1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Εγγραφή στο newsletter *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κ.λ.π. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αναστρέψιμα υλικά * Επιστροφή στο Highgate * Το ποτάμι * Τα τεμάχια * Τα άυλα θηρία της ψυχής * Amor Fati * Το αίνιγμα του Ερωτόκριτου * Ενώπιον του βασιλιά * Blackbird * Άμνετ * Innuendo * Ο Λύχνος * Χριστίνα ** Θέατρο: Άκουσε τα κύματα ** Διηγήματα: Νάντια μου, ο ήλιος της Βοστώνης ** Ποίηση: Ρέουσα σιωπή * Το τίποτα που πλέει ευτυχισμένο * Το παιδί και ο άγγελος * ΣυμΠτώματα * Καρδιόσχημα * Ουά * Ναίφως ** Νουβέλα: Αγαπητή μου Ευδοξία * Απαγορευμένη αίθουσα ** Άλλα: Έρως λυσιμελής * Γνώθι σεαυτόν * Ό,τι γυρίζει γύρω μας * Σειρά Παράξενες Μέρες στην Ευρώπη ** Παιδικά - Εφηβικά και Παραμύθια: Δεν υπάρχει τέλος * Η μάγισσα Βρωμίλα

Τετάρτη, 5 Ιουλίου 2017

Ιουδήθ και Ολοφέρνης, Καραβάτζο

Φίλες και φίλοι,
Αυτή τη φορά θα δούμε ένα απόλυτα διαφορετικό έργο του μεγάλου ζωγράφου, ένα έργο που ξεπερνά τα όρια του απλού ρεαλισμού, αφού μας δείχνει την πράξη ενός ωμού (αν και έγινε για πατριωτικούς λόγους) εγκλήματος μπροστά στα μάτια μας.
Η ελαιογραφία έχει διαστάσεις 145 x 195 εκ. και βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη της Ρώμης, στο Παλάτσο Μπαρμπερίνι. Φιλοτεχνήθηκε στα 1599, κατά παραγγελία του Γενοβέζου τραπεζίτη Ottavio Costa. Το όμορφο μοντέλο που κόσμησε αρκετούς πίνακες του Κραβάτζο λεγόταν Fillide Melandroni και ήταν πασίγνωστη ιερόδουλη και ερωμένη, μεταξύ άλλων, ενός άλλου τραπεζίτη, του Vincenzo Giustiniani, ο οποίος, εκτιμώντας την τέχνη του ζωγράφου, έκανε τις συστάσεις.

Δημόσιες εμφανίσεις των έργων του, ο Καραβάτζο μπορούσε να περιμένει μόνον όποτε το θέμα του ήταν θρησκευτικό. Είναι, επομένως, αυτός ο λόγος που φιλοτεχνεί μια μεγάλη σειρά έργων τέτοιας θεματικής, δείχνοντας ταυτόχρονα ότι ήταν σε θέση να φέρει σε πέρας αυτό που στην εποχή του κατείχε την υψηλότερη βαθμίδα στην ιεράρχηση των ειδών ζωγραφικής. Έτσι, αυτό το έργο, ανταποκρίνεται σ’ αυτήν ακριβώς την απαίτηση της δυνητικής του πελατείας.

Να κάνω εδώ μία παρένθεση και να πω ότι το συγκεκριμένο θέμα -η δολοφονία εν ψυχρώ του στρατηγού Ολοφέρνη από την βασίλισσα Ιουδήθ για να γλυτώσει το βασίλειό της από τον εχθρικό στρατό που οδηγεί ο Ολοφέρνης- ήταν πολύ αγαπητό στους ζωγράφους και έχει αποδοθεί από πολλούς, με διαφορετικό κάθε φορά τρόπο.

Παρατηρώντας τον πίνακα, διαπιστώνουμε τις προσπάθειες του Καραβάτζο να αποδώσει τα έντονα συναισθήματα και τις ψυχικές μεταπτώσεις, προσπάθειες που έχει ήδη αρχίσει και εφαρμόσει στην περίφημη κεφαλή της Μέδουσας -προσπάθειες τόσο εμφανείς στο αποφασιστικό βλέμμα της Ιουδήθ, όπως και στην φυσική ένταση που προκαλεί η κίνηση του αποκεφαλισμού του Ολοφέρνη- μια κραυγή απελπισίας, την οποία «ακούμε» βλέποντας τα χαρακτηριστικά του προσώπου του, την ώρα που εκείνος αντιλαμβάνεται το τέλος του.

Παρούσα στη σκηνή η πιστή υπηρέτρια-συνένοχος της Ιουδήθ, μια μορφή άσχημη, ολωσδιόλου αντίθετη με την ομορφιά της βασίλισσας κυράς της, η οποία παρακολουθεί με σκληρό ύφος επιδοκιμασίας τα τεκταινόμενα.

Το φως και το σκοτάδι, αριστοτεχνικά δοσμένα, θυμίζουν σκηνικό θεάτρου.
Κλικ εδώ για περισσότερα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Ναίφως, Φυλλένια ΣφουγγάρηΆμνετ, Μάγκι Ο'ΦάρελΧριστίνα, Δέσποινα ΜυστακίδουΣυμΠτώματα, Χρίστος ΤσιαήληςΓνώθι σεαυτόν, Μαρία ΠανέτσουInnuendo, Πέτρος ΜπράιλαςΑπαγορευμένη αίθουσα, Φωτεινή Αποστολοπούλου
Η καρδιά που γυρνάει, Το δέρμα είναι η ελαστική θήκη που περιβάλλει το σώμα ολόκληρο, Τα τετράδια ενός θηλαστικού, Φως έρωτας θάνατοςΟυά, Ο φιμωμένοςΌ,τι γυρίζει γύρω μας, Κ. Ευαγγέλου-ΚίσσαΝέλλη Σπαθάρη, Amor FatiΡέουσα σιωπή, Πόπη ΚλειδαράΤα άυλα θηρία της ψυχής, Ευαγγελία ΤσακίρογλουΕνώπιον του βασιλιά, Γρηγόρης Παπαδόπουλος
Ο Λύχνος, Γιώργος ΜανέτταςΤο αίνιγμα του Ερωτόκριτου, Βασιλική ΜακρήΤα τεμάχια, Χρύσα Μαστοροδήμου
Η μάγισσα Βρωμίλα, Φωτεινή ΖαχαριουδάκηΚαρδιόσχημα, Όλγα ΑχειμάστουBlackbird, Matthias BrandtΔεν υπάρχει τέλος, Μαρία Καβούρη