ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Οι ψευτοσπουδαίες ή για τις Αδελφές Papin *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Το αμάρτημα της μητρός μου, Γ. Βιζυηνός * Αδερφοί Καραμάζοβ, Φ. Ντοστογιέβσκι * Ανένταχτα, Ν. Καββαδία * Αναρχικός τραπεζίτης, Φ. Πεσσόα * Η πτώση, Α. Καμύ * Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Mein Komplex * Αυτοκράτωρ Αδριανός * Η φιλοσοφία ενός γάτου * (Μ)Παρωδύσσεια *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Διπλή ταυτότητα * Η αηδονόπιτα * Το θηρίο στο πιάνο * Μετάξι * Η συμφωνία των λεόντων * Όσα οι ψυχές δεν λησμονούν * Resort * Απλώς έτυχε * Μες τη νύχτα του κόσμου * Οι κρίκοι της πόλης * Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει * Η Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς * Το κυνήγι της χήρας * Επίγειος άγγελος * Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο ** Νουβέλα: Με τα κλειδιά στην πόρτα ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία ** Διηγήματα: Έρωτες υπέρ μεν άγαν * Στη χαραγή της 28ης σελήνης * Κομμάτια ζωής * Επτά χρόνια στο αμόνι ** Παιδικά: Η κουκουβάγια η τετραγωνομάτα * Ο μαγεμένος καθρέφτης και Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας * Αποστολή... ΤΕΡΑΤΕΞ * Δεν θα σε πειράξει κανείς * Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά! * Βιβλία από τις εκδόσεις Ελληνοεκδοτική ** Ποίηση: Μηναυγή * Ταξιανθίες στοχασμών * Η κοινωνία των πωλητών ** Χαϊκού: Δεύτερη φύση

Τρίτη, 13 Μαρτίου 2018

Η φιλοσοφία ενός γάτου

Σας αρέσουν τα γατιά; Σας εκφράζει το τραγούδι του Βασίλη Παπακωνσταντίνου «Ο μαύρος γάτος»; Έχετε αναρωτηθεί πόσα διηγήματα, πόσα στιχάκια και πόσες παροιμίες έχουν γραφτεί για τα αγαπημένα μας αυτά κατοικίδια; Ναι μεν ο σκύλος είναι ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου αλλά τα συμπαθητικά αιλουροειδή έχουν σχεδόν μονοπωλήσει το ενδιαφέρον και την συγγραφική έμπνευση των δίποδων! Από τον Έντγκαρ Άλαν Πόε στον Ράντγιαρντ Κίπλινγκ και από τον Ροΐδη στον Χαράλαμπο Άννινο, ξένοι και Έλληνες συγγραφείς ασχολούνται με τα γατιά!

Έτσι λοιπόν, και ο Χαράλαμπος (Μπάμπης) Άννινος μάς προσφέρει μια απολαυστική νουβέλα για τις γάτες. Ο Μπάμπης Άννινος, γνωστός Κεφαλλονίτης συγγραφέας, δημοσιογράφος και ποιητής, ιδιαίτερα δημοφιλής στην εποχή του για το καυστικό του χιούμορ αλλά και για τις παροιμιώδεις φράσεις του (τρέχα γύρευε και Νικολό καρτέρει), ασχολείται και με τις γάτες! Γράφει λοιπόν την νουβέλα «Ο γάτος της γειτόνισσας», που κυκλοφορεί σήμερα από τις εκδόσεις Πατάκη.

Ένας γάτος -αγνώστου πατρός- γεννιέται σε μια πόλη· όλοι οι κάτοικοι χαίρονται και γιορτάζουν τη γέννησή του. Τον ονομάζουν Μούρτζουφλο, καθόλου τυχαίο το όνομά του αφού παραπέμπει στον Βυζαντινό αυτοκράτορα, Αλέξιο Ε' Μούρτζουφλο, τραγικό πρόσωπο στην περίοδο της Α Άλωσης της Κωνσταντινούπολης και της Λατινοκρατίας. Έτσι λοιπόν και ο ήρωάς μας, ο Μούρτζουφλος, θα έχει μια τραγική ιστορία. Παρά τις ενθουσιώδεις ιαχές για τη γέννησή του, η κλειστή κοινωνία γύρω του, θα δυσανασχετήσει με τα καμώματά του και με τις πολλές αταξίες του. Και δεν θα αργήσει η στιγμή που θα φορτώσουν πάνω του όλα τα στραβά κι ανάποδα που συμβαίνουν. Ο γάτος με το τραγικό όνομα θα κατηγορηθεί για απίθανα πράγματα: βομβιστικές ενέργειες, ανατροπές πολιτευμάτων, πείνα, δυστυχία και πολέμους. Για όλα θα φταίει ο άτακτος γάτος. Οι άνθρωποι στην προσπάθειά τους να επιρρίψουν ευθύνες κάπου, να δικαιολογήσουν τα ανεξήγητα, να μην κατηγορηθούν οι ίδιοι για τα τεκταινόμενα, ψάχνουν και βρίσκουν τον λεγόμενο «αποδιοπομπαίο τράγο» και στην περίπτωσή μας, είναι εντελώς αδύνατο να έχει διαπράξει όλα αυτά τα εγκλήματα ο καημένος ο Μούρτζουφλος. Παρόλα αυτά κατηγορείται ομόφωνα. Ίσως γιατί στις δύσκολες στιγμές ζητάμε εναγωνίως ένα εξιλαστήριο θύμα. Το θύμα είναι ο πιο αδύναμος, αυτός που είναι πιο εύκολο να κατηγορηθεί, αυτός που δεν μπορεί να υπερασπίσει τον εαυτό του. Τελικά, μας είναι αδιάφορη η ταυτότητα του θύματος, αυτό που μας βολεύει είναι εμείς να μην επηρεαστούμε.

Το έργο έχει γραφτεί στην καθαρεύουσα και στην παράσταση ακολουθείται όσο γίνεται πιο πιστά η αρχική γλώσσα του κειμένου, με κάποιες προσμίξεις δημοτικής, που προήλθαν από τους αυτοσχεδιασμούς των ηθοποιών κατά την διάρκεια των προβών. Εμένα προσωπικά δεν με ενόχλησε η σύμπραξη των δυο διαφορετικών τρόπων αφήγησης. Κυριαρχεί πάντως η καθαρεύουσα.
Την σκηνοθεσία υπογράφει η Σωτηρία Κολόζου, η οποία και πρωταγωνιστεί στην παράσταση. Η προσπάθεια που γίνεται είναι αξιέπαινη και εκ μέρους της σκηνοθέτιδος και εκ μέρους των άλλων τριών νέων ηθοποιών, παρόλα αυτά το τελικό αποτέλεσμα, απογοητεύει. Επί πέντε λεπτά βλέπουμε τους ηθοποιούς να βάφουν το πρόσωπό τους, για τουλάχιστον άλλα δύο λεπτά φοράνε τα ρούχα τους (κάποιες προβιές που υποτίθεται ότι τους προσδίδουν την γατίσια ιδιότητά τους), οι διάλογοι δεν έχουν συνοχή μεταξύ τους αλλά είναι σκόρπιες φράσεις... Πιο πολύ μοιάζει με μια μοντέρνα performance παρά με ένα έργο που έχει συνοχή: αρχή, μέση και τέλος. Ο συμβολισμός του έργου είναι επιτυχημένος και έξυπνος αλλά το τελικό αποτέλεσμα αφήνει τον θεατή ανικανοποίητο. Ακόμα και η τελική σκηνή της κορύφωσης, στην οποία η κοινωνία καίει και θυσιάζει το θύμα της, τον αποδιοπομπαίο τράγο, ως κοινωνό-θεατή με άφησε αδιάφορη: η λύση του να κάψουν ένα λούτρινο πράγμα, που δεν έμοιαζε καν με ζώο, σε μια χύτρα, δεν μου έφερε την αναμενόμενη συγκίνηση. Φυσικά όλοι οι ηθοποιοί, νέοι καλλιτέχνες που προσπαθούν για το καλύτερο, δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό, και για αυτό θα ήθελα να αναφέρω τα ονόματά τους: Βασίλης Ιερωνυμάκης, Κωνσταντίνα Μακρή, Ανδριάνα Αργυροκαστρίτη. Όλοι αυτοί δεν έχουν κάποιον συγκεκριμένο ρόλο, είναι τα μέλη μιας κοινωνίας που σχολιάζει τα τεκταινόμενα, είναι η κοινωνία που καταδικάζει τον γάτο Μούρτζουφλο.

Τα σκηνικά του Σπύρου Σεφεριάν, είναι σχεδόν ανύπαρκτα: κουτάκια πάνω στη σκηνή που οι ηθοποιοί χρησιμοποιούν ως αποθηκευτικούς χώρους για να αλλάξουν ρούχα και διαθέσεις. Πίσω από το σανίδι υπάρχει το γνωστό πλέον σε όλους μας βίντεο με σκηνές από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και στιγμιότυπα από πολεμικά επίκαιρα παλαιότερων καιρών. Ο υποβλητικός φωτισμός είναι του Λάμπρου Παπούλια και συμβάλλει στην κάπως μυστικιστική ατμόσφαιρα του έργου.
Κλικ για περισσότερα της Εύης Ρούτουλα
Ταυτότητα:
Σκηνοθεσία: Σωτηρία Κολόζου
Σκηνικά: Σπύρος Σεφεριάν
Video: Νίκος Γιαννίκας
Φωτισμοί: Λάμπρος Παπούλιας
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ανδριάνα Αργυροκαστρίτη, Βασίλης Ιερωνυμάκης, Σωτηρία Κολόζου, Κωνσταντίνα Μακρή
Κάθε Πέμπτη στις 21:15 στον τεχνοχώρο CARTEL, αίθουσα Μηνάς Χατζησάββας, 6939898258

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Απλώς έτυχε, Βάγια ΜπαλήΗ συμφωνία των λεόντων, Βαγγέλης ΒουραζάνηςΗ αηδονόπιτα, Ισίδωρος ΖουργόςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΤο θηρίο στο πιάνο, Mary WestmacottΌσα οι ψυχές δεν λησμονούν, Δήμητρα ΠαναρίτηΣτη χαραγή της 28ης σελήνης, Θεόδωρος Πάλλας
Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά!, Μ. ΦαφαλιούΤο κυνήγι της χήρας, Μ. Σφακιανάκη-ΜανωλίδουΕπίγειος άγγελος, Γιώτα ΜαργαρώνηΤαξιανθίες στοχασμών, Όλγα Κανελλοπούλου-ΝτινοδήμουΔεν θα σε πειράξει κανείς, Βασίλης ΚουτσιαρήςΔεύτερη φύση, Α. ΞηρογιάννηResort, Μιχάλης Κατράκης
Βιβλία για παιδιάΈρωτες υπέρ μεν άγαν, Ρένια Αβαράκη-ΑγραφιώτηΑιώνια σφραγίδα, Απόστολος ΜωραϊτεληςΗ κοινωνία των πωλητών, Δημήτρης ΟρφανίδηςΜετάξι, Νεκταρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα
Σκουριασμένη αυτοκτονία, Απόστολος ΜακρίδηςΑποστολή...ΤΕΡΑΤΕΞ, Σταυρούλα Παγώνα
Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει, Πάολο ΚοέλιοΗ Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς, Καίτη ΠαπαδάκηΜε τα κλειδιά στην πόρτα, Μαρία ΜελεμενήΚομμάτια ζωής, Πόλυ ΜίλτουΟι κρίκοι της πόλης, Χ. Μελισσά-ΧαλικιοπούλουΕπτά χρόνια στο αμόνι, Παναγιώτης ΚολέληςΜες τη νύχτα του κόσμου, Μαγδαληνή Θωμά