Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου * Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Τα κορίτσια που γελούν


Η αγαπημένη μου ψυχολόγος επανέρχεται στα γράμματα με μια συλλογή διηγημάτων όπου συναντάμε γυναίκες της διπλανής πόρτας –πόσο κλισέ πια αυτή η φράση!– και παράλληλα ιδιαίτερες, μοναδικές και ξεχωριστές.
Η Εύα Στάμου υπογράφει πέντε ιστορίες με επίκεντρο τον άνθρωπο και τα συμπλέγματα που τον περιβάλουν, άλλοτε τον εξουσιάζουν κι άλλοτε τον «θεραπεύουν»... καμιά φορά τον συμπληρώνουν και άλλες τον κομματιάζουν· όπως κι αν δει κανείς τις ψυχολογίες του κόσμου είναι πάντα ενδιαφέρουσες οι αποκαλύψεις, οι στοχασμοί και οι αναλύσεις που προκύπτουν από τη διαδικασία: ανάγνωση, γνωριμία, συνειδητοποίηση, συμπεράσματα. Με αυτές τις ιστορίες υπάρχει ένα επιπλέον «κίνητρο». Είμαι σίγουρη ότι διαφορετικοί αναγνώστες θα εξάγουν διαφορετικές εντυπώσεις –αν όχι εκ διαμέτρου αντίθετες!– καθώς η «ματιά» καθενός είναι μοναδική αλλά και η σύντομη φόρμα που χρησιμοποιείται στο βιβλίο, που δεν επιτρέπει στη συγγραφέα μεγάλες περιγραφές κι επεξηγήσεις, ενεργοποιεί τη φαντασία του καθενός προκειμένου να «κλείσουν» τα κενά –τα αθέατα–... και είναι γεγονός ότι όσα δε γράφονται ξεκάθαρα με τις πένες αφήνουν περιθώρια στη φαντασία και την αντίληψη.

Για να πάρετε μια μικρή γεύση –εξίσου κλισέ φράση– στην πρώτη ιστορία γνωρίζουμε την Αλίκη που από τότε που θυμάται τον εαυτό της ήθελε να σκοτώσει κάποιον, να κάνει το τέλειο έγκλημα και να τη βγάλει καθαρή –ειρωνεία να ετοιμάζεις «βρομιές» και να έχεις την απαίτηση να μη «λερώσεις» τίποτα· ούτε καν την ψυχή. Γεγονός όμως είναι –κι εδώ σας θέλω πόσο ειλικρινείς άνθρωποι είστε– ότι πολλοί έχουν/με κάνει τις ίδιες σκέψεις κατ' εξακολούθηση ή κατά καιρούς. Η ιστορία της είναι άκρως εθιστική. Τη διάβασα με μια ανάσα αφού ήθελα μετά μανίας να δω τι θα γίνει παρακάτω και πως θα καταλήξει.

Στα αφηγήματα που ακολουθούν θα γνωρίσουμε την σκεφτική και προβληματισμένη Ντίνα σε μια φάση που κάνει στροφή ζωής ενώ η ιστορία της έχει επίκεντρο ένα καυτό κοινωνικό θέμα: το μεταναστευτικό και τα hot spot της Λέρου. Σε άλλη ιστορία θίγονται άλλα κοινωνικά ζητήματα όπως τα θύματα της κοινωνίας, η κρίση ηλικίας και τα άγχη που φέρνει, αλλά και οι στιγματισμένοι από τη ζωή (και την κοινωνία). Ειδικά στην «κυρία με το καπέλο» θα σας απασχολήσει η σχέση του Άντριου μαζί της αλλά και η σχέση της κυρίας με τον Άντριου –vise versa.

Τη συλλογή ολοκληρώνει μια νουβέλα. Σε αυτό το μεγαλύτερο έργο, η Εύα Στάμου βρίσκει «έδαφος» και άνεση να αναφερθεί στις ψυχολογικές διαστάσεις των ηρώων της, να δώσει ερμηνείες, να εξηγήσει. Αντί κάποιας περίληψης, θα σας πω ότι γνωρίζουμε τον Σπύρο που εργάζεται στο ΜΙΤ της Βοστόνης και συζεί με τη σοβαρή του σχέση. Μια άτυχη στιγμή τον οδηγεί σε μια πράξη ικανή όχι μόνο να του διαταράξει την ηρεμία, μα να του αλλάξει εντελώς «τον κόσμο». Ως απόσταγμα από τον Σπύρο σημείωσα πόσο πρέπει να προσέχει κανείς τί κάνει και με ποιον, πόσο πρέπει να εκτιμάει αυτό που έχει και, φυσικά, να μην υποτιμά κανέναν. Μα, κανέναν! Ένα κρυμμένο χαμόγελο στο τέλος της ανάγνωσης, που χαράζεται αυθόρμητα στο πρόσωπό μου, μου τονίζει ότι δε γίνεται να συμπαθούμε όλους τους χαρακτήρες των μυθιστοριών υπογραμμίζοντας παράλληλα τη λαϊκή σοφία που λέει ότι εκείνος που γελάει τελευταίος γελάει καλύτερα.

Γενικά, το ερωτικό πεδίο είναι παρόν σε όλες τις ιστορίες, οι σχέσεις επίσης –όχι μόνο οι ερωτικές– ενώ εκλείπει το μελό, το μελόδραμα ή το ρομαντικό ροζ και το γλυκοστάλακτο. Η Εύα Στάμου διαθέτει μια πιο πρακτική και ρεαλιστική πένα που επενδύει στα ψυχογραφήματα και προσφέρει υποδόριο σχολιασμό των γεγονότων, θριλερική ατμόσφαιρα –άλλοτε παράγει αγωνία και αλλού ανεβάζει την ένταση· κάπου κάπου γεννά την προσδοκία του κακού– και σύγχρονη θεματολογία. Ζει την/στην εποχή της, ανοίγει κεραίες, αφουγκράζεται και γράφει.

ΥΓ.: Να γελάσεις τελευταίος.



Περισσότερα από/για την Εύα Στάμου:

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΝυχτοπερπατήματα, Λέιλα ΜότλιΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη