1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki - Παρακαλούνται οι συμμετέχοντες όπως ελέγχουν το ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο για επιβεβαίωση καταχώρησης του κειμένου τους, διευκρινήσεις ή ελλειπή στοιχεία. Ως ημερομηνία υποβολής μετράει η ημερομηνία αποστολής του πρώτου email, που φέρει το επισυναπτόμενο έργο, ασχέτως αν η επιβεβαίωση καθυστερήσει κάποιες μέρες λόγω φόρτου εργασιών ή διευκρινήσεων όπου απαιτούνται *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Κάποιες κληρώσεις παίρνουν λίγες μέρες παράταση και άλλες μεταφέρονται σε άλλο χρόνο. Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αφιερωμένο στον γιο μου * Το αγόρι που δεν ήθελε να μεγαλώσει * Πέρα από τις οκτάβες * Ωκεανός * Ψίθυροι εραστών * Η κληρονομιά του αίματος ** Θέατρο: Άκουσε τα κύματα * Ταξίδεψα για να σε βρω ** Διηγήματα: Εναλλαγές * Η κερκόπορτα και άλλα διηγήματα * Η γυναίκα που αγάπησα * ΟνειΡεύματα * Ο Μπίλλυ και η Αμαλία στο νησί * Ευτυχώς που δεν πάθαμε τίποτα ** Ποίηση: Εξελισσόμενη εφηβεία * Το φθαρμένο μολύβι * Ως εδώ βυθίζομαι ** Παιδικά: Τρία παραμύθια όλο τραγούδια * Τύχη... Ουρανοκατέβατη ** Δοκίμιο: Συμβολή στην ιστορία της Κασσάνδρας ** Άλλα: Αμφιβάλλω, άρα υπάρχω * Αλφισμός

Τρίτη, 21 Ιουλίου 2020

Μίλος Φόρμαν

Ο Μίλος Φόρμαν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους όχι μόνο του νέου τσεχοσλοβάκικου αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου, «έφυγε» σε ηλικία 86 ετών, στις 18 Απριλίου 2018. Γνωστός από την εξαιρετική του ταινία «Αμαντέους», για την οποία τιμήθηκε με πολλά Όσκαρ, αλλά και από την ανατρεπτική για την εποχή της «Φωλιά του κούκου», ο Φόρμαν καθιερώθηκε για το είδος τού παντελώς ελεύθερου από «εσωτερική» και εξωτερική λογοκρισία ανεξάρτητου κινηματογράφου, με βασικό ζητούμενο την ελευθερία.

Γεννήθηκε το 1932 στη μικρή πόλη Κάσλαβ, κοντά στην Πράγα, και μεγάλωσε σε ανάδοχες οικογένειες, αφού οι γονείς του είχαν ήδη χαθεί στα στρατόπεδα συγκέντρωσης στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Τελειώνοντας τις βασικές του σπουδές έπιασε δουλειά στην κρατική τηλεόραση. Αρχές της δεκαετίας του 60, το ταλέντο του άρχισε αμέσως να αναδύεται, καθώς με το σκηνοθετικό ντεμπούτο του, «Black Peter», τιμήθηκε με το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ του Λοκάρνο. Είναι και η ταινία που αποκάλυψε τα πρώτα στοιχεία του μετέπειτα σατιρικού ύφους του. Στη συνέχεια σκηνοθετεί την ταινία «Οι έρωτες μιας ξανθιάς», με ηρωίδα μια εργάτρια που αναζητά τον έρωτα στο πρόσωπο ενός μουσικού. Οδοιπορικό στη σύγχρονη Τσεχοσλοβακία και υποψήφια για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Το 1976, εν μέσω κοινωνικού αναβρασμού σε ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη, θεωρήθηκε επικριτική για το καθεστώς και απαγορεύτηκε. Είναι η εποχή που ο Φόρμαν αποφασίζει να εγκαταλείψει τη χώρα του. Φτάνει στο Χόλυγουντ και δημιουργεί την έξυπνη βιτριολική κωμωδία «Taking off», με επίκεντρο τις σχέσεις και την οικογένεια. Η ταινία τον κάνει ευρέως γνωστό και του χαρίζει το μεγάλο βραβείο στις Κάνες.

Το 1975 αναλαμβάνει τη μεταφορά του βιβλίου του Κεν Κέισι «Στη φωλιά του κούκου». Πρόκειται για μια συγκλονιστική ταινία, καταγγελία για τους ψυχιατρικούς κατασταλτικούς μηχανισμούς, η οποία αποθεώθηκε από κοινό και κριτικούς και τιμήθηκε με πέντε Όσκαρ. Μάλιστα, αυτό της σκηνοθεσίας ο Φόρμαν το κέρδισε έχοντας «αντιπάλους» τους Φεντερίκο Φελίνι με το «Amarcord», Στάνλεϊ Άλτμαν με το «Nashville». Καταξιωμένος πια σε παγκόσμιο επίπεδο, σκηνοθετεί τον καλτ, υπέροχο χίπικο ύμνο «Hair» και το 1981 το υποψήφιο για οκτώ Όσκαρ «Ragtime».
Το 1984 έρχεται η δεύτερη πολύ μεγάλη επιτυχία του. Μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το θεατρικό του Πίτερ Σάφερ «Αμαντέους», το οποίο αποκτά οκτώ Όσκαρ. Εντυπωσιακή παραγωγή, με εκθαμβωτικά σκηνικά και κουστούμια και με τον άγνωστο τότε ηθοποιό Τομ Χαλς να πείθει ως ιδιοφυής Μότσαρτ.
Ακολουθεί μια περίοδος «αποτοξίνωσης» από τον κινηματογράφο, αφού μέχρι το 2000 έχει σκηνοθετήσει μόνο μια ταινία, το «Βαλμόν». Η επόμενη ταινία του αναφέρεται στη ζωή και στο έργο του πασίγνωστου εκδότη σοφτ πορνό Λάρι Φλιντ, με πρωταγωνιστή τον εξαιρετικό Γούντι Χάρελσον.
Η κινηματογραφική πορεία του, όπως είναι φυσικό, παρουσιάζει σημεία κόπωσης, αλλά παρ’ όλα αυτά δίνει την ευκαιρία στον Τζιμ Κάρεϊ να πλάσει έναν από τους καλύτερους ρόλους του στην ταινία «Man on the Moon».
Τέλος, το 2006 παραδίδει την τελευταία μεγάλη παραγωγή του, «Τα φαντάσματα του Γκόγια», με τους Χαβιέ Μπαρδέμ και Νάταλι Πόρτμαν.
Περισσότερα από τον Δημήτρη Α. Δημητριάδη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Εξελισσόμενη εφηβεία, Ι.ΚόντοςΑπ' το πυκνό δάσος στο πηγάδι της Γερακίνας, Γ.ΤηγανούριαΕυτυχώς που δεν πάθαμε τίποτα, Χρυσούλα ΔιπλάρηΨίθυροι εραστώνΑφιερωμένο στον γιο μου, John EmmansΕναλλαγές, Απόστολος ΓκέτσοςΑμφιβάλλω, άρα υπάρχω, Δημήτρης Μουστάκας
Αλφισμός, Χ.ΒακιρτζήΤαξίδεψα για να σε βρω, Ν.Βαρδάκας και Φ.ΤσαγανάκηΘ.Θεοδωρής, Πέρα από τις οκτάβεςΣυμβολή στην ιστορία της ΚασσάνδραςΗ κερκόπορτα και άλλα διηγήματα, Μ.ΒλάχουΩκεανός, Μ.ΚατρακηςΤύχη... ουρανοκατέβατη, Δ.Κανλή
ΟνειΡεύματα, Καποπούλου και ΠαπακώσταςΗ κληρονομιά του αίματος, Νικόλαος ΝτέτσικαςΗ γυναίκα που αγάπησα, Μαρία Ιωάννου
Το αγόρι που δεν ήθελε να μεγαλώσει, Κ. ΙωακειμίδηςΤο φθαρμένο μολύβι, Ευγενία ΣιδέρηΩς εδώ βυθίζομαι, Αναστάσιος ΜεγαλοοικονόμουΟ Μπίλλυ και η Αμαλία στο νησί, Γ.Δίγκας