Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου * Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Ίριδες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ

Φίλες και φίλοι,

Τόσο αυτός ο πίνακας, όσο και κάποιοι άλλοι με παρεμφερές θέμα, είναι αφιερωμένοι στο φρενοκομείο του Σαιν Ρεμύ, όπου νοσηλεύτηκε ο καλλιτέχνης, και σήμερα συγκαταλέγονται στους ομορφότερους πίνακές του.

Στον συγκεκριμένο πίνακα, τα φυτά έχουν τοποθετηθεί σε πρώτο πλάνο. Η οπτική γωνία βρίσκεται σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με το έδαφος, καταργώντας μ’ αυτόν τον τρόπο τον ορίζοντα. Έτσι, προκύπτει μια υπερβολικά εστιασμένη εικόνα και ο θεατής αισθάνεται κυριολεκτικά «βυθισμένος» στο θέμα. Αν και από πρώτη ματιά η σύνθεση μπορεί να φαίνεται χαώδης, ο Βαν Γκόγκ έχει οργανώσει με προσοχή όγκους και χρώματα. Το «γεμάτο» τμήμα του πίνακα στα δεξιά, το οποίο καταλαμβάνουν οι ίριδες, αντισταθμίζεται από την περιοχή γυμνού εδάφους στην αντίθετη πλευρά, το κοκκινωπό χρώμα της οποίας επαναλαμβάνεται στα λουλούδια που βρίσκονται σε δεύτερο πλάνο. Άλλωστε, το μικρό κομμάτι που καταλαμβάνει το γρασίδι, επάνω δεξιά, είναι ένας επιπλέον κενός χώρος, ο οποίος λειτουργεί με τη σειρά του ως εξισορροπιστικό στοιχείο.

Η ζωγραφική επιφάνεια διασχίζεται διαγώνια από τις ίριδες και σ’ ολόκληρη την σύνθεση κυριαρχεί ο εκλεπτισμένος συνδυασμός του φωτεινού πράσινου των λογχωτών φύλλων και του έντονου μπλε των λουλουδιών.

Όπως και σε άλλες περιπτώσεις, έτσι κι εδώ ο Βίνσεντ γεμίζει ολόκληρη την επιφάνεια του πίνακα, η άκρη του οποίου «κόβει» ένα μέρος των εικονιζόμενων στοιχείων, που βγαίνουν έξω από το πλάνο.

Η λύση αυτή -χαρακτηριστικό γνώρισμα της ιαπωνικής τέχνης- ενισχύει τον διακοσμητικό χαρακτήρα του πίνακα και, από κοινού με το μαύρο περίγραμμα που περιβάλλει τα πέταλα και τους μίσχους, δίνει την εντύπωση ότι ο ζωγράφος αντιγράφει μια ταπετσαρία, προβάλλοντάς την συγχρόνως σε φυσικό φόντο.

Ο πίνακας αυτός (ελαιογραφία σε μουσαμά) είναι ένας από τους ελάχιστους που εκτέθηκαν τον Σεπτέμβριο του 1889 στο Σαλόνι των Ανεξαρτήτων, ενώ ο Βίνσεντ ζούσε ακόμη. Σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο Πωλ Γκεττύ στο Λος Άντζελες.
Κλικ εδώ για περισσότερα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΝυχτοπερπατήματα, Λέιλα ΜότλιΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη