Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου * Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν * Ένα πιο σκοτεινό φως ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Άρωμα ginger

Άρωμα ginger, Μαρίας Βούλγαρη

Όταν μια ερωτική απώλεια ή απουσία ή έλλειψη πυροδοτεί την έμπνευση, την πένα, τη δημιουργικότητα και η δημιουργός μπορεί κι αντέχει να εκτεθεί δημοσιεύοντας τα έργα της, τότε έχουμε βιβλία όπως το Άρωμα ginger της Μαρίας Βούλγαρη, που κυκλοφόρησε από την Άνεμος Εκδοτική.
Να σε γεύομαι και να σε ποθώ
όπως η σκέψη το αδιανόητο.
Όπως η αρμονία την αγάπη.
Πρόκειται για μία ποιητική συλλογή κειμένων που χαρακτηρίζονται από πόθο, πάθος και επιθυμία –ή επιθυμίες. Η φωτιά –το πυρ– πρωτοστατεί, όπως ήταν και το αναμενόμενο· ξεχωρίζω ωστόσο κάποιες λέξεις-κλειδιά, που «καθοδηγούν» στίχους, λόγια και σκέψεις σε όλη την έκταση, όπως: το κόκκινο από τα χρώματα, τη μνήμη που πρωταγωνιστεί στα έργα, την επιθυμία, την αγκαλιά και την έλξη.
Έχω ανάψει όλα τα φώτα
για να ζεστάνω μια παρένθεση.
Έχω σκορπίσει όλα τα όνειρα
για να δεσμεύσω μια εικόνα.
Η κυρία Βούλγαρη είναι και πεζοποιητική με έναν τρόπο που ο στίχος «απλώνεται» και προσφέρει περιγραφικότητα, δηλαδή μεγάλες εικόνες ή περισσότερες λεπτομέρειες, όπου κυριαρχεί το συναίσθημα. Ναι, είναι συναισθηματική τούτη η γραφίδα και κάπως ατημέλητα μελό· δηλαδή έτσι προκύπτει αλλά χωρίς να είναι ξεκάθαρα μελό και χωρίς να το επιδιώκει. Αντιθέτως, μάλλον προς την άλλη μεριά κλείνει η γενική αντιμετώπιση όμως ο συναισθηματισμός της και –μάλλον– η ειλικρίνειά της απηχούν έντονα στον αναγνώστη.
Διεγείρονται όλες μου οι αισθήσεις
στη σκέψη σου.

Κι αναρωτιέμαι ακόμα:
τι άρωμα φοράει η ευτυχία;!
Κυρίως γράφει για την μη παρουσία του άλλου, δηλαδή του ποθητού, γνωρίζοντας ότι οι μεγάλες επιθυμίες –και κυρίως οι πόθοι– έχουν ένα τίμημα, το οποίο όμως είναι έτοιμη να το πληρώσει (βλ. και σ. 22) και κυρίως χωρίς να το λογαριάζει. Μάλιστα, στο έργο που ολοκληρώνει το βιβλίο –Άνευ όρων– θα κλείσει με μια προστακτική όπου θα πει: Ζήσε τον έρωτα όπως του αξίζει. Τελικά, αυτό είναι το ζητούμενο ή θα έπρεπε να είναι το ζητούμενο αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί απέναντι σε έναν έρωτα. Να βουτάς μέσα του χωρίς να λογαριάζεις επιπτώσεις, χωρίς να μετράς απώλειες, χωρίς να υπολογίζεις μεγέθη (πόσο θα υπερβείς, πότε, πώς, πόσο θα ακολουθήσεις (σ)την τρέλα, (σ)την παρόρμηση...) γιατί, πολύ απλά, ο κάθε υπολογιστικός συλλογισμός καταργεί τον έρωτα. Ο έρωτας δεν είναι εμπορική συναλλαγή. Άνευ όρων, λοιπόν, εκείνη. Άνευ όρων και εκείνος· ο έρωτας ο ποθητός, αλλά και όλοι εμείς οι υπόλοιποι.
Είμαι εδώ, δες!
Πιο δίπλα από το δίπλα που αντέχεις.
Εκεί που το «σε θέλω»
σηκώνει το βάρος όλης της γης.

Α! Και πού είσαι;!
Αν δεν τσαλαπατηθείς και λίγο,
μην περιμένεις να βρεις την άνοιξη.
Γράφει με λιτότητα, χρησιμοποιώντας εκφραστικούς δρόμους της καθομιλουμένης υπό το λυρικό πρίσμα. Λόγος στακάτος που φιλτράρεται με ποιητική αύρα και λεπτές συναισθηματικές αποχρώσεις και καταγράφεται στο χαρτί χωρίς στόμφους, έπαρση ή διάθεση για επίδειξη (ένα σημείο-παγίδα στο οποίο πέφτουν αρκετοί νέοι δημιουργοί όταν γράφουν κι έχει ως αποτέλεσμά του κείμενα που δεν αντανακλούν αλήθεια).

Μου αρέσει που εστιάζει στα χρώματα, που αφήνει στις αποχρώσεις να εισχωρήσουν στα γραφόμενα «ζωγραφίζοντας» λίγο παραπάνω τα λεγόμενά της. Το ίδιο και τα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα της καθημερινότητάς μας (ένα στοιχείο που δείχνει την επικαιρότητα των έργων) όπως η πρόσφατη πανδημία λόγω Covid-19. Και τέλος, μου αρέσουν οι λεξοπλαστικές της όπως, για παράδειγμα, αυτό που κάνει με το υπερχάος (σ. 33) ή τις πυρομπογιές (σ. 31) από όπου:
...η έκσταση
δε φόρεσε ποτέ μανδύα
να προστατεύει τις αμαρτίες της.
Η συλλογή αποτελείται από έργα που φέρουν ψυχή χωρίς καμία πρόθεση επίπλαστης δυσκολίας για τον αναγνώστη. Μπορείς ν' αφεθείς και να την αφήσεις να σε οδηγήσει, να σε ταξιδέψει κι έτσι χωρίς, περαιτέρω σκοτούρα, ν' απολαύσεις τη διαδρομή. Μόνο:
Ντύσου καλά.
Φυσάει μελαγχολία.


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΈνα πιο σκοτεινό φως, Μαρίας ΣυλαϊδήΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη