Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου * Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Η μαντική μηχανή, η Αντάρα και οι Λευκοί νάνοι

Η μαντική μηχανή, η Αντάρα και οι Λευκοί νάνοι των Αλέξανδρου Βαλκανά, Ανδρομάχης Μασούρου και Κατερίνας Λιάτζουρα, αντίστοιχα

Τρία νέα βιβλία, που κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Βακχικόν, αφήνουν το σημάδι τους στα ελληνικά γράμματα.

Λευκοί νάνοι, Κατερίνας Λιάτζουρα

Η Κατερίνα Λιάτζουρα, ήδη γνωστή μου μέσα από τα βιβλία της Αποκαΐδια ηθικής και Η κρεμμυδαποθήκη, βρίσκεται πίσω από την ποιητική συλλογή Λευκοί νάνοι, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Βακχικόν όπως και τα προηγούμενα. Σε αυτές τις σελίδες, όλα ξεκινούν από πολύ πολύ πίσω, από το Big Bang, που δημιούργησε τον πρώτο γαλαξία, για να προχωρήσει σε κάθε στάδιο εξέλιξης ώσπου να συναντήσει τον εαυτό της, τη δική της ύπαρξη-εμφάνιση στον ρου του χρόνου και πέρα από αυτή σε ό,τι άλλο θα υπάρξει/έρθει.
Μια χειμαρρώδης γραφή αποτελούμενη από καταρράκτες στίχων με νέα ματιά (κρατήστε το αυτό, θα το δούμε και παρακάτω), σύγχρονη και μοντέρνα μανιέρα. Μακριά από στερεοτυπικές δεσμεύσεις ή νόρμες ή μορφές και πραγματικά απελευθερωμένη από κάθε «αλυσίδα» η κυρία Λιάτζουρα δημιουργεί ένα άκρως ενδιαφέρον πόνημα –ίσως το πιο προσωπικό της βιβλίο– που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και βιογραφία (μαζί).
Οι σημειώσεις στο τέλος είναι χρησιμότατες και αφήνουν και μια στάλα γνώσης, δίπλα σε τούτη την εμπειρία, βοηθώντας παράλληλα τον αναγνώστη στην αφομοίωση όλων των «αποχρώσεων».
και έπειτα∙

με τούτο δω το ποίημα
δεν θα διεκδικήσω καμιά πρωτοτυπία
για μένα, τον Μαμωνά και τη malaise du siècle∙
σαδιστική εξάλλου ήταν πάντοτε
η φλέβα του ειδώλου
σαν αντάμωνε το μαύρο με τον χρυσό
και το θειάφι με το φυτίλι
ντενεκέδες κοσμοκαλόγεροι, Εαυτούληδες της πόλης
ζυγίζουν νευρόσπαστα τη νοερή αξία
μέσα στην ασάφεια του χρόνου
και πυκνώνουν και πυκνώνουν ολοένα
στα πέπλα της αρένας

Πάμπολλες οι αλήθειες, κι εσύ δεν γνώρισες καμία;
Γιγαντώθηκες στη λογική, ποιο να’ ναι το σημάδι;

Στον πύργο της Βαβέλ σκαρφάλωσες
στον ουρανό και στον βωμό
και πιο πάνω και πιο πάνω και όλο πιο πάνω θέλησες
την πτώση να αποφύγεις

μα, εκείνο το φρούτο άλλοτε, μήλο κόκκινο δεν ήταν;
Η μαντική μηχανή και άλλες καθημερινές συγκινήσεις, Αλέξανδρου Βαλκανά

Η μαντική μηχανή και άλλες καθημερινές συγκινήσεις του Αλέξανδρου Βαλκανά είναι μια συλλογή μικροδιηγημάτων (νανοδιηγημάτων κατά άλλους) αλλά αν δεν σας αρέσουν οι υποκατηγορίες ας πούμε ότι είναι μια συλλογή μικρών πεζών. Στα μικρής φόρμας αυτά κείμενα θα βρούμε στιγμές, συμβάντα, εικόνες, μνήμες... όλα συμπυκνωμένα σε έκταση και στη χρονική διάρκειά τους. Όμως θα συναντήσουμε και θρύλους ή μύθους, περιπτώσεις μεταφυσικών στοιχείων και αλληγορίες κ.ά. Θα συναντηθούμε με μια σύμπτωση, μια εντυπωσιακή τρύπα, ένα μυγάκι, μια κλωστή, μια θολή ανάμνηση, ένα ξι, μια κοχυλόπιτα, ένα ταξίδι κουρελού και άλλες συνθήκες κι ανύποπτους ήρωες· όπως και με τη μαντική μηχανή του τίτλου. Η εστίαση του συγγραφέα πέφτει πάνω σε αντικείμενα που τα διαχειρίζονται άνθρωποι ή σχετίζονται άμεσα με αυτούς –παρά στα ίδια τα πρόσωπα– ή προσωποποιεί αντικείμενα, ζώα και άλλα άψυχα (όπως μια εποχή για παράδειγμα).
Τα λεξικά είναι καταψύκτες, που διατηρούν τις λέξεις φρεσκοκατεψυγμένες.
Ένας νέος τρόπος θέασης του κόσμου είναι, από έναν ευφάνταστο συγγραφέα που αγαπά τις αναγνωστικές εκπλήξεις, τα απρόοπτα συμβάντα, τις απρόσμενες καταλήξεις, τους συμβολισμούς και τα υποδόρια μηνύματα. Το αστικό τοπίο (μιας) μεγάλης πόλης πρωταγωνιστεί ενώ αρκετές είναι και οι αναφορές σε θέματα σχετικά της συγγραφής: βιβλίο, μυθιστόρημα, λήμμα, γραφιάς κ.λπ. Κάποιες ρίμες, που δημιουργεί συντάσσοντας, δίνουν στιλ και ύφος όμως το κυρίαρχο όλων αποτελεί η συνείδηση των θλιβερών ματιών-εξομολογήσεων-καταθέσεων και το δράμα που κουβαλούν.
Σε κάθε περίπτωση, το βιβλίο αποτελεί τροφή για σκέψη και φέρει προεκτάσεις πολλαπλών σημείων πέρα της πρώτης αναγνωριστικής ή επιφανειακής ανάγνωσης.
Μηχανές που μαντεύουν το μέλλον, λέξεις που αναζητούν έναν τόπο να αναπαυτούν, σπίτια με τα μάτια ερμητικά κλειστά, καπέλα που ταξιδεύουν και άλλες καθημερινές συγκινήσεις συνθέτουν ένα σύμπαν από σαράντα μία μικρές ιστορίες, όπου το παράδοξο συστήνεται ως πραγματικό. Και όπως στην περιπέτεια της ζωής αέναα το ευτράπελο συνυφαίνεται με το δραματικό, η απάντηση στο παράλογο τείνει στη σιωπή. Τότε, αναλαμβάνουν τα αντικείμενα να διηγηθούν τις ιστορίες που οι άνθρωποι αδυνατούν να πουν.
Αντάρα, Ανδρομάχη Μασούρου

Η Ανδρομάχη Μασούρου, μια νεοσύστατη –εκδοτικά– δημιουργός που υπογράφει τη συλλογή Αντάρα, ακολουθεί έναν πιο περιγραφικό δρόμο ποιητικής έκφρασης μέσω του οποίου εξερευνά τον εαυτό, το «είναι», το «ποιος είμαι» αλλά και τον κόσμο γύρω της. Μιλάει για την απουσία και την απώλεια, για τις εσωτερικές πληγές του ανθρώπου και για την επούλωση, το γιατρικό (τους). Γίνεται φιλοσοφική, υποστηρικτική και συμβουλευτική εστιάζοντας στην καρδιά (και στα άλλα όργανα), στο παιδί (αρχή του βίου και εκκίνηση της πορείας), στο όνειρο και στον έρωτα –φυσικά– για να καταλήξει σε μια καίρια προστακτική: Ζήσε.
Διαβάζεται εύκολα κι απευθύνεται σε όλους.
Μα κάθε λαβύρινθος θέλει την άκρη του,
Κάθε μίτος την Αριάδνη του.
Κάθε Μινώταυρος τον Θησέα του.
Κάθε πόρτα το κλειδί της.
Και κάθε τέρας τον φόβο σου.
[...]
Κι όσο ανεβαίνει ο άνθρωπος, τόσο το τέρας βγάζει φτερά.
Και γίνεται άγγελος.


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΝυχτοπερπατήματα, Λέιλα ΜότλιΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη