1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki - Παρακαλούνται οι συμμετέχοντες όπως ελέγχουν το ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο για επιβεβαίωση καταχώρησης του κειμένου τους, διευκρινήσεις ή ελλειπή στοιχεία. Ως ημερομηνία υποβολής μετράει η ημερομηνία αποστολής του πρώτου email, που φέρει το επισυναπτόμενο έργο, ασχέτως αν η επιβεβαίωση καθυστερήσει κάποιες μέρες λόγω φόρτου εργασιών ή διευκρινήσεων όπου απαιτούνται *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Κάποιες κληρώσεις παίρνουν λίγες μέρες παράταση και άλλες μεταφέρονται σε άλλο χρόνο. Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αφιερωμένο στον γιο μου * Το αγόρι που δεν ήθελε να μεγαλώσει * Πέρα από τις οκτάβες * Ωκεανός * Ψίθυροι εραστών * Η κληρονομιά του αίματος * Λίλιθ και Λασθινία ** Θέατρο: Άκουσε τα κύματα * Ταξίδεψα για να σε βρω ** Διηγήματα: Η κερκόπορτα και άλλα διηγήματα * Η γυναίκα που αγάπησα * ΟνειΡεύματα * Ο Μπίλλυ και η Αμαλία στο νησί * Ευτυχώς που δεν πάθαμε τίποτα * Σκοτεινά φεγγάρια ** Ποίηση: Το φθαρμένο μολύβι * Ως εδώ βυθίζομαι * Ευδόκιμο μέλι ** Παιδικά: Τρία παραμύθια όλο τραγούδια * Τύχη... Ουρανοκατέβατη ** Δοκίμιο: Συμβολή στην ιστορία της Κασσάνδρας ** Άλλα: Αμφιβάλλω, άρα υπάρχω * Αλφισμός

Κυριακή, 17 Ιουλίου 2016

Ένας ή κανένας

Πρόκειται για άκρως γοητευτικό βιβλίο με σωστή δομή, σωστή έκταση και όμορφη πλοκή. Ο Τόλης Αναγνωστόπουλος διαθέτει καλής στόφας πένα και λογοτεχνική γλώσσα. Έχει τον τρόπο να ταξιδεύει και να μαγεύει με τις λέξεις του, να εγκλωβίζει τον αναγνώστη στα δίχτυα της ιστορίας του, στους ήρωές του με τα ομηρικής λογικής ονόματα -ο Ξένος, η Σοφία, η Αγάπη, ο Μαυροδάκος...- που χαρακτηρίζουν τα πρόσωπα. Πέρα όμως από τις καλές ιδέες και τις σούπερ μεταφορές τους στο χαρτί, ο συγγραφέας διαθέτει και ένα ακόμη -σημαντικότερο για πολλούς- όπλο στη φαρέτρα του. Το καλής αισθητικής υπόγειο, υποδόριο χιούμορ του που το προσθέτει σαν ακριβό μυρωδικό για να απογειώσει το σύνολο. Το βιβλίο βγάζει πόνο, σκληρότητα, αγώνα... όπως και ευαισθησία και συγκίνηση. Η ανάγνωση χαρακτηρίζεται απολαυστική παρά τη φρίκη και τις αγριότητες -έτερον εκάτερον- και οι ήρωες κινηματογραφικοί: διαθέτουν "θεαματικές" εμπειρίες, ζουν ενδιαφέρουσες -μη κοινότυπες- ζωές ενώ η πρωτοπρόσωπη γραφή προσφέρει εξομολογητική διάθεση.
Στην υπόθεση... Ο Ξένος και ο Τέλης είναι μαζί από μικρά παιδιά. Μαζί στο ίδρυμα, μαζί όταν πονούσαν, στην φρίκη, στο κακό, στην αφραγκία, στην ορφάνια... Μαζί. Στήριγμα ο ένας για τον άλλο και παρηγοριά στα δύσκολα. Ο Ξένος θέλει(;) τη Δανάη. Ο Τέλης αγαπάει τη Σοφία. Και η ζωή προχωράει με αντιξοότητες, πίκρες, σκανταλιές (μικρές/μεγάλες)... ακρωτηριασμούς στην ψυχή, στην παιδικότητα, στα όνειρα, στην αθωότητα, στην ηθική... αλλά εκείνοι κρατούν σφιχτά ο ένας το χέρι του άλλου σε ένα ενιαίο σύνολο το οποίο δε θα μπορέσει να το σπάσει κανείς -έτσι πιστεύουν- και ορκίζονται την ύπαρξή τους σε ένα μεγάλο μαζί ή κανείς, αχώριστοι και αδιάσπαστοι... τόσο, που όταν προκύπτει το δίλημμα ένας ή κανένας η ζωή φαίνεται περισσότερο σκληρή από όσο αξίζει η φιλία τους. Θα τους σκορπίσει;
Ο ένας αμύνεται "πιέζοντας" τον εαυτό του να αρνηθεί ό,τι κακό έζησε σα να μην υπήρξε ποτέ. Ο άλλος σκορπάει το θάνατο υποχείριο μιας μοίρας που δεν του άξιζε. Μπορούν τα παραμύθια να έχουν ήρωες τούς κακούς;

Στις εισαγωγές των κεφαλαίων φράσεις, λόγια, ρήσεις ή στίχοι από καλλιτέχνες, λογοτέχνες, συγγραφείς, τραγουδοποιούς, φιλοσόφους, επιστήμονες, κ.ά. προσθέτουν διαθέσεις, αρώματα, μουσικές νότες και στυλ. Στους στίχους παραβγαίνουν από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Stevie Wonder και από τον Παρασκευά Καρασούλο ως τον Γιάννη Αγγελάκα ή τον Eminem και στις φράσεις από τον Milan Kundera ως τον Αισχύλο και τον Samuel Beckett, συν όλες εκείνες οι καρκινικές της Σοφίας Σταμπολίτη μαζί με αρκετές λέξεις που στολίζουν γενικότερα το κείμενο. Μουσική βάζουν οι Τρύπες, οι Active Member, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης και πολλοί άλλοι.
Το βιβλίο ταιριάζει σε μια πληθώρα περιπτώσεων και βιβλιοφιλικών αναζητήσεων καθώς κινείται από το ψυχολογικό μυθιστόρημα ως το αστυνομικό και από το θρίλερ ως το ψυχόδραμα με την ίδια ευκολία που προσεγγίζει την κωμωδία, το δράμα, την περιπέτεια και τον ρομαντισμό -όπως οι ζωγράφοι αιώνες πριν στο γνωστό κίνημα(;).

Και μπορεί μια ιδέα να είναι ενδιαφέρουσα (στο μυαλό ενός δημιουργού) αλλά αν δεν την μεταφέρεις ελκυστικά στο χαρτί, αν δεν την διηγηθείς όπως της πρέπει, της κάνεις μεγάλο κακό, άσε που θα χάσεις και τον αναγνώστη σου! Μια καλή ιστορία είναι ένα πλεονέκτημα για τον κάθε συγγραφέα αλλά χωρίς αισθητική, πρωτοτυπία, γλώσσα, τεχνική, δομή, πλοκή (από τα πιο ακαδημαϊκά) αλλά και ατμόσφαιρα, αρώματα, γεύσεις, εικονοποιήσεις, καλολογισμό, ρεαλισμό ή ονειρικότητα, χρώματα... δηλαδή χωρίς τα κατάλληλα "εργαλεία" και τη σωστή χρήση στην κατάλληλη αναλογία -πολλά έργα κακοποιήθηκαν και καταστράφηκαν από υπερβολή- δε γίνεται το θαύμα. Αν παίζει ρόλο και μια γεμάτη από αναγνώσματα ζωή; Ασυζητητί. Όσο ταλέντο κι αν έχεις, αν το καλλιεργήσεις θα θερίσεις τα μέγιστα!
Ο Τόλης είναι ένας πολλά υποσχόμενος συγγραφέας με ταλέντο και άποψη, με δικό του στυλ και πλάνο, κι αν αυτό είναι το πρώτο μυθιστόρημα που εκδίδει, είμαι σίγουρη ότι έχει γράψει κι άλλα, όπως επίσης είμαι βεβαία ότι θα γράψει πολλά περισσότερα.

Σίγουρα μια πρόχειρη επισκόπηση δε μπορεί να μεταφέρει την βιωματική εμπειρία, όσο αναλυτική και αντιπροσωπευτική κι αν είναι. Εξάλλου, εκείνο που εισπράττει ο κάθε αναγνώστης από το σύνολο του έργου, στην τελική, είναι προσωπική του υπόθεση και αφορά τόσο τον ψυχισμό του όσο και τα άλλα αναγνώσματά του. Κατά κάποιο τρόπο οι εντυπώσεις μας σχετίζονται και διαμορφώνονται από τις εμπειρίες μας, άρα θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε και ότι ένας συγγραφέας που κερδίζει μια αναγνώστρια με πλούσια εμπειρία σίγουρα διαθέτει λογοτεχνική αξία. Ή έστω ότι ο λόγος εκείνης της πολυεμπειρικής αναγνώστριας έχει μια βαρύτητα τώρα που σας γράφει να αναζητήσετε αυτό το βιβλίο. Βρείτε το και κάντε μαζί του το ταξίδι του.
Μην το αναζητήσετε αν σας αρέσουν οι τόμοι των 800+ σελίδων γιατί δεν έχει τόσες. Μην το αναζητήσετε αν σας αρέσουν τα ρομάντζα γιατί οι ιστορίες αγάπης του είναι πιο ρεαλιστί style από τους παραμυθένιους έρωτες των αρλεκινικών μυθιστορημάτων και, προς Θεού, μην το αναζητήσετε αν ψάχνετε το φετινό βιβλίο της ξαπλώστρας όχι γιατί υπάρχουν πιο κατάλληλα βιβλία για την πλαζ -το τί διαβάζει ο καθένας και πού είναι προσωπική του υπόθεση- αλλά επειδή είναι τόσο κρίμα να κακοποιείς την αύρα του συνδυάζοντάς το με καφέ φραπέ, παιδικές τσιρίδες, το τελευταίο χιτ της Μπρίτνεϊ Σπίαρς στα κακορυθμισμένα ηχεία και το (α-)ρυθμικό τακατούκα από τις ρακέτες.
Κλικ για περισσότερα της Τζένης
Το μυθιστόρημα του Τόλη Αναγνωστόπουλου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Το ανώνυμο βιβλίο.
Αναζητήστε το!

Δείτε κι αυτό:
Ο Τόλης Αναγνωστόπουλος για το Ένας ή κανένας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Λίλιθ και Λασθινία, Μιχάλης ΓριβέαςΣκοτεινά φεγγάρια, Γιώργος ΔόλγυραςΕυτυχώς που δεν πάθαμε τίποτα, Χρυσούλα ΔιπλάρηΨίθυροι εραστώνΑφιερωμένο στον γιο μου, John EmmansΕυδόκιμο μέλι, Νεφέλη ΣμίχεληΑμφιβάλλω, άρα υπάρχω, Δημήτρης Μουστάκας
Αλφισμός, Χ.ΒακιρτζήΤαξίδεψα για να σε βρω, Ν.Βαρδάκας και Φ.ΤσαγανάκηΘ.Θεοδωρής, Πέρα από τις οκτάβεςΣυμβολή στην ιστορία της ΚασσάνδραςΗ κερκόπορτα και άλλα διηγήματα, Μ.ΒλάχουΩκεανός, Μ.ΚατρακηςΤύχη... ουρανοκατέβατη, Δ.Κανλή
ΟνειΡεύματα, Καποπούλου και ΠαπακώσταςΗ κληρονομιά του αίματος, Νικόλαος ΝτέτσικαςΗ γυναίκα που αγάπησα, Μαρία Ιωάννου
Το αγόρι που δεν ήθελε να μεγαλώσει, Κ. ΙωακειμίδηςΤο φθαρμένο μολύβι, Ευγενία ΣιδέρηΩς εδώ βυθίζομαι, Αναστάσιος ΜεγαλοοικονόμουΟ Μπίλλυ και η Αμαλία στο νησί, Γ.Δίγκας