ΔΙΠΛΕΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ: Τι με κοιτάς έτσι; * Οι περιπέτειες του Παβ * Η Γελάδα *** Ο 1ος Λογοτεχνικός Διαγωνισμός koukidaki.gr είναι γεγονός! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Από 1η Ιανουαρίου 2020 αλλάζουν οι όροι στις δωροθεσίες. Διαβάστε τους νέους όρους εδώ.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αριάδνη * Το βαλς του ονείρου * Η τελευταία λέξη είναι της μοίρας * Χάρτινος πύργος * Πέντε μέρες κι ένας μήνας * Το καλοκαίρι του αιγόκερου * Η αγάπη μπορεί * Ένγκαρ Χέβενσκαρ, Η επανάσταση * Η κατάρα του φεγγαριού * Άρωμα βροχής * Λίγες και μία νύχτες * Ροδάνθη * Ένας φάρος στην ψυχή μου * Το αγκάθινο στέμμα * Ισμήνη * 7 Καταραμένες ιστορίες ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα ** Διηγήματα: Εκεί που ανθίζουν οι κραυγές * Εξ απροόπτου έρωτες * Πόσες είναι οι εποχές; * Με τις βαλίτσες γεμάτες ήλιο * Ψευδάνθρακας και άλλες ιστορίες ** Πεζοποίηση: Σημειώσεις ενός αυτόχειρα ** Παιδικά: Το παραμύθι με τα παραμύθια * Πέντε βιβλία της σειράς ΩΟ * Ονειρικές αφηγήσεις * Παραμυθοταξιδεύοντας... * Η Ντο και τα μαγεμένα πινέλα * Ένας αδικοχαμένος από τη μοίρα γίγαντας και Ο μαγεμένος καθρέφτης * Μάρα Μαντάρα, μια μάγισσα κάπως ξεχασιάρα ** Ποίηση: Τα λογοπαίγνια μιας ύπουλης αλήθειας * 2ος Νόμος * Η γυναίκα του κόσμου * Πέρασε καιρός ** Αυτοβελτίωση-στοχασμοί: Αναζητώντας φως * Now and Zen ** Λευκώματα: Βίβλος βιβλιοφίλων

Τρίτη, 9 Απριλίου 2019

Μάτια ερμητικά κλειστά

Το βιβλίο «Μάτια ερμητικά κλειστά», είναι περισσότερο γνωστό από τη μεταφορά του σε κινηματογραφική ταινία του Κιούμπρικ, με πρωταγωνιστές τους Νικόλ Κίντμαν και Τομ Κρουζ. Όσο γνωστή είναι όμως η ταινία, ανά την υφήλιο, διαβάζοντας το βιβλίο του Σνίτσλερ Άρθουρ, εμβαθύνει και ανακαλύπτει κανείς πολλά περισσότερα για τους ήρωες και την υπόθεση. Άρρηκτα συνδεδεμένος με τη φροϋδική ψυχανάλυση, ο συγγραφέας σ’ αυτό το βιβλίο συνθέτει ένα ψυχόδραμα. Ένα εγκεφαλογράφημα της ανθρώπινης ψυχής, τολμώ να πω.

Σε ένα αργό πήγαινε έλα κυλάει ο χρόνος, η ζωή για το παντρεμένο ζευγάρι των βασικών ηρώων στα «Μάτια ερμητικά κλειστά». Εσωστρέφεια, μυστικοπάθεια των κλειστών κοινωνιών, έστω κι αν πρόκειται για τις κοινωνίες του Βερολίνου και Βιέννης, όπου έζησε και έδρασε ο Ζίγκμουντ Φρόυντ -που τόσο εμπνέει τον Σνίτσλερ στα έργα του. 

Αν και ο μεγάλος Κιούμπρικ μετέθεσε την πλοκή του βιβλίου στην Αμερική, το «Μάτια ερμητικά κλειστά» παραπέμπει με τους αργούς του ρυθμούς στο «Αναζητώντας τον Χαμένο Χρόνο» του Προυστ. Η κάθε στιγμή, μέρα, ένα επίμονο νυχτερινό όνειρο/εφιάλτης, καταλήγει να σηματοδοτεί ή να αναιρεί μέχρι και τις προσωπικές στιγμές του Φράνκλιν (νοσοκομειακού γιατρού) και της γυναίκας του Μάριον.

Αν και αγαπά βαθιά τη σύζυγο του, ο Φράνκλιν μπλέκει με μια μυστική οργάνωση. Σε αυτήν την οργάνωση ανήκουν μέλη της ελίτ κοινωνίας των αρχών του 20ου αιώνα και επιδίδονται σε ομαδικά σεξουαλικά όργια μεταξύ άλλων. Επιπλέον, ο μυστηριώδης φόνος μιας νεαρής γυναίκας από τον ζηλόφθονο άνδρα της ταράζει τη κλειστή κοινωνία ενώ απασχολεί, ως ιατρούς, τον Φράνκλιν και το νεαρό βοηθό του.

Η εμμονή στο σεξ, όπως και η έλλειψη του, στα «Μάτια ερμητικά κλειστά» κάνει τους ήρωες του βιβλίου να ταυτίζονται με το «Άρωμα», γαλλικό Μπεστ Σέλερ του Πίτερ Ζίσκιντ. Η ανάγκη να ζήσεις, η δίψα για αποδοχή, δεν σταματά σε όλες τις ηλικίες του ανθρώπου. Καταλήγει ακόμα και σε εγκληματικές πράξεις από την αρχαιότητα, όπου η Ελληνίδες Φαίδρα και Μήδεια φτάνουν να καταστρέψουν τους εραστές τους.

Η καθημερινότητα κάποτε δεν οδηγούσε σε πλήξη, βαριεστημάρα, όπως τώρα στη σύγχρονη δυτικότροπη εποχή μας. Αντίθετα, σου έδινε χρόνο να εμβαθύνεις στα πάντα τη ζωή σου. Να μη φοβάσαι τον εαυτό σου. Καλές ή κακές στιγμές. Να αναλύεις φόβους, ελπίδες, και να φτάνεις στα άκρα της μοναξιάς ειρηνικά και με μίσος, ανάλογα τις αντοχές, την κουλτούρα, τα αρχέτυπα που ασπάστηκες ή σου δόθηκαν ως εμπειρίες.

Καίρια πάντα η διαμάχη των δυο φύλων. Ο άνδρας και η γυναίκα πάντα αλληλένδετοι και πάντα σε διαμάχη, ακόμα και σε καιρούς συντροφικότητας, όπου η σχέση γίνεται φιλική, αδερφική.

Όσο κι αν επιμένει σε σύμβολα, μυστικισμό, αινιγματικές συμπεριφορές, ο Σνίτσλερ Άρθουρ δε συνετίζεται την άποψη του Φρόυντ, ότι το ασυνείδητο μπορεί να ερμηνευθεί και να θεραπευθεί. Ή να είναι προβλέψιμο, κατευθυνόμενο, να καταγράφεται με μηχανήματα, όπως θέλει να πιστεύει μεγάλη μερίδα νευρολόγων σήμερα, πιστεύοντας πως ο άνθρωπος κατευθύνεται μόνο από νευρώνες.

Ένα παράξενο όνειρο που τρομάζει τη Μάριον στα Μάτια Ερμητικά Κλειστά, ένα φλιτζάνι τσάι κι ένα μπισκότο στο Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο του Προυστ, καταργεί το άχρονο, το προβλέψιμο, τα ζωώδη ένστικτα τα οποία κρύβονται σε επιβίωση και σεξ. Ναι, όλοι μας κάποια στιγμή, συμβαδίζουμε και εξελισσόμαστε κάποτε και με μάτια ερμητικά κλειστά.
Περισσότερα από τη Χρυσούλα Βακιρτζή
Το μυθιστόρημα του Άρθουρ Σνίτσλερ, Μάτια ερμητικά κλειστά, κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Εμπειρία εκδοτική.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Η επανάσταση, Σπύρος ΠαπαλέξηςΗ Ντο και τα μαγεμένα πινέλα, Μ.ΤσακιρίδουΣειρά βιβλίων ΩΟ, Σόφι ΆντερσενΆρωμα βροχής, Τ. ΚοντοπούλουΤο βαλς του ονείρου, Ελισάβετ ΔανέζηNow and Zen, Άγγελος Μπάκας7 Καταραμένες ιστορίες, Ε. Ιωσηφίδης
Ισμήνη, Μαρία ΛιβυκούΠέντε μέρες κι ένας μήνας, Π. ΜπακέλλαΤο καλοκαίρι του αιγόκερου, Δ. ΤσιχλάκηςΠέρασες καιρός, Ε. ΛούμπαΈνας φάρος στην ψυχή μου, Β. ΜακαρίουΡοδάνθη, Μ. ΠαπαπαναγιώτουΨευδάνθρακας και άλλες ιστορίες, Ε.Μακαριάδη
Πόσες είναι οι εποχές; Σ.Λειβαδιώτου2ος Νόμος, Αργύρης ΧριστομάγνοςΣημειώσεις ενός αυτόχειρα, Γ. ΡόγγαςΜε τις βαλίτσες γεμάτες ήλιο, F,AmbrosoΜάρα Μαντάρα, μια μάγισσα κάπως ξεχασιάρα, Ε.Μ.Τσουκάλη
Η κατάρα του φεγγαριού, Β. ΚοτλίτσαΜύθοι και Ιστορίες της Άπω Ανατολής
Το αγκάθινο στέμμα, Θ. ΓιαννόπουλοςΗ τελευταία λέξη είναι της μοίρας, Μ. ΚατσούπηΤα λογοπαίγνια μιας ύπουλης αλήθειας, Σ. ΦράγγοςΗ αγάπη μπορεί, Σ. ΠετρίδουΗ γυναίκα του κόσμου, Νίκη Ταγκάλου
Λίγες και μία νύχτες, Ι, ΖουργόςΕξ απροόπτου έρωτες, Ισμήνη Ζαγοραίου