Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Από την Κέρκυρα στην Αίγυπτο με μια βαλίτσα όνειρα * Αδαμάντινα τείχη: Φιανκέτο * Ματωμένος Δούναβης * Αιθέρια: Η προφητεία * Ζεστό αίμα * Το μονόγραμμα του ίσκιου * Μέσα από τα μάτια της Ζωής! ** Ποίηση: Θαλασσινό μονόπρακτο στο Αιγαίο * Και χορεύω τις νύχτες * Δεύτερη φωνή Ι ** Διάφορα άλλα: Η αγάπη είναι η απάντηση * Πλάτωνας κατά Διογένη Λαέρτιο * Παζλ γυναικών ** Παιδικά: Τα βάσανα του Τεό και της Λέας * Η μάγισσα Θερμουέλα σε κρίση * Η λέσχη των φαντασμάτων * Το μαγικό καράβι των Χριστουγέννων * Ο αστερισμός των παραμυθιών * Οι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί * Η Αμάντα Κουραμπιέ, η μαμά μου * Ο Κάγα Τίο... στην Ελλάδα ** Νουβέλες: Πορσελάνινες κούκλες * Το δικό μου παιδί * Όταν έπεσε η μάσκα

Δεσποινίς Τζούλια

Δεσποινίς Τζούλια σε σκηνοθεσία Βάσιας Βασιλείου

Ας μιλήσουμε πρώτα για την υπόθεση: Η μαγείρισσα και ο υπηρέτης του κόμη είναι ένα ζευγάρι νέων που σκέφτονται να παντρευτούν. Η κόρη του όμως, δηλαδή η δεσποινίς Τζούλια, γοητευμένη από την αρρενωπότητά του αποφασίζει να περάσει ένα βράδυ με τον υπηρέτη. Μετά από αυτή τη στιγμή τίποτα δεν θα είναι πια το ίδιο, όλες οι ισορροπίες θα διαταραχτούν, όλοι οι συσχετισμοί θα ανατραπούν και η συνέχεια μόνο αίσια δεν δείχνει. Μια πτώση χωρίς αλεξίπτωτο (;) –για εκείνη πιο μεγάλη καθώς η εκκίνησή της είναι από πιο ψηλά– με όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά, χωρίς κανένα εχέγγυο ομαλής προσγείωσης, δηλαδή μιας ομαλής συνέχειας.

Ας έχουμε κατά νου πως ο έρωτας, με τη γενετήσια ορμή του, είναι αίσθημα κατακλυσμιαίο και υπό μία οπτική βάρβαρο, αφού κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει από τον μαγνήτη του. Στη συνθήκη του έργου τώρα έχουμε τρεις ήρωες με κοινές συνιστώσες ανά δυάδες: Η μαγείρισσα και ο υπηρέτης έχουν κοινή καταγωγή, ανήκουν στο προσωπικό ενός ανώτερου κοινωνικά ανθρώπου με ισχύ και ζουν μετρημένα με λίγα χρήματα υπακούοντας εντολές. Η δεσποινίς Τζούλια και ο υπηρέτης κατακλύζονται από την αμοιβαία έλξη σε βαθμό που δεν υπολογίζουν κόστος και συνέπειες· η δε κοινωνική τους απόσταση εκμηδενίζεται αυτοστιγμεί. Και τέλος, η μαγείρισσα και η δεσποινίς Τζούλια διεκδικούν τον ίδιο άντρα.

Δεσποινίς Τζούλια σε σκηνοθεσία Βάσιας Βασιλείου

Η Βάσια Βασιλείου, που σχεδίασε τα φώτα, επιμελήθηκε την κινησιολογία και σκηνοθέτησε την παράσταση, παρέδωσε στο αθηναϊκό κοινό ένα δυνατό σημείο αναφοράς. Αποτύπωσε τη δική της σφραγίδα, τη φρέσκια ματιά της, και απέδωσε όλη τη χρωματική παλέτα των ψυχογραφημάτων εύγλωττα και με ευθύνη απέναντι στο κλασικό έργο. Χρησιμοποίησε δε πλήθος θεατρικών «εργαλείων» όπως στοιχεία σωματικού θεάτρου, συμβολισμούς, ταμπλό βιβάν, χορογραφίες κ.ά. προσφέροντας θέαμα αξιώσεων που μεγιστοποιεί τις υφές και τις παραδίδει με ένταση στον θεατή αλλά έχοντας πάντα κατά νου να μην περάσει το μέτρο, να μην ξεφύγει προς την υπερβολή.

Ο θεατής μπορεί να αφεθεί και να απολαύσει το ταξίδι χωρίς προβληματισμούς κατανόησης –που είναι σημαντικότατο, αν με ρωτάτε– ή άλλες δυσκολίες –για παράδειγμα ένα γλωσσικό ιδίωμα– κι έτσι, εντέλει, έχουμε μία παράσταση υψηλών προδιαγραφών, που προσφέρει έντονες στιγμές, όμορφες σκιαγραφήσεις ηρώων, αισθαντικότητα και πλήθος συναισθημάτων (ερωτισμός, σασπένς, φρίκη κ.α.) που εναλλάσσονται ή κλιμακώνονται ως το τραγικό φινάλε. Το αδιέξοδο, που διαφαίνεται από ένα σημείο και μετά, είναι και κοινωνικό, αλλά είναι και θέμα χαρακτήρων όπως και ηθικό, αισθηματικό κ.ο.κ. με την παράσταση να προβάλει όλες αυτές τις χροιές γλαφυρά και σε βάθος.

Δεσποινίς Τζούλια σε σκηνοθεσία Βάσιας Βασιλείου

Οι ενσαρκωτές τώρα των προσώπων (τώρα τελευταία μου αρέσει η έννοια του ενσαρκωτή για τους ηθοποιούς περισσότερο από άλλους χαρακτηρισμούς) ανταποκρίθηκαν επάξια όλοι τους έχοντας μεράκι (αυτό έβγαζαν) και πάθος. Παρατήρησα την απερίσπαστη προσοχή όλων και τις αισθαντικές τους τονικότητες ενώ όλες οι διαβαθμίσεις αποδόθηκαν ιδανικά.

Οι πιο σκοτεινές σκηνές φυσικά έχουν το μεγαλύτερο καλλιτεχνικό ενδιαφέρον και, έτσι όπως παρουσιάζονται, προσφέρουν ένταση που αγγίζει τον φόβο, υπό την έννοια ότι προκαλούν ως και καρδιοχτύπι ή ψήγματα τρόμου στο κοινό ανεβάζοντας κατά πολύ τον αντίκτυπο της εμπειρίας. Έτσι, αποχωρώντας πια από το θέατρο νιώθεις πως έχεις εισπράξει το μέγιστο αυτής της διαδρομής (του έργου) και ξέρεις παράλληλα ότι θα το θυμάσαι αυτό το ανέβασμα.

Εν κατακλείδι, η παράσταση αξίζει πολύ και αφορά τον κάθε θεατρόφιλο και όχι μόνο τους πιο φανατικούς εξ αυτών· ουσιαστικά πρόκειται για μία νεότερη ματιά που αφορά άπαντες και είμαι σίγουρη ότι μπορεί να γοητεύσει άπαντες.

Να πάτε να τη δείτε τούτη τη ματιά!




ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
΄΄Εξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςΌταν έπεσε η μάσκα, Κωνσταντίνας ΜαλαχίαΤο μαγικό καράβι των Χριστουγέννων, Θάνου ΚωστάκηΗ λέσχη των φαντασμάτων, Κυριακής ΑκριτίδουΟ αστερισμός των παραμυθιών, Λίτσας ΚαποπούλουΟ Κάγα Τίο... στην Ελλάδα, Καλλιόπης ΡάικουΠαζλ γυναικών, Σοφίας Σπύρου
Το μονόγραμμα του ίσκιου, Βαγγέλη ΚατσούπηΗ μάγισσα Θερμουέλα σε κρίση, Χριστόφορου ΧριστοφόρουΠλάτωνας κατά Διογένη ΛαέρτιοΚαι χορεύω τις νύχτες, Γαβριέλλας ΝεοχωρίτουΑιθέρια: Η προφητεία, Παύλου ΣκληρούΠορσελάνινες κούκλες, Δέσποινας ΔιομήδουςΜατωμένος Δούναβης, Παρασκευής Καριώτου
Το δικό μου παιδί!, Γιώργου ΓουλτίδηΤα βάσανα του Τεό και της Λέας, MuzoΜέσα από τα μάτια της Ζωής!, Βούλας ΠαπατσιφλικιώτηΖεστό αίμα, Νάντιας Δημοπούλου
Η Αμάντα Κουραμπιέ, η μαμά μου, Ελένης ΦωτάκηΟι κυρίες και οι κύριοι Αριθμοί, Κωνσταντίνου ΤζίμαΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη