Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου * Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

ΜΠΑΝΤ ΛΑΚ (το λες κι αναποδιά)

Μπαντ Λακ (το λες κι αναποδιά), Ιωάννη Κ. Βαβίτσα

«Όταν κάποτε λες ότι όχι, δεν μπορεί τα πράγματα να πάνε χειρότερα και συνειδητοποιείς ότι, ναι, μπορεί.»
...και κάπως έτσι ξεκινά η γνωριμία μου με μια νέα πένα, αυτή του Ιωάννη Βαβίτσα, που εμφανίστηκε στα ελληνικά γράμματα με το πρώτο του μυθιστόρημα, Μπαντ Λακ (το λες κι αναποδιά), από τις εκδόσεις Διάνοια.
Αν ψάχνετε ένα καλογραμμένο, ενδιαφέρον μυθογράφημα εποχής τότε η «κακοτυχία» του κυρίου Βαβίτσα πρέπει να μπει στη λίστα. Ο συγγραφέας τραβά την προσοχή από τις πρώτες σελίδες με το πνεύμα του, το καλό χιούμορ που διαθέτει, το γενικότερο ύφος και την νουάρ του ατμόσφαιρα, που είναι κι εποχής.

Από τον Πειραιά του 1897 ως το Αργοστόλι των αρχών του 20ού αιώνα και από την Αμερική ως την Κυψέλη του 1924, το μυθιστόρημα «ακολουθεί» ημερολογιακά τον κεντρικό ήρωα, τον Λευτέρη, που αντίθετα με τη σημειολογία του ονόματός του θα περάσει πολλά δεινά. Μια κηδεία, μια γνωριμία, έναν γάμο κι έναν φόνο μετά, θα αποφασίσει να φύγει. Διασχίζει τον ωκεανό προσδοκώντας ένα καλύτερο μέλλον αν και η πρώτη πρώτη λέξη, που θα ακούσει φτάνοντας στην Νέα Υόρκη, και που δεν θα την ξεχάσει ποτέ, έμελλε να είναι ένα «μπαντ λακ».

Κάπως έτσι, ο δημιουργός, ως καλός αφηγητής που είναι με τη σπιντάτη ροή και τις ρέουσες εξελίξεις, «αρπάζει» την τύχη του ήρωά του από τα μαλλιά και μας παρουσιάζει όλη την ιστορία του. Φυσικά, η τύχη –και η ατυχία– αποτελούν σημαίνουσες έννοιες στο πόνημα, αλληλοσυμπληρώνοντας η μία την άλλη και βάζοντας σε σκέψεις τον αναγνώστη ως προς το τι είναι η τύχη, τι/ποιον ορίζει και κατά πόσο ο άνθρωπος είναι «δέσμιός» της ή σε ποιο βαθμό μπορεί ν' αλλάξει τον ρου της πορείας του με τις επιλογές του.
Η βροχή έπεφτε κουτσή.

Τον χώρο, αγόρι μου, εμείς τον δημιουργούμε γύρω μας. Τον δημιουργεί η αγάπη, ο σεβασμός και η κατανόηση προς ό,τι αγαπάμε.

Κι αν η ήττα μεγαλουργεί κάποτε, αυτό σίγουρα συμβαίνει τη νύχτα.
Η όμορφη σκιαγράφηση των χαρακτήρων –συναντάμε πολλά τραγικά πρόσωπα· μη νομίζετε πως ο κεντρικός χαρακτήρας είναι ο μοναδικός άτυχος–, το ωραίο ύφος και γενικότερο συγγραφικό στιλ, η άξια πλοκή και η έντονη ατμόσφαιρα εποχής κερδίζουν και τον πιο δύσκολο. Επιπλέον, πρόκειται για πεζογράφημα που δεν έχει συγκεκριμένο –άρα περιορισμένο– κοινό καθώς απευθύνεται σε όλους: άντρες, γυναίκες, νέους ή παλιούς φιλαναγνώστες, μικρότερους ή μεγαλύτερους κ.ο.κ.
Το πώς καταφέρνει να «περνάει»/αναβιώνει την εποχή με τις τόσο φειδωλές περιγραφές τόπων, χώρων, ρούχων κ.λπ. είναι άξιο αναφοράς, όμως μεταφέρει όλο το ηχόχρωμά της τελικά, κερδίζοντας ένα γενναίο στοίχημα: να σκαρώσει μια ιστορία άκρως ενδιαφέρουσα, που διαδραματίζεται έναν αιώνα πριν, διαθέτοντας μοντέρνα γραφή και δικό του, προσωπικό, ύφος. Επίσης, παρόλο που ένα πολύ μεγάλο μέρος του βιβλίου ανήκει στο είδος που ονομάζουμε «ιστορία κλειστού χώρου» (όλες οι ημέρες που αφορούν στο ταξίδι με πλοίο για την Αμερική), ο συγγραφέας ξεπερνά την όποια στασιμότητα με άνεση, προσφέρει συνεχόμενες εξελίξεις και πρόοδο στην ιστόρηση ακόμα και εκεί.

Οι εικόνες είναι σκληρές, γιατί και η εποχή είναι τέτοια. Παρόν το κοινωνικο-πολιτικό πλαίσιο των ημερών εκείνων και η ιστορική χροιά (μη σκεφτείτε διόλου πως πρόκειται για ιστορικό μυθιστόρημα, κάθε άλλο!). Παρούσα και η φόρτιση όμως, όπως και η συγκίνηση, που είναι διάχυτη στις σελίδες του, και μάλιστα χωρίς πολυλογίες. Προκύπτει αβίαστα από τα γραφόμενα παρόλο που δεν ποντάρει στο μελό, ούτε βασίζεται πάνω του. Ένα βαθύ συναίσθημα σε αγγίζει όσο προχωρά η ανάγνωση και ο ανθρώπινος πόνος που δεν αφορά έναν, δύο ή κάποιους αλλά όλες τις εποχές και όλους (μας). Οι οικονομικοί μετανάστες δε, της κάθε εποχής, θα ταυτιστούν απολύτως (όχι, ο ήρωας δεν είναι οικονομικός μετανάστης, δεν θα το έγραφα αν επρόκειτο να «προδώσω» την υπόθεση).

Με δυο λόγια, το βιβλίο αποτελεί επιλογή για όλους. Διαθέτει όλα τα εφόδια ενός καλού μυθιστορήματος εποχής και ημερολογιακής δομής με ωραία πλοκή, αναγνωστικό ενδιαφέρον, τραγικά πρόσωπα, νουάρ αποχρώσεις (χωρίς την αθυροστομία αυτού του είδους, ωστόσο), άξιο ύφος... ενώ τελειώνει και θέλεις μια συνέχεια, να «δεις» το παρακάτω· απόδειξη ότι σε έχει κερδίσει.

Εννοείται, ναι!



ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΝυχτοπερπατήματα, Λέιλα ΜότλιΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη