Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ο δρόμος με τα χίλια χρώματα * Σκιές στις ράγες τα ταξίδια μας * Το χέρι του Θεού * Μάτια γεμάτα ενοχή * Αθώα ενοχή * #foodporn * Γλυκιά μου Τίνα * Δε θέλεις να κοιμηθείς μαζί μου * Ένας ανεκτίμητος θησαυρός * Σουπάι: Η καρδιά του δαίμονα * Όλα γίνονται για κάποιο λόγο * Αντίο κύριε εισαγγελέα... * Μακροβίπερα * Ο ήχος των ορίων * Μην ξεχάσεις να αγαπάς * Προσπέρνα και ζήσε * Λύκοι στην πόλη ** Νουβέλες: Ο Σπινέλλι στον Κάμπο ** Ποίηση: Μετάβαση * Ειρμός Αιτιών * Ηχώ του όχι: Μες στον λαβύρινθο * Νότες Νοσταλγίας * Lacrimosa * Είναι αυτά τα τελευταία ποιήματα που γράφω για σήμερα * Πώς αγαπάν ένα χρυσόψαρο ** Άλλα: Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής * Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Θεοδόσης Αγγ. Παπαδημητρόπουλος * Ο Κεκλημένος ** Διηγήματα: Πουλιά κι Ανεμώνες * Το τραγούδι των Ινουίτ ** Παιδικά: Το μαγικό δάσος * Η μάγισσα Πολύχρωμη και ο μικρός ζωγράφος ** Βιογραφία και Τέχνη: Ο Δάσκαλος Σταύρος Μεταλληνός: Θα επικρατήσει το φως και Η τέχνη της προσωπογραφίας ** Θέατρο:

Τρίτη, 17 Αυγούστου 2021

Όταν οι μνήμες ταξιδεύουν

Όταν οι μνήμες ταξιδεύουν, Αφροδίτη Σαββίδη

Μια αληθινή ιστορία μάς αφηγείται η Αφροδίτη Σαββίδη στο μυθιστόρημά της που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Έξη -με τον τρόπο της, εννοείται, καθώς χρειάζεται να ισορροπήσει μεταξύ μύθου και αλήθειας, και σε όλες τις περιπτώσεις που «μπλέκονται» αυτά τα δύο μαζί.
Στην υπόθεση, θα γνωρίσουμε την οικογένεια του Ιωσήφ, της Αικατερίνης και των οκτώ παιδιών τους, που βιώνουν την Μικρασιατική Καταστροφή, τον πόλεμο και την προσφυγιά.

Αρκετοί αναγνώστες ίσως αναφερθούν σε μία ακόμη ιστορία ξεριζωμού τού 22, όμως η κάθε ιστορία είναι μια μοναδική ιστορία, διαφορετική, με τη δική της «αύρα»· όπως είναι και ο κάθε άνθρωπος, έτσι και η ιστορία που τον συνοδεύει, έτσι και το βιβλίο τούτο, που έχει ως κεντρικό χαρακτήρα τον Σταύρο και ουσιαστικά αποτελεί μια βιογραφική αναφορά προς εκείνον· τον ακολουθεί από τη γέννηση ως το τέλος της ζωής του, αρκετές δεκαετίες μετά, άρα καταλαβαίνετε ότι καλύπτει πολλά μεγάλα ιστορικά γεγονότα: Παγκόσμιο Πόλεμο, Κατοχή, Εμφύλιο, Χούντα κ.λπ.

Διαβάζοντας, λοιπόν, δεν γίνεται να μη σημειώσω την όμορφη κι άνετη ροή ιστόρησης, το κατατοπιστικό οικογενειακό δέντρο στην αρχή που προσφέρει άνεση στην παρακολούθηση -λόγω των πολλών προσώπων-, όπως και την συνοπτική αφήγηση που υπολείπεται πολυλογίας. Εννοείται πως ξυπνά μνήμες στους μεγαλύτερους  ενώ μαθαίνει στους νεότερους.

Η ελληνική γλώσσα ήταν η γλώσσα των εμπόρων και της καλής κοινωνίας.

Έτσι, παρακολουθώντας την ιστορία αυτής της οικογένειας «βλέπουμε» τη ζωή των Ρωμιών, την κοινωνική και πολιτική τους θέση, το πολιτιστικό και εμπορικό επίπεδο κ.ο.κ. Εμβόλιμα, λαμβάνουμε και μια σειρά άλλων πληροφοριών και ιστορικών στοιχείων, κάποια εκ των οποίων δεν ανταμώνουμε συχνά σε λογοτεχνικά έργα. Μία τέτοια περίπτωση είναι η αναφορά στον Έιζα Τζένινγκς.

Η μοναδική περίπτωση ανθρώπου στην Ιστορία που εκπροσώπησε αντίπαλα έθνη σε διεθνή συνθήκη. [...] Άγνωστος στην Ελλάδα. Κανένα σχολικό βιβλίο ιστορίας δεν αναφέρει το όνομά του. Κανένα άγαλμα δεν στήθηκε προς τιμήν του.

Καθώς εξελίσσονται τα γεγονότα αναβιώνονται οι δυσκολίες, τα βάσανα και ο αγώνας ζωής αυτών των ανθρώπων. Υπάρχει -ή δημιουργείται- συνεχώς μια αγωνία για τη συνέχεια -απόδειξη ότι υπάρχει ταύτιση με τους ήρωες.

Ξένοι σ' έναν τόπο αφιλόξενο και απόμακρο [...] παρείσακτοι [...] ζητιάνοι.

Μικρότερες ιστορίες, εμβόλιμες κι αυτές μέσα στη βασική ιστορία, εμπλουτίζουν το κείμενο και προσφέρουν στο σύνολο. Η καλή πλοκή -φανταστική ή αληθινή· ποιος να ξέρει σε αυτό το είδος των πεζογραφημάτων πού σταματά το ένα και πού αρχίζει το άλλο;- βοηθά πολύ το πόνημα και οι σκληρές εικόνες στην ανάγλυφη απόδοση των γεγονότων.

Θα έκανε για σενάριο σίριαλ ή ταινίας: έχει πολλά γεγονότα, εξελίξεις κι ανατροπές, καλές και κακές στιγμές, επιτυχίες και αποτυχίες... ακόμα και δολοπλοκία, ενώ παραμένει ανθρώπινο, γλυκόπικρο -όπως η ζωή- και πολύπλευρο. Είναι ένα άρτιο βιβλίο εποχής, που ανταμείβει το χρόνο σου, χωρίς να χαρακτηρίζεται ως ιστορικό (ξέρω πως κάποιοι, ειδικά το καλοκαίρι, δεν θέλουν να διαβάσουν κάτι «βαρύ» που θα τους «φορτώσει» εγκυκλοπαιδικές γνώσεις και δε θα τους αφήσει να ταξιδέψουν νοερά στις ζωές των προσώπων).

Μόνο το τελευταίο κεφάλαιο «σπάει» τη γραμμική αφηγηματική -τη χρονική συνέχεια-, μάλλον επειδή η συγγραφέας, έχοντας πονέσει τον ήρωά της, θέλησε να τον αφήσει-αποχαιρετήσει στη ζωή.
Σε κάθε περίπτωση, είναι όμορφο βιβλίο και θα αφήσει ικανοποιημένους τους φιλαναγνώστες -ειδικά αν το διαβάσετε καλοκαίρι, καθώς θα ταυτιστείτε περισσότερο με τα δρώμενα.

Βρείτε το!



ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Γλυκιά μου Τίνα, Παύλος ΚουτρουμπάςΤέσσερις τίτλοι των εκδόσεων Θεοδόσης Αγγ. ΠαπαδημητρόπουλοςΛύκοι στην πόλη, Άννα ΜικροπούλουΝότες Νοσταλγίας, Γιόλα Αργυροπούλου-ΠαπαδοπούλουΟ Σπινέλλι στον Κάμπο, Πάνος ΠαντελούκαςΗ μάγισσα Πολύχρωμη και ο μικρός ζωγράφος, Νανά ΜπροδήμαΟ ήχος των ορίων, Χρήστος Θ. Παπαδημητρίου
Πώς αγαπάν ένα χρυσόψαρο, Θάνος ΚαπλάνηςΕίναι αυτά τα τελευταία ποιήματα που γράφω για σήμερα, Θ. ΟρφανίδηςΚαραϊσκάκης: Ο παρεξηγημένος ήρωας, Γιάννης ΚωσταράςΠροσπέρνα και ζήσε, Φίλη ΝτόγκαΌλα γίνονται για κάποιο λόγο, Μαρίνα ΑτματσίδουΜακροβίπερα, Τάκης ΝταλάκοςΜην ξεχάσεις να αγαπάς, Χαρά Ανδρέου
Το τραγούδι των Ινουίτ, Λίλια ΤσούβαΑντίο κύριε εισαγγελέα..., Λίτσα ΚαποπούλουLacrimosa, Χρυσάνθη Ιακώβου
Ο Κεκλημένος, Ελένη ΣέννοιαΗχώ του όχι: Μες στον λαβύρινθο, Γιώργος ΜαταλλιωτάκηςΟ Δάσκαλος Σταύρος Μεταλληνός και Η τέχνη της προσωπογραφίας, Κατερίνα ΜεταλληνούΣουπάι: Η καρδιά του δαίμονα, Μάριος Μητσόπουλος