Πώς σας ήρθε η ιδέα;
Σ.Π.: Πριν μερικά χρόνια, ένα τραγικό γεγονός εκφοβισμού συγκλόνισε την Ελλάδα και μ’ επηρέασε, συνειδητά ή ασυνείδητα, σε μεγάλο βαθμό. Υπήρχε για χρόνια στο πίσω μέρος του μυαλού μου, αλλά όπως και πολλά άλλα περιστατικά, που συμβαίνουν, αργούν να έρθουν στην επιφάνεια με λογοτεχνική, τουλάχιστον, μορφή.
Τι περιλαμβάνει το πλούσιο υλικό του βιβλίου;
Σ.Π.: Εκτός από το παραμύθι μου, σε εικονογράφηση Πηνελόπης Λάζαρη, περιλαμβάνει δραστηριότητες δημιουργικής γραφής και θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς, από την Έλενα Αϊβαζοπούλου και εμένα, την οπτική τεσσάρων ψυχολόγων ή/και συμβούλων προσωπικής ανάπτυξης, που «μπαίνουν» στην ιστορία (της Έλενας Αναστασιάδου, της Λίζας Κάλφα, της Μαριαλένας Μάρα και της Μελίνας Μακρίδου), ηχογραφημένη αφήγηση της ιστορίας (μέσω τεχνολογίας qr code) από εκπαιδευτικούς, μουσικούς και ηθοποιούς (Νίκος Γιακουμάκης, Δομνίκη Καράντζιου, Βάσω Μιχαηλίδου, Χάρης Ονούφριος, Μαριάνα Ρίζου, Αργύρης Ταφραλίδης και Ηρακλής Τσαφαρίδης), αποκλειστικό τραγούδι της τραγουδοποιού Μιχαέλας Κυργιαφίνη, δραματοποιημένο μονόλογο από τον ηθοποιό Δημήτρη Γιώτη και last but not least, τον «φύλακα άγγελο» του Παρφέ, τον Στρατηγό Μανώλη Σφακιανάκη, με συμμετοχή-έκπληξη και την Κέλλυ Ιωάννου! (ουφ, ελπίζω να μην ξέχασα καμία και κανέναν!)
Πόσο σημαντικό είναι να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά και να τα μαθαίνουμε να διαβάζουν εξωσχολικά βιβλία;
Σ.Π.: Είναι απ’ τα πιο σημαντικά πράγματα που οφείλουμε να κάνουμε και ως γονείς και ως εκπαιδευτικοί. Δε διαχωρίζω τα νέα βιβλία από τα κλασικά -που μεγάλωσαν γενιές και γενιές-, γιατί όλα έχουν τους συμβολισμούς και την αξία τους. Το βιβλίο, πέρα από την αισθητική απόλαυση και την ευχαρίστηση που μπορεί να προσφέρει στα παιδιά, συμβάλλει, ταυτόχρονα, στην ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητάς τους, στη γνωριμία τους με άλλους λαούς και πολιτισμούς καθώς και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Δεν αρκεί πάντως, και νιώθω την ανάγκη να το τονίσω αυτό, η παραίνεση και η ενθάρρυνση στα παιδιά και στους εφήβους για την ανάγνωση (εξωσχολικών) ποιοτικών βιβλίων, στην εποχή και στο περιβάλλον που ζούμε. Η καθημερινή ενασχόληση των περισσότερων, από πολύ μικρή ηλικία, με τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, έχει μειώσει ανησυχητικά το ενδιαφέρον για την αναζήτηση της πληροφόρησης και της ευχαρίστησης μέσα από την ανάγνωση βιβλίων. Σ’ αυτό σ’ αυτό έχουν ακέραια την ευθύνη οι ενήλικες-πρότυπα, που έχουν αποκλείσει το βιβλίο, σε μεγάλο βαθμό, από την καθημερινότητά τους. Μόνο όταν το βιβλίο επανενταχθεί στην οικογένεια από τα ενήλικα μέλη της, μπορούμε να αισιοδοξούμε ότι θα λειτουργήσει ευεργετικά σε βάθος χρόνου για όλες και όλους. Αξίζει να το προσπαθήσουμε...
Όμορφο
Παιδί
Αδύναμο
Ρώμη (δύναμη)
Φιλία
Εκφοβισμός
Σχολικός[1]
Το παιδικό βιβλίο της Σοφιάννας Παϊδούση, Ο Παρφές, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οσελότος και απευθύνεται σε παιδιά από 6 ετών.
Η Σοφιάννα Παϊδούση, πάντα αγαπούσε τα παιδιά και κατάφερε να κάνει τ’ όνειρό της πραγματικότητα, σπουδάζοντας νηπιαγωγός στο Τμήμα Εκπαίδευσης & Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία στην Αθήνα. Mε καταγωγή από τη Χίο, εκτός από παραμυθού, καθηγήτρια Αγγλικών και blogger (θέατρο, για παιδιά και ενήλικες, μουσική και βιβλίο), έχει σπουδάσει σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού και θεατρική γραφή. Έχει εξειδικευτεί στο Γραφιστικό Σχεδιασμό, στην επεξεργασία στατικής εικόνας, στο Web Development και στο InDesign, στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στον ελεύθερό της χρόνο, επιμελείται και επεξεργάζεται ψηφιακά σχολικές ταινίες μικρού μήκους. Το σενάριο της (Η Νέα Γενιά, 2008) έγινε ταινία μικρού μήκους επί 4 το 2017, με τον τίτλο «Schoolikoμπερδέματα ΙΙ», με τις αναρτημένες διαδικτυακές εκδόσεις να έχουν ξεπεράσει συνολικά τις 325.000 προβολές μέσα σ’ ένα χρόνο.
👀
[1] Η Σοφιάννα Παϊδιούση συμπληρώνει την ακροστιχίδα του βιβλίου της. Η ακροστιχίδα είναι ένα παλαιό ποιητικό παιχνίδι στο οποίο τα αρχικά γράμματα των στίχων αν διαβαστούν από πάνω προς τα κάτω δίνουν μια λέξη ή φράση. Στην δική μου εκδοχή τα αρχικά γράμματα δίνουν τον τίτλο του έργου εκείνου που γράφει το παζλ και, εφόσον είναι ελεύθερος να συμπληρώσει τα αρχιγράμματα με όποιον τρόπο θέλει (μονολεκτικά, ποιητικά, περιγραφικά, κ.ο.κ. ακόμα και μονοσύλλαβα) ονόμασα την στήλη Ακρότιτλο. Περισσότερα σαν κι αυτό εδώ.