Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αιθέρια: Η προφητεία * Ζεστό αίμα * Το μονόγραμμα του ίσκιου * Μέσα από τα μάτια της Ζωής! * Οι Σισιλιάνοι * Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει ** Ποίηση: Και χορεύω τις νύχτες * Δεύτερη φωνή Ι * Άπροικα Χαλκώματα * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου ** Διάφορα άλλα: Πλάτωνας κατά Διογένη Λαέρτιο * Παζλ γυναικών * Rock Around... Women! ** Νουβέλες: Όταν έπεσε η μάσκα

Δρ. Τζέκιλ και κ. Χάιντ… αλλιώς

Όλοι γνωρίζουμε λίγο-πολύ την ιστορία από το μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Λουίς Στήβενσον «Η παράξενη υπόθεση του δόκτορα Τζέκιλ και του κυρίου Χάιντ». Στο βικτωριανό Λονδίνο ο γιατρός Τζέκιλ κάνει πειράματα χρησιμοποιώντας τον εαυτό του -προσπαθώντας να ξεχωρίσει το κακό και το καλό από την ανθρώπινη φύση. Το πείραμα όμως δεν πετυχαίνει με αποτέλεσμα ο νομοταγής επιστήμονας να μεταμορφωθεί σε έναν αιμοσταγή δολοφόνο, τον κύριο Χάιντ. Το βιβλίο του Στήβενσον κυκλοφόρησε το 1886 και αμέσως μετά παίχτηκε σε θέατρα της Βοστώνης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και στο Λονδίνο με μεγάλη επιτυχία. Είναι μια ιστορία που έχει εμπνεύσει πολλές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές διασκευές αλλά και παρωδίες με γνωστούς αξέχαστους ηθοποιούς όπως ο Σταν Λόρελ και ο Τζέρι Λιούις.

Κάπως έτσι εμπνεύστηκε και η θεατρική ομάδα ACT-ΩΡΕΣ και μας παρουσιάζουν τη δική τους εκδοχή της διάσημης ιστορίας. Βλέπουμε λοιπόν μια πλούσια διακεκριμένη οικογένεια που αποτελείται από: α) τη μητέρα, την Ευφρονία Τζέκιλ, β) την κόρη, την Αμβροσία Τζέκιλ και γ) τον γιο και πρωταγωνιστή μας, τον γιατρό Χένρι Τζέκιλ. Μαζί τους φυσικά και το απαραίτητο υπηρετικό προσωπικό: η οικονόμος Μπιγκόνια και η μαγείρισσα Τέτζερινς. Και στο κοντινό κοινωνικό τους περιβάλλον βρίσκεται ο ξάδερφος Ζαβιέ Παλάβερσον, η φίλη της μητέρας Λαίδη Χλιδοσνομπάριαν με τις δίδυμες κόρες της και η δεσποινίς Ροζαμούντα Αγκινάραμπελ. Η Αμβροσία επιθυμεί να παντρευτεί ο αδελφός της με την Ροζαμούντα Αγκινάραμπελ, που είναι πλούσια και πολύφερνη νύφη, έτσι θα μπορέσει μετά να προικίσει και την ίδια. Η Ευφρονία σέβεται και εκτιμά απεριόριστα την λαίδη Χλιδοσνομπάριαν επειδή είναι πλούσια και αριστοκράτισσα, η οποία επισκέπτεται συχνά την οικογένεια μαζί με τις δύο δίδυμες κόρες της, την Καλλιόπη και την Πηνελόπη. Η Καλλιόπη είναι η καλή κόρη: ευγενική και μετρημένη. Εν αντιθέσει, η Πηνελόπη είναι η κακή κόρη: κυνηγάει την μαγείρισσα με μαχαίρια και δαγκώνει τους καλεσμένους. Από την πλευρά του, ο δρ. Τζέκιλ ενδιαφέρεται κυρίως για τα πειράματα που κάνει πάνω στην ανθρώπινη φύση και ζητά την βοήθεια του επίσης γιατρού και ξαδέρφου του, Ζαβιέ Παλάβερσον.

Ακόμα και η χρησιμοποίηση αυτών των ονομάτων προϊδεάζει το κοινό για την ασυγκράτητη σάτιρα που ακολουθεί και που δεν αφήνει τίποτα όρθιο στο πέρασμά της. Κυρίως είναι μια φάρσα με αφορμή την αυστηρή βικτωριανή εποχή της Αγγλίας: τις διακρίσεις των τάξεων, την αλαζονεία της αριστοκρατίας, τον οικονομικό ξεπεσμό παλιών οικογενειών που ψάχνουν τρόπους για να ορθοποδήσουν και πάλι. Πάνω από όλα όμως είναι μια διακωμώδηση του ζοφερού κλίματος του ίδιου του μυθιστορήματος. Ας μην ξεχνάμε πως ο συγγραφέας υπέφερε σε όλη του την ζωή από διάφορες ασθένειες και ήταν αναγκασμένος να μένει καθηλωμένος στο κρεβάτι του με μόνη συντροφιά την ανάγνωση των βιβλίων του. Η φαντασία του -επηρεασμένη και από το γενικό κλίμα της εποχής των τελών του 19ου αιώνα- έπλασε αξέχαστους ήρωες όπως τον δόκτορα Τζέκιλ αλλά και τον κουτσό πειρατή με τον παπαγάλο στον ώμο.
Την θεατρική διασκευή του κειμένου έχει επιμεληθεί η Εύη Ρόμπου, η οποία μας χαρίζει και τον χαρακτήρα της οικονόμου Μπιγκόνια. Δίπλα της ως μαγείρισσα Τέτζερινς (χωρίς τους τεντζερέδες της!) εμφανίζεται η Χριστίνα Πάγκαλη με καταγωγή από την Κέρκυρα και από τη Ρόδο. Οι δυο τους είναι αυτές που μας διηγούνται την ιστορία και μας βάζουν μέσα στο κλίμα του σκοτεινού αρχοντικού. Στο ρόλο της σεβάσμιας οικοδέσποινας Ευφρονίας Τζέκιλ εμφανίζεται ο Τάσος Ράπτης. Η Τζέιν Σαμπανίκου είναι η πληθωρική, διαρκώς μεθυσμένη Αμβροσία που επιθυμεί διακαώς τον γάμο του αδελφού της με την ευκατάστατη φίλη της. Ως πολύφερνη νύφη θα απολαύσετε την Τζένη Παπαδοπούλου και ως ξάδερφο Ζαβιέ τον Γιώργο Κομνηνάκη. Η Λαμπρινή Μήλα είναι η ακατάδεχτη αριστοκράτισσα λαίδη Χλιδοσνομπάριαν.
Στο ρόλο των δίδυμων κοριτσιών η απολαυστική Δήμητρα Νάτση. Ο Χριστόφορος Όσπιτσι είναι ο αστυφύλακας που προσπαθεί να συλλάβει τον άγνωστο αιμοσταγή δολοφόνο που τρομάζει τους κατοίκους του Λονδίνου δίνοντας ροπαλιές, σκοτώνοντας ζωάκια αλλά και ανθρώπους. Ο Γιάννης Ψυρίδης εμφανίζεται σε έναν μικρό αλλά χαρακτηριστικό ρόλο ως υπαστυνόμος. Τέλος ο Δημήτρης Βάτσος είναι απολαυστικός και αεικίνητος ως γιατρός Τζέκιλ και κύριος Χάιντ. Όλος ο θίασος χαρίζει μια απολαυστική παράσταση, ξεχώρισα ιδιαίτερα τον πρωταγωνιστή, την Τζέιν Σαμπανίκου ως Αμβροσία, την Εύη Ρόμπου ως Μπιγκόνια και την Χριστίνα Πάγκαλη ως μαγείρισσα.

Η παράσταση πλαισιώνεται από μουσική και τραγούδια -που ερμηνεύουν οι ίδιοι οι ηθοποιοί- τα οποία έχει γράψει η Δήμητρα Καραμπεροπούλου.
Τα σκηνικά και τα κουστούμια υπογράφει η Ελπίδα Δημόγιαννη. Τα κουστούμια είναι ταιριαστά απόλυτα με την εποχή του έργου (τέλη του 19ου αιώνα), τα σκηνικά παραπέμπουν στο μουντό κλίμα της βικτωριανής λογοτεχνίας: κυριαρχεί το μαύρο και το γκρίζο, πολυθρόνες βαριές, κεριά αναμμένα, επάργυρα σερβίτσια, το εργαστήριο του επιστήμονα γεμάτο με μπουκαλάκια και νεκροκεφαλές.
Η Εύχαρις Παπαϊωάννου υπογράφει την σκηνοθεσία αναλαμβάνοντας με επιτυχία ίσως το πιο δύσκολο κομμάτι της παράστασης, αφού είναι πολύ εύκολο το γκροτέσκο και η σάτιρα να παρερμηνευτούν ως γελοία ή να μην κατανοήσει το κοινό το χιούμορ. Άλλωστε η κωμωδία είναι πολύ πιο δύσκολη από την τραγωδία. Η κυρία Παπαϊωάννου όμως καταφέρνει να κρατήσει τις ισορροπίες και να μας διασκεδάσει, χαρίζοντάς μας άφθονο γέλιο, που έχουμε τόσο ανάγκη στη ζωή μας.
Κλικ για περισσότερα της Εύης Ρούτουλα
Η ταυτότητα:
Σκηνοθεσία: Εύχαρις Παπαϊωάννου
Διασκευή: Εύη Ρόμπου
Μουσική-Τραγούδια-Ακορντεόν: Δήμητρα Καραμπεροπούλου (Πυξ Λαξ)
Σκηνικά-Κοστούμια: Ελπίδα Δημόγιαννη
Ηχογράφηση-Μοντάζ-Μίξη ήχου: Νίκος Δημοσθένους
Επικοινωνία: Νατάσα Παππά

Διανομή:
ΕΥΦΡΟΝΙΑ ΤΖΕΚΙΛ Τάσος Ράπτης
ΑΜΒΡΟΣΙΑ ΤΖΕΚΙΛ Τζέιν Σαμπανίκου
ΧΕΝΡΥ ΤΖΕΚΙΛ/ΧΑΪΝΤ Δημήτρης Βάτσος
ΛΑΙΔΗ ΧΛΙΔΟΣΝΟΜΠΑΡΙΑΝ Λαμπρινή Μήλα
ΚΑΛΛΙΟΠΗ/ΠΗΝΕΛΟΠΗ Δήμητρα Νάτση
ΡΟΖΑΜΟΥΝΤΑ ΑΓΚΙΝΑΡΑΜΠΕΛ Τζένη Παπαδοπούλου
ΖΑΒΙΕ ΠΑΛΑΒΕΡΣΟΝ Γιώργος Κομνηνάκης
ΜΠΙΓΚΟΝΙΑ Εύη Ρόμπου
ΤΕΤΖΕΡΙΝΣ Χριστίνα Πάγκαλη
ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΑΣ Χριστόφορος Όσπιτσι
ΥΠΑΣΤΥΝΟΜΟΣ Γιάννης Ψυρίδης

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά (με διάλειμμα)
Κάθε Δευτέρα στις 20.30 στο θέατρο Θέατρο Βαφείο-Λάκης Καραλής, Αγ. Όρους 16 και Κωνσταντινουπόλεως 115, Βοτανικός, 2103425637

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληΌταν έπεσε η μάσκα, Κωνσταντίνας ΜαλαχίαΌλα θα πάνε καλά ή και όχι, Meg MesonΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΝυχτοπερπατήματα, Λέιλα ΜότλιΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΠαζλ γυναικών, Σοφίας Σπύρου
Το μονόγραμμα του ίσκιου, Βαγγέλη ΚατσούπηΣκοτεινή κουκκίδα, Γιάννη ΣμίχεληΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΑιθέρια: Η προφητεία, Παύλου ΣκληρούRock Around... Women!, Γιώργου ΜπιλικάΆπροικα Χαλκώματα, Γιώργου Καριώτη
Οι Σισιλιάνοι, Κωνσταντίνου ΚαπότσηΟ πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΜέσα από τα μάτια της Ζωής!, Βούλας ΠαπατσιφλικιώτηΖεστό αίμα, Νάντιας Δημοπούλου
Καταδύσεις, Κατερίνας ΜαρτζούκουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη