1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Εγγραφή στο newsletter *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κ.λ.π. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αναστρέψιμα υλικά * Επιστροφή στο Highgate * Το ποτάμι * Τα τεμάχια * Τα άυλα θηρία της ψυχής * Amor Fati * Το αίνιγμα του Ερωτόκριτου * Ενώπιον του βασιλιά * Blackbird * Άμνετ * Innuendo * Ο Λύχνος * Χριστίνα ** Θέατρο: Άκουσε τα κύματα ** Διηγήματα: Νάντια μου, ο ήλιος της Βοστώνης * Νιώθω ** Ποίηση: Ρέουσα σιωπή * Το τίποτα που πλέει ευτυχισμένο * Το παιδί και ο άγγελος * ΣυμΠτώματα * Καρδιόσχημα * Ουά * Ναίφως ** Νουβέλα: Αγαπητή μου Ευδοξία * Απαγορευμένη αίθουσα ** Άλλα: Έρως λυσιμελής * Γνώθι σεαυτόν * Ό,τι γυρίζει γύρω μας * Σειρά Παράξενες Μέρες στην Ευρώπη ** Παιδικά - Εφηβικά και Παραμύθια: Δεν υπάρχει τέλος * Η μάγισσα Βρωμίλα

Παρασκευή, 25 Οκτωβρίου 2019

Νικόλας Άσιμος


Εδώ και αρκετά χρόνια ο Νικόλας Άσιμος δε λογαριάζεται στους (υποτιθέμενους) ζωντανούς αυτού εδώ του πλανήτη. Το «ανορθόδοξο» τέλος του δε θα μπορούσε να είναι διαφορετικό από εκείνο των όπου γης ομογάλακτων συντρόφων του. Γιατί αυτοί οι μοναχικοί γνήσιοι αναρχικοί -δεινοί σαματατζήδες καθώς ο Νικόλας- με τους οποίους το μπρετονικό θέσφατο «Ni Diew, Ni Maitre» συνιστά αληθή modum Vivendi, κατά κανόνα εγκλωβίζονται από τον «εχέφρονα» περίγυρό τους στη χλεύη του «γραφικός», «απροσάρμοστος», «τρελός», τα όρια της οποίας, αν αποπειραθούν να υπερβούν, είναι καταδικασμένοι να μεταμορφωθούν σταδιακά από κοινωνικά συμπτώματα σε εξοβελιστέα συμπτώματα.

Ο «εχέφρων περίγυρος», εν προκειμένω, δεν συμπαραδηλώνει αποκλειστικά το κράτος και τις λογής-λογής εξουσίες και ασέλγειές του, αλλά και την ταξιαρχία των «περιθωριακών» εξαρχειωτών, η οποία -άφευκτα- ως θεσμός, πλέον, εκτοπίζει τα ακραία και απροσκύνητα στοιχεία στην εξορία ενός περιθωρίου εν «περιθωρίω».

Ο Νικόλας Άσιμος, αυτός ο «θαυμάσιος πεθαμένος» (καθώς θα έλεγε ο Σαχτούρης), εβίωνε, με τις περίπου άδειες από οξυγόνο φιάλες του, αυτή τη διεργασία μεταμόρφωσής του, αυτή την αντίστροφη μέτρηση, καθώς -επιπρόσθετα- και οι φίλοι του, ένας-ένας, τον απεκδύοντο, δεν τον άντεχαν πια. Άλλωστε και η «ιδιαίτερη» πατρίδα του, η πλατεία των Εξαρχείων, τον είχε από καιρό εξεμέσει.

Βιούμενος χώρος του γνήσιου μοναχόλυκου Νικόλα (η γεωγραφία του, σα να λέμε) ήταν η γνωστή τρύπα της Καλλιδρομίου. Εκεί μέσα άρθρωνε τον ατέλειωτο του μονόλογο, εσωτερικό λόγο προς εαυτόν, εκεί μέσα από τοίχο σε τοίχο προπονούσε το καθημαγμένο σαρκίο του στα «αλερετούρ» ταξίδια του θανάτου.

Ο Νικόλας Άσιμος υπήρξε από τους αντιπροσωπευτικότερους εκπροσώπους της «περιθωριακής» διανόησης των Εξαρχείων. Ρομαντικός, αντισυμβατικός κι επαναστάτης, έμεινε ένας αυθεντικός ιδεολόγος τραγουδοποιός, πιστός ως το τέλος στις αρχές και στις αξίες του. Στα μικρά υπόγεια, όπου έμενε, έβρισκες διάφορα μικροαντικείμενα που μάζευε στους δρόμους. Οι μέρες και οι νύχτες του περνούσαν γράφοντας στίχους παθιασμένους και παράφορους, ηχογραφώντας πρόχειρα τα τραγούδια του και διακινώντας τις κασέτες παράνομα σε μπαράκια, σε νυχτερινά κέντρα και πεζοδρόμια. Σε όλη την πορεία του οι συνεργασίες του ήταν πάντοτε σύντομες, σημαδεμένες από έντονες διαφωνίες κι εκρήξεις. Προκλητικός, σαρκαστικός, ανατρεπτικός και ταυτόχρονα διασκεδαστής -«μέσα απ’ τα σκοτάδια κι απ’ το φως ξεπηδώ σαν γελωτοποιός»- παρέμεινε ένας καλλιτέχνης που ακροβατούσε μόνιμα στη χαρά και στη θλίψη, ανάμεσα στο γέλιο και στον πόνο, ένας γνήσιος παλιάτσος, ένας αυθεντικός τσιρκολάνος που ταξιδεύει στη φαντασία και το όνειρο.

Τις παρεμβάσεις του στην πολιτική και καλλιτεχνική πραγματικότητα της εποχής διαδέχονταν οι συλλήψεις, οι εγκλεισμοί στο ψυχιατρείο, οι ξυλοδαρμοί και τα ψυχοφάρμακα, οι προσωπικές απογοητεύσεις, η καθημερινή εξισορρόπηση στο τεντωμένο σχοινί της ερημιάς του. Στα τέλη του 1987, σκέψεις και πράξεις απονενοημένες τον έχουν διαλύσει, ο Νικόλας έχει γίνει πλέον ένας «άλλος», όπως είχε πει κάποτε ο Αρθούρος Ρεμπό, όταν βυθισμένος στα σκοτάδια αναγνώρισε, σε μια ξαφνική έκλαμψη του νου, την απώλεια του εαυτού του. Η τελευταία του παράσταση παίχτηκε τα ξημερώματα της 17ης Μαρτίου 1988, όταν κρεμάστηκε στο σπίτι του σε ηλικία 38 χρονών.

«Ντύθηκε η μέρα τα γούστα της νύχτας και η ψυχή μου πηδά στου απέραντου την ψύχρα…», πρόλαβε να εκμυστηρευθεί στα «Χαιρετίσματα». Ο ίδιος δίσκος όμως εμπεριέχει και το «Venceremos» -μια από τις αισθαντικότερες στιγμές του ελληνικού τραγουδιού- την ύστατη ελπίδα του Νικόλα πως ίσως ο έρωτας να εξορκίσει το θάνατο. Η ελπίδα -αλίμονο- αποδείχτηκε φρούδα, ξεχείλισαν από μυτερά ακονισμένα νύχια και σταυρωτήδες, ο Πολέμαρχος λύγισε και δεν πρόλαβε να εξακοντίσει στους εν θανάτω ζώντες πολιορκητές της ύπαρξής του (μας) τα πυρακτωμένα λόγια του προδρόμου του Θανάση Γκαϊφίλια: «Παλιοκουφάλες μύρισε Ανάσταση».

Θα μας λείπει ο Νικόλας, ο «μπαγάσας» του περίφημου τραγουδιού του, όσα χρόνια κι αν περάσουν. Θα μας λείπει ο «επίσημος» τροβαδούρος της δεκάχρονης «εποποιίας» της πλατείας. Αλλά συχνά-πυκνά θα διαπερνάει το κέλυφος των ονείρων μας η γνώριμη μορφή του, παθιασμένη, χυμώδης, αρχαγγελική, ωσάν «νυχτερινή συνείδηση», ωσάν: «Μια παρουσία κρυστάλλινη/που αντανακλάει το φως./Πόρτα που αφέθηκε ανοιχτή/πάνω στο χάος των λέξεων…» (Νάνος Βαλαωρίτης)


Δημήτρης Α. Δημητριάδης
Στη συνοδευτική εικόνα βλέπετε κολάζ φωτογραφιών του Νικόλα Άσιμου που βρέθηκαν στον Εξαρχειώτη (πηγή)

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Ναίφως, Φυλλένια ΣφουγγάρηΆμνετ, Μάγκι Ο'ΦάρελΧριστίνα, Δέσποινα ΜυστακίδουΣυμΠτώματα, Χρίστος ΤσιαήληςΓνώθι σεαυτόν, Μαρία ΠανέτσουInnuendo, Πέτρος ΜπράιλαςΑπαγορευμένη αίθουσα, Φωτεινή Αποστολοπούλου
Η καρδιά που γυρνάει, Το δέρμα είναι η ελαστική θήκη που περιβάλλει το σώμα ολόκληρο, Τα τετράδια ενός θηλαστικού, Φως έρωτας θάνατοςΟυά, Ο φιμωμένοςΌ,τι γυρίζει γύρω μας, Κ. Ευαγγέλου-ΚίσσαΝέλλη Σπαθάρη, Amor FatiΡέουσα σιωπή, Πόπη ΚλειδαράΤα άυλα θηρία της ψυχής, Ευαγγελία ΤσακίρογλουΕνώπιον του βασιλιά, Γρηγόρης Παπαδόπουλος
Ο Λύχνος, Γιώργος ΜανέτταςΤο αίνιγμα του Ερωτόκριτου, Βασιλική ΜακρήΝιώθω, συλλογικό βιβλίο με διηγήματα
Η μάγισσα Βρωμίλα, Φωτεινή ΖαχαριουδάκηΚαρδιόσχημα, Όλγα ΑχειμάστουBlackbird, Matthias BrandtΔεν υπάρχει τέλος, Μαρία Καβούρη