλα Τελλίδη και την Άνεμος εκδοτική για την προσφορά του βιβλίου.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Οδυνηρό χάρισμα Γ.Λάμαρη, Βουρκωμένα σύννεφα Ρ.Αβαράκη-Αγραφιώτη, Μύχιες σκέψεις Περικλή Λεύκα και Volcano Χ.ΦλουρήΆδεια κούνια, Ευαγγελίας ΤσακίρηΑόρατοι δεσμοί, Γιώργου ΖάννουΟυδείς εκών κακός, Σπύρου ΦλώρουΟδηγός βικτωριανής απόλαυσηςΚορυφή, Πελαγίας ΜπότσηΗ πριγκίπισσα Μάντυ, Ρέας Κατσάπη
25 Ιστορίες και μία πολυθρόνα, Άννας-Μαρίας ΓκίκαΤο τέταρτο κλειδί, Μιλένας ΣπανούΞυλάρμενες ελπίδες, Θοδωρή ΚουτσοδήμαΟ δάσκαλος ο Κακομοίρης, Σοφίας ΓουδετσίδουΜετά βίας φωνές, ΣυλλογικόΤετρακόσια μέτρα, Χαράλαμπου ΚόκκινουΤέσσερις τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής: Παλέτα δολοφόνου, Η φλόγα του πάθους, Η λαογραφία της Ανατολικής Θράκης και Μνήμη και απώλεια
Ένα παιδί από το πουθενά, Άλκης ΖέηΝόμος 9023, Σωτήρη ΠετρίδηΟι κανόνες του Δράκου: Πρώτος κανόνας, Ellaria BlackΠαράσπορος και άλλες ιστορίες, Γιάννη ΔίγκαΠοιος σκότωσε την Ιφιγένεια;, Ελευθερίας ΜεταξάΗ πτώση, Νίκου ΤσουρλάκηΑδαμάντινα τείχη, Ελένης Σίντου