1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki - Παρακαλούνται οι συμμετέχοντες όπως ελέγχουν το ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο για επιβεβαίωση καταχώρησης του κειμένου τους, διευκρινήσεις ή ελλειπή στοιχεία. Ως ημερομηνία υποβολής μετράει η ημερομηνία αποστολής του πρώτου email, που φέρει το επισυναπτόμενο έργο, ασχέτως αν η επιβεβαίωση καθυστερήσει κάποιες μέρες λόγω φόρτου εργασιών ή διευκρινήσεων όπου απαιτούνται *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Κάποιες κληρώσεις παίρνουν λίγες μέρες παράταση και άλλες μεταφέρονται σε άλλο χρόνο. Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αφιερωμένο στον γιο μου * Το αγόρι που δεν ήθελε να μεγαλώσει * Πέρα από τις οκτάβες * Ωκεανός * Ψίθυροι εραστών * Η κληρονομιά του αίματος * Λίλιθ και Λασθινία ** Θέατρο: Άκουσε τα κύματα * Ταξίδεψα για να σε βρω ** Διηγήματα: Η κερκόπορτα και άλλα διηγήματα * Η γυναίκα που αγάπησα * ΟνειΡεύματα * Ο Μπίλλυ και η Αμαλία στο νησί * Ευτυχώς που δεν πάθαμε τίποτα * Σκοτεινά φεγγάρια ** Ποίηση: Εξελισσόμενη εφηβεία * Το φθαρμένο μολύβι * Ως εδώ βυθίζομαι * Ευδόκιμο μέλι ** Παιδικά: Τρία παραμύθια όλο τραγούδια * Τύχη... Ουρανοκατέβατη ** Δοκίμιο: Συμβολή στην ιστορία της Κασσάνδρας ** Άλλα: Αμφιβάλλω, άρα υπάρχω * Αλφισμός

Σάββατο, 18 Νοεμβρίου 2017

Ποιος σκότωσε τον Θεό του έρωτα;

Κριτική φιλαναγνωσίας

Επειδή τα προφορικά φεύγουν αλλά τα γραπτά μένουν, «verba volant, scripta manent», οι σκέψεις από τις βιβλιοσυναντήσεις μας στο λογοτεχνικό ταξίδι θα καταγράφονται μέσα από την φιλόξενη ιστοσελίδα της Τζένης Κουκίδου. Στη σημερινή συνάντηση της βιβλιοπαρέας μας στην βιβλιοθήκη της Ορέστου συζητήσαμε για το βιβλίο Ποιος σκότωσε τον Θεό του έρωτα; του Δημήτρη Τζουβάλη και της Αρσινόης Σερμιντζέλη με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου στην κεντρική βιβλιοθήκη, την οποία παρακολουθήσαμε. Θα μοιραστώ μαζί σας ως συντονίστρια της λέσχης μερικές από τις σκέψεις που ανταλλάξαμε στη ζεστή αίθουσα της βιβλιοθήκης με τα αξιόλογα μέλη της ομάδας φιλαναγνωσίας μας.

Το βιβλίο είναι γραμμένο με πολύ χιούμορ και περνά στον αναγνώστη πληροφορίες της δημοσιογραφικής έρευνας που έγινε στην Βοιωτία με επτακόσιες περίπου συνεντεύξεις από το εργοστάσιο aluminium, που ήταν η μεγαλύτερη μεταπολεμική επένδυση. Η μαγεία του είναι σε αυτό ακριβώς το σημείο, ότι δεν χάνει καθόλου από την λογοτεχνική του αξία, ενώ ξεκινά από δημοσιογραφική έρευνα στα άσπρα σπίτια. Απαλλοτριώθηκαν και ενοικιάστηκαν τα σπίτια των κατοίκων για να ιδρυθεί το εργοστάσιο στην περιοχή και να καλύψουν τις ανάγκες των Γάλλων, αλλά και των ξενόφερτων Ελλήνων. Στη σελίδα 136: Οι κάτοικοι έχουν γκρεμίσει τ’ αρχαία τείχη της πόλης, όχι για να υποδεχτούν Ολυμπιονίκες, αλλά για να ελευθερώσουν οικόπεδα, που φαίνεται και η γνώση του συγγραφέα της αρχαίας παράδοσης και των εθίμων.

Η τοπική κοινωνία, βυθισμένη σε μακραίωνες παραδόσεις ποτέ δεν αγκάλιασε το ξενόφερτο στοιχείο. Στη σελίδα 113: Οι Φραντσέζες είναι γκόμενες, δεν είναι νύφες. Κοκκινίζει από θυμό ο Νικόλαος Λαχανάς, που δεν θέλει να αραιώσει το μανιάτικο αίμα του με το κονιάκ που τρέχει στις φλέβες των Γάλλων. Η αλλαγή και η πρόοδος επιδέχονται ποικίλες ερμηνείες και στάσεις.
Έτσι, έχουμε αυτούς που αντιτάσσονται στην εξέλιξη, αλλά και αυτούς που οσφραίνονται στον αέρα την αλλαγή και βρίσκονται στο επίκεντρο των εξελίξεων για να επωφεληθούν. Αυτή η εικόνα είναι μια μικρογραφία της ζωής, καθώς αντικατοπτρίζει τις διαφορετικές οπτικές και ερμηνείες των ανθρώπων στα ίδια γεγονότα.

Αναδύονται δίπολα αντιθέσεων, όπως το ατομικό και το συλλογικό συμφέρον, η παράδοση και η εξέλιξη, η κοινωνική συνοχή και η κοινωνική αποξένωση. Η εποχή στην οποία αναφέρεται το μυθιστόρημα διαφέρει από τη σύγχρονη. Οι άνθρωποι τότε συνδέονταν με στενούς φιλικούς δεσμούς και ζούσαν με αλληλεγγύη στην κλειστή τοπική τους κοινωνία. Όταν κάποιος έχτιζε ένα σπίτι μαζευόταν όλη η γειτονιά για να τον βοηθήσει και να τον ενισχύσει. Αυτή η στάση ζωής, έρχεται σε ρήξη με την σημερινή αδιαφορία, την κοινωνική απομόνωση που οδήγησε σε κλίμα ανασφάλειας τους ανθρώπους, οι οποίοι αδιαφορούν για τον γείτονα, και πολλές φορές αρκούνται στο ρόλο του παρατηρητή στη συμφορά του ή ακόμη χειρότερα του καχύποπτου κριτή.

Οι άνθρωποι του μυθιστορήματος έχουν μια απλοϊκότητα και μια διαλεκτική σχέση με το Θεό, με τον οποίο συνομιλούν και καλλιεργούν μια ανταποδοτική ωφελιμιστική σχέση. Συγχώρα με και θα σε συγχωρέσω. Επίσης με την αγάπη και τη φιλία όλα μετασχηματίζονται και τα αρνητικά συναισθήματα του βίαιου αποχωρισμού που προκαλεί ο θάνατος εξομαλύνονται, όπως λέει ο Αλέξανδρος στο τέλος, φιλία σε ορατούς και αοράτους.

Το μυθιστόρημα είναι βαθιά ερωτικό. Ο συγγραφέας αναφέρει: «Μια κοινωνία που γνωρίζει την ύπαρξη του Θεού με τρεις αποδείξεις… τη γυναίκα, τη γυναίκα, τη γυναίκα». Στη σελίδα 118: Το γέλιο που φωτίζει το πρόσωπό της, μπαίνει στην ψυχή του ευχάριστος εισβολέας και τη γεμίζει αγαλλίαση, με ωραία λογοτεχνική γλώσσα. Στη σελίδα 161: Πίσω από τις φλόγες, ολόγυμνη Ιφιγένεια η ψυχή του, έτοιμη για θυσία, προκειμένου να φυσήξει ούριος άνεμος για να ξεκινήσει το καράβι του έρωτα, με γνώσεις από τον μύθο της τραγωδίας Ιφιγένεια εν Αυλίδι. Η υπακοή που αναγκάζεται από τις κοινωνικές συμβάσεις η γυναίκα του 1960 να κάνει στο ανδρικό φύλο στη σελίδα 121: Ό,τι πεις εσύ άντρα μ’, υπάκουσε η γυναίκα αναστηλώνοντας την αξιοπρέπεια του αγαπημένου της που καταρράκωσε βάναυσα ο πατέρας της. Στο γιατρό και στον άντρα παραδίνεσαι. Στη σελίδα 135: Δεν άφησε καμία απέτσωτη, ψιθύρισε ο Σωτηρίου, εμείς οι υπόλοιποι από θαύμα γλιτώσαμε. Στη σελίδα 167: Τις γυναίκες δεν πρέπει να τις στεναχωρούμε. Πρέπει να είναι χαρούμενες για να μπορούν να μας δίνουν χαρά.

Επίσης το βιβλίο αναδύει μέσα από τις ατομικές ιστορίες και τις συλλογικές μνήμες των κατοίκων μηνύματα θέλησης για ζωή, όπως στη σελίδα 119: Ο Σεραφείμ το γνωρίζει, αλλά ποτέ δεν εγκαταλείπει τη μάχη για ζωή, έστω κι αν ο σκοπός φαντάζει ανέφικτος.

Συνοψίζοντας, το μυθιστόρημα Ποιος σκότωσε τον Θεό του έρωτα; με τον παραπλανητικό τίτλο, παρόλο που το ερωτικό στοιχείο είναι διάχυτο σε όλη την αφήγηση, μας άφησε ευχάριστες εντυπώσεις και είμαστε πολύ χαρούμενοι για την κυκλοφορία του.
Περισσότερα από τη Δήμητρα Σιδηροπούλου
Το μυθιστόρημα, Ποιος σκότωσε τον Θεό του έρωτα;, του Δημήτρη Τζουβάλη και της Αρσινόης Σερμιντζέλη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αρμός. Περισσότερα για το βιβλίο θα βρείτε στη σελίδα του εκδότη.
Οι πλαγιογραμμένες φράσεις είναι αποσπάσματα από το  μυθιστόρημα.

3 σχόλια:

  1. Ευχαριστώ για τα καλα σας λόγια. Στη διάθεσή σας.
    Δημήτρης Τζουβάλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο!
      Πάντα δημιουργικός και πάντα καλοτάξιδα βιβλία!

      Διαγραφή
  2. Ευχαριστώ για τα καλα σας λόγια. Στη διάθεσή σας.
    Δημήτρης Τζουβάλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Λίλιθ και Λασθινία, Μιχάλης ΓριβέαςΣκοτεινά φεγγάρια, Γιώργος ΔόλγυραςΕυτυχώς που δεν πάθαμε τίποτα, Χρυσούλα ΔιπλάρηΨίθυροι εραστώνΑφιερωμένο στον γιο μου, John EmmansΕυδόκιμο μέλι, Νεφέλη ΣμίχεληΑμφιβάλλω, άρα υπάρχω, Δημήτρης Μουστάκας
Αλφισμός, Χ.ΒακιρτζήΤαξίδεψα για να σε βρω, Ν.Βαρδάκας και Φ.ΤσαγανάκηΘ.Θεοδωρής, Πέρα από τις οκτάβεςΣυμβολή στην ιστορία της ΚασσάνδραςΗ κερκόπορτα και άλλα διηγήματα, Μ.ΒλάχουΩκεανός, Μ.ΚατρακηςΤύχη... ουρανοκατέβατη, Δ.Κανλή
ΟνειΡεύματα, Καποπούλου και ΠαπακώσταςΗ κληρονομιά του αίματος, Νικόλαος ΝτέτσικαςΗ γυναίκα που αγάπησα, Μαρία Ιωάννου
Το αγόρι που δεν ήθελε να μεγαλώσει, Κ. ΙωακειμίδηςΤο φθαρμένο μολύβι, Ευγενία ΣιδέρηΩς εδώ βυθίζομαι, Αναστάσιος ΜεγαλοοικονόμουΟ Μπίλλυ και η Αμαλία στο νησί, Γ.Δίγκας