ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Οι ψευτοσπουδαίες ή για τις Αδελφές Papin *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Το αμάρτημα της μητρός μου, Γ. Βιζυηνός * Αδερφοί Καραμάζοβ, Φ. Ντοστογιέβσκι * Ανένταχτα, Ν. Καββαδία * Αναρχικός τραπεζίτης, Φ. Πεσσόα * Η πτώση, Α. Καμύ * Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Mein Komplex * Αυτοκράτωρ Αδριανός * Η φιλοσοφία ενός γάτου * (Μ)Παρωδύσσεια *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Διπλή ταυτότητα * Η αηδονόπιτα * Το θηρίο στο πιάνο * Μετάξι * Η συμφωνία των λεόντων * Όσα οι ψυχές δεν λησμονούν * Resort * Απλώς έτυχε * Μες τη νύχτα του κόσμου * Οι κρίκοι της πόλης * Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει * Η Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς * Το κυνήγι της χήρας * Επίγειος άγγελος * Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο ** Νουβέλα: Με τα κλειδιά στην πόρτα ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία ** Διηγήματα: Έρωτες υπέρ μεν άγαν * Στη χαραγή της 28ης σελήνης * Κομμάτια ζωής * Επτά χρόνια στο αμόνι ** Παιδικά: Η κουκουβάγια η τετραγωνομάτα * Ο μαγεμένος καθρέφτης και Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας * Αποστολή... ΤΕΡΑΤΕΞ * Δεν θα σε πειράξει κανείς * Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά! * Βιβλία από τις εκδόσεις Ελληνοεκδοτική ** Ποίηση: Μηναυγή * Ταξιανθίες στοχασμών * Η κοινωνία των πωλητών ** Χαϊκού: Δεύτερη φύση

Σάββατο, 20 Μαΐου 2017

Χωρίς αερόσακο

Πρόκειται για το πρώτο βιβλίο που αφορά στη μυθιστορηματική βιογραφία του συγγραφέα του -το δεύτερο είναι το Χάριτας όπου συνεχίζεται η ιστορία του ήρωα, του Αλέξανδρου- ενώ τα δύο βιβλία μπορούν να διαβαστούν ανεξάρτητα και αυτόνομα. Καθώς όμως μου αρέσει να διαβάζω τα βιβλία με τη σειρά -τη συγγραφική σειρά ώστε να βλέπω και την εξέλιξη στη γραφή- ξεκίνησα από αυτό. Εννοείται ότι θα περιμένετε ν' ακολουθήσει επόμενη ανάρτηση για το Χάριτας όπως και συνέντευξη του Γαβριήλ Αλεξάνδρου όμως, προς το παρόν, διαβάστε τί εισέπραξα από το Χωρίς αερόσακο.
Στην υπόθεση... ο Αλέξανδρος, που μεγαλώνει στην Αμερική, βρίσκεται στο δρόμο στα δεκαοκτώ του χρόνια. Παλεύει με κάθε αντιξοότητα για να επιβιώσει ενώ μια γνωριμία του τον ωθεί στη μουσική. Διάφοροι άνθρωποι περνούν από τη ζωή του σαν από μηχανής θεοί αναπληρώνοντας το κενό του απόντα πατέρα ενώ δέκα χρόνια μετά ανακαλύπτει την πικρή αλήθεια που κρύβεται στο επίθετό του.
Διαβάζοντας το πρώτο βιογραφικό μυθιστόρημα του Γαβριήλ Αλεξάνδρου, Χωρίς αερόσακο, ξεπηδούν ζωντανές εικόνες και όμορφες ιστορίες με πλούσιο λεξιλόγιο· όχι χάριν εντυπωσιασμού αλλά για λογοτεχνική αρτιότητα και καλαισθησία. Ο συγγραφέας μάς ταξιδεύει στην Αμερική των Ελλήνων μεταναστών και στην περιπλάνηση του Αλέξανδρου που αποκτά εμπειρίες ενώ μαθαίνει την επιβίωση μέσα από το πιο συναρπαστικό και μεθυστικό ταξίδι όλων: τη ζωή.
Στην δομή του βιβλίου συναντάμε αρκετά διαδοχικά κεφάλαια που λειτουργούν ως αυτοδύναμες εικόνες από τη ζωή του κεντρικού ήρωα, του Αλέξανδρου, και που όλες μαζί σκιαγραφούν τον χαρακτήρα και ολοκληρώνουν το προφίλ του ίδιου και των άλλων προσώπων. Υπάρχει μια θεατρικότητα στις εικόνες αυτές αφού στο σύνολό τους διηγούνται την ιστορία της ζωής του ενώ το βιβλίο ανοίγει και κλείνει με τον ίδιο παρονομαστή, το επώνυμο του Αλέξανδρου. Πάντοτε μισούσε το επίθετό του θα γράψει στην πρώτη πρώτη αράδα ο συγγραφέας αν και το ίδιο το επίθετο όπως και η αποκάλυψη ενός τεράστιας σημασίας μυστικού της οικογένειας με επίκεντρο το επώνυμο θα αποκαλυφθούν πολύ αργότερα στον αναγνώστη και μάλιστα λίγο πριν το τέλος, όπου σαφέστατα πρέπει να τοποθετηθεί και η κορύφωση.
Ο Γαβριήλ Αλεξάνδρου υπογράφει μια βιογραφική μυθιστορία -την δική του- μένοντας λακωνικός, χωρίς μεγάλες αναπτύξεις και πολλές λεπτομέρειες· δεν τις χρειάστηκε κιόλας αφού διαθέτει διεισδυτική γραφή βάζοντας τον αναγνώστη στη σύμβαση και το συναίσθημα ακόμα και με μία φράση. Παρόλο όμως τον βιογραφικό χαρακτήρα του έργου αισθάνθηκα ότι διάβασα περισσότερο μια μυθιστορηματική ιστόρηση για ένα πρόσωπο που θα μπορούσε να είναι εντελώς φανταστικό παρά μια βιογραφία και σίγουρα γι' αυτό συντέλεσε (και) το γεγονός ότι προτιμήθηκε η τριτοπρόσωπη γραφή.
Διαθέτει πανέμορφη ροή, στρωτό λόγο, ωραίες μεταφορές και παρομοιώσεις, νεύρο, καλής ποιότητας χιούμορ, προσφέρει συνεχώς νέα ερεθίσματα χωρίς καμία επανάληψη ή κοιλιά και πολύ καλή επιμέλεια. Βγάζει συγκίνηση και νοσταλγία σε όλη την έκταση δίπλα στα επιμέρους συναισθήματα: αδικία, πόνο, απώλεια, μόχθο...

Το χιόνι έπεφτε για ώρες πυκνό, μετατρέποντας όλη τη συνοικία του Όραντζ σε παιδικό βιβλίο με το δικό του μαλλιαρό Γκριντς.

Σημείωσα την τοποθέτησή του για τον άνθρωπο. Πώς να διαφωνήσει κανείς όταν, για να ορίσει την ελευθερία, λέει: ...να είσαι ελεύθερος άνθρωπος. Απαλλαγμένος από το άγχος της υποχρέωσης. Από τις μικρότητες, εγωισμούς. Χωρίς να χρειάζεται ν' αποδείξεις τίποτα σε κανέναν. Ένας ελεύθερος άνθρωπος προικισμένος με τη δυνατότητα να δημιουργήσει, να εκφραστεί, να δώσει. Προπάντων να μη φοβάται να κάνει λάθη... αλλά και για το ελληνικό πνεύμα για το οποίο γράφει ότι πρέπει να διαδίδεται. Είναι η πιο δυνατή κόλλα που κρατάει τον Ελληνισμό δεμένο, τον Έλληνα δυνατό και δίνει στην ανθρωπότητα ουσία... ενώ θέλω να τον ρωτήσω αν ισχύει ότι όταν μάθεις ταγκό θα γίνεις και πολύ καλύτερος εραστής απ' ότι είσαι που διαβάζω ανύποπτα.
Γενικότερα, η ανάγνωση κυλά όμορφα και καταλαβαίνω πόσο λάτρεψε τους ανθρώπους που γνώρισε ή πέρασαν από τη ζωή του με εκείνο το είδος της αμόλυντης βαθιάς αγάπης. Κλείνει την ιστόρηση με έναν γλυκό τρόπο ολοκληρώνοντας τους κύκλους ζωής -για να ανοίξουν νέοι-, κλείνοντας λογαριασμούς -για ν' ανοίξουν άλλοι(;) στη συνέχεια-, κάνοντας τον απολογισμό του ενώ βρίσκει την απαραίτητη ισορροπία και κατανόηση για ό,τι τον σημάδεψε, πόνεσε και πλήγωσε περισσότερο.
Κλικ για περισσότερα της Τζένης Κουκίδου
Αντί υστερόγραφου, ανανεώνω το "ραντεβού" για το δεύτερο βιβλίο του Γαβριήλ, το Χάριτας, αλλά και για τη συνέντευξη που μου παραχώρησε. Κλείνοντας, παραθέτω το παιχνίδι της Ακροστιχίδας το οποίο συμπλήρωσε μέσα σε μισό λεπτό σολομώντεια, θέλοντας να μην αδικήσει κανένα από τα βιβλία του.

ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΟΣΑΚΟ
Αν
Ρισκάρεις
Ίσως
Ταξιδέψεις σε
Απάτητα
Σοκάκια του νου[1]

Τα βιβλία του Γαβριήλ Αλεξάνδρου, Χωρίς αερόσακο και Χάριτας, κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ιωλκός. Περισσότερα για το Χάριτας θα βρείτε εδώ και για το Χωρίς αερόσακο εδώ.

Ευχαριστώ τον Γαβριήλ Αλεξάνδρου για τη διάθεση του βιβλίου.
Οι πλαγιογραμμένες φράσεις είναι αποσπάσματα.

[1] Ο Γαβριήλ Αλεξάνδρου συμπληρώνει την ακροστιχίδα του τίτλου του βιβλίου του. Η ακροστιχίδα είναι ένα παλαιό ποιητικό παιχνίδι στο οποίο τα αρχικά γράμματα των στίχων αν διαβαστούν από πάνω προς τα κάτω δίνουν μια λέξη ή φράση. Στην δική μου εκδοχή τα αρχικά γράμματα δίνουν τον τίτλο του έργου εκείνου που γράφει το παζλ και, εφόσον είναι ελεύθερος να συμπληρώσει τα αρχιγράμματα με όποιον τρόπο θέλει (μονολεκτικά, ποιητικά, περιγραφικά, κ.ο.κ. ακόμα και μονοσύλλαβα) ονόμασα την στήλη Ακρότιτλο. Περισσότερα σαν και αυτό θα δείτε εδώ.
Απαντήστε κι εσείς στο Ακρότιτλο κλικάροντας εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Απλώς έτυχε, Βάγια ΜπαλήΗ συμφωνία των λεόντων, Βαγγέλης ΒουραζάνηςΗ αηδονόπιτα, Ισίδωρος ΖουργόςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΤο θηρίο στο πιάνο, Mary WestmacottΌσα οι ψυχές δεν λησμονούν, Δήμητρα ΠαναρίτηΣτη χαραγή της 28ης σελήνης, Θεόδωρος Πάλλας
Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά!, Μ. ΦαφαλιούΤο κυνήγι της χήρας, Μ. Σφακιανάκη-ΜανωλίδουΕπίγειος άγγελος, Γιώτα ΜαργαρώνηΤαξιανθίες στοχασμών, Όλγα Κανελλοπούλου-ΝτινοδήμουΔεν θα σε πειράξει κανείς, Βασίλης ΚουτσιαρήςΔεύτερη φύση, Α. ΞηρογιάννηResort, Μιχάλης Κατράκης
Βιβλία για παιδιάΈρωτες υπέρ μεν άγαν, Ρένια Αβαράκη-ΑγραφιώτηΑιώνια σφραγίδα, Απόστολος ΜωραϊτεληςΗ κοινωνία των πωλητών, Δημήτρης ΟρφανίδηςΜετάξι, Νεκταρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα
Σκουριασμένη αυτοκτονία, Απόστολος ΜακρίδηςΑποστολή...ΤΕΡΑΤΕΞ, Σταυρούλα Παγώνα
Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει, Πάολο ΚοέλιοΗ Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς, Καίτη ΠαπαδάκηΜε τα κλειδιά στην πόρτα, Μαρία ΜελεμενήΚομμάτια ζωής, Πόλυ ΜίλτουΟι κρίκοι της πόλης, Χ. Μελισσά-ΧαλικιοπούλουΕπτά χρόνια στο αμόνι, Παναγιώτης ΚολέληςΜες τη νύχτα του κόσμου, Μαγδαληνή Θωμά