Ο Φελισιάν Μαρσό είναι γνωστός στο θεατρόφιλο κοινό από την παγκόσμια επιτυχία του έργου του Το αβγό αλλά και για την συγγραφή του σε μυθιστορήματα, δοκίμια και σενάρια κινηματογραφικών ταινιών.
Ως θεατρικός συγγραφέας έγραψε πολλά θεατρικά έργα με σκηνικό ενδιαφέρον, όμως δεν μπόρεσε κανένα να ξεπεράσει την μεγάλη επιτυχία που σημείωσε το Αβγό. Ένα έργο που δεν είναι ούτε κωμωδία ούτε δράμα αλλά εμπεριέχει όλα τα στοιχεία με απόλυτη δραματουργική αρμονία. Ο Μαρσό το έγραψε το 1956 και παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς στο θέατρο Ατελιέ στο Παρίσι ενώ στην Ελλάδα το παρουσίασε ο θίασος του κορυφαίου ηθοποιού της ελληνικής σκηνής Δημήτρη Χορν στο πρώην θέατρο Διονύσια, που τώρα φέρει το όνομά του. Το κοινό και οι κριτικοί αποθέωσαν τον Χορν για την σπουδαία σκηνική αναδημιουργία του.
Ο Φελισιάν Μαρσό έγραψε και τα σενάρια για τις ταινίες: Οι τρεις κλέφτες, Ο έρωτας και η Γαλλίδα, Επτά θανάσιμα αμαρτήματα κ.α.
Μαρσό και κινηματογράφος
Ο Μαρσό γεννήθηκε το 1913 στην Γαλλία ενώ η καταγωγή του ήταν από το Βέλγιο. Το πραγματικό του όνομα ήταν Λουί Καρέτ. Στο φιλμ Οι τρεις κλέφτες πρωταγωνιστεί ο σπουδαίος Ιταλός κωμικός Τότο με τον επίσης σπουδαίο Γάλλο ηθοποιό Ζαν-Κλοντ Πασκάλ. Μαζί τους, στο σετ της ταινίας, η Σιμόνε Σιμόν. Η επόμενη ταινία Η αγάπη και η Γαλλίδα είναι ανθολογική και πρωταγωνιστούν ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό και η Ντάνι Ρόμπιν ενώ στα Επτά θανάσιμα αμαρτήματα, που επίσης είναι ανθολογική ταινία, συνεργάζονται στο σενάριο, στην σκηνοθεσία και λαμβάνουν μέρος νέοι ηθοποιοί που αργότερα θα αποκτήσουν περίοπτη θέση στο καλλιτεχνικό πάνθεον.
Το αβγό
Για τον ήρωα του έργου, τον Μαγκί, που νιώθει πως δεν είναι σαν όλους τους άλλους κι ας τον βλέπουν εκείνοι ίδιο με αυτούς, ο κόσμος για αυτόν φαίνεται κλειστός και άγνωστος, όπως ένα αβγό. Γι' αυτό, λοιπόν, αποφασίζει να τον γνωρίσει. Το εφόδιο που χρησιμοποιεί, για αυτήν του την πράξη, δεν είναι άλλο από το ψέμα. Και η αλήθεια είναι ότι κερδίζει πολλά όταν το χρησιμοποιεί. Τόσο πολλά, που σε λίγο θα μάθει τον κόσμο. Δυστυχώς όμως δεν θα χαρεί καθόλου βλέποντάς τον αληθινά. Είναι ό,τι απεχθανόταν. Σάπιος και άσχημος.
Το αβγό γνώρισε μεγάλη εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία στην Γαλλία και όπου αλλού παίχτηκε. Η δραματουργική θέση του Φελισιέν Μαρσό στο γαλλικό αλλά και στο παγκόσμιο θέατρο είναι πολύ δυνατή, αφού το έργο του συνεχίζει να παίζεται και να γνωρίζει πάντα τον θρίαμβο. Ο Μαγκί είναι ένας ρόλος πολύ γνωστός στους σημερινούς θεατές, αφού η θέση του μέσα στον κόσμο και την κοινωνία τον κάνουν ένα με εμάς. Τα ίδια ερωτήματα σχετικά με το πώς ζει κανείς: με τα δικά του κριτήρια ή των άλλων; Και πώς είναι πραγματικά ο κόσμος; Η διαχρονικότητα του έργου οφείλεται σε αυτούς τους λόγους και στον τρόπο γραφής του συγγραφέα που θέτει σε ένα έργο, που δεν ανήκει στα δραματικά υπαρξιακά κείμενα, τόσο μεγάλα ερωτήματα. Για αυτούς τους λόγους ο Μαγκί και το Αβγό έχουν μεγάλη συνέχεια στις σκηνές των θεάτρων. Ένας ήρωας που είναι ένας κόσμος.
Θεατρικά έργα, μυθιστορήματα και δοκίμια
Θεατρικά έργα του Φελισιάν Μαρσό: Αικατερίνη, LA Bonne Soupe, Le Babour, Ο άνθρωπος σε ερώτηση.
Μυθιστόρημα: L' Affiche, Creepy κ.α.
Ο Φελισιάν Μαρσό έφυγε από τη ζωή το 2012.
Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από το ετήσιο περιοδικό Θέατρο του Θεόδωρου Κρίτα καθώς και από το περιοδικό Θέατρο του Κώστα Νίτσου.



