1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki *** Αποτελέσματα του 1ου Λογοτεχνικού Διαγωνισμού koukidaki *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Κάποιες κληρώσεις παίρνουν λίγες μέρες παράταση και άλλες μεταφέρονται σε άλλο χρόνο. Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Διαλέξτε εσείς τα δώρα σας! Μυθιστορήματα: Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Το ανώνυμο βιβλίο * Δώδεκα χτύποι * Ο Δράκος * Ωρολογοποιός * Η τυχερή μέρα του Γκούντερ Νόιμαν * Αφιερωμένο στον γιο μου * Το αγόρι που δεν ήθελε να μεγαλώσει * Πέρα από τις οκτάβες * Ωκεανός * Ψίθυροι εραστών ** Θέατρο: Άκουσε τα κύματα ** Διηγήματα: XL: Ιστορίες αγάπης * Ο φαροφύλακας της Λάκκας * Εναλλαγές * Η κερκόπορτα και άλλα διηγήματα * Η γυναίκα που αγάπησα * ΟνειΡεύματα * Ο Μπίλλυ και η Αμαλία στο νησί ** Ποίηση: Εξελισσόμενη εφηβεία * Το φθαρμένο μολύβι ** Παιδικά: Το παραμύθι με τα παραμύθια * Ο Αίμος ταξιδεύει στα Βαλκάνια * Λενιώ, το κορίτσι με τα παράξενα δάχτυλα και Η Λενιώ και «το αγόρι από τη Συρία» * Τρία παραμύθια όλο τραγούδια * Τύχη... Ουρανοκατέβατη ** Βιογραφία: Σπύρος Φωκάς ** Άλλα: Αμφιβάλλω, άρα υπάρχω * Αλφισμός

Παρασκευή, 13 Οκτωβρίου 2017

Η Χρυσαλίδα

Γράφει η Ελένη Χριστοφοράτου
«Η Χρυσαλίδα» είναι ο πρωτότυπος και αινιγματικός τίτλος της συλλογής διηγημάτων του Κυριάκου Χαλκόπουλου.
Η λέξη «χρυσαλίδα» μάς παραπέμπει συνειρμικά στην έννοια της μεταμόρφωσης. Η χρυσαλίδα προέρχεται από τη μεταμόρφωση της κάμπιας, όταν φτάσει το τελευταίο στάδιο και είναι ώριμη για μεταμόρφωση. Και όπως η κάμπια μέσα στη χρυσαλίδα της μετατρέπεται σε πεταλούδα για να λουστεί στη συνέχεια από το ηλιακό φως, τα δώδεκα διηγήματα που ξεδιπλώνονται στις σελίδες αυτού του ξεχωριστού βιβλίου, συνδέονται με την προσπάθεια μεταμόρφωσης σε κάτι ανώτερο.
Η ατμόσφαιρα των διηγημάτων είναι σκοτεινή και μυστηριακή, θυμίζοντας τον ιδιότυπο Φραντς Κάφκα του οποίου η γραφή με την επαναλαμβανόμενη περιγραφή ενός ασφυκτικού περιβάλλοντος, έγινε σύμβολο αγωνίας του σύγχρονου ανθρώπου. Ομοίως, πολλά από τα διηγήματα του Κυριάκου Χαλκόπουλου παρουσιάζουν τον ήρωα ευρισκόμενο σε μια εφιαλτική εμπλοκή, σαν να έχει εγκλωβιστεί στα γρανάζια απρόσωπων και αδυσώπητων δυνάμεων, με αποκορύφωμα το διήγημα «η Αράχνη», όπου ο ήρωας ερωτοτροπεί με την αυτοκτονία προσπαθώντας ταυτόχρονα να γαντζωθεί απ’ τη ζωή κερδίζοντας χρόνο.
Η μυστηριακή ατμόσφαιρα αποτελεί κατ’ ουσίαν τον καμβά στον οποίο κεντάει το έργο του ο Κυριάκος Χαλκόπουλος, επηρεασμένος πέρα από τον Κάφκα, και από τον υπαινικτικό, αλληγορικό, παραβολικό δημιουργό των «λαβυρίνθων» και του «καθρέφτη», Χόρχε Λουίς Μπόρχες.
«Το ελάττωμα», «το σκοτάδι», «η τελετή», «στον τελευταίο Όροφο» και τα υπόλοιπα διηγήματα της συλλογής συνθέτουν αριστοτεχνικά το συγγραφικό σύμπαν ενός συγγραφέα ιδιοσυγκρασιακού, με βαθιές γνώσεις ψυχολογίας και άρωμα φιλοσοφίας.
Η αφήγηση πραγματοποιείται σε α΄ ενικό πρόσωπο, γεγονός που προσδίδει στα κείμενα ζωντάνια, αμεσότητα και παραστατικότητα και παραπέμπει σε ημερολογιακό ύφος. Οι περισσότεροι ήρωες-αφηγητές μοιάζουν σαν ένα alter ego του συγγραφέα και ξετυλίγουν τις σκέψεις τους δίνοντας την αίσθηση ότι περισσότερο φιλοσοφούν πάνω στα δεδομένα της ζωής τους.
Παρά την περιορισμένη έκταση που έχει το λογοτεχνικό είδος του διηγήματος, ο Κυριάκος Χαλκόπουλος κατορθώνει να σκιαγραφήσει πλήρως την ψυχοσύνθεση των ηρώων του και να φωτίσει επαρκέστατα όλες τις οπτικές των σκέψεων και των συναισθημάτων τους.
Ενδεικτικό του κλίματος του βιβλίου αποτελεί το παρακάτω απόσπασμα από την «αράχνη».
Σίγουρα φευγαλέα επέστρεψαν τέτοιες αναμνήσεις καθώς στεκόμουν στο μπαλκόνι του σπιτιού εκείνης της κοπέλας. Από τόσο ψηλά δε θα υπήρχε περίπτωση η πτώση μου να έχει συνέπεια κάτι έλασσον, κάτι λιγότερο από το θάνατό μου. Ήταν και πάλι πιθανό ότι παρά την απόφασή μου δε θα κατόρθωνα να ελέγξω τα μέλη μου αφού θα είχα περάσει πάνω από τα κάγκελα. Σίγουρα η θέα του δρόμου όπου σε λίγο θα τσακιζόμουν θα ήταν πολύ πιο πειστική ως προς την αναγκαιότητα να κινηθούν τα χέρια μου μπροστά, σε μια τελική, παράλογη, ανούσια προσπάθεια να προφυλαχτεί το κεφάλι, αυτός ο βασιλιάς του σώματος… Όμως από ένα τέτοιο ύψος δε θα είχε σημασία. Τα χέρια μπορεί να βρίσκονταν μπροστά από το κεφάλι μου μια στιγμή πριν να αγγίξουν το δρόμο, την αμέσως επόμενη όμως, εκείνο που τόσο ανενδοίαστα προστάτευαν, θα είχε συναντήσει την ίδια μοίρα με αυτά.
Τα κείμενα μοιάζουν να έχουν κυοφορηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα στη γόνιμη σκέψη του συγγραφέα, ώστε να παρουσιάζονται τώρα στην πιο άρτια και ώριμη μορφή τους.

🍂

Περισσότερα από/για τον Κυριάκο Χαλκόπουλο και το βιβλίο του:

Ανακύκλωση [όπου ο Κυριάκος Χαλκόπουλος γράφει για το βιβλίο της Ελένης Χριστοφοράτου]

Περισσότερα από/για την Ελένη Χριστοφοράτου:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Απ' το πυκνό δάσος στο πηγάδι της Γερακίνας, Γ.ΤηγανούριαΕξελισσόμενη εφηβεία, Ι.ΚόντοςΒιβλία των εκδόσεων Το ανώνυμο βιβλίοΨίθυροι εραστώνΑφιερωμένο στον γιο μου, John EmmansΕναλλαγές, Απόστολος ΓκέτσοςΑμφιβάλλω, άρα υπάρχω, Δημήτρης Μουστάκας
Αλφισμός, Χ.ΒακιρτζήXL: Ιστορίες αγάπης, Στέλλα ΚαλλέΘ.Θεοδωρής, Πέρα από τις οκτάβεςΗ κερκόπορτα και άλλα διηγήματα, Μ.ΒλάχουΩκεανός, Μ.ΚατρακηςΗ τυχερή μέρα του Γκούντερ Νόιμαν, Χρήστος ΝτεκίδηςΤύχη... ουρανοκατέβατη, Δ.Κανλή
ΟνειΡεύματα, Καποπούλου και ΠαπακώσταςΗ γυναίκα που αγάπησα, Μαρία Ιωάννου
Ανθρω-Ποινές, Νατάσα ΡεντήφΤο αγόρι που δεν ήθελε να μεγαλώσει, Κ. ΙωακειμίδηςΤο φθαρμένο μολύβι, Ευγενία ΣιδέρηΟ Μπίλλυ και η Αμαλία στο νησί, Γ.ΔίγκαςΟ φαροφύλακας της Λάκκας, Χρ. Πατρώνου-Παπατέρπου