Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Κυκλοφορεί ήδη το συλλογικό έργο, με κείμενα που διαγωνίστηκαν, από τις εκδόσεις Δερέ. *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Η νύφη που δεν γέλασε * Θύματα * Η αύρα του έρωτα * Ο θησαυρός της Σμύρνης * Ο Αρσάμης της Περσίας * Ίχνη στα όνειρα * Τα ίχνη του αίματος * Υπεράνω πάσης υποψίας * Μια ανάσα πριν το τέλος * Γιαννέσα * Είκοσι τσουβάλια λίρες ** Ποίηση: Κατάβασις * Με φόβο και πάθος * Το όνομα του έρωτα * Πικραλίδα * Η εξορία του Σειληνού ** Άλλα: Πέντε βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής ** Διηγήματα: Τα αχνά φώτα της Μάρφα * Μέχρι να δω τον Άλκη * Φρούτα στο πιάτο και άλλες τρυφερότητες ** Παιδικά: Η γοργόνα με τα όμορφα πόδια * Μικροί μαθητές της ζωής * Ο νέος εφιάλτης: Η ομάδα των 5 εναντίον...? ** Νουβέλες: Θα τα πω όλα στον Θεό * Club Killaz * Φάρος σκιών * Δύο ιστορίες ** Άλμπουμ μουσικό: The Birds Sing As Bells

Δευτέρα 21 Αυγούστου 2017

Η μαύρη κάντιλακ


Στην υπόθεση, στη σύγχρονη Αθήνα, ο αστυνόμος Σεβαστιανός αναζητεί το δράστη μιας περίεργης δολοφονίας συναντώντας παλιούς γνώριμους ενώ μια σειρά από δολοφονίες περιπλέκουν το σκηνικό. Ένα τυχαίο περιστατικό όμως θα προσφέρει τη λύση.

Ο συγγραφέας γράφει εκτονώνοντας τη δημιουργικότητά του επειδή αυτό γεμίζει την ψυχή του και όχι για να βγαίνει φωτογραφίες με θαυμαστές και ακόλουθους ή να κάνει περιοδείες παρουσιάσεων και δημόσιες σχέσεις. Ο Τειρεσίας Λυγερός ασχολείται μόνο με ό,τι τον αφορά και τον γεμίζει· δε θα τον δεις να ποστάρει στα κοινωνικά δίκτυα πώς πήγε η μέρα του/φιλοσοφήσεις, δε θα τον συναντήσεις στο κέντρο -δε ξέρω αν κατεβαίνει ποτέ στο κέντρο, αλλά κι άμα κατέβαινε δε θα τον συναντούσες καθώς δε θα έκανε τσεκ ιν ή/και δε θα τον αναγνώριζες. Είναι η προσωποποίηση του αντικοινωνικού με την έννοια που έδωσε η ηλεκτρονική εποχή στον όρο.
Καλά κάνει. Αφήνει το έργο του να μιλήσει για εκείνον, που είναι και το ζητούμενο, παρά οι έξυπνες ατάκες του στο τουίτερ.

Στο αστυνομικό πεζογράφημά του βάζει νεύρο και ωθεί τον αναγνώστη άμεσα στη δράση. Παραμένει φειδωλός στις μεγάλες περιγραφές και αφηγήσεις, συνοπτικός, ξεκάθαρα ουσιαστικός και στοχευμένος στην ιστορία και τους ήρωές του. Σε ελάχιστες σελίδες (δυο τρεις αρκούν) έχει σκιαγραφήσει τον αστυνόμο του που,  ιδού μια «πρωτοτυπία» –έτσι για την αλλαγή–, δεν παρουσιάζεται ως άλλος Πουαρό ή Χολμς αλλά προσιτός, γήινος, με ηθική (απαραίτητη), με αυτοκριτική, με λάθη. Το βασικό του προσόν δεν είναι μια ιδιαίτερη ευφυΐα ή χάρισμα άνω του μέσου όρου που το διαθέτουν οι ελαχιστότατοι τού πλανήτη αλλά η όρεξη για δουλειά την οποία θέλει να κάνει όσο καλύτερα μπορεί. Τόσο μου αρέσει το προφίλ που εύχομαι να τον μιμηθούν όλοι οι αστυνόμοι της χώρας ή να ταυτιστούν. Ε, είναι και όσο μπρουτάλ απαιτεί η εργασία του, απότομος κι άγαρμπος αλλά με καλό χιούμορ το οποίο ο συγγραφέας τοποθετεί σοφά στην αφήγηση. Και πάντα μια δόση όμορφου χιούμορ αναδεικνύει μια αστυνομική ιστορία, ακόμα και την πιο νουάρ. Η μαύρη κάντιλακ ακουμπά σε νουάρ στοιχεία χωρίς να είναι ακριβώς αυτό –μια αίσθηση όμως τη βγάζει, ίσως λόγω των παραβατικών χαρακτήρων και του μη νόμιμου νυχτόβιου σκοτεινού κόσμου.

Το ότι ο Σεβαστιανός θα λύσει την υπόθεση και θα βρει τον δράστη το ξέρετε ήδη. Όλοι οι αναγνώστες αστυνομικών ιστοριών το γνωρίζουν ως αξίωμα· κάτι σαν κανόνα τέλος πάντων. Εκείνο που θα κάνει τη διαφορά σε αυτό το μυθιστόρημα είναι το υπέροχο κοινωνικοπολιτικό σχόλιο τού Λυγερού: σύστημα, σαθρό σύστημα, ρουσφετοκρατία, αναξιοκρατία, κομματοκρατία, διαφθορά, πελατειακές σχέσεις, ρατσισμός, κ.ά. ζητήματα τίθενται και σχολιάζονται αξιοπρεπώς.

Υπάρχει παράνομο ανθρώπινο είδος;

Ανήθικη είναι η μετανεωτερική εποχή των διαττόντων και ιλουστρασιόν αστέρων που αποξενώνουν το λαό από την πολιτική του ικανότητα να αντιλαμβάνεται τους ιστορικούς κινδύνους.

Ο συγγραφέας, δράττοντας της ευκαιρίας(;), «χαλαλίζει» τη μελάνη του μιλώντας ανοιχτά για όλα αυτά τα καυτά κοινωνικά θέματα και καθόλου επιφανειακά. «Βλέπει» και τις δύο πλευρές του νομίσματος, εξετάζει με ορθή λογική όλες τις όψεις και εξάγει απόψεις άψογα τεκμηριωμένες ώστε να μην αφήνει περιθώρια διαφωνίας ενώ το βιβλίο, άνετα, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ύμνος στη φιλία καθώς, πέρα όλων των άλλων, μια υπέροχη φιλιά ανάμεσα σε δύο ανθρώπους είναι πιο ισχυρή των όποιων διαφορών τους (κάποιοι θα τις έλεγαν θεμελιώδεις διαφορές ή αγεφύρωτες –πόσο μου αρέσουν αυτές οι πομπώδεις λέξεις που όμορφα ανατρέπονται από τους όμορφους ανθρώπους!). Μια φιλία που βασίζεται στην αλήθεια, την κατανόηση και το διάλογο γιατί, τελικά, αρκούν ελάχιστα πράγματα για να κατακτήσεις μια καλή φιλία αρκεί να είναι αμφίδρομα.

ΥΓ.: Ο όρος φυλλαδιογράφοι καταγράφεται. Υπέροχος.



Το μυθιστόρημα του Τειρεσία Λυγερού, Η μαύρη κάντιλακ, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ηριδανός.
Οι πλαγιογραμμένες φράσεις είναι αποσπάσματα του μυθιστορήματος.
Ευχαριστώ τις εκδόσεις Βακχικόν για την αποστολή του βιβλίου.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Δύο ιστορίες, Ερμιόνης ΚεχαγιάΦάρος σκιών, Μιχάλη ΓριβέαΗ εξορία του Σειληνού, Βαγγέλη ΚατσούπηThe Birds Sing As Bells, Twelve Thousand DaysΜέχρι να δω τον Άλκη, Τίτσας ΔιαμαντοπούλουΤα ίχνη του αίματος, Τειρεσία ΛυγερούΟ θησαυρός της Σμύρνης
Ο νέος εφιάλτης, Αναστασίας Ξενοφώντος-ΓαϊτάνουClub Killaz, Γιάννη ΤζανήΊχνη στα όνειρα, Γιώργου ΠαναγιωτίδηΜικροί μαθητές της ζωής, Μαρίας ΠαπακωνσταντίνουΟ Αρσάμης της Περσίας, Αντώνη ΞυραφάΥπεράνω πάσης υποψίας, Θεοχάρη ΛιβιεράτουΦρούτα στο πιάτο και άλλες τρυφερότητες, Νένας Φιλούση
Τα αχνά φώτα της Μάρφα, Νίκος ΤσιπόκαςΤο όνομα του έρωτα, Δημήτρη ΜπαλτάΜια ανάσα πριν το τέλος, Χρήστου ΠαπαδημητρίουΘα τα πω όλα στον Θεό, Κώστα ΓραμματικόπουλουΠικραλίδα, Κικής ΣαλαμούραΓιαννέσα, Παρασκευής ΜπακέλλαΕίκοσι τσουβάλια λίρες, Θεοφάνη Παπαδόπουλου