ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Οι ψευτοσπουδαίες *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Αυτοκράτωρ Αδριανός * Μακιαβέλλι *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Επίγειος άγγελος * Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο * Στον Όλυμπο της Ζανζιβάρης * Το λίκνο της ζωής * Hippie * Φιλήμων, ο ερευνητής του μεταφυσικού * Οδυσσέας Ντεσάντ, η ερωμένη του σπαθιού και του ρόδου * Οι Άγιοι τόποι του Σεμπάστιαν Λιαργκόβα * Το άρωμα της γυναίκας με τα μαύρα * Ουμπούντου ** Νουβέλα: Σκόνη στο πρόσωπο ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία * Ωτακουστής και Το μπλουζ της Κυριακής ** Διηγήματα: Τα χρονικά της Ταμπου-Ρίας * Κόκκινη κλωστή δεμένη * Ανεξίτηλες στιγμές * Οι σκέψεις έστησαν χορό ** Παιδικά: Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά! * Βιβλία από τις εκδόσεις Ελληνοεκδοτική * Εκείνο το ταξίδι * Μάθε τον φόβο να νικάς! ** Ποίηση: Σύμφωνα συμβίωσης Ουρανού και Κόλασης * Με το βλέμμα του Ομήρου * Κλειδιά στο τραπέζι * PASSA TEMPO * Λοβοτομές τελευταίας τεχνολογίας * Φαντάσματα * Ο τελευταίος χτύπος * Το βλέμμα του χάους * Η ζωή μου, μια εκκρεμότητα * Φωτόστιχα ** Μαρτυρία: Η φωνή μέσα μου

Δευτέρα, 26 Οκτωβρίου 2015

Όταν ο Παζολίνι γνώρισε το αγόρι που του πρόσφερε το θάνατο (2ος χρόνος)

Το κείμενο του Γιάννη Σολδάτου συνεχίζει το ταξίδι του στο φιλόξενο Studio Κυψέλης σε σκηνοθεσία Γιώργου Λιβανού και με ανανεωμένη διανομή.
Οπωσδήποτε σας έγραψα πολλά ένα χρόνο πριν όταν πρωτοείδα το έργο και για να μην επαναλαμβάνομαι αναφέρω επιγραμματικά ότι πρόκειται για ένα θεατρικό έπος για τη ζωή και το έργο του Παζολίνι, τους πρωταγωνιστές του, τα πρόσωπα που τον σημάδεψαν -ή σημάδεψε-, τη ματιά και την καλλιτεχνική του άποψη, και σας παραπέμπω στην παλαιότερη ανάρτηση για όλες τις λεπτομέρειες. Παράλληλα όμως, αναζητώντας νέο υλικό, εντόπισα μια συνέντευξη του Γιάννη Σολδάτου στην οποία μιλάει, μεταξύ άλλων, για την τεχνική του Παζολίνι ο οποίος δεν ήταν ούτε Κόπολα, ούτε Αγγελόπουλος. Έστηνε κάπου την κάμερα και έλεγε: Τώρα τραβήξτε το! Ναι, σίγουρα δεν ήξερε τόσα από σινεμά, είχε όμως μεγάλη και ισχυρή άποψη! Επίσης, δεν πίστευε στον επαγγελματία ηθοποιό και δούλεψε περισσότερο με ερασιτέχνες.[1] Κι αν από αυτή τη φράση καταλαβαίνετε ότι το έργο του Παζολίνι είναι ένα αυθεντικό κομμάτι των σκέψεων, των πιστεύω, των ιδεών και των τάσεών του που εκπροσωπείται από επίσης αυθεντικά πρόσωπα γιατί δεν είναι ηθοποιοί και δεν έχουν αποβάλει τον εαυτό τους σε αυτό που παίζουν, έτσι πιστεύω κι εγώ. Έτσι κι αλλιώς, ποτέ δεν συμβιβάστηκε ή ακολούθησε το κοινωνικά αποδεκτό και φρόνιμο. Αντισυμβατικός πορεύθηκε υποστηρίζοντας μέχρι την τελευταία μέρα του εκείνο που πίστευε: για τον κόσμο, για τον άνθρωπο, για τον Θεό, για τον έρωτα... Ωμός ρεαλισμός θα χαρακτηρισθεί το στυλ του από τον Γιώργο Λιβανό στο εισαγωγικό σημείωμα του προγράμματος[2] και, θαρρώ, είναι η πιο πιστή έκφραση για να προσδιορίσει τον Πάολο.

Στην παράσταση...
Ένας σκηνοθέτης αποφασίζει να ασχοληθεί με το έργο του Πιέρ Πάολο Παζολίνι και, μαζί με την ομάδα του, δοκιμάζουν να αναπαραστήσουν τις πιο γνωστές σκηνές των ταινιών του. Καθώς σιγά σιγά ταυτίζονται με το έργο του, βρίσκονται 50 χρόνια πριν στα πλατό όπου γυρίστηκαν οι ταινίες του ή/και στη Ρώμη. Σε αυτό το ταξίδι στο χώρο και χρόνο, παρακολουθούμε τους πρωταγωνιστές του Παζολίνι, τις προσεγγίσεις του, βιογραφικά στοιχεία του, τη σχέση του με την κάμερα, τη στάση του απέναντι στον άνθρωπο και το σώμα... αλλά και τη σχέση του με τη Μαρία Κάλλας όπως διαφαίνεται από τις επιστολές που αντάλλαξαν και συνεντεύξεις της εποχής. Ένα κείμενο τολμηρό και σκληρό που σκιαγραφεί τον καλλιτέχνη και δημιουργό. Επί σκηνής και ο Πάολο, η Κάλλας, ο Φάμπιο, η Μαρκέλλα, ο Σέρτζιο, η Συλβάννα Μαγκάνο... από το Δεκαήμερο, τη Μήδεια, τον Οιδίποδα, το Θεώρημα, τις Χίλιες και μια νύχτες, τη Μάμα Ρόμα, το Κατά Ματθαίον, το Σαλό... Τα πρόσωπα της ζωής του, οι χαρακτήρες των έργων του, οι αναπαραστάσεις των σκηνών του... όλα δεμένα με ιταλικές καλτσονέττες από τη δεκαετία του 60 και όπερα που ερμηνεύονται ζωντανά με πιάνο και κιθάρα.
Στο πιάνο, ακόμα μία φορά, αναλαμβάνει η έμπειρη Νίκη Γκουντούμη να συνοδεύσει τους ηθοποιούς. Νομίζω, πια, η συμβολή της είναι ανεκτίμητη στις δουλειές που παρουσιάζονται στο Studio Κυψέλης. Η Λιλή Τέγου, που συνεχίζει στο ρόλο του κλόουν από την περασμένη χρονιά, πάντα άψογη, αισθαντική, εκφραστική και πολυλάλιστη μέσα στην αφωνία της. Ίσως ο καταλληλότερος άνθρωπος στην καταλληλότερη θέση. Η λεπτεπίλεπτη σιλουέτα της της επιτρέπει να σαρώνει το χώρο με άνεση, ανάλαφρα κινούμενη από τη μία θέση στην άλλη και από το ένα πρόσωπο στο άλλο ενώ το πιπεράτο βλέμμα της σχολιάζει τα δρώμενα και καθρεφτίζει το συναίσθημα. Η Γιώτα Φωτοπούλου κρατά και πάλι την Μαρία Κάλλας από το χέρι που την οδηγεί πάνω στη σκηνή μέσα από τις αναμνήσεις της λίγο πριν την οριστική της κατάρρευση και ο Γιώργος Λιβανός, επίσης όπως και πέρυσι, είναι ο Παουλίτο της αλλά πολύ πιο ώριμος ερμηνευτικά αυτή τη δεύτερη χρονιά καθώς φαίνεται ότι έχει (συν-)δεθεί με τον μύθο του κινηματογραφιστή. Στη Γιώτα και στον Γιώργο φαίνεται η συνέχιση προς την τελειοποίηση-ολοκλήρωση αυτού που ανέλαβαν από την περασμένη χρονιά καθώς υπάρχει πια η σύγκριση.
Το πρωτοποριακό και απαιτητικό εγχείρημα συμπληρώνουν δέκα ακόμη ηθοποιοί. Ο Παύλος Ευαγγελόπουλος, ο Σέρτζιο του έργου, αποδεικνύει την ευρεία κλίμακα των δυνατοτήτων του, συμπαραστέκεται επάξια δίπλα στον βοηθό σκηνοθέτη του ρόλου του ανταποκρινόμενος με ερμηνευτικό βάθος. Στα υπόλοιπα πρόσωπα που ολοκληρώνουν τη διανομή (ομολογουμένως πιο δεμένη και αρμονική από την προηγούμενη αλλά και αισθητικά προτιμότερη) η Σοφία Μπεράτη σαν Τόσκα ερμηνεύει ζωντανά όπερα καταγοητεύοντας το κοινό, ο Άγγελος Θεοφίλου θα σας κερδίσει ως Μπερτολούτσι, ο Στέλιος Κουκέλης (που παίζει και κιθάρα) ως Στέλιος είναι ο πιο αγγελικός αρσενικός χαρακτήρας του έργου, η Μαρία Γούλα σε μια απολαυστική Μάμα Ρόμα, η Ιουλία Φάλια μια υπέροχα γοτθική Συλβάνα Μαγκάνο, ο Βασίλης Μοσχονάς ως Φάμπιο κερδίζει το στοίχημα σε όλες τις σκηνές του, η Στέθυ Σκύλαρη, αισθησιακή και όμορφη, είναι η Μαρκέλα, η Ξένια Γεροβασίλη έγραψε όμορφα ως πόρνη-Άντζελα και ο Κωνσταντίνος Τσιομίδης ένας Πίνο που περνάει όμορφα το λεκτικό υβριολαϊκοτσαμπουκά του ήρωά του με την ατίθαση προσωπικότητα. (Διαβάστε τις δηλώσεις των ίδιων εδώ)
Σκηνοθετικά ο Γιώργος Λιβανός έχει αποδείξει ότι μπορεί να προσαρμόσει τα πάντα μέσα στα πάντα. Σκέφτεται πολυμορφικά ώστε η σκηνή που έχει στη διάθεσή του να μη προκύψει εμπόδιο στις πολυμελείς δουλειές του. Απόδειξη ότι αφού έχεις δει μια παράσταση με δεκατέσσερις συντελεστές επί σκηνής, τρεις τόπους δράσης και πολλές εναλλαγές αναρωτιέσαι που και πως στο καλό συνυπήρξαν όλοι αυτοί και όλα αυτά παράλληλα. Το αφαιρετικό σκηνικό της Γιοβάννας Πρασίνου επιτρέπει στο θεατή να προσθέτει τα δωμάτια, τα τοπία, τους δρόμους με τη φαντασία και τα κοστούμια, που επίσης υπογράφει, προσθέτουν ομοιογένεια στο σύνολο. Το δε στιγμιότυπο από το Κατά Ματθαίον όπου εμφανίζεται ένας σταυρός απλά υπέροχο. Το σωστό μήκος, με τον ιδανικό όγκο, στην κατάλληλη κλήση... για το αντικείμενο-σύμβολο των παθών.

Μετά την εικονοπλαστική παράσταση...
Βγαίνεις στο δρόμο σιγοτραγουδώντας και περπατάς πιο ανάλαφρος αφού όλες οι κοινωνικές δεσμεύσεις, ταπεινώσεις, υποχρεώσεις, συμβάσεις, δυστοπίες και ταμπού έχουν μείνει στην αίθουσα. Ο Παζολίνι, πέρα όλων των άλλων, σου έχει μάθει να είσαι εσύ και να παραμένεις εσύ με πείσμα και θέληση. Σε έχει πείσει ότι η ανθρώπινη έκφραση και δημιουργία δε καλουπώνεται με κανόνες και φράγματα και σου έχει ανοίξει ένα παράθυρο σε δρόμους που δεν είχες τολμήσει να περάσεις. Ιδανικά, έτσι θα έπρεπε να είναι η σκέψη και κατ' επέκταση η δημιουργία: ένα ελεύθερο μυαλό να σκεφθεί έξω και πέρα από το κουτί, χωρίς εμπόδια και όρια έκφρασης ούτε των κοινωνικοπολιτικών πεποιθήσεων, ούτε των σεξουαλικών προτιμήσεων, ούτε της αισθητικής...
STUDIO ΚΥΨΕΛΗΣ
Σπετσοπούλας 9 & Κυψέλης, Κυψέλη
Τηλ.: 210 8819571

ΤΟ ΕΡΓΟ ΕΙΝΑΙ ΑΥΣΤΗΡΑ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ
Παραστάσεις: Κάθε Πέμπτη στις 21:30 και Παρασκευή στις 10:15
Κλικ για περισσότερα της Τζένης
Κερδίστε διπλή πρόσκληση!
Για να συμμετέχετε στην κλήρωση κλικάρετε το παρακάτω k και συμπληρώστε τη φόρμα. Παρακαλώ, σημειώστε τα ακόλουθα:
Διαβάστε τους όρους και άλλες πληροφορίες για τις κληρώσεις και τα δώρα εδώ. Θα γίνουν διαδοχικές κληρώσεις ανάλογα με τη διαθεσιμότητα του θεάτρου ενώ με μία μόνο συμμετοχή θα συμμετέχετε σε όλες. Η πρώτη κλήρωση θα γίνει στις 14 Δεκεμβρίου 2015. Απαγορεύεται αυστηρά η συμμετοχή σε άτομα κάτω των 18 ετών καθώς το έργο είναι ακατάλληλο. Πρέπει να προηγηθεί τηλεφωνική κράτηση στα τηλέφωνα του θεάτρου.
k
Καλή τύχη!


[1]  Συνέντευξη στη Lifo
[2] Έχω σημειώσει πολλές φορές ότι τα προγράμματα των παραστάσεων στο Studio Κυψέλης που επιμελείται και εκδίδει ο εκδοτικός οίκος Αιγόκερως, είναι κανονικά βιβλία που διεκδικούν τη θέση τους στη βιβλιοθήκη. Ζητήστε το πρόγραμμα στο ταμείο και θα με θυμηθείτε. Εξάλλου την επόμενη μέρα θα μπορέσετε με την ησυχία σας να διαβάσετε το έργο και να ανακαλύψετε όλες εκείνες τις λεπτομέρειες που σας ξέφυγαν στην παράσταση μαζί με έξτρα πλούσιο υλικό για τους συντελεστές, φωτογραφίες, σημειώματα, κριτικές, κ.ο.κ.

Δείτε κι αυτό:
Όταν ο Παζολίνι γνώρισε το αγόρι που του πρόσφερε το θάνατο (1ος χρόνος)
Στο Studio Κυψέλης... (Δείτε τί μπορείτε να δείτε στον ίδιο χώρο. Συμπεριλαμβάνεται το δελτίο τύπου για την παράσταση Όταν ο Παζολίνι γνώρισε το αγόρι που του πρόσφερε το θάνατο, οι συντελεστές και δηλώσεις)

1 σχόλιο:

  1. Η πρώτη διπλή πρόσκληση για την παράσταση Όταν ο Παζολίνι γνώρισε το αγόρι που του πρόσφερε το θάνατο κληρώθηκε σήμερα.
    Δείτε τα ονόματα των τυχερών στη σελίδα των δώρων 2015 ενώ συνεχίζετε να δηλώνετε συμμετοχές για τις επόμενες κληρώσεις. Όσοι έχετε ήδη συμπληρώσει τη φόρμα συμμετέχετε αυτόματα και σε όλες τις επόμενες κληρώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Οδυσσέας Ντεσάντ, Φώτης ΚατσιμπούρηςΤο μπλουζ της Κυριακής, Νατάσσα ΚαραμανλήΤο λίκνο της ζωής, Νίκος ΣυράκηςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΕκείνο το ταξίδι, Ανδρονίκη ΔακορούΣκόνη στο πρόσωπο, Νίκος ΙατρούHippie, P. Coelho
Ουμπούντου, Μάνθος ΣκαργιώτηςΟ τελευταίος χτύπος, Αλέξανδρος ΠετρόχειλοςΣύμφωνα Συμβίωσης Ουρανού και ΚόλασηςΗ φωνή μέσα μου, Κων. ΙωακειμίδηςΦιλήμων ο ερευνητής του μεταφυσικού, Ευάγγελος ΙωσηφίδηςΚλειδιά στο τραπέζι, Χ. ΜαστοροδήμουΤο βλέμμα του χάους, Μαγδαληνή Τσακάλωφ
Μάθε τον φόβο να νικάς, Βούλα ΠαπατσιφλικιώτηΦωτόστιχα, Νίκος ΒαρδάκαςΗ ζωή μου, μια εκκρεμότητα, Άντρη ΙωάννουΟι σκέψεις έστησαν χορό, Τζωρτζίνα ΚουριαντάκηΣτον Όλυμπο της Ζανζιβάρης, Δημήτρης Βαγενάς
Κόκκινη κλωστή δεμένη, Ζωρζ ΣαρήΜε το βλέμμα του Ομήρου, Ε.Α. Σαλβάρης
Το άρωμα της γυναίκας με τα μαύρα, Gaston LerouxΤα χρονικά της Ταμπου-Ρίας, Χρυσούλα ΔιπλάρηΑνεξίτηλες στιγμές, Καλλιόπη ΠαπουτσήPASSA TEMPO, Σύλβα ΓάλβαΦαντάσματα, Φώτης ΣκουρλέτηςΛοβοτομές τελευταίας τεχνολογίας, Ζωή ΓκαϊδατζήΟι Άγιοι τόποι του Σεμπάστιαν Λιαργκόβα