Μια πραγματική ιστορία που φαίνεται απίστευτη όμως δεν είναι καθόλου επειδή, εν τέλει, όλα μπορούν να συμβούν.
Το Baby Reideer (Το μικρό ταρανδάκι) είναι ένα έργο του Richard Gadd που έγραψε για την ιστορία που του επηρέασε για 6 χρόνια τη ζωή του και αποφάσισε να την κοινοποιήσει παντού ανεβάζοντας στη σκηνή του Fringe festival του Εδιμβούργου την ιστορία καταδίωξής του από μια επιμονή stalker, την Μάρθα. Ο θεατρικός μονόλογος έγινε τεράστια επιτυχία, ο Gadd έγινε ένας διάσημος κωμικός, που αργότερα έπαιξε και στο Netflix τον εαυτό του στην σειρά που έκανε μεγάλη επιτυχία και στο συνδρομητικό κανάλι.
Για πρώτη φορά στην ελληνική θεατρική σκηνή παρουσιάζεται το Μικρό ταρανδάκι με σκηνοθεσία του Μάκη Παπαδημητρίου και τον Διονύση Πιφέα να ερμηνεύει τον κεντρικό ήρωα σε μια δύσκολη μεταφορά της ιστορίας του Γκαντ, που θα κεράσει ένα τσάι, ως μπάρμαν, σε μια πελάτισσα, την Μάρθα, χωρίς να μπορεί να φανταστεί το θρίλερ που θα ακολουθήσει. Μόνος του στην σκηνή, μόνο με φωνές που ακούγονται κάνοντας την Μάρθα και άλλους που έπαιξαν ρόλο στην ιστορία.
Είναι θρίλερ; Οπωσδήποτε και είναι. Η Μάρθα είναι κάτι τρομακτικό που κυριεύει το θήραμά της από παντού και δεν του αφήνει περιθώρια να ξεφύγει. Θυμίζει την ταινία με τον Μάικλ Ντάγκλας και την Γκλεντ Κλόουζ Ολέθρια σχέση του 1987, μόνο που εκείνη η ιστορία ήταν νουβέλα ενώ αυτή είναι αληθινή, κάτι που την κάνει πολύ πιο τρομακτική.
Με επιστολές, περίεργα δώρα, χιλιάδες μέιλ, περίπου 41.000 φωνητικά μηνύματα 350 ωρών και πολλά αλλά, σε μια επικίνδυνη κατάσταση ενώ αργεί να δικαιωθεί ο Γκαντ στο δικαστήριο για να βγάλει εν τέλει από τη ζωή του τον άνθρωπο που του την έκανε μια κόλαση.
Ο Διονύσης Πιφέας κάνει μία εξαιρετική ερμηνεία, που καθηλώνει το κοινό από την αρχή μέχρι το τέλος, κάνοντας δικιά του την ιστορία του θύματος από μία παρανοϊκή stalker, περιγράφοντάς μας όλα τα στάδια που πέρασε από την Μάρθα που τον στοίχειωσε. Δεν είναι κάτι εύκολο αυτό που επιχειρήθηκε αλλά με μία πολύ καλή σκηνοθεσία και μία δυνατή ερμηνεία, η μεταφορά του έργου έγινε άψογα.
Ο άνθρωπος είναι το μεγαλύτερο και το μόνο τέρας στη φύση. Διότι αυτός μόνο έχει τη δυνατότητα της επιλογής της συνείδησης, της γνώσης του σωστού και του λάθους. Οπότε όλα τα άλλα τέρατα είναι ψεύτικες δημιουργίες δικές μας, είτε φανταστικά είτε πραγματικά ζώα, που λειτουργούν μόνο από ένστικτο. Η Μάρθα όμως επέλεξε το θύμα της, του είπε ψέματα συνειδητά, τα κείμενά της, τα δώρα της, η επίθεσή της σε πρόσωπα του περιβάλλοντός του, η παραβίαση της προσωπικής του ελευθερίας είναι όλα επιλογές της και δεν είναι μια στιγμιαία παρόρμηση αλλά 6 χρόνια συστηματικής παραβίασης με πλήρη συνείδηση. Αυτό ακριβώς είναι και το κεντρικό νόημα αυτής της ιστορίας, να μας δείξει τον σκληρό τρόπο που μπορεί να επιλέξει μόνο ο άνθρωπος για να κάνει δικό του κάτι που δεν δικαιούται, επειδή μπορεί. Η συμπεριφορά της Μάρθα είναι εμμονική, παράλογη, ξεκινάει και δεν σταματά πουθενά μέχρι να πάρει αυτό που θέλει. Μήπως, όμως, δεν ξέρει ούτε η ίδια τι είναι αυτό που θέλει;
Το θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, που φιλοξενεί την ιδιαίτερη αυτή παράσταση, είναι πολύ κατάλληλος χώρος για τέτοια έργα με την εξαιρετική σκηνή που διαθέτει.
Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαιτέρως την υπεύθυνη επικοινωνίας Μάρθα Κοσκινά για τις προσκλήσεις που μου διέθεσε ώστε να μπορέσω να υποβάλω την κριτική μου για το έργο.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία, μετάφραση: Μάκης Παπαδημητρίου
Κίνηση, βοηθός σκηνοθέτη: Σεσίλ Μικρούτσικου
Σκηνικό, κοστούμια: Άννα Ζούλια
Φώτα: Ιωάννα Αθανασίου, Τάσος Παλαιορούτας
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Με τον Διονύση Πιφέα
Τις φωνές τους μας χάρισαν οι: Ευαγγελία Καρακατσάνη ως Μάρθα, Στρατής Χατζησταματίου ως μπάρμαν, Σεσίλ Μικρούτσικου ως Τέρι, Κωνσταντίνα Μικρούτσικου ως μητέρα, Στέργιος Μικρούτσικος ως Ντάρεν, Αλεξάνδρα Μικρούτσικου ως Μπίτι, Κώστας Μάρης ως πατέρας και Τόνια Μαράκη ως φωνή τηλεφωνητή.
Η παράσταση είναι κατάλληλη για θεατές άνω των 16 ετών.



