Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης *** ΦΕΤΟΣ ΠΗΓΑΙΝΟΥΜΕ ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις που μπορείτε να διεκδικήσετε εδώ! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Κυκλοφορεί ήδη το συλλογικό έργο, με κείμενα που διαγωνίστηκαν, από τις εκδόσεις Δερέ. *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Η νύφη που δεν γέλασε * Θύματα * Η αύρα του έρωτα * Ο θησαυρός της Σμύρνης * Ο Αρσάμης της Περσίας * Ίχνη στα όνειρα * Τα ίχνη του αίματος * Υπεράνω πάσης υποψίας * Μια ανάσα πριν το τέλος * Γιαννέσα * Είκοσι τσουβάλια λίρες ** Ποίηση: Κατάβασις * Με φόβο και πάθος * Το όνομα του έρωτα * Πικραλίδα ** Άλλα: Πέντε βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής ** Διηγήματα: Τα αχνά φώτα της Μάρφα * Μέχρι να δω τον Άλκη * Φρούτα στο πιάτο και άλλες τρυφερότητες ** Παιδικά: Η γοργόνα με τα όμορφα πόδια * Μικροί μαθητές της ζωής * Ο νέος εφιάλτης: Η ομάδα των 5 εναντίον...? ** Νουβέλες: Θα τα πω όλα στον Θεό * Club Killaz * Φάρος σκιών * Δύο ιστορίες ** Άλμπουμ μουσικό: The Birds Sing As Bells

Σάββατο 15 Ιανουαρίου 2022

Ο διεθνής εικαστικός Sean Scully στο Μουσείο Μπενάκη

Ο Sean Scully γεννήθηκε στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας το 1945. Μετά τέσσερα χρόνια η οικογένεια του μετοίκησε στην Αγγλία και εγκαταστάθηκε σε μια εργατική γειτονιά του Νότιου Λονδίνου. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 μαθήτευσε ως στοιχειοθέτης σε τυπογραφείο του Λονδίνου και η τυπογραφική τέχνη τον επηρέασε στον αρχικό αισθητικό του προσανατολισμό. Σπούδασε από το 1965 σε κολέγια τέχνης και διακρίθηκε με βραβεία ζωγραφικής. Το 1972 έλαβε υποτροφία για σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Harvard.

SEAN SCULLY, ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΕ ΜΑΥΡΟ, 1974

Το 1975 κέρδισε τη διετή υποτροφία Harkness, με την οποία είχε άνετα τη δυνατότητα να εγκατασταθεί και να δουλέψει στη Νέα Υόρκη και εκεί να παγιώσει ανοδικά τη διεθνή εικαστική του σταδιοδρομία. Ζωγράφος, χαράκτης, γλύπτης και φωτογράφος αναδείχθηκε σε έναν από τους κύριους ιχνηλάτες των μοντερνιστικών κινημάτων, με βάση τις θεωρητικές προτροπές του Πωλ Σεζάν για την γεωμετρική επεξεργασία του αισθητικού αντικειμένου και την χρωματική ελευθερία του Ανρί Ματίς, με έμφαση στη νέα πλαστική «νεοπλαστικισμού» του Πιέτ Μοντριάν. Συνδυάζοντας στις μεγάλων διαστάσεων χρωματικές συνθέσεις του την παράδοση της αφηρημένης εξπρεσιονιστικής έκφρασης της σχολής της Νέας Υόρκης με την πολυπλοκότητα της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας πέτυχε έναν ιδιότυπο συγκερασμό της γεωμετρικής αφαίρεσης με την εσωτερική εξπρεσιονιστική ευαισθησία και ανάπτυξη της φόρμας. Ακολούθησε με ερευνητικό πάντα τρόπο και με διαρκή και ενδιαφέροντα οπτικό διάλογο την προσωπική του σύζευξη με τα επιτεύγματα της τέχνης του 20ού αιώνα. Από τα μονοχρωματικά έργα του Καζιμίρ Μάλεβιτς, τα οπτικά συμπλέγματα του Βαζαρελί, τα λαϊκά μοτίβα και τα διακοσμητικά αραβουργήματα, τα μυστικιστικά χρωματικά πεδία του Μαρκ Ρόθκο, τις συνθέσεις του Φράνκ Στέλλα και κύρια ως στην ύστερη δημιουργική του φάση με τις φωβιστικές φιγούρες του Ματίς και τους χρωματικούς χώρους των Γερμανών εξπρεσιονιστών. Αν και ξεκίνησε σαν παραστατικός ζωγράφος στη δεκαετία του 1970, αμέσως μετά προσχώρησε στην αφαίρεση και κύρια στη δεκαετία του 1980 αφοσιώθηκε στο γεωμετρικό, αφαιρετικό εξπρεσιονισμό του με μινιμαλιστική διάθεση και δωρική λιτότητα σχημάτων. Στην πορεία ενδυναμώθηκαν στα έργα του οι χρωματικές συσχετίσεις και αντιπαραθέσεις με έντονες, καθαρές πινελιές που ύφαιναν οπτικά ένα εσωτερικό κιλίμι διαχρονικής διάστασης. Ένα εικαστικό πλέγμα περιπλάνησης ως επιβάτης στον λαβύρινθο των συλλήψεών του.

ΣΟΝ ΣΚΑΛΙ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΤΟΠΙΟ

Υπήρξε ο πρώτος δυτικός καλλιτέχνης που παρουσίασε αναδρομική έκθεση όλου του έργου στην Κίνα το 2004. Το 2008 έγινε βράβευσή του στο Χονγκ Κονγκ με το βραβείο International Artist of the Year. Έργα του βρίσκονται στις συλλογές σχεδόν όλων των σύγχρονων μεγάλων μουσείων του κόσμου. Ατομικές εκθέσεις του έχουν γίνει στο περίφημο Hirshhorn Museum and Sculpture Garden και στο Wadsworth Atheneum του Κονέκτικατ. Στη Γερμανία έχουν γίνει αναδρομικές εκθέσεις του στο Staatliche Kunsthalle Karlsruhe και στο Museum Art and Culture του Munster. Επίσης σημαντική απήχηση έχουν οι γλυπτικές-κατασκευαστικές συνθέσεις του στο περιβάλλον. Εκθέσεις με γλυπτικά έργα του έχουν γίνει στο Yorkshire Sculpture Park της Αγγλίας, στο San Giorgio Maggiore, για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας, στο Sculpture Park του Klovedal της Σουηδίας κ.α. Το 2020 διοργανώθηκε αναδρομική έκθεσή του, με τον τίτλο «Sean Scully: Passenger» στο Μουσείο Καλών Τεχνών - Εθνική Πινακοθήκη της Ουγγαρίας στη Βουδαπέστη. Φέτος εγκαινιάστηκε μεγάλη αναδρομική έκθεσή του στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Fort Worth στο Τέξας, με τίτλο «The Shape of Ideas» αφιερωμένη στα πενήντα χρόνια της καλλιτεχνικής του πορείας.
Πρόσφατα εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα η αναδρομική έκθεσή του, «ΕΠΙΒΑΤΗΣ», με όλα τα έργα που είχαν εκτεθεί στην πρώτη παρουσίαση της Βουδαπέστης, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2022. Εκτίθενται 103 έργα: σχέδια με σημειώσεις του καλλιτέχνη, υδατογραφίες, λάδια, ακρυλικά και ένα πολυχρωματικό γλυπτό-εγκατάσταση στον χώρο. Αν και η αρχική θητεία του στην παραστατικότητα και τη μελέτη της ανθρώπινης φιγούρας κράτησε σχετικά μικρό διάστημα η πρόσφατη σειρά συνθέσεών του το 2018, με τον τίτλο MADONNA σηματοδότησε την προσωρινή μεν, αλλά εντυπωσιακή επιστροφή του στην απεικόνιση παραστάσεων με μορφές. Η παρόρμησή του για το θέμα της μητρότητας αλλά και της γυναίκας γενικότερα στην ανάλογης τεχνοτροπίας σειρά «SUPERGIRLS» έχει βασική συναισθηματική βάση την συναισθηματική του φόρτιση από τη γέννηση του γιου του Oisin. Στις μεγάλων διαστάσεων συνθέσεις με καθαρά έντονα χρώματα στις παραλλήλους, εντός των οποίων αναπηδούν σώματα και μορφές με σχεδόν ακατέργαστο σχέδιο και παραμορφώσεις των φιγούρων τους, είναι εμφανής η υποσυνείδητη αυτόματη γραφή του. Αν και ο εικαστικός του τρόπος διαφέρει ουσιαστικά τόσο όσον αφορά την χρωματική ευαισθησία του, όσο και την κορεσμένη και άμεση τεχνική επίχρωση των επιφανειών του Ματίς.

ΕΚΘΕΣΗ Sean Scully. ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

Εν όψει και των εκθέσεων που έχουν προγραμματιστεί για το 2022 στις Η.Π.Α. και την Ευρώπη, ο Scully έχει θεωρηθεί ένας από τους σημαντικότερους εικαστικούς δημιουργούς της εποχής μας. Η καθιέρωση του έχει τις ρίζες της στην πηγαία του αναζήτηση στο πεδίο κοινής αισθητικής έκφρασης αντιθετικών αντιλήψεων και τάσεων των εικαστικών προσλήψεων του παρελθόντος με νέες διατυπώσεις. Με την πολύπλευρη προσέγγιση και κατάθεσή του πέτυχε να εξαλείψει όρια, να επικεντρωθεί αφομοιωτικά στις εκδοχές του μοντερνισμού με εξελικτική δημιουργικότητα και να υπερβεί την παγίδα της μεταμοντέρνας αντιγραφικής επανάληψης παραστατικών εμπορικών μοτίβων. Διατηρώντας ταυτόχρονα την προσωπική του σφραγίδα θα 'λεγα, διαπιστώνοντας εκλεκτικές συγγένειες με τις προθέσεις του, ότι είναι ένα ισχυρό υπόδειγμα καλλιτέχνη του πνεύματος της εποχής μας, με την έννοια ότι προβληματίστηκε και δουλεύει με ανανεωτική τάση με βάση του τα νεωτεριστικά της επιτεύγματα.


Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης

Επιμέλεια: Τζένη Κουκίδου

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Δύο ιστορίες, Ερμιόνης ΚεχαγιάΦάρος σκιών, Μιχάλη ΓριβέαΘύματα, Λίας ΝικολάουThe Birds Sing As Bells, Twelve Thousand DaysΜέχρι να δω τον Άλκη, Τίτσας ΔιαμαντοπούλουΤα ίχνη του αίματος, Τειρεσία ΛυγερούΟ θησαυρός της Σμύρνης
Ο νέος εφιάλτης, Αναστασίας Ξενοφώντος-ΓαϊτάνουClub Killaz, Γιάννη ΤζανήΊχνη στα όνειρα, Γιώργου ΠαναγιωτίδηΜικροί μαθητές της ζωής, Μαρίας ΠαπακωνσταντίνουΟ Αρσάμης της Περσίας, Αντώνη ΞυραφάΥπεράνω πάσης υποψίας, Θεοχάρη ΛιβιεράτουΦρούτα στο πιάτο και άλλες τρυφερότητες, Νένας Φιλούση
Τα αχνά φώτα της Μάρφα, Νίκος ΤσιπόκαςΤο όνομα του έρωτα, Δημήτρη ΜπαλτάΜια ανάσα πριν το τέλος, Χρήστου ΠαπαδημητρίουΘα τα πω όλα στον Θεό, Κώστα ΓραμματικόπουλουΠικραλίδα, Κικής ΣαλαμούραΓιαννέσα, Παρασκευής ΜπακέλλαΕίκοσι τσουβάλια λίρες, Θεοφάνη Παπαδόπουλου