Τι σας ώθησε να γράψετε αυτό το βιβλίο;
Β.Δ.: Η ιστορία της καταστροφής λίμνης Nyos που βρίσκω συγκλονιστική σε συνδυασμό με την αναζήτηση της επιστήμης στην σκέψη της σύγχρονης κοινωνίας.
Αν θα έπρεπε να το περιγράψετε με μία μόνο λέξη, ποια θα ήταν αυτή;
Β.Δ.: Νομίζω κανένα βιβλίο δε μπορεί να περιγραφτεί με μια λέξη.
Τι θα συμβουλεύατε εκείνον που επρόκειτο να το διαβάσει;
Β.Δ.: Κάποια στιγμή να το ξαναδιαβάσει...
Αν το βιβλίο σας ήταν/γινόταν ένα κανονικό ταξίδι κάπου στον κόσμο, που θα πηγαίναμε και πόσες μέρες θα κρατούσε;
Β.Δ.: Προφανώς στην λίμνη Nyos και θα κρατούσε 3 χρόνια. Όσα έμεινε ο ήρωας εκεί.
Κλείστε τη μίνι συνέντευξη με μία φράση/παράγραφο από το βιβλίο.
Β.Δ.: «Πολλές φορές αναφέρεται στα βιβλία βιολογίας το ταξίδι του Δαρβίνου στα νησιά Γκαλαπάγκος. Συνήθως αναφέρουν λανθασμένα το παράδειγμα πως ο Δαρβίνος παραξενεύτηκε γιατί στα νησιά υπήρχαν ζώα που διέφεραν από νησί σε νησί και από την ηπειρωτική Νότια Αμερική, και άρα είχε συντελεστεί κάποια μορφή εξέλιξης και φυσικής επιλογής από νησί σε νησί που εξηγούσε τις διαφορές από το ένα νησί στο άλλο. Όμως το επιχείρημα είναι λανθασμένο και δε χρησιμοποιήθηκε καν από τον Δαρβίνο σ' αυτή τη μορφή. Οι υποστηρικτές του δημιουργισμού απλώς θα έλεγαν πως τα διαφορετικά χαρακτηριστικά στα είδη δημιουργήθηκαν έτσι από τον σοφό Δημιουργό. Το ότι βρέθηκαν διαφορές δε θα μπορούσε να θεωρηθεί επιχείρημα εναντίον τους. Όμως το επιχείρημα που τόσο έξυπνα χρησιμοποίησε ο Δαρβίνος ήταν ακριβώς το αντίθετο (και είναι ίσως ένα από τα πιο λεπτά σημεία στην επιχειρηματολογία του υπέρ της θεωρίας της εξέλιξης): παρ' όλο που το φυσικό περιβάλλον μεταξύ των νησιών Γκαλαπάγκος και της ηπειρωτικής Αμερικής είναι τόσο διαφορετικό, τα είδη είναι πρακτικά ίδια και οι διαφορές πολύ μικρές, κάτι που σημαίνει πως εξελίχθηκαν από κοινούς προγόνους και πως δε δημιουργήθηκαν αυτόματα σε κάθε νησί από έναν σοφό Δημιουργό. Η ομοιότητα είναι αυτή που έπαιξε -και παίζει- τον μεγαλύτερο ρόλο και όχι η διαφορά.»
Περισσότερες μικρές συνεντεύξεις μεγάλων βιβλιοταξιδιών εδώ
Η ζωή του Ρότζερ βρίσκεται σε κρίση: ο γάμος του καταρρέει, η εξωσυζυγική του σχέση με τη δημιουργό μοντέρνας τέχνης Τζέσικα βαδίζει σε αδιέξοδο, ενώ ο ίδιος αναλώνεται σε μια βαρετή ερευνητική εργασία. Η ευκαιρία για να αλλάξει τη ζωή του παρουσιάζεται όταν μεταβαίνει στο Καμερούν, όπου ξεκινάει μια σειρά μελετών για την επιστημονική αντιμετώπιση του φαινομένου του θερμοκηπίου στη λίμνη Nyos.
Ο Ρότζερ αντιμετωπίζει το Καμερούν σαν τουρίστας, αλλά σιγά σιγά η χώρα, αλλά και όλη η Αφρική, πλέκει τη μαγεία της γύρω του και η καθημερινή πάλη για την επιβίωση τον αναγκάζει να αναθεωρήσει την προηγούμενη ζωή του.
Πυκνό στην πλοκή και με δόσεις συνωμοσιολογίας, το μυθιστόρημα εκτυλίσσεται κατά το μεγαλύτερο μέρος του στις όχθες της μυστηριώδους λίμνης Νyos του Καμερούν αλλά και στο Λονδίνο. Στον πυρήνα της αφήγησης τίθενται ερωτήματα για τις αιτίες του φαινομένου του θερμοκηπίου, για το ρόλο της επιστήμης, για τη φιλοσοφία της τέχνης και τη φύση του έρωτα.
Το μυθιστόρημα του Βασίλειου Δρόλια κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.
O Βασίλειος Φ. Δρόλιας είναι συγγραφέας και αστροφυσικός. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1969, ενώ τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, στην Αθήνα και στο Σαν Φρανσίσκο.
Το πρώτο του μυθιστόρημα, Τυχαία είσοδος, εκδόθηκε το 2008. Κριτικές του έχουν δημοσιευθεί σε πολλά λογοτεχνικά περιοδικά της Ελλάδας και του εξωτερικού. Από το 2010 είναι εκδότης και αρχισυντάκτης του λογοτεχνικού περιοδικού The Zone. Το Nyos - Η τελετή της αθωότητας είναι το δεύτερο μυθιστόρημά του.