Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Φωνή τέχνης *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Σκότωσε σαν τον Στίβεν Κινγκ * Όταν το «σαν» μπήκε στη ζωή μας * Της αλός νεύμα * Τα κύματα * Αγάπη μου, έχασα το παιδί μας! * Αγάπησέ με αν τολμάς * Καβαλάρης θάνατος * Αιχμάλωτοι * Το αγόρι που δεν ήξερε τι θα πει θάνατος * Ίχνος στον καθρέφτη * Από την Κέρκυρα στην Αίγυπτο με μια βαλίτσα όνειρα * Αδαμάντινα τείχη: Φιανκέτο * Ματωμένος Δούναβης ** Ποίηση: Σκοτεινή κουκκίδα * Φως όπως μανταρίνι * Κατάβασις * Θαλασσινό μονόπρακτο στο Αιγαίο ** Διάφορα άλλα: Περί ιατρικής Κέλσου * Τα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης * Στην άλλη πλευρά του κρεβατιού * Χορός στα ποτήρια * Ιβ & Βη * Η αγάπη είναι η απάντηση ** Διηγήματα: Συνέβη στη Θεσσαλονίκη ** Παιδικά: Ο τυφώνας: Μια ιστορία για τη δυσλεξία

Μέθεξις

Μέθεξις, Καλλιόπης Βελόνια

Το βιβλίο της Καλλιόπης Βελόνια, Μέθεξις, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εντύποις, είναι μια ποιητική συλλογή σε μέγεθος τσέπης, ιδανική αν θέλεις να σε ακολουθήσει παντού καθώς μπαίνει εύκολα σε μια τσάντα –ακόμα και στην πιο μικρή– και διαβάζεται άνετα, χωρίς να σε δυσκολεύει ούτε στο ελάχιστο.
Το ολοκλήρωσα χωρίς να το καταλάβω καλά καλά αφού, για μερικές μέρες, το είχα εύκαιρο μαζί μου και το άνοιγα όποτε είχα λίγο χρόνο μέσα στο πρόγραμμά μου: περιμένοντας να έρθει η σειρά μου σε μια τράπεζα, περιμένοντας να μετακινηθεί ένα φορτηγό για να παρκάρω στο στενό, περιμένοντας να τελειώσει η κομμώτρια το χτένισμα της πελάτισσας για να αναλάβει το δικό μου κεφάλι... Γενικότερα, μικρές ή πιο μεγάλες αναμονές υπάρχουν διάσπαρτες μέσα στην καθημερινότητά μας –μη σου πω τι συμβαίνει έτσι και επισκεφτείς ιατρείο– και ένα λογοτεχνικό βιβλίο αποτελεί πάντα έναν επικερδή τρόπο να περάσουν τα ανεπιθύμητα λεπτά.

Στα κείμενα τώρα, θα συναντήσουμε ελεύθερο στίχο, με εξαιρέσεις πού και πού, και μια γενικότερη περιγραφική διάθεση που φτάνει να γίνει πεζοποιητική, στα σημεία, αν και συνυπάρχει με την ομοιοκατάληκτη. Επίσης, θα βρούμε ασπρόμαυρη εικονογράφηση και μάλιστα, αισθάνομαι πως νιώθει την ανάγκη να εικονογραφήσει τους στίχους της, δηλαδή μια επιτήδευση ως προς αυτό. Οι εικόνες συνλειτουργούν με τα έργα του λόγου συνοδευτικά και η πρόθεση σε όλες τις περιπτώσεις είναι να δείξει (και) με εικόνα αυτό που λέει με τους στίχους.

Γράφει για εκείνη αλλά και για άλλες γυναίκες, όπως την κόρη και τη γιαγιά της. Γράφει για τον θάνατο και τον έρωτα. Ειδικά για τον δεύτερο, γίνεται και ερωτική και αισθησιακή (Ο έρωτάς σου), θεώνει το κορμί, θεώνει την ερωτική πράξη (Ο ναός)... Ίσως να γράφει για να εξασφαλίσει/θωρακίσει μια ανάμνηση. Για να μη χαθεί η στιγμή στην ατέλεια της μνήμης ή στο πέρας του χρόνου. Στο βιογραφικό της σημείωμα αναφέρει χαρακτηριστικά: κρατάτε την πρώτη μου ποιητική συλλογή-ημερολόγιο, οπότε, θα λέγαμε, πως υπάρχει στα σοβαρά άμεση βιωματική σύνδεση.

Σε κάποια κείμενα γράφει για την ποιητική της διάθεση, πρόθεση ή τάση, όπως στο Οι Σειρήνες, και σε άλλα βγάζει τον συμβουλευτικό της χαρακτήρα. Διάφορα συναισθήματα διαφαίνονται και ξεχωρίζουν με κυρίαρχα τον θυμό –ή την οργή– (Οι κάβοι), την αγωνία και τον πνιγμό –περισσότερο μεταφορικά βεβαίως. 
Πνίγομαι στην πιο ήσυχη / κραυγή μου.
Αναφέρεται στην πανδημία και την αποξένωση που έφερε –μεταξύ άλλων– και παράλληλα δημιουργεί ένα δίπολο σιωπής και φωνής-κραυγής όπου το ένα ενδυναμώνει το άλλο (παράδειγμα: Η σιωπή / ειν' η πιο ηχηρή / κραυγή.) ή το ένα αντιδιαστέλλεται με το άλλο, το πυροδοτεί, το ενισχύει ή αντιτίθεται... (Η εκκωφαντική σιωπή...)
Έρχονται στιγμές που η σιωπή / είναι ο μόνος τρόπος να σκοτώσεις / ό,τι ουρλιάζει μέσα σου.
Κάποιες άλλες φορές-στιγμές ερωταπαντά κι αλλού κάνει έκκληση επιστροφής (Αλμύρα). Αυτές και διάφορες άλλες παρατηρήσεις μπορεί να κάνει κανείς διαβάζοντας τους στίχους αλλά, αξίζει να σταθούμε σε ένα τουλάχιστον ακόμα σημείο, που δε θα μπορούσε να είναι άλλο από τη σχέση της δημιουργού με το άλλο μεγάλο δίπολο, τη ζωή και τον θάνατο. Μάλιστα, όπως συμβαίνει με τη σιωπή και τη φωνή παραπάνω, και αυτές οι έννοιες τοποθετούνται η μία απέναντι στην άλλη, δημιουργώντας αντιθέσεις κι αντιδιαστολές.
Πέθανα πάλι, / αλλά ζω!

ζωντανή νεκρή

Ζωή και θάνατος μαζί.
Μια ποικιλία αποχρώσεων σε μια προσωπική κατάθεση που μοιράζεται δημόσια είναι η Μέθεξις. Κι αυτό που λέει όταν γράφει: Έβαλε τη στιγμή σ' ένα γυάλινο κουτί / για να τη βλέπει όταν τη νοσταλγεί, θα μπορούσε να χαρακτηρίσει ολόκληρο το πόνημα. Μήπως αυτό δεν κάνουν κι όλοι οι δημιουργοί;

Πεθαίνω, αργά.




ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το αγόρι που δεν ήξερε τι θα πει φόβος, Γουον-πιένγκ ΣονΚαβαλάρης θάνατος, Άρη ΠαχήΧορός στα ποτήρια, Γεωργίας ΤάτσηΤης αλός νεύμα, Κωνσταντίας Σκανδάλου-ΚορδολαίμηΤα κύματα, Βιρτζίνια ΓουλφΑγάπη μου, έχασα το παιδί μας! Θοδωρή ΠολίτηΟ τυφώνας: Μια ιστορία για τη δυσλελία, Όλγας Κέγκου
Από την Κέρκυρα στην Αίγυπτο με μια βαλίτσα όνειρα, Μ. Φιλιππάτου και Η αγάπη είναι η απάντηση, Γ. ΑρβανίτηΣτην άλλη πλευρά του κρεβατιού, Άνθιας Χριστοδούλου-ΘεοφίλουΑιχμάλωτοι, Κωνσταντίνου ΣαγκριώτηΊχνος στον καθρέφτη, Ελευθερίας ΜεταξάΑγάπησέ με αν τολμάς, Ηλιάνας ΚλειτσογιάννηΙβ και Βη, Ευθύμιου ΣακκάΜατωμένος Δούναβης, Παρασκευής Καριώτου
Σκοτεινή κουκκίδα, Γιάννη ΣμίχεληΤα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης, Πόπης ΚλειδαράΘαλασσινό μονόπρακτο στο Αιγαίο, Πασχαλίας ΑστερινούΚατάβασις, Θεοδόση ΠαπαδημητρόπουλουΜια φορά κι έναν καιρό, Άρης από το ΑρίSTARχος, Η λύτρωση της αθεΐας: Εξορκίζοντας του μάγους και 10 παράθυρα ανοιχτά
Φως όπως μανταρίνι, Έφης ΝικολαΐδουΑδαμάντινα τείχη: Φιανκέτο, Ελένης Σίντου