Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Φωνή τέχνης *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ουδείς εκών κακός * Η πτώση * Η Βεσσαραβία μου: Εργασία για το σπίτι * Άλκηστη * Η γκαλερί των νεκρών * Συνοδός κορυφής * Το σπίτι μόνο * Ψωμί καθάριο * Ζήτα το! * Σκότωσε σαν τον Στίβεν Κινγκ * Όταν το «σαν» μπήκε στη ζωή μας * Της αλός νεύμα ** Ποίηση: Σκοτεινή κουκκίδα * Περιγραφές του ανεκπλήρωτου ** Άλλα: Περί ιατρικής Κέλσου ** Νουβέλα: Μπαρτάκοβα... η δωδεκάχρονη πόρνη * Τα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης * Στην άλλη πλευρά του κρεβατιού ** Διηγήματα: Οι επισκέπτες * Συνέβη στη Θεσσαλονίκη ** ΑΛΜΠΟΥΜ ΜΟΥΣΙΚΗΣ: She sleeps to the sound of knives, The boatman on the downs

Η καρδιά του σκορπιού

a scorpii

Η καρδιά του σκορπιού, Ανέστης Λάιος

Από ένα φειδωλό μα περιεκτικό σημείωμα ξεκινά η εμπειρία της ανάγνωσης για τούτη την ποιητική συλλογή. Ο Ανέστης Λάιος, δηλαδή ο άνθρωπος που υπογράφει ως Ανέστης Λάιος, προκαλεί το ενδιαφέρον ακόμα κι από τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει αυτό το λιτό βιογραφικό, όπου ουσιαστικά παραδίδει στον αναγνώστη τη σκυτάλη θέτοντας την πρόκληση να ανακαλύψει ο ίδιος τα βιογραφικά στοιχεία του ποιητή στα κείμενα. Δηλαδή στα έργα που περιέχονται.
Κι ενώ ξέρεις πως -και στη λογοτεχνία- το όνομα στο εξώφυλλο δεν αντιστοιχεί πάντα σε εκείνο της ταυτότητας, εδώ το «παιχνίδι» έχει στηθεί επιδέξια από τον συγγραφέα, καθώς σε προκαλεί να τον «διαβάσεις» στις λέξεις του, να ξεψαχνίσεις τους στίχους, να είσαι προσεκτικός, να εστιάσεις, να τον ξετρυπώσεις τρόπον τινά... πράγματα, βεβαίως, που είναι έτσι κι αλλιώς θεμιτά από κάθε εραστή της πένας -ας μη κρυβόμαστε. Είναι θεμελιώδης ανάγκη εκείνου που εκφράζεται με λέξεις να καταφέρεις να τον «δεις» μέσα σε αυτές· ένας λόγος παραπάνω όταν στο ζητάει -ή μήπως εύχεται;- ανοιχτά. 

στάζουν τα Δάκρυα / απ' τους σταλακτίτες της Μνήμης των Χρόνων

Με αυτά κατά νου, ξεκινώ την εμπειρία της ανάγνωσης και άμεσα διακρίνεται το δίπολο: Έρωτας - Θάνατος. Οι κεντρικοί άξονες γύρω από τους οποίους περιστρέφονται τα πάντα. Ο ποιητής αυτοπροσδιορίζεται -όντως, όπως μας είχε προϊδεάσει-, σχολιάζει (American beauty), γίνεται καυστικός, κυνικός είρων... Λογο-παίζει με όπλο τις φράσεις (Breakfast at Tyrrany's) χωρίς αντιξοότητες, υπερβολές ή επιδεικτική χροιά.

ένα ανάλαφρο γεύμα αθανασίας

Η αρμονία (του) είναι διάχυτη σε έργα όπως το «Δυο πουλιά κι ένα άστρο» ή «Ο τρελός ποιητής» όπου οι μετρημένοι στίχοι και οι ομοιοκαταληξίες ορίζουν το ρυθμό.
Στο «Γράμμα στον πατέρα» ορίζει την τέχνη-του-λόγου όταν: Πάνω από έναν χάρτη που περιμένει να γεμίσει τις ηπείρους του / με ωκεανούς από αναμνήσεις και συναισθήματα. Ο εν λόγω χάρτης βέβαια μπορεί να είναι πολλά πράγματα, υλικά ή άυλα, όπως μπορεί κάλλιστα να είναι ο πατέρας ο οποίος, εδώ ειδικά, είναι απών. 
Γενικότερα, κατανοεί ότι είναι θλιμμένος και σου επιτρέπει να εικονοποιήσεις τούτη τη θλίψη όμως σου επιτρέπει να δεις και πέρα από τη μελαγχολία, τη χαρά που επιθυμεί/προσμένει/γνωρίζει.
Κάποια κείμενα διαφέρουν στη φόρμα. Το «Απώλειας θυμίαμα», για παράδειγμα, είναι ένας μονολεκτικός χείμαρρος που διαβάζεται απνευστί και «Η νύχτα των φαντασμάτων» έχει πραγματικά μεγάλη έκταση ελεύθερου στίχου -τόσο όμορφο!- και όση αισιοδοξία χρειάζεται για την επόμενη μέρα.

...κι απ' το κεφάλι μας μέσα να αποδράσει / η φαιά ουσία της ανθρωπότητας!

Στο «Έρως ανίκατε μάχαν» ο απόλυτος έρωτας είναι ολοκληρωτικός, καθολικός.

Μόνο όταν οι φάλαγγες της αγάπης
ξεσκίσουν κάθε σκληρό περίβλημα της καρδιάς
μπορεί να ανοίξει της Αλήθειας η πόρτα
και να βιώσει κανείς
μια στιγμή
τόσο πυκνή
που ν' αγγίξει το Άπειρο...

Θετικό είναι το «πρόσιμο» και στο ερωτικό «Φθινόπωρινό» του, μια ξεχωριστή στιγμή του βιβλίου.


Φθινοπωρινό

Άνοιξαν τα παράθυρα και φύσηξε αέρας,
μπήκε στο σπίτι διάπλατα η χάρη της ημέρας.

Κι αν ήτανε φθινόπωρο κι ας πέφτανε τα φύλλα,
πότιζε ιδρώτας τα κορμιά κι άνθιζε ανατριχίλα.


Η πρωτοπρόσωπη προσέγγιση είναι μονόδρομος. Αυτοί οι στίχοι είναι αποστάγματα ψυχής. Μια καρδιά-κέντρο, η ουσία, ό,τι απομένει όταν «ξεδιαλεχτούν» τα περιττά...

Κραυγή μου γίνεται η σιωπή!
Κι είναι το στόμα μου μικρό
για να την κράξει

Η συλλογή ολοκληρώνεται με έναν πεζό επίλογο για τον οποίο, αντί να σας περιγράψω με λίγα λόγια την κεντρική ιδέα, θα σας προτρέψω να τον ξετρυπώσετε και διαβάσετε αυτοβούλως. Αντιγράφω κάποια σημεία -θα καταλάβετε- και ανανεώνω το «ραντεβού» στο ταξίδι των λέξεων για το επόμενο πόνημα.

Η ποίηση δεν πουλάει πια. [...] ...ο πόνος ήταν πάντα δωρεάν. [...] ...από την Ποίηση μας έμεινε η οίηση. [...] Είναι πιθανώς αλήθεια πως στην εποχή που ζούμε έχουν ειπωθεί όλα. Κι όμως φαίνεται πως δε μάθαμε τίποτα. [...] ...η έκφραση δεν γίνεται να είναι πρωτότυπη. Πάντα κουβαλά την ανάμνηση του παρελθόντος. [...] Και μιλώ για μια ευαισθησία ποιητική, δηλαδή ταγμένη να βλέπει τη ζωή με τα μάτια της ψυχής πάντα ανοιχτά και άγρυπνα.

Τώρα προσέξτε τον τρόπο που γράφει ανέστης λάιος και πώς αναφέρονται οι λέξεις Άπειρο, Αλήθεια, Χρόνος, Μνήμη κ.ο.κ. Δείτε και το εξώφυλλο που είναι κενό(;) εικονοποιήσεως ή ελάχιστα εικονογραφημένο (ένα μικρό κόκκινο τετράγωνο). Αυτό.

Οπωσδήποτε στη λίστα!



Η ποιητική συλλογή του Ανέστη Λάιου, Η καρδιά του σκορπιού, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Ευχαριστώ τον εκδότη για τη διάθεση του βιβλίου.
Το παραπάνω περιέχει αποσπάσματα.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Η Βεσσαραβία μου: Εργασία για το σπίτι, Νικολάε ΝταμπίζαΤο σπίτι μόνο, Κοραή ΔαμάτηΗ γκαλερί των νεκρών, Κρις ΚάρτερΤης αλός νεύμα, Κωνσταντίας Σκανδάλου-ΚορδολαίμηΨωμί καθάριο, Παναγιώτας ΣμυρλήΠεριγραφές του ανεκπλήρωτου, Δημήτρη ΜπαλτάΣαν λουκούμι τριαντάφυλλο, Οικογένεια Καραντίνα, Μικροί και μεγάλοι αναγραμματισμοί και Γυναίκα σημαίνει πόνος
Περί ιατρικής ΚέλσουΣτην άλλη πλευρά του κρεβατιού, Άνθιας Χριστοδούλου-ΘεοφίλουΣυνοδός κορυφής, Μαίρης ΒανδώρουΟι επισκέπτες, Πέτρου ΕυαγγελόπουλουShe sleeps to the sound of knives και The boatman on the downsΜπαρτάκοβα... η δωδεκάχρονη πόρνη, Ελευθερίας ΚαραδήμουΌταν το «σαν» μπήκε στη ζωή μας, Μιχαήλ Ράλλη
Σκοτεινή κουκκίδα, Γιάννη ΣμίχεληΤα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης, Πόπης ΚλειδαράΣκότωσε σαν τον Στίβεν Κινγκ, Δημήτρη ΜαμαλούκαΆλκηστη, Μαρίας ΚέιτζΣυνέβη στη Θεσσαλονίκη (συλλογικό)Η πτώση, Νίκου ΤσουρλάκηΖήτα το!, Μαρίας Καραμπίνη-Ανθούλη