Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Μέθεξη * Άννα * Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες * Η φυγή των τεσσάρων * Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος ** Αληθινή ιστορία: Το ανυπεράσπιστο αγόρι ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι ** Διηγήματα: Η οργή του Θεού και άλλες ιστορίες * Αγόρια και κορίτσια * Pelota * Backpack: Ιστορίες χίμαιρες ** Διάφορα άλλα: Έξι τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Gogol: Η αβάσταχτη ελαφρότητα μιας μύτης

Φωτογράφιση για την παράσταση «Gogol: Η αβάσταχτη ελαφρότητα μιας μύτης»

Η κωμωδία και η σάτιρα θα έχει την τιμητική της την επόμενη θεατρική περίοδο, στο θέατρο Τόπος Άλλου. Η αβάσταχτη ελαφρότητα μιας μύτης είναι ένα θέαμα που δεν το έγραψε ο Νικολάι Γκόγκολ.. Είναι ωστόσο ένα θέμα που το έργο και η ευφυία του επικρατούν και δεσπόζουν από την αρχή μέχρι το τέλος.

Το έργο αποτελεί μια ευρηματική σύνθεση εμπνευσμένη από τα πιο χαρακτηριστικά και αγαπημένα έργα του σπουδαίου Ρώσου συγγραφέα και συγκεκριμένα από τα Ο επιθεωρητής, Η μύτη, Τα παντρολογήματα κυρίως, αλλά ψήγματα και από τα άλλα κείμενά του, κυρίως τα λογοτεχνικά που βρίσκονται διάσπαρτα σε όλο το κείμενο, στις καταστάσεις και στις σχέσεις των προσώπων.
Η σκηνοθετική προσέγγιση έχει ως κεντρικό άξονα τη ανελέητη σατιρική διάθεση του Γκόγκολ, ο οποίος με βιτριολικό χιούμορ, καυτηριάζει τα κακώς κείμενα της εποχής του, που παραμένουν διαχρονικά και επίκαιρα. Στο έργο, οι χαρακτήρες από τον Ο επιθεωρητής συναντούν απρόσμενα τον ήρωα από τη Μύτη, δημιουργώντας απίθανες καταστάσεις που οδηγούν σε κωμικοτραγικές παρεξηγήσεις. Ταυτόχρονα, η ικανότητα της Φέκλα Ιβάνοβνα από τα Παντρολογήματα να κάνει προξενιά και να παντρεύει όποιον βρει μπροστά της μπλέκεται με την πανικόβλητη προσπάθεια των δημοσίων υπαλλήλων να κρύψουν την αλήθεια από τον υποτιθέμενο επιθεωρητή.
Η σκηνική σύνθεση και η χιουμοριστική αλληλεπίδραση των χαρακτήρων φωτίζουν με ευφυία τα κοινωνικά και πολιτικά παράδοξα που σημάδευαν τη ρωσική κοινωνία του 19ου αιώνα και που με έναν εκπληκτικό τρόπο αντανακλώνται και στη σημερινή πραγματικότητα. Μέσα από κωμικές παρερμηνείες, γκροτέσκες φιγούρες και παρανοήσεις, το έργο διατηρεί την ουσία της γκογκολιανής σάτιρας: την ανατροπή της καθεστηκυίας τάξης και την αποκάλυψη της ανθρώπινης ματαιοδοξίας και υποκρισίας.

Ίσως όμως είναι λάθος και αδικία να υπερτονίζουμε μόνο τον σατιρικό χαρακτήρα του έργου του. Ο Γκογκολ είναι από τους βασικούς δημιουργούς στη διαμόρφωση μιας ρωσικής εθνικής λογοτεχνικής παράδοσης και ταυτότητας. Ήταν πρωτοπόρος στη χρήση του συμβολισμού και της ψυχολογικής εμβάθυνσης στη λογοτεχνία.
Πράγματι οι καταστάσεις στα έργα του Γκόγκολ είναι κωμικές, βιτριολικά σατιρικές. Αλλά αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη όψη ανήκει στην ποίηση. Ακριβώς όπως συμβαίνει με τον Αριστοφάνη. Έργα όπως το Παλτό ή Η μύτη –όπου η μύτη ενός υπουργικού παρέδρου δραπετεύει από το πρόσωπό του και γίνεται μέγας και τρανός γραφειοκράτης– δεν είναι απλά κωμικές ιστορίες, αλλά αναλύουν την ταυτότητα, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, τη διαφορετικότητα και την κοινωνική απομόνωση. Μέσα από τις φαινομενικά απλές ιστορίες του, καταφέρνει να διερευνήσει βαθύτερα φιλοσοφικά και υπαρξιακά ζητήματα και έτσι επηρεάζει βαθιά την εθνική αυτογνωσία και την πολιτιστική ταυτότητα της Ρωσίας. Ο θεατής γελάει αλλά ταυτόχρονα προβληματίζεται γιατί οι καταστάσεις αυτές του είναι πολύ γνώριμες. Μια φανταστική βόλτα στα γραφεία του έπαρχου Αντόν Αντόνοβιτς. Είναι σαν ένα πέρασμα από ένα σύγχρονο υπουργείο, δημοτικό κατάστημα ή πολεοδομία της σημερινής τραγικά ίδιας πραγματικότητας μας.

Η παράσταση/θέαμα του ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ και του σκηνοθέτη Νίκου Καμτσή θα βασιστεί στο δραματουργικό υλικό των έργων ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ, ΠΑΝΤΡΟΛΟΓΗΜΑΤΑ, Η ΜΥΤΗ και ΝΕΚΡΕΣ ΨΥΧΕΣ. Πρόσωπα, καταστάσεις, σχέσεις και συγκρούσεις θα ζωντανέψουν στη σκηνή πατώντας και «αλωνίζοντας» τον χώρο του παράλογου. Η παράσταση του ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ δεν είναι απλώς μια αναπαράσταση των έργων του, αλλά μια προσπάθεια να φέρουμε την μοναδική γραφή του Γκόγκολ στην εποχή μας που όπως και η εποχή του Γκόγκολ της αξίζει μία τέτοια ανελέητη κριτική.

Το Gogol: Η αβάσταχτη ελαφρότητα μιας μύτης θα κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟυ στις 15 Νοεμβρίου 2024 και θα είναι η κύρια παραγωγή του ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ.

Ταυτότητα:
Σύνθεση κειμένου - Σκηνοθεσία: ΝΙΚΟΣ ΚΑΜΤΣΗΣ
Σκηνικό και κοστούμια: Μίκα Πανάγου
Μουσική: ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΙΤΑΤΟΣ
Χορογραφίες: ΚΑΛΙΑ ΘΕΟΔΟΣΙΑΔΗ
Φωτισμοί: ALEKSANDAR ALEKSIC LEKOVIC
Βοηθός σκηνοθέτη, φροντιστήριο, ειδικές κατασκευές: Ιωάννα Καραγιώργου
Βοηθός σκηνογράφου: Μαρία Παπαμελετίου

Διανομή: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΡΑΓΚΙΟΓΛΟΥ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΛΟΜΟΙΡΑΚΗΣ, ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΘΑΝΟΥ, ΒΙΚΗ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, ΜΑΡΙΝΑ ΚΟΣΜΑ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΧΡΙΣΤΙΔΗΣ, ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΟΥΔΗΣ

Υπεύθυνος επικοινωνίας Αντώνης Κοκολάκης

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Pelota, Σταμάτη Γιακουμή4ος όροφος, Μάριου ΛιβάνιουΗ φυγή των τεσσάρων, Χάρη ΜπαλόγλουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουBackpack: Ιστορίες χίμαιρεςΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΤο ανυπεράσπιστο αγόρι, Αλέξανδρου ΠιστοφίδηΡόνι ο Σαλιγκαρόνης, Χριστίνας ΔιονυσοπούλουΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα