Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης *** ΦΕΤΟΣ ΠΗΓΑΙΝΟΥΜΕ ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις που μπορείτε να διεκδικήσετε εδώ! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Κυκλοφορεί ήδη το συλλογικό έργο, με κείμενα που διαγωνίστηκαν, από τις εκδόσεις Δερέ. *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Η νύφη που δεν γέλασε * Θύματα * Η αύρα του έρωτα * Ο θησαυρός της Σμύρνης * Ο Αρσάμης της Περσίας * Ίχνη στα όνειρα * Τα ίχνη του αίματος * Υπεράνω πάσης υποψίας * Μια ανάσα πριν το τέλος * Γιαννέσα * Είκοσι τσουβάλια λίρες ** Ποίηση: Κατάβασις * Με φόβο και πάθος * Το όνομα του έρωτα * Πικραλίδα ** Άλλα: Πέντε βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής ** Διηγήματα: Τα αχνά φώτα της Μάρφα * Μέχρι να δω τον Άλκη * Φρούτα στο πιάτο και άλλες τρυφερότητες ** Παιδικά: Η γοργόνα με τα όμορφα πόδια * Μικροί μαθητές της ζωής * Ο νέος εφιάλτης: Η ομάδα των 5 εναντίον...? ** Νουβέλες: Θα τα πω όλα στον Θεό * Club Killaz * Φάρος σκιών * Δύο ιστορίες ** Άλμπουμ μουσικό: The Birds Sing As Bells

Κυριακή 12 Δεκεμβρίου 2021

Τα γεγονότα

«Τα γεγονότα» με τους Αγλαΐα Παππά και Φοίβο Παπακώστα

Η παράσταση παρουσιάστηκε πέρυσι, σε περίοδο lockdown, μέσω livestreaming από την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όμως φέτος μπορείτε να δείτε δια ζώσης Τα γεγονότα σε οκτώ Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα (έχουν γίνει ήδη δύο παρουσιάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, στις 6 και 7 Δεκεμβρίου 2021, όπου είχα την ευκαιρία να τη δω κι εγώ).

Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος σημειώνει:
«Είναι τεράστια πρόκληση να σκηνοθετείς και να προετοιμάζεις ένα πολιτικό έργο που κάθε χορωδία που συμμετέχει θα το "κατοικήσει" και θα το διαμορφώσει διαφορετικά σε κάθε παράσταση. Με αυτόν τον τρόπο κάθε χορωδία, κάθε πόλη, δίνει ένα μοναδικό στίγμα σε μία ιστορία που ασχολείται με την ίδια ερώτηση: Μπορούμε να συνυπάρξουμε με το διαφορετικό ή μήπως υπάρχει ένα κομμάτι μας πάντα θα επιλέγει το οικείο και θα λειτουργεί βάση του φόβου μας; Αυτό μας απασχόλησε και στην μαγνητοσκόπηση της παράστασης στην Εθνική Λυρική Σκηνή όπου έπρεπε να συνομιλήσουμε με το κοινό μας μέσα από κάμερες και εκεί σκηνοθέτησα μια εκδοχή που είχε νόημα κινηματογραφικά. Τώρα επιστρέφουμε με ασφάλεια στα θέατρα και σε ένα κοινό που μετά από την σκληρή χρονιά της πανδημίας αναζητεί ευκαιρίες να υπάρξει και πάλι μαζί, ως κοινή ανάσα, ως κοινωνία.»
«Τα γεγονότα» με τους Αγλαΐα Παππά και Φοίβο Παπακώστα

Αρχικά, ας μιλήσουμε για την υπόθεση: Ένας νεαρός εισβάλει ένοπλος σε μια αίθουσα προβών, μιας ερασιτεχνικής χορωδίας που την αποτελούν μετανάστες και άτομα από ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, και ανοίγει πυρ. Η δασκάλα, Κλαίρη, που θα επιζήσει, έκτοτε προσπαθεί να κατανοήσει την αιτία. Κι ενώ έχει άποψη για ό,τι συμβαίνει στον κόσμο, θα βρεθεί αντιμέτωπη με δαίμονες, σκέψεις, ψυχολογικές μεταπτώσεις κ.ο.κ. Τα γεγονότα πραγματεύονται έννοιες όπως η ξενοφοβία, η ακροδεξιά, ο φασισμός, ο ρατσισμός και συναφή, σε μια διάθεση να προσεγγίσουν το «τέρας».
Εμπνευσμένο από τη μαζική σφαγή 69 ατόμων από τον Άντερς Μπρέιβικ το 2011 στη Νορβηγία, το έργο επιχειρεί να κατανοήσει το αδιανόητο της απώλειας και να εξερευνήσει τα όρια της συγγνώμης ενώπιον μιας θηριωδίας.
Έχει επιλεγεί μια άτυπη συμφωνία απόκρυψης του έργου, ακόμα και από τους ίδιους του τους συντελεστές, (βλέπε παραπάνω σημείωμα σκηνοθέτη) οπότε είναι καλύτερα να μην αναλωθούμε περαιτέρω σε στοιχεία της υπόθεσης, των χαρακτήρων, της παραστασιοποίησης κ.λπ. ώστε να λειτουργήσει καλύτερα η επιλογή τους και να γνωρίσετε το έργο την στιγμή της παράστασης, έτσι όπως θα σας παρουσιαστεί, όπως θα σας το διηγηθούν εκείνοι.
Όμως, σε κάθε περίπτωση, οφείλουμε μια μνεία στα μηνύματά του καθώς η κοινωνική και δραματική του χροιά μάς τοποθετεί όλους μέσα στη συνθήκη, μας κάνει εν δυνάμει πρωταγωνιστές (του) στη ζωή και σίγουρα μας αφορά.

Ο ακρογωνιαίος λίθος της ιστορίας αποτελείται από ένα «γιατί». Είναι αυτό το γιατί που οφείλεις να απαντήσεις μέσα σου όταν γίνεσαι μάρτυρας μιας τέτοιας ή παρόμοιας συμπλοκής. Μια οφειλή και προς τον συνάνθρωπό σου αλλά και προς τον εαυτό σου.
Εδώ η Κλαίρη από τη μια οφείλει να χαρεί τη ζωή της που την κέρδισε, αφού γλύτωσε, κι από την άλλη χρειάζεται να κατανοήσει εκείνον τον νεαρό (τους λόγους του, το κίνητρό του, τη θέση του, την οργή του...) γιατί πρέπει να απελευθερωθεί από τούτη τη μνήμη, πρέπει να συνεχίσει παρακάτω χωρίς τα βάρη του περιστατικού, έχοντας κλείσει τυχόν εκκρεμότητες (που υπάρχουν αναμφίβολα), άρα έχοντας καταλάβει το «γιατί» –και το πώς, και το ποιος...

Οι δύο ηθοποιοί, Αγλαΐα Παππά και Φοίβος Παπακώστας, καλούνται θα διανύσουν όλη τη διαδρομή, υποδυόμενοι μάλιστα πολλούς ρόλους-χαρακτήρες με σημαντική αξία σΤα γεγονότα. Ειδικά η κυρία Παππά ήταν φοβερή. Η τεχνική της με την οποία μπορεί να «μπαίνει» και να «βγαίνει» αυτοστιγμεί από τη συνθήκη, η εκφραστικότητά της, η σκηνική της ενέργεια, που σε συμπαρασύρει στα δρώμενα, αποτελούν μόνο μερικά από τα «κατορθώματά» της. Προφανώς, στην περίπτωσή της, η πείρα της στα δραματουργικά ζητήματα την καθιστά ιδανική επιλογή.
Η σκηνοθετική ματιά του κυρίου Ραπτοτάσιου εξυπηρετεί μια φρέσκια, μοντέρνα εκδοχή, που ταιριάζει σε έναν νέο άνθρωπο όπως αυτός, ασχέτως που τα μηνύματα και θέματα που θίγονται κατά τη διάρκεια είναι διαχρονικά. Παρά τον μοντερνισμό όμως, «συναντήσαμε» κι ένα πιάνο με ουρά επί σκηνής, μια κλασικότροπη αξία όπως και μια ολόκληρη χορωδία!

Αν περάσουν από την πόλη σας να κάνετε μια επίσκεψη, να ζήσετε κι εσείς την ιστορία που έχουν να σας αφηγηθούν. Κι αφού δεν μπορώ –δεν θέλω δηλαδή– να μεταφέρω άλλα στοιχεία κι αναλύσεις, αξίζει να αναφερθώ στο τέλος της ιστορίας. Θεωρώ πως μια τέτοια ιστορία μόνο αυτό το τέλος-κατάληξη θα μπορούσε να έχει. Δηλαδή θα μπορούσε να έχει κι άλλες εκδοχές αλλά μόνο αυτήν έπρεπε να έχει και την έχει.
Όλοι μας έχουμε δικαίωμα στον θυμό, την οργή... στην αποκατάσταση μιας αδικίας, στο άδικο... Όμως, υπάρχουν κάποια όρια, μια αόρατη μα ιδιαιτέρως σημαντική γραμμή που αν την περάσεις παύεις να λέγεσαι άνθρωπος. Κι ενώ όλοι δικαιούμαστε το ξέσπασμα ή την επανάσταση, (όλοι) εμείς που διαφοροποιούμαστε από ένα ζώο, ή αν θέλουμε να διαφοροποιούμαστε από το ζωώδες, πρέπει –πάση θυσία– να μην περάσουμε τη γραμμή.

Τα υπόλοιπα όμως θα σας τα διηγηθούν οι ίδιοι.



Συντελεστές:
Συγγραφέας: Ντέιβιντ Γκρεγκ
Μουσική - Στίχοι: Τζων Μπράουν
Μετάφραση - Σκηνοθεσία - Επιμέλεια σκηνικού: Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος
Μουσική διεύθυνση - Διδασκαλία χορωδιών - Διασκευή μουσικής και στίχων: Κωνσταντίνος Θωμαΐδης
Κοστούμια / Υπεύθυνη χορωδιών επί σκηνής: Μαρία Σεσίλ Ιγγλέση
Σκηνογραφική Επιμέλεια: Δημοσθένης Κλημενώφ
Φωτισμοί Α': Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Ηχοτοπία: Αλέξανδρος Δρυμωνίτης
Ηχοληψία / Προσαρμογή Φωτισμών: Γιώργος Χρυσάφης
Πρώτη οργάνωση προγράμματος χορωδιών: Άννα Ευθυμίου
Βοηθός σκηνοθέτη: Κοσμάς Κότσι
Διεύθυνση Παραγωγής: Λευτέρης Κώτσης
Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης

Με τους Αγλαΐα Παππά και Φοίβο Παπακώστα
Πιάνο: Μάρκος Κώτσιας  
Συμμετείχε η χορωδία: Πειραϊκό Φωνητικό Σύνολο Libro Coro

Το έργο δημιουργήθηκε μετά από ανάθεση της Actors Touring Company και πρωτοπαρουσιάστηκε στο Traverse Theatre του Εδιμβούργου (Φεστιβάλ Fringe 2013) σε σκηνοθεσία Ράμιν Γκρέι. Έλαβε διθυραμβικές κριτικές και χαρακτηρίστηκε ως ένα σημαντικό, πρωτοπόρο έργο. Αμέσως μετά την πρεμιέρα του ακολούθησε διετής περιοδεία στη Μεγάλη Βρετανία, ενώ στη συνέχεια παρουσιάστηκε σε θέατρα ανά την Ευρώπη και στη Νέα Υόρκη.
Η παράσταση είναι συμπαραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με το Θεσσαλικό Θέατρο, τα ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας, Κοζάνης, Σερρών, Κρήτης, Καλαμάτας, Αγρινίου, Ρούμελης και τη Ferodo Bridges.
Η παράσταση υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Δύο ιστορίες, Ερμιόνης ΚεχαγιάΦάρος σκιών, Μιχάλη ΓριβέαΘύματα, Λίας ΝικολάουThe Birds Sing As Bells, Twelve Thousand DaysΜέχρι να δω τον Άλκη, Τίτσας ΔιαμαντοπούλουΤα ίχνη του αίματος, Τειρεσία ΛυγερούΟ θησαυρός της Σμύρνης
Ο νέος εφιάλτης, Αναστασίας Ξενοφώντος-ΓαϊτάνουClub Killaz, Γιάννη ΤζανήΊχνη στα όνειρα, Γιώργου ΠαναγιωτίδηΜικροί μαθητές της ζωής, Μαρίας ΠαπακωνσταντίνουΟ Αρσάμης της Περσίας, Αντώνη ΞυραφάΥπεράνω πάσης υποψίας, Θεοχάρη ΛιβιεράτουΦρούτα στο πιάτο και άλλες τρυφερότητες, Νένας Φιλούση
Τα αχνά φώτα της Μάρφα, Νίκος ΤσιπόκαςΤο όνομα του έρωτα, Δημήτρη ΜπαλτάΜια ανάσα πριν το τέλος, Χρήστου ΠαπαδημητρίουΘα τα πω όλα στον Θεό, Κώστα ΓραμματικόπουλουΠικραλίδα, Κικής ΣαλαμούραΓιαννέσα, Παρασκευής ΜπακέλλαΕίκοσι τσουβάλια λίρες, Θεοφάνη Παπαδόπουλου