ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Οι ψευτοσπουδαίες ή για τις Αδελφές Papin *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Το αμάρτημα της μητρός μου, Γ. Βιζυηνός * Αδερφοί Καραμάζοβ, Φ. Ντοστογιέβσκι * Ανένταχτα, Ν. Καββαδία * Αναρχικός τραπεζίτης, Φ. Πεσσόα * Η πτώση, Α. Καμύ * Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Αυτοκράτωρ Αδριανός * Η φιλοσοφία ενός γάτου * (Μ)Παρωδύσσεια *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Διπλή ταυτότητα * Η αηδονόπιτα * Το θηρίο στο πιάνο * Μετάξι * Η συμφωνία των λεόντων * Όσα οι ψυχές δεν λησμονούν * Resort * Απλώς έτυχε * Μες τη νύχτα του κόσμου * Οι κρίκοι της πόλης * Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει * Η Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς * Το κυνήγι της χήρας * Επίγειος άγγελος * Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο ** Νουβέλα: Με τα κλειδιά στην πόρτα ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία ** Διηγήματα: Έρωτες υπέρ μεν άγαν * Στη χαραγή της 28ης σελήνης * Κομμάτια ζωής * Επτά χρόνια στο αμόνι ** Παιδικά: Το κασελάκι και άλλες τρεις ιστορίες για ξυλοκόπους και παράδες * Η κουκουβάγια η τετραγωνομάτα * Ο μαγεμένος καθρέφτης και Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας * Αποστολή... ΤΕΡΑΤΕΞ * Δεν θα σε πειράξει κανείς * Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά! ** Ποίηση: Μηναυγή * Ταξιανθίες στοχασμών * Η κοινωνία των πωλητών ** Χαϊκού: Δεύτερη φύση

Παρασκευή, 15 Δεκεμβρίου 2017

Ερωτευμένο αίμα

Όταν έμαθα ότι ο Μιχάλης ο Σπέγγος έγγραψε ένα μυθιστόρημα με κεντρικό θέμα τον έρωτα, αναρωτήθηκα αμέσως πως το προσεγγίζει. Αναρωτήθηκα μήπως ένας άντρας που δεν είναι 20 χρονών πια, τον έχει άραγε απομυθοποιήσει. Ένας επιστήμονας πυρηνικής φυσικής μπορεί να έτυχε να δει σε κανένα σούπερ μικροσκόπιο εκεί στην Αμερική τι είδους μεταλλάξεις γίνονται στον πυρήνα των κυττάρων όταν ερωτευόμαστε, και έρχεται τώρα να μας πει ότι μια είναι η αλήθεια ότι ο έρωτας είναι μια απλή εποχιακή ίωση, ότι η ταχυπαλμία, η αϋπνία, η αφηρημάδα, δεν είναι παρά παρενέργειες της ίωσης, η οποία κάνει τον κύκλο της και φεύγει και φεύγοντας αυτή εξαφανίζονται και οι παρενέργειες της από τον οργανισμό.
Δεν είναι ίωση τελικά. Ο ευαίσθητος όμως επιστήμων, ο κ Σπέγγος, ο άνθρωπος που εγκατέλειψε τη επιστήμη του για να υπηρετήσει τις ευαισθησίες του, μας δίνει μέσα στο βιβλίο του το «μοντέλο του έρωτα». Σαν μια κατασκευή από αυτές που όλοι έχουμε δει στα εργαστήρια χημείας στα σχολεία ή επί χάρτου σαν μια μαθηματική εξίσωση. Τα στοιχεία της εξίσωσης είναι τρία. Το πρώτο δίνω ευτυχία, το δεύτερο παίρνω ευτυχία και το τρίτο η θυσία και όλα αυτά σε ένα πλαίσιο χωρίς χρονικούς περιορισμούς, με παρόν, χωρίς ματιές στο μέλλον. Στην κατασκευή αυτή συναντιούνται μόνο όσοι αποφασίσουν ότι ο έρωτας είναι στιγμές και θέλουν να τον ζήσουν χωρίς τον φόβο της απώλειας του.
Το μοντέλο του έρωτα ξεκαθαρίζει τα πράγματα και για τον πλέον δύσπιστο απέναντι στον έρωτα. Όσο παράλογο μας λέει θα ήταν δεδομένου ότι όλοι φοβόμαστε το θάνατο να αρνηθούμε να ζήσουμε, τόσο παράλογο θα ήταν επειδή όλοι φοβόμαστε να μην πληγωθούμε να αρνηθούμε να ερωτευθούμε.

Διαβάζοντας το ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΟ ΑΙΜΑ γίνεσαι μάρτυρας 4 ερωτικών ιστοριών, μπαίνεις στο μυαλό, στο σώμα και στην ψυχή των ηρώων.
Όλοι οι ήρωες έχουν κάτι το γνώριμο. Δεν δείχνει κανένας ξένος με αυτό που ο καθένας μας είναι ή με αυτό που ο καθένας μας έχει γνωρίσει, είναι ανθρώπινοι, δεν είναι καλλωπισμένοι. Οι πράξεις τους, οι σκέψεις τους φαίνεται να πατάνε σταθερά στον χαρακτήρα που τους έδωσε ο κ. Σπέγγος, ακόμη και η έκπληξη και η ανατροπή πατάει κάπου μέσα τους, είτε σε κάποια δύναμη είτε σε κάποια αδυναμία τους.
Το περιβάλλον τους τα Γιάννενα του 1930 και η Αθήνα του σήμερα. Ο συγγραφέας μας δίνει το στίγμα της κάθε εποχής που βιώνουν οι ήρωες, τους τοποθετεί στην εποχή τους, τους κάνει μετόχους των γεγονότων της εποχής, οι ήρωες δεν έρχονται στις σελίδες του βιβλίου να ζήσουν το έρωτα και να φύγουν, αλλά τους γνωρίζουμε και σε άλλες πτυχές της ζωής τους, σαν ολοκληρωμένες προσωπικότητες.

3 αδέρφια, κατά σειρά γεννήσεως ο Αλκής, η Βιβή και ο Μιχάλης, γεννημένοι όλοι στα Γιάννενα. Σήμερα ζουν όλοι στην Αθήνα και μια τυχοδιωκτική προσπάθεια της Βιβής, τους φέρνει μπροστά σε ένα τεστ DNA, ένα τεστ που θα τους πει -μετρά από 50 και χρόνια ζωής- ποιοι είναι και από ποιον κατάγονται. Είναι απόγονοι της οικογένειας Ρήγα ή του Τάκη Στεφάνου; Η γιαγιά τους η Αμαλία ακόμη κι να ζούσε σήμερα, το πιθανότερο δεν θα ήξερε και η ίδια ποιο από τα δύο επίθετα είναι το σωστό για τα εγγόνια της.
Ο Μιχάλης Σπέγγος και η μυθοπλασία του βιβλίου υποστηρίζει και μας πείθει ότι η ιστορία των προγόνων επηρεάζει το παρόν των απογόνων. Σαν να κυλάει στο αίμα, σαν να κληρονομείται μαζί με άλλες γενετικές καταβολές.
Σε μία τέτοια πλοκή λοιπόν μεταξύ του 1930 και του σήμερα κινείται το βιβλίο και κάπως έτσι γνωρίζουμε τα κεντρικά πρόσωπα.
Τα 3 αδέρφια ερωτεύονται.

Ο Μιχάλης και η Βίκυ
Αυτοί οι δυο συναντήθηκαν σε κάποιο ιατρικό εργαστήριο. Ο Μιχάλης, γύρω στα 50, λαμπρός επιστήμονας -γιατρός ογκολόγος, με διεθνή αναγνώριση. Συναντά τη Βίκυ σε μία στιγμή της καριέρας του λίγο πριν αυτή εκτιναχθεί στα ύψη και χρειάζεται όλη την αφοσίωση του. Είναι κοντά στην ανακάλυψη της θεραπείας του καρκίνου και πολύ κοντά στο να γραφεί στην ιστορία με κεφαλαία γράμματα το όνομα του. Ελεύθερος, πολύ ελεύθερος, χρόνια μόνος και έρημος, αυτός και τα βιβλία του και το πάθος του για την ιατρική. Ερωτεύτηκε. Η Βίκυ, 15 χρόνια νεότερή του, είναι όμορφη, έξυπνη, ειδικευόμενη γιατρός, συνεργάτιδα του. Παντρεμένη, πολύ παντρεμένη, με τον άντρα της επιλογής της, ένα γόνο, γόνο από αυτούς που θα της εξασφάλιζαν μια άνετη ζωή και έναν πατέρα-γόνο για τα παιδιά της. Ερωτεύτηκε; Κατάφερε να μπει ο έρωτας μέσα στα τετράγωνα κουτάκια της ζωής της Βίκυ; Κατάφερε η Βίκυ να βγει από τα τακτοποιημένα κουτάκια της;
Η εγκυμοσύνη της Βίκυ θα επισπεύσει τις εξελίξεις. Ένα παιδί που η μαμά του θα αποφασίσει ποιον θα έχει πατέρα, τον γόνο ή τον Μιχάλη; Αυτό θα καθορίσει και την τύχη αυτού του έρωτα στον εξωτερικό κόσμο, γιατί οι έρωτες μπορεί να τελειώνουν στον εξωτερικό κόσμο αλλά μπορεί να ζήσουν για πάντα πίσω από θλιμμένα μάτια.

Η Βιβή και ο Αύγουστος
Η Βιβή, από το Παρασκευή, αφού παντρεύτηκε, γέννησε δυο παιδιά, χώρισε, αφού έφτασε στα 50 μεταθέτοντας ευθύνες στον πρώην της, στην οικογένεια της, στην κακή της τύχη, αφού δεν ερωτεύτηκε μέχρι τότε και έπαψε πια να πιστεύει σε αυτό που λένε ότι τον έρωτα τον συναντάς όταν πάψεις να τον περιμένεις, τελικά τον συνάντησε στην αίθουσα αναμονής του ιατρείου του Μιχάλη, του αδερφού της, του ογκολόγου. Ο έρωτας ήταν ασθενής του ογκολόγου, ένας έρωτας με κακοήθεια στο στομάχι που θα του στερούσε τη ζωή κατά τις επιταγές της ιατρικής πολύ σύντομα. Ο Αύγουστος συγγραφέας και αυτός κάπου εκεί στα 50. Ο μελλοθάνατος, ημέρεψε την Βιβή, της έφερε μια ησυχία στην ψυχή.
Ίσως ο Αύγουστος ζήσει, ίσως γίνει το θαύμα, ίσως και όχι, δεν τους απασχόλησε, κανένα από τους δύο και αφέθηκαν να ζήσουν όσο είχαν και οι δυο ζωή.

Ο Άλκης και η Τούλα
Από την πρώτη τους συνάντηση σε ένα μπαρ ο Άλκης συγκράτησε από την παρουσία της, μόνο ότι ήταν αδιάφορη, με όνομα επίσης αδιάφορο. Ο Άλκης αδερφός του Μιχάλη και της Βιβής, ο μεγάλος τους αδερφός, δημοσιογράφος της τηλεόρασης, δημοσιογράφος των εφημερίδων, περιζήτητος εργένης. Η Τούλα γραμματειακή υποστήριξη οδοντιατρείου, παντρεμένη, με δυο κόρες ενήλικες. Η Τούλα δεν είναι από τις γυναίκες που τις βλέπεις και λες να μια ωραία γυναίκα, μια σέξι γυναίκα, μια γυναίκα που θα ήθελε ο Άλκης Στεφάνου στο κρεβάτι του και στη ζωή του. Να όμως που ούτε αυτός θα μπορούσε ποτέ να το φανταστεί, αλλά την ήθελε. Ο Άλκης ερωτεύτηκε την Τούλα και αυτή το ίδιο. Η Τούλα δείχνει μέχρι εκείνη τη στιγμή μια γυναίκα που έχει συμβιβαστεί σε ένα γάμο και σε μία δουλειά που και τα δυο την πνίγουν. Αυτός ο συμβιβασμός κράτησε 20 χρόνια και μετά άρχισαν οι ανατροπές. Ακολουθεί μια πορεία ανατροπών και για τους δυο. Η συμβιβασμένη Τούλα επαναστατεί απέναντι σε όλους και απέναντι στον μέχρι τότε εαυτό της και ο Άλκης που ήθελε πάντα να κοιμάται μόνος χωρίς να τον ακουμπά κανείς, κοιμάται στην αγκαλιά της Τούλας. Μεταμορφώνονται αλλά μένουν και ίδιοι, κάποιες εγγραφές μέσα τους μένουν αναλλοίωτες, αυτές θα παίξουν ρόλο στην ιστορία. Θα καταφέρουν να ξεφύγουν από τον εαυτό τους για να συνεχίσει ο έρωτας τους να τους κρατά σε επίπεδα ευτυχίας;

Η Αμαλία. Η γιαγιά των 3 παραπάνω
Γύρω στα 1930 και μετά, χαίρεται τον σαρκικό έρωτα με 3 άντρες. Μπορεί όμως να είναι ερωτευμένη παράλληλα με 3 άντρες; Ο ένας ο νόμιμος σύζυγό της, ο Τάκης, ο άλλος ο κυρ Γιάννης και ο τρίτος ο γιος του κυρ Γιάννη, ο Πέτρο. 3 άντρες έχουν πάθος γι’ αυτή, ένα παιδί γεννιέται, η μάνα του Μιχάλη, του Άλκη και της Βιβής. Παιδί της Αμαλίας και ποιου;
Δεν άκουσα μέσα στις σελίδες του βιβλίου την Αμαλία να μιλάει για έρωτα. Ίσως η Αμαλία κάποτε ξενέρωσε από τον έρωτα γιατί είχε μία ατυχία, ίσως έτσι να ήταν πάντα ανεξάρτητα από την ατυχία, ίσως πάλι δεν την απασχόλησε ποτέ την ίδια αν ήταν έρωτας αυτό που ζούσε με τους 3 συντρόφους της, έχω την εντύπωση ότι δεν την ένοιαζε πως το έλεγαν. Δεν το ονόμασε αυτό που ζούσε με τους εραστές της, αλλά ήταν όλοι εκεί και το ζούσαν, με συνέχεια, από τη στιγμή που γεννήθηκε μέχρι που πέθαναν όλοι τους, με κλεφτές ματιές προς τους άλλους και με μια συνωμοσία σιωπής που διατηρούσε τις ισορροπίες.

Η ηλικία των ηρώων δεν μοιάζει τυχαία. Μετά τα 40, κοντά στα 50. Τον έρωτα των 15, των 18 και των 25 όλοι μπορούμε να τον προσδιορίσουμε, είναι τυφλός, ενθουσιώδης, ορμητικός, αυτός που λέγανε «ανίκατε μάχαν». Ο έρωτας των 50 πώς είναι; Αλλάζει; Έχει διάφορους τύπους ο έρωτας ανάλογα με την ηλικία και μπορούμε να λέμε είμαι ερωτευμένος τύπου 18, τύπου 50, τύπου εξήντα και κάτι; Για τους πραγματικούς ανθρώπους, όχι για τους φανταστικούς υπερφυσικούς ανθρώπους των μυθιστορημάτων, για τους πραγματικούς ανθρώπους του μυθιστορήματος του Μιχάλη, γιατί οι ήρωες εδώ δεν έχουν σούπερ δυνάμεις, πώς είναι να ερωτεύονται στα 50, άνθρωποι με παρελθόν, υποχρεώσεις, οικονομικά προβλήματα, παιδιά, δουλειές, άγχη, πώς ζουν τον έρωτα;

Και κάτι τελευταίο. Πολλές φορές τα μυθιστορήματα με θέμα τον έρωτα επικεντρώνουν στην γυναίκα της ιστορίας, που συνήθως είναι αυτή που ερωτεύεται βαθιά και πληγώνεται ακόμη βαθύτερα, θαρρείς και ο άντρας είναι εκεί μόνο για να προκαλέσει τον έρωτα της ή να την πληγώσει ή στην καλύτερη των περιπτώσεων να την παντρευτεί. Το ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΟ ΑΙΜΑ όπως το διάβασα τουλάχιστον εγώ επικεντρώνει στον άντρα, μας παρουσιάζει τον έρωτα και από την πλευρά του, πως πραγματικά νιώθει, σκέφτεται και λειτουργεί ένας άντρας ερωτευμένος, μας λέει προς παρηγοριά των ανδρών και προς συμμόρφωση των γυναικών ότι ο έρωτας αφορά δύο και ότι ένας ερωτευμένος άντρας ίσως να ναι σαν είδος λιγότερο ατελής , από μια ερωτευμένη γυναίκα.

Στο μυθιστόρημα αυτό δεν θα συναντήσουμε πρίγκιπες και πριγκίπισσες και άσπρα άλογα, αλλά ένα έρωτα γυμνό, που δεν φοβάται και δεν ντρέπεται και χωρίς καμία αναστολή μας δείχνει ποιος είναι, όπως ακριβώς νομίζω θα έπρεπε να σταθούμε και όλοι απέναντι του.
Περισσότερα της Γιώτας Χατζοπούλου
Το μυθιστόρημα του Μιχάλη Σπέγγου, Ερωτευμένο αίμα, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα. Βρείτε το βιβλίο εδώ. Διαβάστε κι ένα απόσπασμα!

Περισσότερα από/για τον Μιχάλη Σπέγγο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Απλώς έτυχε, Βάγια ΜπαλήΗ συμφωνία των λεόντων, Βαγγέλης ΒουραζάνηςΗ αηδονόπιτα, Ισίδωρος ΖουργόςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΤο θηρίο στο πιάνο, Mary WestmacottΌσα οι ψυχές δεν λησμονούν, Δήμητρα ΠαναρίτηΣτη χαραγή της 28ης σελήνης, Θεόδωρος Πάλλας
Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά!, Μ. ΦαφαλιούΤο κυνήγι της χήρας, Μ. Σφακιανάκη-ΜανωλίδουΕπίγειος άγγελος, Γιώτα ΜαργαρώνηΤαξιανθίες στοχασμών, Όλγα Κανελλοπούλου-ΝτινοδήμουΔεν θα σε πειράξει κανείς, Βασίλης ΚουτσιαρήςΔεύτερη φύση, Α. ΞηρογιάννηResort, Μιχάλης Κατράκης
Μηναυγή, Ευτυχία ΚατελανάκηΈρωτες υπέρ μεν άγαν, Ρένια Αβαράκη-ΑγραφιώτηΑιώνια σφραγίδα, Απόστολος ΜωραϊτεληςΗ κοινωνία των πωλητών, Δημήτρης ΟρφανίδηςΜετάξι, Νεκταρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα
Σκουριασμένη αυτοκτονία, Απόστολος ΜακρίδηςΑποστολή...ΤΕΡΑΤΕΞ, Σταυρούλα Παγώνα
Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει, Πάολο ΚοέλιοΗ Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς, Καίτη ΠαπαδάκηΜε τα κλειδιά στην πόρτα, Μαρία ΜελεμενήΚομμάτια ζωής, Πόλυ ΜίλτουΟι κρίκοι της πόλης, Χ. Μελισσά-ΧαλικιοπούλουΕπτά χρόνια στο αμόνι, Παναγιώτης ΚολέληςΜες τη νύχτα του κόσμου, Μαγδαληνή Θωμά