Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Φωνή τέχνης *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Μαθήματα εμπιστοσύνης * Ρίζες * Οι επιλογές που με έκοψαν στα δύο * Αίμα αδερφικό * Θέλω να μου μιλήσει * Τέσσερα μυθιστορήματα των εκδόσεων Ελκυστής * Για πάντα δική σου ** Ποίηση: Ευτελή τιμαλφή: Σονάτες και καντάτες * Εγκέφαλος Ψάρι * Φως όπως μανταρίνι ** Διηγήματα: Ξιπασμένες νοικοκυρές * 5 Ιστορίες ντροπής * Όταν η ζωή σού δίνει λεμόνια ** Άλλα: Συνοικία Αγία Φωτεινή * Οδηγός βικτωριανής απόλαυσης * Ο Κεκλημένος * Τέσσερις τίτλοι των εκδόσεων Βακχικόν ** Νουβέλες: Διαμέρισμα με αριθμό 7 * Επί –θεμάτων, γευμάτων και αισθημάτων– κοινωνία * Γράμματα στη μαμά * Στην ιστορία ελλόχευε άλλη μια κι ύστερα άλλες τόσες * Κάτω από το χώμα ** Αυτοβελτίωση: Η συνταγή της ευτυχίας σε επτά ημέρες

Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013

Αγαμέμνων

Σύμφωνα με τον Αισχύλο, η Κλυταιμνήστρα είχε έναν ισχυρότατο λόγο για το φόνο του συζύγου της, του Αγαμέμνονα, που δεν ήταν άλλος από τη θυσία της κόρης τους Ιφιγένειας από εκείνον στους Θεούς αναζητώντας την εύνοιά τους ώστε να τον οδηγήσουν στην Τροία. Η νύχτα της επιστροφής του στο Άργος θα είναι και η τελευταία του. Άντεξε τον δεκαετή Τρωικό Πόλεμο και κατάφερε να γυρίσει νικητής και δοξασμένος για να εισπνεύσει για ύστατη φορά μέσα στο ίδιο του το παλάτι καθώς θα κατακρεουργηθεί από τη βασίλισσά του που κρατάει μέσα της άσβεστη τη φλόγα της εκδίκησης, το μίσος της για εκείνον αλλά και για την ερωμένη του Κασσάνδρα, μια ιέρεια του Απόλλωνα, που επίσης δέχεται το ίδιο τέλος.
Ο Αγαμέμνων είναι το πρώτο από τα έργα που αποτελούν την τριλογία του Αισχύλου, Ορέστεια.
Η Κλυταιμνήστρα μηνύεται για τον ερχομό του άντρα της και προετοιμάζεται να τον υποδεχτεί όπως αρμόζει στον νικητή αν και δε μπορεί να αποφύγει το ελαφρώς υποκριτικό της ύφος. Ο Αγαμέμνονας υπακούει στη θέλησή της και πατάει πάνω στα πορφυρά υφάσματα που έχει στρώσει ενώ τίποτα δε μαρτυρά την κατάληξη των γεγονότων. Ο Αγαμέμνων εισέρχεται στο παλάτι νικητής έχοντας εξασφαλίσει και μια θέση για την ερωμένη του, την Κασσάνδρα, η οποία με διαδοχικούς χρησμούς θα προσπαθήσει να ειδοποιήσει το χορό για το κακό. Μάταια όμως, ο χορός δεν την πιστεύει αρκετά και δεν την καταλαβαίνει απόλυτα, κι έτσι η Κλυταιμνήστρα σκοτώνει τον Αγαμέμνονα και την Κασσάνδρα το ίδιο βράδυ με τρόπο που φανερώνει το μεγάλο μίσος της.

Η παράσταση παίχτηκε -και παίζεται- σε θέατρα φτιαγμένα σύμφωνα με το αρχαίο πρότυπο που βοηθούν με την καλή ακουστική τους.
Η σκηνοθεσία της Νικαίτης Κοντούρη πέρασε στο κοινό που μπόρεσε να κατανοήσει το συνολικό πλαίσιο. 
Η μετάφραση της Νικολέττας Φριντζήλα κρίθηκε υπέροχη αφού απέδωσε τα μετρικά ζεύγματα των αρχαιοελληνικών στα νέα ελληνικά με πιστότητα.
Το παλάτι του Άργους αποδόθηκε σκηνικά με αφαιρετικό τρόπο πάνω σε ένα μεγάλο επικλινές και πολυμορφικό επίπεδο από τον Γιώργο Πατσά που επιμελήθηκε και τα κοστούμια. Σκηνικό και κοστούμια είναι κατασκευασμένα με μια λιτή λογική και μεταμοντέρνα αισθητική. Όμορφη αλληγορία η διάλυση του σκηνικού στο τραγικό φινάλε με κυβιστικό τρόπο όπως η διάλυση όλων των συμβάσεων λόγω του διπλού φόνου.
Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στο ρόλο της βασίλισσας αποδεικνύει πόσο καλή είναι -ποια άλλη ηθοποιός να μπορούσε να ερμηνεύσει καλύτερα την Κλυταιμνήστρα;- με την καλοδουλεμένη και άψογη σε τονικότητα και χροιά φωνή της, το ταλέντο και την στιβαρή φιγούρα της να ακροβατεί ανάμεσα στην τίμια και πιστή σύζυγο και στην οργισμένη, διψασμένη για εκδίκηση, μάνα. Ο Μηνάς Χατζησάββας στάθηκε επάξια στο ύψος τού υβριστή βασιλιά αλλά εκείνη που με κέρδισε ευχάριστα είναι η Θεοδώρα Τζήμου που υποδύθηκε την Κασσάνδρα. Ένα πλάσμα κινησιολογικά άπιαστο με ιδιαίτερη σωματική εκφραστικότητα, κι ενώ δε θα μπορούσα να πω ότι έβγαλε στο έπακρο την οδύνη των χρησμών της Κασσάνδρας, ωστόσο, δεν άφησε τη ματιά μου να δραπετεύσει από το κορμί της όσο κατείχε τη σκηνή. Τον ρόλο του Αίγισθου έφερε εις πέρας με επιτυχία ο Βασίλης Μπισμπίκης, ο Βασίλης Χαλακατεβάκης του φύλακα και ο Θέμης Πάνου του κήρυκα. Τέλος, τον χορό απαρτίζουν οι: Θύμιος Κούκιος, Βασίλης Πουλάκος, Κρις Ραντάνοφ, Κώστας Φαλελάκης, Μενέλαος Χαζαράκης. Η μουσική επιμέλεια της Σοφίας Καμαγιάννη προσθέτει στο σύνολο και ο κλαρινετίστας Χρήστος Καλκάνης εισβάλει όμορφα σε καίρια σημεία όπως και στην έναρξη.
Οι Κορυφαίοι συμπληρώνουν με πληροφορίες την ιστορία, εκφράζουν προβλήματα και απόψεις, κρίνουν ή θέτουν ερωτήματα όμως τα κομμάτια τους είναι πιο αδύναμα σε σχέση με το υπόλοιπο έργο, κι ενώ ο ρόλος του Χορού είναι σπουδαίος και αναγκαίος, δημιουργούνται υποτονικά σημεία. Επίσης, οι ηθοποιοί ερμηνεύουν κάποιες στιγμές με τη χρήση μικρόφωνων και άλλες χωρίς (εναλλάξ). Αυτή η "επιλεκτική" χρήση των μικρόφωνων έχει ως αποτέλεσμα μια ηχητική ανισότητα και μια υποχρεωτική αλλαγή στην χροιά της φωνής των ίδιων προσώπων που δε μου άρεσε και δεν είμαι σίγουρη ότι χρειαζόταν. Επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν μικρόφωνο ώστε να ακουστούν οι στιγμές που οι ηθοποιοί δε θα ανέβαζαν ένταση φωνής αλλά το ακουστικό αποτέλεσμα δεν ήταν ομοιόμορφο ενώ προέκυπτε και το πρακτικό ζήτημα της εμφάνισης και της εξαφάνισης του μικροφώνου που αφαίρεσε αξία από την αισθητική της παράστασης.
Για τον φωτισμό ευθύνεται η Ελευθερία Ντεκώ και για τη χορογραφία ο Ερμής Μαλκότσης με δυνατές στιγμές που εντυπωσίασαν αλλά και αδιάφορες.
Όλες οι φωτογραφίες από το πρόγραμμα της παράστασης

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Στην ιστορία ελλόχευε άλλη μια κι ύστερα άλλες τόσες, Κανάκη ΧάτσιουΌταν η ζωή σού δίνει λεμόνια, Μαντώς ΜάκκαΑίμα αδερφικό, Μαρίας ΛιβυκούΤέσσερα μυθιστορήματα από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΤέσσερις τίτλοι των εκδόσεων ΒακχικόνΟι επιλογές που με έκοψαν στα δύο, Ελένης ΓεωργούσηΘέλω να μου μιλήσει, Γεωργίας Δάρτση
Φως όπως μανταρίνι, Έφης ΝικολαΐδουΟδηγός βικτωριανής απόλαυσηςΟ Κεκλημένος, Ελένης ΣέννοιαΣυνοικία Αγία Φωτεινή, Κωνσταντίνου ΓρηγοριάδηΓράμματα στη μαμά, Τώνιας ΣαμαράΚάτω από το χώμα, Χρήστου ΚατσίκαΞιπασμένες νοικοκυρές, Έφης Καραμπά
Επί –θεμάτων, γευμάτων και αισθημάτων– κοινωνία, Μαρίας ΑποστολάκουΓια πάντα δική σου, Δήμητρας ΔεληλίγκαΕυτελή τιμαλφή: Σονάτες και καντάτες, Γιώργου ΚαριώτηΕγκέφαλος Ψάρι, Λίλιας Τσούβα
5 Ιστορίες ντροπής, Πηνελόπης ΧριστοπούλουΗ συνταγή της ευτυχίας σε επτά ημέρες, Στέλλας ΣιδεράτουΡίζες, Μαρίας Κασιμάτη