Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου * Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν * Ένα πιο σκοτεινό φως ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Μέθεξις

Μέθεξις, Καλλιόπης Βελόνια

Το βιβλίο της Καλλιόπης Βελόνια, Μέθεξις, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εντύποις, είναι μια ποιητική συλλογή σε μέγεθος τσέπης, ιδανική αν θέλεις να σε ακολουθήσει παντού καθώς μπαίνει εύκολα σε μια τσάντα –ακόμα και στην πιο μικρή– και διαβάζεται άνετα, χωρίς να σε δυσκολεύει ούτε στο ελάχιστο.
Το ολοκλήρωσα χωρίς να το καταλάβω καλά καλά αφού, για μερικές μέρες, το είχα εύκαιρο μαζί μου και το άνοιγα όποτε είχα λίγο χρόνο μέσα στο πρόγραμμά μου: περιμένοντας να έρθει η σειρά μου σε μια τράπεζα, περιμένοντας να μετακινηθεί ένα φορτηγό για να παρκάρω στο στενό, περιμένοντας να τελειώσει η κομμώτρια το χτένισμα της πελάτισσας για να αναλάβει το δικό μου κεφάλι... Γενικότερα, μικρές ή πιο μεγάλες αναμονές υπάρχουν διάσπαρτες μέσα στην καθημερινότητά μας –μη σου πω τι συμβαίνει έτσι και επισκεφτείς ιατρείο– και ένα λογοτεχνικό βιβλίο αποτελεί πάντα έναν επικερδή τρόπο να περάσουν τα ανεπιθύμητα λεπτά.

Στα κείμενα τώρα, θα συναντήσουμε ελεύθερο στίχο, με εξαιρέσεις πού και πού, και μια γενικότερη περιγραφική διάθεση που φτάνει να γίνει πεζοποιητική, στα σημεία, αν και συνυπάρχει με την ομοιοκατάληκτη. Επίσης, θα βρούμε ασπρόμαυρη εικονογράφηση και μάλιστα, αισθάνομαι πως νιώθει την ανάγκη να εικονογραφήσει τους στίχους της, δηλαδή μια επιτήδευση ως προς αυτό. Οι εικόνες συνλειτουργούν με τα έργα του λόγου συνοδευτικά και η πρόθεση σε όλες τις περιπτώσεις είναι να δείξει (και) με εικόνα αυτό που λέει με τους στίχους.

Γράφει για εκείνη αλλά και για άλλες γυναίκες, όπως την κόρη και τη γιαγιά της. Γράφει για τον θάνατο και τον έρωτα. Ειδικά για τον δεύτερο, γίνεται και ερωτική και αισθησιακή (Ο έρωτάς σου), θεώνει το κορμί, θεώνει την ερωτική πράξη (Ο ναός)... Ίσως να γράφει για να εξασφαλίσει/θωρακίσει μια ανάμνηση. Για να μη χαθεί η στιγμή στην ατέλεια της μνήμης ή στο πέρας του χρόνου. Στο βιογραφικό της σημείωμα αναφέρει χαρακτηριστικά: κρατάτε την πρώτη μου ποιητική συλλογή-ημερολόγιο, οπότε, θα λέγαμε, πως υπάρχει στα σοβαρά άμεση βιωματική σύνδεση.

Σε κάποια κείμενα γράφει για την ποιητική της διάθεση, πρόθεση ή τάση, όπως στο Οι Σειρήνες, και σε άλλα βγάζει τον συμβουλευτικό της χαρακτήρα. Διάφορα συναισθήματα διαφαίνονται και ξεχωρίζουν με κυρίαρχα τον θυμό –ή την οργή– (Οι κάβοι), την αγωνία και τον πνιγμό –περισσότερο μεταφορικά βεβαίως. 
Πνίγομαι στην πιο ήσυχη / κραυγή μου.
Αναφέρεται στην πανδημία και την αποξένωση που έφερε –μεταξύ άλλων– και παράλληλα δημιουργεί ένα δίπολο σιωπής και φωνής-κραυγής όπου το ένα ενδυναμώνει το άλλο (παράδειγμα: Η σιωπή / ειν' η πιο ηχηρή / κραυγή.) ή το ένα αντιδιαστέλλεται με το άλλο, το πυροδοτεί, το ενισχύει ή αντιτίθεται... (Η εκκωφαντική σιωπή...)
Έρχονται στιγμές που η σιωπή / είναι ο μόνος τρόπος να σκοτώσεις / ό,τι ουρλιάζει μέσα σου.
Κάποιες άλλες φορές-στιγμές ερωταπαντά κι αλλού κάνει έκκληση επιστροφής (Αλμύρα). Αυτές και διάφορες άλλες παρατηρήσεις μπορεί να κάνει κανείς διαβάζοντας τους στίχους αλλά, αξίζει να σταθούμε σε ένα τουλάχιστον ακόμα σημείο, που δε θα μπορούσε να είναι άλλο από τη σχέση της δημιουργού με το άλλο μεγάλο δίπολο, τη ζωή και τον θάνατο. Μάλιστα, όπως συμβαίνει με τη σιωπή και τη φωνή παραπάνω, και αυτές οι έννοιες τοποθετούνται η μία απέναντι στην άλλη, δημιουργώντας αντιθέσεις κι αντιδιαστολές.
Πέθανα πάλι, / αλλά ζω!

ζωντανή νεκρή

Ζωή και θάνατος μαζί.
Μια ποικιλία αποχρώσεων σε μια προσωπική κατάθεση που μοιράζεται δημόσια είναι η Μέθεξις. Κι αυτό που λέει όταν γράφει: Έβαλε τη στιγμή σ' ένα γυάλινο κουτί / για να τη βλέπει όταν τη νοσταλγεί, θα μπορούσε να χαρακτηρίσει ολόκληρο το πόνημα. Μήπως αυτό δεν κάνουν κι όλοι οι δημιουργοί;

Πεθαίνω, αργά.




ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΈνα πιο σκοτεινό φως, Μαρίας ΣυλαϊδήΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη