Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο –παρακολουθείτε όλα τα είδη– ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθoπλασίες: Από τις στάχτες της Καντάνου * Σαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ * 4ος όροφος * Τα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης * Ιόντα θανάτου * Ο βυθός αλλιώς ** Διηγήματα: Pelota * Backpack: Ιστορίες χίμαιρες * Πέτα μακριά, Πέπε ** Διάφορα άλλα: Βιβλιοδώρα από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Το ξενοδοχείο της αυτοπραγμάτωσης * λοιπόν, * Ναι, αρνούμαι * Η άλλη πλευρά ** Για παιδιά: Η περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη * Ρόνι ο Σαλιγκαρόνης

Θραύσματα εν χορώ

Θραύσματα εν χορώ, Ανδρονίκης Δημητριάδου

Τι σας φέρνει στον νου ο τίτλος της ποιητικής συλλογής της Ανδρονίκης Δημητριάδου, Θραύσματα εν χορώ, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν; Ε, αυτό που σκέφτεστε, αισθάνεστε ή υποψιάζεστε θα βρείτε και ανάμεσα στις σελίδες, με τον μοναδικό, θαυμαστό τρόπο της ίδιας.

Πρόκειται για μια συλλογή ποιητικών κειμένων –ίσως ο πιο αντιπροσωπευτικός χαρακτηρισμός που θα μπορούσα να γράψω– πολλαπλών μάλιστα αναγνώσεων, δηλαδή πολλαπλών «αφουγκράσεων» αλλά προς την ίδια κάθε φορά κατάληξη, μια ανοιχτού τύπου ανάγνωση-απαγγελία που επιτρέπει και τη συμβολή του αναγνώστη, με τη «βοήθεια» ελεύθερου στίχου. Σε τούτη την ελεύθερη φόρμα, ή αλλιώς σε τούτη την απελευθερωμένη φόρμα, συμβάλει και η απουσία σημείων στίξης (επίσης δημιουργεί εναλλακτικές μορφές-αναγνώσεις).

Ο λεξικός πλούτος όμως αναδεικνύει όλες τις αποχρώσεις ακόμα και τις πιο λεπτές, εμπλουτίζει τον ήχο, προσφέρει σκιαγράφηση ενώ διακρίνονται κάποιες κοινές εννοιολογικές κατευθύνσεις. Ως προς την υφολογική τεχνική της κυρίας Δημητριάδου, θα παρατηρήσετε το «παιχνίδισμα» από τη χρήση –ή την επιλογή;– παραπλήσιων λέξεων ή ομόηχων.
το μακρύ αντιφέγγισμα
δόξα δοξάρι
δομεί          και          δονεί
ίσκιους και αγγέλους
λοιμός στον λιμό
πέτρα στην άβυσσο
σαϊτιά στο φεγγάρι
κελεύσατε
Γενικά, είναι το είδος, το ύφος και το στυλ της ποίησης που ανήκει σε αυτό που λέμε νεωτερισμός, σε εκείνο που αφορά τον 21ο αιώνα, σε ό,τι πιο φρέσκο συγγραφικά. Ποντάρει στον ήχο: είναι το είδος του στίχου που αν δεν τον διαβάσεις φωναχτά ενδέχεται να μην τον κατανοήσεις ή, στην καλύτερη, θα έχεις χάσει αρκετές πτυχές του, το μέτρο, τον ρυθμό του, αποχρώσεις κι αισθήσεις... Η συμβολή της απαγγελίας έχει αξία και λόγω της χρήσης διαφόρων κεφαλαίων γραμμάτων που διαχειρίζονται ως κανονικές λέξεις, αλλά για να τις εντάξει κανείς στο κείμενο δεν αρκεί να τις δει με τα μάτια, πρέπει να τις διαβάσει με τα χείλη.
Α στο Αμήν
       στο Ωσαννά Ω
Η Ανδρονίκη Δημητριάδου αισθάνεται την ποιητική πράξη με όλες τις αισθήσεις και χρησιμοποιεί όσες περισσότερες μπορεί. Παρατηρώ τη συμβολή, παρουσία και αναφορά των ουράνιων σωμάτων σε όλη την έκταση. Σελήνη, Ήλιος, αστέρια, αστερισμοί, Παρθένος, πλανήτες, Δίας και κύκλοι, τροχιές, περιστροφές, σφαίρες... πολλές οι αναφορές ή οι συσχετισμοί με αυτό το απέραντο κάτι, ή παν, ή τίποτα, που μας περιβάλλει και μας περιέχει ταυτόχρονα. Ακόμα και η έννοια του χρόνου, με τις διάφορες εποχές, κάπου σημειώνεται ως κύκλοι γύρω από τον ήλιο.
Μετά σκέφτομαι πως και ο χορός έχει/κάνει κύκλους, και τελικά, μήπως μας «δείχνει» ότι όλα είναι κυκλικά;

Η ποίηση όμως, εξ ορισμού, έχει σκοτάδια και η δημιουργός εδώ, εκμεταλλευόμενη αυτά τα σκοτάδια γίνεται γοτθική.
ο θάνατος προσδιορίζει τη σκέψη
η φυγή τη λησμονιά


η νύχτα
ακονίζει τη στάχτη
[...]
Το χάραμα
αντιφέγγει σιωπή
Στην αντίπερα όχθη, κάποια έργα ολοκληρώνονται στη λέξη «φως», σαν την ελπίδα που τρυπώνει από μια μικρή χαραμάδα αλλά είναι ικανή να κερδίσει την παρτίδα.
Οι κοφτοί φειδωλοί στίχοι δημιουργούν μια ενιαία ομοιομορφία και ενδυναμώνουν το μοντέρνο ύφος του βιβλίου.

Στο τέλος, απομένει μια πολύ πολύ όμορφη εμπειρία ποίησης μέσα από χορευτικές φιγούρες, μουσικές νότες και στίχους, όλα σε συνδυασμό, με αφορμή κάποιο τραγούδι (;), μια ανάμνηση ή απλά μια ματιά. Το εξώφυλλο αποτελείται από ένα παιχνίδισμα μεγάλου κοντράστ ανάμεσα σε φως και σκιά. Το ίδιο ακριβώς που ερεθίζει τα μάτια όταν κοιτάζουμε τα πλήκτρα ενός πιάνου. Κάπως έτσι.

Αναζητήστε την και αφήστε την να σας παρασύρει!



Η Ανδρονίκη Δημητριάδου γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Γαλλική Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και έκτοτε εργάζεται ως καθηγήτρια και μεταφράστρια. Παρακολούθησε μαθήματα κλασικής μουσικής και πιάνου και εργάστηκε σε πολιτιστικά προγράμματα και αγωγής υγείας. Έλαβε το Βραβείο Λογοτεχνικής Δημιουργικότητας Naji Naaman 2016 για την ποιητική συλλογή της Πέτρα και Ευαγγέλιο, που μεταφράστηκε στα γαλλικά από την ίδια, καθώς ήταν μεταξύ των 50 νικητών των 2112 συμμετοχών από 63 χώρες. Μεταφράσεις, βιβλιοκριτικές και ποιήματά της δημοσιεύονται εδώ και χρόνια σε διάφορα λογοτεχνικά, έντυπα και ηλεκτρονικά, περιοδικά (Βακχικόν, Ποιείν, Θράκα, Οροπέδιο, Θευθ, Ποιητικός Πυρήνας κ.ά.). Τα Θραύσματα εν χορώ είναι το τρίτο της ποιητικό βιβλίο.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Η άλλη πλευρά, Γιώργου Λύπα4ος όροφος, Μάριου Λιβάνιουλοιπόν, Ευτυχίας ΚατελανάκηΤο ξενοδοχείο της αυτοπραγμάτωσης, Άνθιας Χριστοδούλου-ΘεοφίλουΣαν μαργαριτάρι από σ' αγαπώ, Αντώνη ΠαπαδόπουλουBackpack: Ιστορίες χίμαιρεςΑπό τις στάχτες της Καντάνου, Χριστίνας Σουλελέ
Πέτα μακριά, Πέπε, Δαμιανός ΑγραβαράςΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη ΣμίχεληΟ βυθός αλλιώς, Μαρίας ΒουζουνεράκηΤα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης, Πόπης ΚλειδαράΙόντα θανάτου, Σοφίας ΕλευθεριάδουΝαι, αρνούμαι, Χάρη ΒαρούτηΗ περιπετειώδης εξαφάνιση του Καλτσάκη, Ευαγγελίας Τσαπατώρα