Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ματωμένος Δούναβης * Αιθέρια: Η προφητεία * Ζεστό αίμα * Το μονόγραμμα του ίσκιου * Μέσα από τα μάτια της Ζωής! * Οι Σισιλιάνοι ** Ποίηση: Και χορεύω τις νύχτες * Δεύτερη φωνή Ι * Άπροικα Χαλκώματα ** Διάφορα άλλα: Πλάτωνας κατά Διογένη Λαέρτιο * Παζλ γυναικών ** Παιδικά: Τα βάσανα του Τεό και της Λέας * Η μάγισσα Θερμουέλα σε κρίση * Η λέσχη των φαντασμάτων * Το μαγικό καράβι των Χριστουγέννων * Ο αστερισμός των παραμυθιών * Οι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί * Η Αμάντα Κουραμπιέ, η μαμά μου * Ο Κάγα Τίο... στην Ελλάδα ** Νουβέλες: Πορσελάνινες κούκλες * Το δικό μου παιδί * Όταν έπεσε η μάσκα

Ο Βασίλης Κυριλλίδης και τα Αναστρέψιμα υλικά

Αναστρέψιμα υλικά, Βασίλης Κυριλλίδης

Πώς σας ήρθε η ιδέα;
Βασίλης Κυριλλίδης: Ένα βράδυ, σ’ ένα φιλικό σπίτι, από μια πολύ προσωπική διήγηση κάποιας φίλης μας, η οποία εμπεριείχε τόσο ανθρώπινο, αλλά και μεταφυσικό στοιχείο. Δύσκολα θα πιστέψει κάποιος πόσο κοντά στην πραγματικότητα βρίσκονται οι 30 πρώτες σελίδες του βιβλίου μου, που η αφιέρωσή του απευθύνεται σ’ αυτήν τη φίλη, η οποία, χωρίς να το έχει σκοπό, μου έδωσε το έναυσμα για να στηρίξω την φανταστική μου ιστορία.

Πόσο χρόνο σας πήρε η συγγραφή;
Β.Κ.: Ήταν τόσο δυνατό το έναυσμα, που καταπιάστηκα μανιωδώς και το τέλειωσα σε τέσσερις μήνες, Φεβρουάριο μέχρι Μάιο του 2000. Έτσι, κυκλοφόρησε στην πρώτη του μορφή, ένα χρόνο μετά, από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Η πρόσφατη αναθεώρηση και βελτιστοποίησή του για τις εκδόσεις Ελκυστής, μου πήρε άλλο τόσο. Παράγινα λεπτολόγος, φαίνεται.

Πώς θα χαρακτηρίζατε το βιβλίο σας με δυο λόγια;
Β.Κ.: Υπαρξιακής αγωνίας σε μελλοντολογικό φόντο. Στην λογοτεχνία μόνο τα κάδρα αλλάζουν, οι άνθρωποι, τα συναισθήματα και οι αγωνίες τους, παραμένουν τα ίδια.

Θέλετε να μας δώσετε μια περιγραφή;
Β.Κ.: Πολύ γενικά θα έλεγα πως είναι ο απεγνωσμένος αγώνας που δίνουν οι δυο ηρωίδες, ώστε να μην στερηθούν αυτόν που αγαπάνε και ταυτόχρονα να κατανοήσουν το τι συμβαίνει. Είναι ο αγώνας που δίνουμε όλοι μας, ιδίως απέναντι σε μια απώλεια που δεν μπορούμε ν’ αποδεχτούμε, κάτι απρόοπτο και ξαφνικό που μας επιφυλάσσει η μοίρα. Η τοποθέτηση της ιστορίας σ’ ένα κοντινό μέλλον, αφήνει τα περιθώρια για την ύπαρξη μυστηρίου και μεταφυσικής αγωνίας, καθώς και τη δυνατότητα διερεύνησης της ανθρώπινης φύσης, μέσα σε μια πραγματικότητα που αλλάζει συνεχώς.

Ποιος είναι ο πιο αγαπημένος σας ήρωας και γιατί;
Β.Κ.: Η ερώτησή σας με κάνει να σκεφτώ ότι δεν υπάρχει κανένας βασικός ήρωας στα περισσότερα βιβλία μου, που να μου είναι αντιπαθητικός. Τους αγαπώ όλους, ακόμα κι αυτούς που παρουσιάζουν εμφανή ελαττώματα. Για να γίνει κάποιος ήρωάς μου, πρέπει να πληρεί ορισμένες προϋποθέσεις και η βασικότερη είναι η λογική συνέπεια της κοσμοθεωρίας του, έστω κι αν αυτή δεν είναι αποδεκτή από άλλους.

Ποια είναι η μεγαλύτερη αγωνία σας;
Β.Κ.: Το ότι μεγάλωσα.

Φοβάστε...
Β.Κ.: Όλο και περισσότερα πράγματα.

Αγαπάτε…
Β.Κ.: Όλο και πιο εκλεκτικά πράγματα

Ελπίζετε...
Β.Κ.: Με τη σημερινή κατάσταση, ό,τι κι όλος ο κόσμος, να ξαναβρούμε τη ζωή μας. Δεν είχα παράπονο από τη δική μου.

Θέλετε...
Β.Κ.: Αυτό που είπα πριν.

Πού/πώς μπορούμε να βρούμε το βιβλίο σας;
Β.Κ.: Ένα από τους τρόπους είναι απ’ ευθείας από τις εκδόσεις Ελκυστής.

Πού μπορούμε να βρούμε εσάς;
Β.Κ.: Παλιότερα θα σας έδινα ραντεβού στην κορυφή κάποιου βουνού, ή στην αφετηρία ενός αγώνα αποστάσεων. Τώρα, και μέχρι τη λήξη της καραντίνας, μόνο εδώ: kyrilidis@gmail.com

Ποιο χρώμα του ταιριάζει;
Β.Κ.: Αν τα χρώματα αντιπροσωπεύουν ή προκαλούν συναισθήματα, τότε αλλάζουν σε κάθε κεφάλαιο του βιβλίου. Νομίζω, όμως, πως στο τέλος του ταιριάζει το γαλάζιο που υπάρχει στο εξώφυλλο, όπως ταιριάζει και το παράθυρο που ανοίγει από το σκοτάδι προς έναν ανοιχτό ορίζοντα.

Αν δεν ήσασταν συγγραφέας τι θα μπορούσατε να είστε;
Β.Κ.: Ποτέ δεν θα συστηνόμουν ως συγγραφέας σε κάποιον. Πιθανότατα να ανέφερα κάποια στιγμή ότι γράφω, αλλά, εκτός κι αν έχουμε φτάσει στην κορυφή, δεν είναι μία μόνο η ιδιότητα που μας προσδιορίζει. Σίγουρα έχει σχέση με το πώς βλέπουμε τον εαυτό μας, αλλά για να το προβάλλουμε με ασφάλεια, πρέπει να έχουμε πείσει πρώτα κι αρκετούς ακόμα.

Ποιον συγγραφέα διαβάζετε ανελλιπώς;
Β.Κ.: Κατά καιρούς ήθελα να διαβάζω τα άπαντα των συγγραφέων που μ’ αρέσουν, οι τελευταίοι ήταν η Γουλφ και ο Κούντερα. Ωστόσο κυκλοφορούν πια τόσα βιβλία και θέλω να γνωρίσω τόσους άγνωστους σύγχρονους συγγραφείς, που πηγαίνω από τον έναν στον άλλο. Καθώς δεν διαβάζω μόνο λογοτεχνία του φανταστικού, αυτό δεν είναι και τόσο εύκολο.

Σας έχει επηρεάσει άλλος συγγραφέας στον τρόπο που γράφετε ή σκέφτεστε ή ζείτε; Ποιος/ποιο βιβλίο;
Β.Κ.: Δεν νομίζω πως είναι καλό να σε επηρεάζει ένας μόνο συγγραφέας, υπάρχει φόβος να καταλήξεις αδέξιος μιμητής. Συνήθως μας επηρεάζει το σύνολο των διαβασμάτων μας, τα περισσότερα από αυτά χωρίς ίσως να το συνειδητοποιήσουμε. Οι εσωτερικές μας ζυμώσεις είναι πολύπλοκες.

Οι ήρωές σας μπορούν να σας κατευθύνουν ή εσείς και μόνο ορίζετε την συνέχεια και τις τύχες τους;
Β.Κ.: Προσπαθώ να τους βάλω χαλινάρι, αλλά διαπιστώνω πως αρκετές φορές παίρνουν πρωτοβουλίες. Στην αρχή με τρόμαζε αυτό, τώρα το απολαμβάνω όταν συμβαίνει. Το θεωρώ ως απόδειξη ότι είναι ζωντανοί. Χώρια που μ’ αυτόν τον τρόπο βρίσκουν τις λύσεις, όταν εγώ δυσκολεύομαι.

Τι χρειάζεται κάποιος για να γράψει; Φαντασία ή εμπειρία;
Β.Κ.: Στα βιβλία φαντασίας η πρώτη είναι φυσικά απαραίτητη. Σε όλα τα βιβλία, όμως, απαιτείται και η δεύτερη. Δεν μπορώ να σκεφτώ πως είναι να γράφει κάποιος για πράγματα που δεν έχει ζήσει, έστω κι εξ αποστάσεως. Μόνο ένας φοβερά διαισθητικός και εξαιρετικά ταλαντούχος συγγραφέας θα μπορούσε να το καταφέρει αυτό. Χωρίς εμπειρίες δύσκολα γίνεσαι πειστικός, το πολύ πολύ που καταφέρνεις είναι να γίνεσαι περιγραφικός.

Τι καθορίζει την επιτυχία σε ένα βιβλίο;
Β.Κ.: Το αποτέλεσμα. Να βρει το στόχο του, κι αυτός είναι ο δρόμος του προς το κοινό. Το να αξίζει να τον βρει είναι, βέβαια, μια προϋπόθεση, όχι όμως και εγγύηση. Πολλά καλά βιβλία δεν είχαν καλή τύχη.

Τι την αποτυχία;
Β.Κ.: Αν ένα βιβλίο είναι καλό, θεωρώ άδικο να το χαρακτηρίσεις αποτυχημένο, ακόμα κι αν δεν τα καταφέρει στις πωλήσεις. Ωστόσο η πραγματικότητα είναι συχνά άδικη, και η μεγαλύτερη αδικία για ένα καλό βιβλίο είναι η αποτυχία του να φτάσει στους αναγνώστες.

Η βιβλιοφαγία είναι/μπορεί να γίνει κατάχρηση;
Β.Κ.: Μακάρι να φτάσουμε στο σημείο να κινδυνεύουμε από τέτοιες καταχρήσεις. Προς το παρόν οι στατιστικές δείχνουν πως ελάχιστοι κι ελάχιστα διαβάζουν. Ξέρω όμως και πολλούς που διαβάζουν αμέτρητες ώρες, αλλά δεν έχω βρει κάποια κακιά παρενέργεια, που να την προκαλεί αυτή η κατάχρηση. Μάλλον το αντίθετο.

Ποιον τίτλο βάζετε στο βιβλίο της ζωής σας;
Β.Κ.: Κάποιες φορές αισθάνομαι τόσο μπερδεμένος στη ζωή μου που ο καλύτερος τίτλος θα ήταν, «Από την πόλη έρχομαι…»

Από το εξώφυλλο του μυθιστορήματος του Βασίλης Κυριλλίδη, Αναστρέψιμα υλικά, και φωτογραφία του ίδιου

Το μυθιστόρημα του Βασίλη Κυριλλίδη, Αναστρέψιμα υλικά, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ελκυστής. Στην περίληψη λέει:
Αθήνα 2044. Ένα τροχαίο ατύχημα φέρνει έναν νέο άνθρωπο στα σύνορα του άλλου κόσμου, και τον κρατά εκεί για πέντε μήνες. Μια άγνωστη δύναμη τον επαναφέρει στη ζωή. Όμως η ζωή δεν θα είναι πια ίδια, ούτε γι’ αυτόν, ούτε για την αδερφή του, μια συντηρήτρια έργων τέχνης με ισχυρή διαίσθηση, ούτε για τη δυναμική φίλη του με το μαθηματικό μυαλό. Οι δυο κοπέλες θα ενώσουν τις δυνάμεις τους, για να βοηθήσουν τον άνθρωπο που αγαπούν. Θα προσπαθήσουν να διαπιστώσουν τι είναι αυτό που τους συμβαίνει και θα έρθουν αντιμέτωπες με μια άγνωστη πραγματικότητα. Ένα συναρπαστικό, αλλά επικίνδυνο ταξίδι κατάδυσης στον εαυτό τους ξεκινά. Σχέσεις, αγάπες, συναισθήματα, μπλέκονται με τις θεωρίες ενός αποκηρυγμένου επιστήμονα, με τις φιλοδοξίες μιας διευθύντριας ενός κέντρου ερευνών και με τα μηνύματα ενός μοναχικού ταξιδιώτη της αβύσσου, σε μια δίνη όπου, σε κάποια της στροφή, ίσως να βρίσκεται ο μοναδικός τρόπος να κρατήσεις για πάντα κοντά σου αυτούς που αγαπάς.

Ο Βασίλης Κυριλλίδης γεννήθηκε το 1958 και ζει στην Καβάλα. Ένα πρώτο βραβείο διηγήματος επιστημονικής φαντασίας, το μακρινό 2000, ήταν το κίνητρο για την ενασχόλησή του με το είδος. Το μυθιστόρημα ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΑ ΥΛΙΚΑ κυκλοφόρησε, στην πρώτη του εκδοχή, από τις εκδόσεις Καστανιώτης, το 2001. Στο ίδιο είδος ακολούθησαν, ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΑΕΡΑΣ (πρώτη έκδοση, Άγκυρα, 2004, 2η έκδοση, Διάπλαση, 2018), ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (Άγκυρα, 2005), η συλλογή διηγημάτων, ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΑΛΛΗΣ ΜΕΡΑΣ (Άγκυρα, 2008), και το αστυνομικό μυθιστόρημα ΟΙ ΣΥΜΜΑΘΗΤΕΣ (από τις εκδόσεις Φιλελεύθερος, 2020). Πολλά διηγήματά του βρίσκονται διασκορπισμένα στις εκδόσεις Ανάτυπο, IWrite, Συμπαντικές Διαδρομές, και ίσως και κάπου αλλού που δεν θυμάται, και σκοπεύει κάποτε να τα συμμαζέψει και να τα κυκλοφορήσει σ’ ένα συγκεντρωτικό βιβλίο.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
΄΄Εξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΌταν έπεσε η μάσκα, Κωνσταντίνας ΜαλαχίαΤο μαγικό καράβι των Χριστουγέννων, Θάνου ΚωστάκηΗ λέσχη των φαντασμάτων, Κυριακής ΑκριτίδουΟ αστερισμός των παραμυθιών, Λίτσας ΚαποπούλουΟ Κάγα Τίο... στην Ελλάδα, Καλλιόπης ΡάικουΠαζλ γυναικών, Σοφίας Σπύρου
Το μονόγραμμα του ίσκιου, Βαγγέλη ΚατσούπηΗ μάγισσα Θερμουέλα σε κρίση, Χριστόφορου ΧριστοφόρουΠλάτωνας κατά Διογένη ΛαέρτιοΚαι χορεύω τις νύχτες, Γαβριέλλας ΝεοχωρίτουΑιθέρια: Η προφητεία, Παύλου ΣκληρούΠορσελάνινες κούκλες, Δέσποινας ΔιομήδουςΆπροικα Χαλκώματα, Γιώργου Καριώτη
Το δικό μου παιδί!, Γιώργου ΓουλτίδηΟι Σισιλιάνοι, Κωνσταντίνου ΚαπότσηΜέσα από τα μάτια της Ζωής!, Βούλας ΠαπατσιφλικιώτηΖεστό αίμα, Νάντιας Δημοπούλου
Η Αμάντα Κουραμπιέ, η μαμά μου, Ελένης ΦωτάκηΟι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί, Κωνσταντίνου ΤζίμαΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη