1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki *** Αποτελέσματα του 1ου Λογοτεχνικού Διαγωνισμού koukidaki *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Κάποιες κληρώσεις παίρνουν λίγες μέρες παράταση και άλλες μεταφέρονται σε άλλο χρόνο. Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Διαλέξτε εσείς τα δώρα σας! Μυθιστορήματα: Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Το ανώνυμο βιβλίο * Δώδεκα χτύποι * Νούρα: το μήνυμα * Για μια σταγόνα ευτυχίας * Συμπόσιο με εχθρούς * Εβόρα * Τα κβάντα της ελπίδας * Ο Δράκος * Υπόθεση Μπετόβεν * Ωρολογοποιός * Η τυχερή μέρα του Γκούντερ Νόιμαν ** Θέατρο: Άκουσε τα κύματα ** Διηγήματα: Αναμνήσεις μιας ζωής * XL: Ιστορίες αγάπης * Ο φαροφύλακας της Λάκκας * Εναλλαγές ** Χρονογραφήματα: Το τελευταίο τανγκό * Κόκκινο, γράφουμε ** Ποίηση: Η πικρή γεύση της προδοσίας * Πασιφλόρα * Έβδομος κόμβος σε δαγκάνες τέσσερις * Μελέτη ζωής * Οι πικροδάφνες θέλουν κούρεμα * Στον ορίζοντα της ελπίδας * Εξελισσόμενη εφηβεία ** Νουβέλα: Χάγια ** Παιδικά: Το παραμύθι με τα παραμύθια * Πλανήτης ΦράουλΑ * Ο Αίμος ταξιδεύει στα Βαλκάνια * Λενιώ, το κορίτσι με τα παράξενα δάχτυλα και Η Λενιώ και «το αγόρι από τη Συρία» ** Αληθινές ιστορίες: Τα βιβλία της Αιμιλίας Πλατή ** Περιοδικά: ΛεξΩτεχνίες ** Βιογραφία: Σπύρος Φωκάς * Δοκίμιο: Κύπρος 1945-1974

Δευτέρα, 15 Φεβρουαρίου 2016

Αλκυονίδες ψυχές

Ένα βιβλίο, με την ασθενή γραφή του μπορεί να χαλάσει την καλή ιστορία του. Υπάρχουν και βιβλία που κάνουν το ίδιο, με τον ακριβώς αντίθετο τρόπο: Χαλάνε την καλή ιστορία τους, με την υπερβολικά «καλή» γραφή τους. Πώς γίνεται αυτό; Κι όμως, γίνεται.
Το απλό λεξιλόγιο δε σημαίνει -και δεν πρέπει να σημαίνει- φτώχεια στις προτάσεις, τις εκφράσεις και τελικά κακογραμμένο κείμενο. Άλλο το απλό, άλλο το φτωχό (προμηθευτείτε ένα λεξικό γραμματικής κι ένα λεξικό συνωνύμων. Είναι θησαυρός). Από την άλλη, πλούσιο λεξιλόγιο δε σημαίνει -και δεν πρέπει να σημαίνει- δυσνόητες, τεράστιες λέξεις και μακροσκελείς προτάσεις. Όταν κάποιος μας ρωτήσει «Πως είσαι;» λέμε «Είμαι καλά», ή «όχι και τόσο καλά». Δεν πρόκειται ποτέ να πούμε κάτι τέτοιο:
«Δεδομένων των συνθηκών και της παρούσης οικονομικής και κοινωνικοπολιτικής κατάστασης της χώρας, λαμβάνοντας υπόψη τη σταθερά καλή υγεία μου και αναβάλλοντας την ικανοποίηση των δευτερευόντων, προσωπικών αναγκών μου λόγω της οικονομικής στενότητας, θεωρώ πως είμαι καλά». For God’s sake, αφού δε μιλάμε ποτέ έτσι, γιατί πρέπει να γράφουμε έτσι; Simplify, simplify, is the secret -που λέει και ο William Zissner.
Θα μου πείτε, οκέι, αλλά εδώ δε μιλάμε, γράφουμε και δεν ακούμε, διαβάζουμε. Ε, guess what. Λάθος, λάθος, λάθος. Οι αναγνώστες διαβάζοντας, ακούνε την ιστορία μέσα στο μυαλό τους. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό, ο κάθε ένας που γράφει, ό,τι κι αν γράφει, είτε είναι άρθρο, είτε είναι έκθεση, είτε αναφορά, είτε βιβλίο, να χρησιμοποιεί κατάλληλες λέξεις, σωστές και με το σωστό τρόπο. Άλλωστε το παν σε ένα κείμενο είναι να καταφέρει τον αναγνώστη να μείνει μαζί του ως το τέλος, όποιο κι αν είναι το θέμα του. Και ο μέσος αναγνώστης, έχει μόλις 30 δευτερόλεπτα υπομονής να διαθέσει για οποιοδήποτε κείμενο -κι εκεί παίζονται όλα. Μετά το πέρας του χρόνου αυτού, αν ο αναγνώστης δεν είναι εκεί, έχει φύγει για πάντα.
Δεν έχει να κάνει με το θέμα. Δεν έχει να κάνει με την ιστορία. Έχει να κάνει με το πώς θα ειπωθεί η ιστορία, το πώς θα γραφτεί το όποιο θέμα. Όλοι μας έχουμε γελάσει με εντελώς σαχλά ανέκδοτα, μόνο και μόνο επειδή αυτός που μας το είπε ήταν παραστατικότατος -κάνοντας τις ανάλογες κινήσεις, παίρνοντας το ανάλογο ύφος, αλλάζοντας ανάλογα τη φωνή του. Όλοι μας επίσης έχουμε μείνει σοβαροί με ένα πραγματικά καλό ανέκδοτο -μόνο και μόνο επειδή αυτός που μας το είπε, το έκανε σα να διαβάζει το μενού της ταβέρνας. See?
Οι «Αλκυονίδες Ψυχές» είναι ένα όμορφο βιβλίο, με όμορφο εξώφυλλο, πυκνό οπισθόφυλλο, προσεγμένο, με πλαγιαστή γραμματοσειρά και στίχους ανάμεσα στα κεφάλαια. Έχει πολύ συναίσθημα και προσωπική φροντίδα, και η γραφή του είναι σχεδόν εξ’ ολοκλήρου πολύ φορτισμένη και ποιητική -κι εκεί ακριβώς είναι που κουράζει. Ο πόνος, η απώλεια, οι μεγάλες αγάπες, είναι θέματα που πάντα μας αγγίζουν, όπως και ο φόβος, το κακό και ο θάνατος. Όμως το στήσιμο είναι βασική προϋπόθεση για να μη γίνεται η ιστορία μονότονη και συνεπώς κουραστική. Μικρά διαλείμματα αποφόρτισης για τον αναγνώστη, θα ήταν το ιδανικό, για να μπορεί να «ανασάνει».

Δεν υπάρχει τίποτα που να μην έχει ήδη ειπωθεί, τίποτα που να μην έχει ήδη γραφτεί. Η ιστορία της ανθρωπότητας και του κόσμου κάνει κύκλους κι επαναλαμβάνεται. Τα ίδια λέμε και τα ίδια γράφουμε ξανά και ξανά. Αν η επανάληψη αυτή ήταν κάτι το κακό, τότε δε θα υπήρχαν προ πολλού βιβλία. Οι άνθρωποι πάντα αγαπούσαν, πάντα απατούσαν, πάντα πονούσαν. Οι κοινωνίες πάντα ήταν προβληματικές. Οι πιο ανήσυχοι πάντα ονειρεύονταν ουτοπίες. Ο άνθρωπος πάντα θα φοβάται το θάνατο. Δε σημαίνει ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για τα χιλιοειπωμένα και να γράφουμε τα χιλιογραμμένα. Το βασικό είναι το πώς ο κάθε συγγραφέας θα προσεγγίσει το θέμα, πώς θα αποτυπώσει τη σκέψη του στο χαρτί, πώς θα χειριστεί το λόγο, τις λέξεις, τις προτάσεις, τις παραγράφους, τα κεφάλαια... Ουφ! Ώστε το αποτέλεσμα να δικαιώσει τον ίδιο αλλά και τους αναγνώστες.
Κλικ για περισσότερα της Κατερίνας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Τα κβάντα της ελπίδας, Γ.ΡούσοςΕξελισσόμενη εφηβεία, Ι.ΚόντοςΒιβλία των εκδόσεων Το ανώνυμο βιβλίοΩρολογοποιός, Άκης ΚαπέταςΚύπρος 1945-1974Εναλλαγές, Απόστολος ΓκέτσοςΠλανήτης ΦράουλΑ, Ruby
Η Λενιώ και «το αγόρι από τη Συρία», Ελένη ΜπιμπίρηXL: Ιστορίες αγάπης, Στέλλα ΚαλλέΣπύρος Φωκάς, η βιογραφίαΟι πικροδάφνες θέλουν κούρεμα, Α.ΚαϊμακλιώτηΟ Δράκος, Κ. ΔροσίνηΗ τυχερή μέρα του Γκούντερ Νόιμαν, Χρήστος ΝτεκίδηςΕπιλέξτε εσείς τα δώρα σας!
Αναμνήσεις μιας ζωής, Τ.Σ.
ΛεξΩτεχνίεςΑνθρω-Ποινές, Νατάσα ΡεντήφΟ Αίμος ταξιδεύει στα Βαλκάνια, Σοφία ΤσάτσουΜελέτη ζωής, Σπύρος ΣφενδουράκηςΠασιφλόρα, Μαλβίνα ΙωσηφίδουΟ φαροφύλακας της Λάκκας, Χρ. Πατρώνου-Παπατέρπου