ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Μακιαβέλλι *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο * Στον Όλυμπο της Ζανζιβάρης * Το λίκνο της ζωής * Hippie * Φιλήμων, ο ερευνητής του μεταφυσικού * Οδυσσέας Ντεσάντ, η ερωμένη του σπαθιού και του ρόδου * Οι Άγιοι τόποι του Σεμπάστιαν Λιαργκόβα * Το άρωμα της γυναίκας με τα μαύρα * Ουμπούντου ** Νουβέλα: Σκόνη στο πρόσωπο ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία * Ωτακουστής και Το μπλουζ της Κυριακής ** Διηγήματα: Τα χρονικά της Ταμπου-Ρίας * Κόκκινη κλωστή δεμένη * Ανεξίτηλες στιγμές * Οι σκέψεις έστησαν χορό ** Παιδικά: Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά! * Βιβλία από τις εκδόσεις Ελληνοεκδοτική * Εκείνο το ταξίδι * Μάθε τον φόβο να νικάς! ** Ποίηση: Σύμφωνα συμβίωσης Ουρανού και Κόλασης * Με το βλέμμα του Ομήρου * Κλειδιά στο τραπέζι * PASSA TEMPO * Λοβοτομές τελευταίας τεχνολογίας * Φαντάσματα * Ο τελευταίος χτύπος * Το βλέμμα του χάους * Η ζωή μου, μια εκκρεμότητα * Φωτόστιχα ** Μαρτυρία: Η φωνή μέσα μου

Τετάρτη, 4 Απριλίου 2018

Γυναίκες του Παπαδιαμάντη

Πριν επτά χρόνια είχα δει την «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού στο θέατρο Κεφαλληνίας με πρωταγωνίστρια την Μπέττυ Αρβανίτη. Σκληρό έργο, καταγγελία και ψυχογράφημα ταυτόχρονα.

Όταν ξεκίνησα να δω την παράσταση «Γυναίκες του Παπαδιαμάντη» πληροφορήθηκα από τα διάφορα ενημερωτικά δημοσιεύματα ότι είναι μια παράσταση με ηρωίδες από τα διάφορα διηγήματα και μυθιστορήματα του λογοτέχνη, που επικεντρώνεται στους γυναικείους ρόλους. Όντως αυτό ήταν με την μόνη διαφορά ότι ο σκηνοθέτης και θεατράνθρωπος Πέτρος Ζούλιας, επικεντρώνεται στην Φόνισσα, εκμεταλλευόμενος ίσως την θεατρική δεινότητα αλλά και την αναγνωρισιμότητα της πρωταγωνίστριάς του, Νένας Μεντή. Οπότε ο τίτλος είναι λίγο παραπλανητικός, ετοιμαστείτε να δείτε την Φραγκογιαννού να κυριαρχεί στην σκηνή, όλοι οι άλλοι γυναικείοι χαρακτήρες είναι βοηθητικοί θα μπορούσα να πω.

Ο Πέτρος Ζούλιας επιλέγει γυναικείες περσόνες μέσα από τα έργα του Παπαδιαμάντη και τις συνδέει με τον βασικό πόλο της φόνισσας. Πρωτότυπη η ιδέα, απλά το όλο εγχείρημα δεν βασίζεται σε κάποιο συγκεκριμένο έργο του λογοτέχνη. Παίρνοντας ως κύριο άξονα την Φόνισσα, συνδυάζει μαζί τις άλλες γυναίκες εκείνης της εποχής.
Βρισκόμαστε στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα, σε μια επαρχία, σε μια φτωχή, κλειστή κοινωνία. Ίσως αυτό τελικά να είναι το συνδετικό όλων των ιστοριών. Η θέση της γυναίκας υπό αυτές τις συνθήκες, σε αυτό το περιβάλλον είναι μειονεκτική. Οι άντρες είναι οι αφέντες, που δουλεύουν και που ορίζουν το μέλλον της οικογένειας. Η Ελλάδα πεινάει και τα κορίτσια είναι βάρος γιατί πρέπει να παντρευτούν και να δοθεί η κατάλληλη προίκα. Αλλιώς δεν τις παίρνει ο γαμπρός. Κάθε θηλυκό παιδί που γεννιέται είναι βάρος για την οικογένειά του. Οι πεθερές «βασανίζουν» τις νύφες με τις υπερβολικές απαιτήσεις τους. Σε αυτήν την πατριαρχική οικογένεια ο άντρας έχει ελάχιστα δικαιώματα και ελάχιστες διασκεδάσεις: του επιτρέπεται να πάει στο καφενείο να παίξει τάβλι και να πιει ένα ποτήρι κρασί. Η γυναίκα πρέπει να είναι ένα εκμεταλλεύσιμο ζώο: να ξυπνήσει από τα χαράματα, να αρμέξει την κατσίκα, να ταΐσει τις κότες, να ντύσει τα παιδιά, να ετοιμάσει φαγητό για όλους, να φροντίσει το σπίτι, να οργώσει τα χωράφια, να γηροκομήσει τα πεθερικά της, να κατηγορηθεί για ενδεχόμενες κακοτυχίες οποιουδήποτε είδους.

Διάφοροι χαρακτήρες κάνουν γρήγορο πέρασμα επί της σκηνής. Γιατί για περάσματα μόνο μπορούμε να τα χαρακτηρίσουμε. Η κοπελίτσα που η πεθερά της πήγε να την δηλητηριάσει επειδή δεν έμενε έγκυος, η αρραβωνιάρα που την άφησε έγκυο ο μέλλοντας σύζυγος και κανείς δεν την πίστευε, η σύζυγος του ναυτικού που το έριξε στο ποτό λόγω της μοναξιάς της και της κακής της τύχης, η μάνα που έδωσε το χειρότερο κτήμα ως προίκα στην κόρη για να κρατήσει το καλύτερο για το αρσενικό, η φτωχή, ηλικιωμένη γυναίκα που ελπίζει να δει τα ξενιτεμένα παιδιά της.
Και φυσικά πάνω από όλα ο εμβληματικός χαρακτήρας του Παπαδιαμάντη: Φραγκογιαννού, η φόνισσα. Η γυναίκα που σκότωνε τα θηλυκά βρέφη και παιδάκια του χωριού για να μην γίνουν ποτέ γυναίκες, για να τα απαλλάξει από την κακή τους μοίρα που γεννήθηκαν θηλυκά! Παρένθεση σε όλα αυτά: δεν υπάρχει μεγαλύτερος φεμινιστής με την καλή έννοια από τον Παπαδιαμάντη!

Ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας επικεντρώνεται στην πρωταγωνίστριά του, Νένα Μεντή, η οποία ερμηνεύει την Φραγκογιαννού: τη γυναίκα που σκότωνε θηλυκά βρέφη για να μην μεγαλώσουν, για να μην ζήσουν αυτό που έζησε η ίδια. Εκεί στοιχηματίζει, στην Νένα Μεντή. Ο κόσμος έρχεται για να δει την μεγάλη πρωταγωνίστρια. Έτσι και ο Πέτρος Ζούλιας, στηρίζεται σε αυτό το ατού για να ανεβάσει την παράστασή του.

Υπέροχη πρωταγωνίστρια η Νένα Μεντή, δεσπόζει στην σκηνή σε ένα ρόλο φιλέτο! Κοντά της η Έρση Μαλικένζου, η Ευγενία Δημητροπούλου, η Χριστιάννα Μαντζουράνη, η Μαριάννα Τουντασάκη και η Ευφροσύνη Σακελλαρίου, που μοιράζονται επάξια όλους τους άλλους ρόλους.

Τα σκηνικά πάλι είναι μινιμαλιστικά (τρίτη φορά στο θέατρο Χώρα τα σκηνικά ήταν σχεδόν ανύπαρκτα). Ένα τραπέζι, δυο καρέκλες και …η Νένα Μεντή! Όλα στηρίζονται στην επώνυμη πρωταγωνίστρια.
Δεν μιλώ για τα κουστούμια, εδώ τους βόλεψε πολύ η εποχή και η επαρχία της Ελλάδας: όλες τους είναι ντυμένες με μαύρα φορέματα.
Κλικ για περισσότερα της Εύης Ρούτουλα
Συντελούν:
Κείμενο- σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας
Σκηνικά – Κοστούμια: Αναστασία Αρσένη
Φώτα: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Μουσική επιμέλεια: Παναγιώτης Αυγερινός
Φωτογραφίες: Μαριλένα Αναστασιάδου
Πρωταγωνιστούν: Νένα Μεντή, ΄Ερση Μαλικένζου, Ευγενία Δημητροπούλου, Χριστιάννα Ματζουράνη, Μαριάννα Τουντασάκη, Έφη Σακελλαρίου

Στο Θέατρο ΧΩΡΑ, Αμοργού 20, Κυψέλη, 2108673945

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Οδυσσέας Ντεσάντ, Φώτης ΚατσιμπούρηςΤο μπλουζ της Κυριακής, Νατάσσα ΚαραμανλήΤο λίκνο της ζωής, Νίκος ΣυράκηςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΕκείνο το ταξίδι, Ανδρονίκη ΔακορούΣκόνη στο πρόσωπο, Νίκος ΙατρούHippie, P. Coelho
Ουμπούντου, Μάνθος ΣκαργιώτηςΟ τελευταίος χτύπος, Αλέξανδρος ΠετρόχειλοςΣύμφωνα Συμβίωσης Ουρανού και ΚόλασηςΗ φωνή μέσα μου, Κων. ΙωακειμίδηςΦιλήμων ο ερευνητής του μεταφυσικού, Ευάγγελος ΙωσηφίδηςΚλειδιά στο τραπέζι, Χ. ΜαστοροδήμουΤο βλέμμα του χάους, Μαγδαληνή Τσακάλωφ
Μάθε τον φόβο να νικάς, Βούλα ΠαπατσιφλικιώτηΦωτόστιχα, Νίκος ΒαρδάκαςΗ ζωή μου, μια εκκρεμότητα, Άντρη ΙωάννουΟι σκέψεις έστησαν χορό, Τζωρτζίνα ΚουριαντάκηΣτον Όλυμπο της Ζανζιβάρης, Δημήτρης Βαγενάς
Κόκκινη κλωστή δεμένη, Ζωρζ ΣαρήΜε το βλέμμα του Ομήρου, Ε.Α. Σαλβάρης
Το άρωμα της γυναίκας με τα μαύρα, Gaston LerouxΤα χρονικά της Ταμπου-Ρίας, Χρυσούλα ΔιπλάρηΑνεξίτηλες στιγμές, Καλλιόπη ΠαπουτσήPASSA TEMPO, Σύλβα ΓάλβαΦαντάσματα, Φώτης ΣκουρλέτηςΛοβοτομές τελευταίας τεχνολογίας, Ζωή ΓκαϊδατζήΟι Άγιοι τόποι του Σεμπάστιαν Λιαργκόβα