Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο –παρακολουθείτε όλα τα είδη– ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθοπλασίες: Labirinto * Επτά τίτλοι από τις εκδόσεις Ελκυστής * Το παιχνίδι της νύχτας: Η αφύπνιση των θρύλων * Το αγόρι * Έξι τίτλοι των εκδόσεων Ελκυστής * Ασμοδαίος * Ετοιμόρροποι: Αναζητώντας τα μυστικά της σύντηξης * Ο κύριος Σάλβο και η πριγκίπισσα που ταξίδεψε στο φως * Ταξίδι προς την ελευθερία: Αξίζει(;!) * Η εφημερίδα της λέσχης των φαντασμάτων * Άμμος και Λιανή = Αμμουλιανή * Στο Camping: Πυρ, γυνή και θάλασσα ** Διηγήματα: Η ενδεκάτη εντολή * Στην πιο όμορφη χώρα του κόσμου * Στιγμές ζωής * Ακατάσχετη ψυχορραγία ** Ποίηση: Ονειρεύτηκα τη Διοτίμα και άλλα εφήμερα ειδύλλια * Τριθέκτη Ώρα * Οδυσσέας * Ναι, αρνούμαι *** Δοκίμιο: Εν αρχή ην ο λόγος

Το μυστήριο του κίτρινου δωματίου

Το μυστήριο του κίτρινου δωματίου, Γκαστόν Λερού

Η σημερινή μας ιστορία, διαδραματίζεται πολλά χρόνια πριν, στο Παρίσι. Η δεσποινίς Ματθίλδη πέφτει θύμα δολοφονίας. Ο καθηγητής και πατέρας της Στανγκέρσον βρίσκεται στο διπλανό δωμάτιο, στο εργαστήριο όπου πραγματοποιούν τα πειράματά τους. Μαζί του βρίσκεται συνεχώς και ο υπηρέτης Ντάτι Ζακ, ο τρίτος και τελευταίος κάτοικος του πύργου.

Ποιος αποπειράθηκε να σκοτώσει την όμορφη και ξανθιά 20χρονη Ματθίλδη;
Από πού κατάφερε να μπει στον απροσπέλαστο πύργο;
Πού κρύφτηκε μέχρι τη στιγμή της εμφάνισής του;
Πώς κατάφερε να διαφύγει από το κίτρινο δωμάτιο ενόσω όλα ήταν κλειδωμένα και μη παραβιασμένα;

Αυτές είναι κάποιες από τις πολλές ερωτήσεις που θα τριβελίζουν το μυαλό μας καθ' όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης, ερωτήσεις που θα απασχολήσουν την αστυνομία, αλλά και τον Ρουλεταμπίγ, στοιχεία του οποίου θα σας δώσω ευθύς αμέσως.

Ο Ρουλεταμπίγ λοιπόν, είναι ένα οξυδερκής και ευφυής νέος. Είναι ένας κορυφαίος δημοσιογράφος παρά το νεαρό της ηλικίας του που του αρέσει να εξιχνιάζει περίεργες και παράξενες υποθέσεις. Η υπόθεση του κίτρινου δωματίου δεν περνά απαρατήρητη από κανέναν, πόσο μάλλον από τον δημοσιογράφο. Είναι μια παράξενη υπόθεση, μια απόπειρα δολοφονίας, ένα αποτρόπαιο έγκλημα με διάχυτο μυστήριο. Ένα απροσπέλαστο από παντού δωμάτιο. Ένα απροσπέλαστο κάστρο. Μια απόπειρα με στόχο μια νέα γυναίκα, της οποίας η ζωή κινδυνεύει... μα ας πάρουμε τα γεγονότα με τη σειρά.

Η Ματθίλδη εργαζόταν με τον καθηγητή πατέρα της ενώ σε μια άκρη του εργαστηρίου καθόταν ήσυχος ο υπηρέτης. Όταν ήρθε η ώρα να αποσυρθεί στο δωμάτιό της, τους καληνύχτισε, πήγε στο κίτρινο δωμάτιο και κλείδωσε την πόρτα της από μέσα.
Όμως, σε πολύ λίγο, ακούστηκαν δύο πυροβολισμοί και οι απεγνωσμένες κραυγές της που καλούσαν σε βοήθεια. Ο καθηγητής και ο υπηρέτης σπεύδουν να βοηθήσουν. Μετά από πολλές απόπειρες σπάνε την πόρτα και βλέπουν τη δεσποινίδα αιμόφυρτη και μόνη. Το μοναδικό παράθυρο του δωματίου είναι κλειστό και κλειδωμένο από μέσα και δεν φέρει ίχνη παραβίασης.
Και κάπου εδώ αναλαμβάνει ο δαιμόνιος δημοσιογράφος να λύσει το μυστήριο, να λύσει μια ακατανόητη και ανεξήγητη, όπως ήδη έχετε αντιληφθεί, υπόθεση.

Ντετέκτιβ, ρεπόρτερ, αστυνόμοι, δημοσιογράφοι, δικαστές, δολοφόνοι, αθώοι και ένοχοι, όλοι μέσα σε ένα καζάνι. Εικασίες, ερωτηματικά, πιθανά σενάρια, ύποπτοι που θα κληθούν να αποδείξουν την αθωότητά τους. Ο χρόνος ρέει, η υπόθεση διχάζει και ο Ρουλεταμπίγ δεν αφήνει καμία πληροφορία ανεκμετάλλευτη.
Ένας δολοφόνος-σκιά, που καταφέρνει να δραπετεύσει, η ερημική ζωή του καθηγητή και της κόρης του, η φήμη που κυκλοφορεί στο Παρίσι για τη δεσποινίδα Ματθίλδη, ένα κόκαλο από αρνί σε περίεργο σημείο, ένα παράξενο αποτύπωμα χεριού και ένα πατρόν μεγέθους παπουτσιού σε χαρτί, είναι τα στοιχεία που επέλεξα να μοιραστώ μαζί σας, έτσι ώστε να προκαλέσω το ενδιαφέρον των αναγνωστών που είναι λάτρεις των βιβλίων μυστηρίου.

Θα διαβάσουμε για ίχνη από ρόδες ποδηλάτου σε ένα τραχύ μονοπάτι, για τον ασυμπάθιστο όλων πράσινο άνδρα, για μια ανεπανόρθωτη απώλεια για την επιστήμη, για τη διορία 3 ημερών του Ρουλεταμπίγ, αλλά και για την ανατριχιαστική κραυγή της Bete du Bon Dieu.

Οι εξελίξεις τρέχουν. Ο ένοχος είναι ακόμη ελεύθερος. Όλοι και καθένας ξεχωριστά συλλέγουν στοιχεία, τα αξιολογούν και εκεί που κανείς δεν μπορεί να βρει πιθανή λύση, εκείνος δεν τα παρατάει και πασχίζει να βρει την καλά κρυμμένη άκρη του νήματος. Τα φαινόμενα απατούν. Κάπου υπάρχουν οι απαντήσεις. Κάπου κρύβεται μια λάθος κίνηση ικανή να κάψει τον ένοχο ή τους ενόχους.

Λίγο πριν πέσει η αυλαία, ένα σχέδιο δεν θα ακολουθηθεί πιστά, ένας άνδρας θα γνωρίζει τα δύο μισά ενός κομβικού ονόματος, μια δίκη θα έχει θετική και συνάμα αρνητική έκβαση και το μυστικό της δεσποινίδος Στανγκέρσον θα κλείσει τον κύκλο και θα δώσει τη σκυτάλη στους τίτλους τέλους.

Από τα βιβλία που διαβάζω, επιλέγω μια φράση που μου κίνησε το ενδιαφέρον για να την μοιραστώ μαζί σας. Από το βιβλίο του Γκαστόν Λερού, ένα σύντομο βιογραφικό του οποίου θα βρείτε στο τέλος του άρθρου, επέλεξα την παρακάτω:
Οι συμπτώσεις είναι οι χειρότεροι εχθροί της αλήθειας.
Όταν κάποιος είναι διατεθειμένος να βρει λύση, θα κάνει τα πάντα για να τη βρει. Ακόμα και αυτά που θεωρούνται περιττά, ακόμα και αυτά που θεωρούνται αδιανόητα. Θα γίνει περίεργος, φορτικός, ενοχλητικός, μα στο τέλος θα μπορεί να είναι ευχαριστημένος με τον εαυτό του.

Δεν θα σας πω πώς τελειώνει το μυστήριο του κίτρινου δωματίου. Θα σας πω μονάχα ότι τα διάσπαρτα κομμάτια ενός μεγάλου παζλ κατάφεραν, με τη βοήθεια του Ρουλεταμπίγ, να συγκεντρωθούν πάνω στο ίδιο τραπέζι και με κόπο να μπουν στη σωστή τους θέση.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διάνοια.



Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Το οπισθόφυλλο του βιβλίου αναφέρει:
Το μυστήριο του κίτρινου δωματίου (1907) του Γκαστόν Λερού συνιστά ένα από τα πρώτα και πλέον επιδραστικά δείγματα της αφηγηματικής τεχνικής του «μυστηρίου κλειστού δωματίου» (locked-room mystery), εγκαινιάζοντας μια παράδοση που αργότερα θα καλλιεργήσουν δημιουργοί όπως ο Τζον Ντίκσον Καρ και η Άγκαθα Κρίστι.
Στην καρδιά του έργου βρίσκεται ένα φαινομενικά άλυτο αίνιγμα: μια απόπειρα δολοφονίας που λαμβάνει χώρα σε έναν χώρο απόλυτα απομονωμένο, κλειστό εσωτερικά και αδιαπέραστο, στο λεγόμενο «κίτρινο δωμάτιο».
Απέναντι σε ένα αίνιγμα που αψηφά τη λογική, στέκεται ένας νεαρός ντετέκτιβ. Το ταξίδι του δεν είναι μόνο προς τη λύση του μυστηρίου, αλλά και προς τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής, εκεί όπου η αλήθεια συγκατοικεί με την πλάνη.
Το κείμενο είναι ένα φιλοσοφικό σχόλιο για τα όρια της γνώσης, για την αυταπάτη της φαινομενικής βεβαιότητας και για την ακατανίκητη ανάγκη του ανθρώπου να ερμηνεύσει το ανεξήγητο.
Ένα από τα θεμέλια του λογοτεχνικού μυστηρίου, διαχρονικό και απατηλά επίκαιρο.

Ο Γκαστόν Λερού (Gaston Leroux, 1868-1927) ήταν Γάλλος μυθιστοριογράφος, γνωστός για τα μυστηριώδη και αστυνομικά μυθιστορήματά του. Έγραψε το μυθιστόρημα Το φάντασμα της όπερας (1910), που μεταφέρθηκε πολλές φορές στον κινηματογράφο και στο θέατρο. Το μυθιστόρημά του Το μυστήριο του κίτρινου δωματίου είναι, επίσης, ένα από τα πιο διάσημα «μυστήρια των κλειδωμένων δωματίων».