Ένα έργο από τον Ιρλανδό Τζορτζ Μπέρναρντ Σω, έναν από τους καλύτερους συγγραφείς της παγκόσμιας λογοτεχνίας, με τίτλο Αγία Ιωάννα που αναφέρεται στην αμφιλεγόμενη προσωπικότητα της Γαλλίδας χωριατοπούλας Ζαν ντ' Αρκ που έσωσε την Γαλλία από τους Βρετανούς επιδρομείς και ένωσε τους Γάλλους. Ήταν μια εθνική ηρωίδα ή όργανο από κάποιους για να παρασύρει τους Γάλλους να πιστέψουν στην θεϊκή ιδιότητα της χωριατοπούλας για τα δικά τους σχέδια;
Ό,τι κι αν ήταν εν τέλει η εθνική ηρωίδα της Γαλλίας, ο συγγραφέας περιγράφει με τον δικό του τρόπο μια ιστορία γεμάτη έμπνευση, γεμάτη πάθος, χωρίς να παίρνει θέση για το τι εν τέλει ήταν η Ζαν ντ' Αρκ, προσπαθώντας να μεταφέρει με τον δικό του μοναδικό τρόπο τις αλλαγές που δημιουργήθηκαν από έναν μόνο άνθρωπο, που στάθηκε απέναντι στις αντιλήψεις του σκοτεινού Μεσαίωνα και ενώ καταδικάστηκε στην πυρά έμεινε στην μνήμη του λαού της Γαλλίας ως ο άνθρωπος που έκανε τα πάντα για την ελευθερία της χώρας από την βρετανική κατοχή και ανακηρύχτηκε σε αγία από την εκκλησία, που την είχε θανατώσει, αφού πρώτα έκανε άρση στην οποιαδήποτε κατηγορία υπήρχε σε βάρος της.
Το Θέατρο της Ημέρας, που φιλοξενεί αυτή την πολύ καλή παράσταση, είναι ένας πολύ ιδιαίτερος χώρος φτιαγμένος με πολλή αγάπη, που είναι προσεγμένος μέχρι και την παραμικρή λεπτομέρεια. Ένας χώρος τέχνης που σέβεται ηθοποιούς και επισκέπτες και σχεδόν όλες οι παραστάσεις που έχω δει εκεί είναι εξαιρετικές.
Από αυτό δεν ξεφεύγει η Αγία Ιωάννα, με την άριστη σκηνοθετική προσέγγιση από τον Γιάννη Γιούλη που η εμπειρία του είναι ένας καταλυτικός λόγος που αυτή η παράσταση είναι τόσο καλή στο σύνολό της... Όμως δεν είναι μόνο η σκηνοθεσία διότι προηγείται η πολύ σωστή μετάφραση του έργου του Μπέρναρντ Σω από τον Γιώργο Καλογεράκη και, φυσικά, η πολύ καλή επιλογή των ηθοποιών που στελεχώνουν το έργο.
Μια καταπληκτική Ζαν ντ' Αρκ από την Μιλένα Παρθενίου, που η ερμηνεία της είναι λαμπρή και αψεγάδιαστη, με σωστές παύσεις και εξαιρετικό μονόλογο. Μαζί της και οι υπόλοιποι ηθοποιοί με πολύ καλές ερμηνείες και εμφανή τη χημεία που υπάρχει στην σκηνή μεταξύ τους.
Πολύ καλά τα κοστούμια που επιμελήθηκε η Μπέττυ Λυρίτη και τα σκηνικά που είναι μεν λιτά αλλά σωστά. Όπως και η μουσική, to the point, από τον Δημήτρη Ζαφειρέλη και ο σωστός φωτισμός από τον Γιώργο Συφάκη. Εξαιρετική η προσθήκη της αφηγήτριας, που ενημερώνει σωστά για την εξέλιξη της ιστορίας, και επίσης πολύ όμορφη η στιγμή του ονείρου του βασιλιά και η αναγνώριση στην αγία Ιωάννα από όλους τους ανθρώπους που καθόρισαν τη ζωή της. Ανεξάρτητα από το αν ήταν μια χωριατοπούλα που επικοινωνούσε με τον Θεό ή μια γυναίκα που στην τρέλα της άκουγε φωνές, σίγουρα αποτελεί μια έμπνευση και μία φωνή αντίστασης σε σκοτεινούς καιρούς και ειδικά από μία γυναίκα, σε εποχές που οι γυναίκες είχαν διακοσμητικό ρόλο και μόνο σκοπό την απόλυτη υπακοή στον λόγο των ανδρών.
Εύχομαι ειλικρινά να συνεχιστεί και για άλλη μία χρονιά αυτή η δυνατή παράσταση αλλά και να μπορέσουν να ταξιδέψουν το έργο τους και σε άλλες πόλεις στην Ελλάδα. Αναρωτιέμαι εάν το Υπουργείο πολιτισμού θα έπρεπε να στηρίξει αυτό το σχήμα όπως τόσα άλλα γιατί κατά εμέ είναι μια από τις παραστάσεις που με κάνουν να αγαπώ τόσο το θέατρο και μεταφέρει πολλαπλά μηνύματα.
Μπράβο σε όλους για την υπέροχη προσπάθεια και καλές γιορτές!
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου



