Το πορτρέτο: Πηνελόπη Δέλτα, στο θέατρο Από Μηχανής, με τη Δήμητρα Παπαδήμα σε έναν ρόλο έκπληξη όπου μας καθήλωσε με την ερμηνεία της. Το κείμενο της ίδιας, η σκηνοθεσία της κόρης της Θαλασσινής Βοσταντζόγλου και η μουσική, η οποία μας ταξίδεψε τόσο μελωδικά, της Ευανθίας Ρεμπούτσικα.
Ένας μονόλογος για τη ζωή της σπουδαίας Ελληνίδας συγγραφέα παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας, της οποίας τα έργα γίνονται ανάρπαστα μέχρι και σήμερα από τους λάτρεις του είδους. Ο μάγκας, Τα μυστικά του βάλτου, Ο τρελαντώνης, Παραμύθι χωρίς όνομα είναι μερικά από τα πιο γνωστά της διηγήματα.
Η Πηνελόπη Δέλτα γεννήθηκε το 1874 στην Αλεξάνδρεια και πέθανε το 1941. Ήταν γόνος της γνωστής επιχειρηματικής οικογένειας Μπενάκη. Υπήρξε έντονη προσωπικότητα με κοινωνική και πολιτική δράση. Γνώρισε σημαίνοντα πρόσωπα από όλο τον κόσμο. Μπήκε στα μεγαλύτερα σαλόνια των Αθηνών, συνομίλησε με εμβληματικές προσωπικότητες της τέχνης και της πολιτικής. Η ζωή της θα μπορούσε να πει κανείς ότι ήταν γεμάτη και εκείνη ότι υπήρξε πολύ ευτυχισμένη.
Δυστυχώς τα πράγματα δεν ήταν έτσι. Η άσχημη σχέση που είχε με τη μητέρα της στιγμάτισε όλη της τη ζωή, διέλυσε την ψυχολογία της. Δεν μπόρεσε να αποδεχτεί το γεγονός ότι εκείνη στάθηκε τόσο σκληρή απέναντί της, χωρίς λόγο απλά γιατί αυτόν τον χαρακτήρα είχε η γεννήτοράς της· ήταν μια γυναίκα απόλυτη, ισχυρογνώμων, γεμάτη απαιτήσεις, που δεν έμαθε ποτέ να δίνει αγάπη. Καθοριστικό ρόλο στη ζωή της έπαιξε ο σύζυγός της Στέφανος Δέλτας ο οποίος στάθηκε ακοίμητος φρουρός στο πλάι της , περισσότερο ως φίλος πάρα ως άντρας της.
Εκείνος όμως που κυρίευσε το μυαλό και το κορμί της ήταν ο Ίωνας Δραγούμης, ο μοναδικός αληθινός της έρωτας και ο παντοτινός. Η σχέση τους γεμάτη εντάσεις, μια τρικυμία που έπνιξε όλα τα καταπιεσμένα συναισθήματά της και σάρωσε όλη της την ύπαρξη. Ένα πάθος ασίγαστο που ήρθε και κατασπάραξε την ίδια καταστρέφοντας την, βουλιάζοντας την στην απελπισία και σε τεράστια ωδίνη.
Οι απόπειρες αυτοκτονίας διαδέχονταν η μία την άλλη από τα πολύ νεανικά της χρόνια. Η κατάθλιψη τη βύθιζε ολοένα και περισσότερο σε μέρη σκοτεινά. Η μόνη της διέξοδος το γράψιμο και το διάβασμα, η μόνη της παρηγοριά τα βιβλία της. Ακόμα και στα παιδιά της δεν μπόρεσε να σταθεί αξία ως μάνα λόγω του τραύματος που κουβαλούσε από τη συμπεριφορά της μητέρας της ως προς το πρόσωπό της. Ένιωθε τόσο λίγη απέναντι τους, τόσο ασήμαντη, τόσο μηδαμινή.
Μια γυναίκα τόσο σπουδαία αλλά και τόσο βαθιά πληγωμένη που μόνο αγάπη ζητούσε και λίγη τρυφερότητα.
Η κυρία Παπαδήμα την ενσάρκωσε έτσι ακριβώς όπως έπρεπε, χωρίς φανφάρες και τυμπανουκρουσίες αλλά με σοβαρότητα και μέτρο. Μας πήρε από το χέρι και μας διηγήθηκε όλη τη ζωή της τονίζοντας αυτά που τη στοίχειωσαν. Ντύθηκε όλους τους ρόλους της από μικρό παιδί σε έφηβη κοπέλα, μετά σε γυναίκα, σύζυγο, ερωμένη, λογοτέχνη με απόλυτη μαεστρία.
Θυμώσαμε, συγκινηθήκαμε, νιώσαμε το μαράζι της.
Εξαιρετική και μπράβο της· της αξίζουν πολλά συγχαρητήρια!
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου


