Η Μαρούλα Ρώτα γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1925 και υπήρξε κόρη του αξέχαστου θεατρικού συγγραφέα, ποιητή, μεταφραστή του Σαίξπηρ και ιδρυτή του Λαϊκού θεάτρου (που ίδρυσε το 1930 στο Παγκράτι) Βασίλη Ρώτα.
Πραγματοποίησε το πρώτη της θεατρική εμφάνιση, σε ηλικία οκτώ ετών, στο Εθνικό Θέατρο το 1933 με το έργο του πατέρα της Να ζει το Μεσολόγγι όπου ερμήνευσε την ρόλο ενός αγοριού, του Κωστάκη. Η αμέσως επόμενη παράσταση, που πήρε μέρος, ήταν στο αριστούργημα του Σίλερ Δον Κάρλος σε μετάφραση του πατέρα της – η παράσταση αυτή αποτέλεσε την τελευταία σκηνοθετική εργασία του Φώτου Πολίτη. Λίγο πριν την ενηλικίωσή της σπούδασε στο Θεατρικό εργαστήρι.
Η πρώτη της επαγγελματική εμφάνιση στο θέατρο ήταν με τον θεατρικό ηθοποιό Αδαμάντιο Λεμό στο έργο Αγέλαστα νιάτα. Με τον ίδιο θίασο συμμετείχε και στα έργα Επιστροφή από το Μπούχενβαλτ του Σωτήρη Πατατζή και Υποστατικό της Έλλης Αλεξίου. Θα πραγματοποιήσει, το 1949, συνεργασία στο θέατρο Κοτοπούλη ενώ το 1952 θα βρεθεί κοντά στον Τζ. Καρούσο και την Δάφνη Σκούρα. Με τον Βασίλη Διαμαντόπουλο θα συναντηθούν επί σκηνής στο έργο του Εντουάρντο Ντε Φίλιπο Οι εκατομμυριούχοι της Νάπολης. Με τον Λυκούργο Καλλέργη και την Σκούρα θα την βρούμε στις διανομές των έργων Αν δουλέψεις θα φας του Ν. Τσεκούρα και Έβδομος ουρανός.
Εν συνεχεία, θα ενταχθεί στο καλλιτεχνικό δυναμικό του Ελληνικού Λαϊκού Θεάτρου του Μάνου Κατράκη σε παραστάσεις που έγραψαν μεγάλη ιστορία στα θεατρικά τεκταινόμενα του τόπου: Αγαπητικός της βοσκοπούλας, Το κορίτσι με το κορδελάκι, Η τραγωδία του λόρδου Μπάιρον και στον Μονοσάνδαλο. Ακολούθως, με τον διακεκριμένο σκηνοθέτη Σωκράτη Καραντινό και την Αττική σκηνή πήρε μέρος στον αριστοφανικό Πλούτο και στον Αίαντα του Σοφοκλή.
Το 1959 υποδύθηκε την Αστραπή του Γιάννη Αντρίτσου και το 1961 με τον θίασο Θέατρο 61 στο έργο των Χο Τσανγκ Σι και Τινγκ Γι Το κορίτσι με τα άσπρα μαλλιά.
Στη διάρκεια της σταδιοδρομίας της συνεργάστηκε στενά με τον εξαίρετο ηθοποιό και σύζυγό της Ιάκωβο Ψαρρά.
Τα χρόνια που ακολούθησαν δοκίμασε τις υποκριτικές της δυνατότητες σε σπουδαία έργα με εξαίρετους ηθοποιούς. Με τον θίασο Φαίδωνα Γεωργίτση και Μπέτυς Αρβανίτη στην Άννα Κρίστι του Ευγένιου Ο' Νηλ, με την Ασπασία Παπαθανασίου, με την Αλίκη Γεωργούλη, με τον Μίμη Φωτόπουλου κ.α. Από το 1985 εγκαινιάζει τις συνεργασίες της με τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Με τα Δημοτικά περιφερειακά θέατρα Ιωαννίνων και Κρήτης ανεβάζει το έργο του Γιώργου Διαλεγμένου Μάνα, μητέρα, μαμά ενώ από τις τελευταίες της σκηνικές εμφανίσεις, ως Βαλέραινα, είναι στο έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου Το μυστικό της κοντέσας Βαλέραινας.
Κινηματογράφος: Θρίαμβος.
Τηλεόραση: Το θέατρο της Δευτέρας, Οι γιοι του Κάιν, Αναδυόμενη, Αφροδίτη κ.α.
Ασχολήθηκε επίσης και με την συγγραφή θεατρικών έργων, όπως Θανάσης Διάκος (τραγωδία) ή τα βραβευμένα δράματα Παρηγορήτρες και Λούμπας.
Η Μαρούλα Ρώτα υπήρξε μία σημαντική ηθοποιός και μία αξιόλογη θεατρική συγγραφέας. Υπηρέτησε το θέατρο και μόνη της αλλά και μαζί με τον τότε σύζυγο της Ιάκωβο Ψαρρά. Μαζί είχαν αποκτήσει μια κόρη.
Η Μαρούλα Ρώτα έφυγε από τη ζωή το 1996.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από την εγκυκλοπαίδεια του Θεόδωρου Έξαρχου Έλληνες ηθοποιοί: Αναζητώντας τις ρίζες, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Δωδώνη, καθώς επίσης και από το ετήσιο περιοδικό Θέατρο του Θεόδωρου Κρίτα όπως και από το περιοδικό Θέατρο του Κώστα Νίτσου.



