Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων. *** Κάθε Δευτέρα του Ιουλίου και του Αυγούστου δίνουμε ένα βιβλίο των εκδόσεων Παράξενες Μέρες με κλήρωση ανάμεσα σε όσους συμμετέχουν στις δωροθεσίες που είναι ανοιχτές αυτήν την εποχή!
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Το βέλος του έρωτα * Μορφή αδάμαστη - Εικόνα έμπνευσης * Ο φύλακας δαίμονάς μου * Η φυλακή της αγάπης * Σεξ, σεξ και πάλι σεξ * Τρεις χιλιάδες ψέματα * Ο δρόμος με τα χίλια χρώματα * Σκιές στις ράγες τα ταξίδια μας * Το χέρι του Θεού * Μάτια γεμάτα ενοχή * Αθώα ενοχή * #foodporn * Γλυκιά μου Τίνα * Δε θέλεις να κοιμηθείς μαζί μου * Ένας ανεκτίμητος θησαυρός * Σουπάι: Η καρδιά του δαίμονα ** Νουβέλα: Έρωτες της ζωής και του θανάτου ** Ποίηση: Κρυμμένες εποχές * Κολάζ λέξεων - Θάλασσα σκέψεων * Μετάβαση * Ειρμός Αιτιών ** Άλλα: Έρως λυσιμελής * Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής ** Διηγήματα: Ιστορίες του Αρχαίου Κόσμου και της Επανάστασης * Κάμερα * Πουλιά κι Ανεμώνες * ΚΟΝΕΚΤΙΚΑΤ * Καθαρή πόλη * Ατέλειωτος Ιούλιος και άλλες ιστορίες * Ήμερες ημέρες ** Παιδικά: Εδώ κι Εκεί και Μια μπισκοτένια αγάπη * Το μαγικό δάσος

Τετάρτη, 6 Ιουνίου 2018

Ο Παναγιώτης Κωνσταντόπουλος και Ο θάνατος του συλλέκτη


Διαβάζοντας το μυθιστόρημα του Παναγιώτη Κωνσταντόπουλου, ξεχωρίζω ένα ολόδικό του, προσωπικό συγγραφικό στυλ που γοητεύει ενώ δε μοιάζει με κανένα άλλο γνωστό αστυνομικό ύφος. Θα τον πίστευα αν μου έλεγε ότι έγραψε αστυνομικό χωρίς να έχει διαβάσει αστυνομικό· από Έλληνα ή ξένο συγγραφέα.
Συνοπτικά, κάνει μια εξαιρετική είσοδο στην υπόθεση, γράφει σε πρώτο πρόσωπο -ίσως το μόνο κοινό στοιχείο με άλλες αστυνομικές ιστορίες που έχω διαβάσει-, δημιουργεί ατμόσφαιρα παραμένοντας γήινος, απτός. Χρησιμοποιεί πανέμορφες παρομοιώσεις και επενδύει την πλοκή με πολλή μουσική, αρχαία κινέζικη ποίηση (που δε τη συναντάς συχνά), αρχαίους Έλληνες, πολιτική, θέατρο, κοινωνιολογία, θρησκεία, μελέτες... Ένας ολόκληρος πλούτος από πληροφορίες, αναφορές, αναλύσεις, επεξηγήσεις κ.ο.κ. που αλληλένδετα εμβολίζει την ιστορία προσφέροντας γνώση και εναύσματα για αναζητήσεις και συζητήσεις. Αυτό ακριβώς που, για αρκετούς βιβλιόφιλους, είναι τόσο απαραίτητο στις καλές μυθογραφίες.

Διαθέτει πολύ καλή αφηγηματικότητα προς όφελος της αναγνωστικής εμπειρίας που γίνεται διασκεδαστική και δείχνει ανάλαφρο ώστε να κερδίσει και τον πιο επιφανειακό αναγνώστη -αλλά μόνο δείχνει γιατί, επί της ουσίας, απαιτεί την αμέριστη προσοχή του καθώς εκτός από λογο-τεχνικό είναι και φιλοσοφικό και ρητορικό και καλλιεργημένο βιβλίο. Εξού, το θεωρώ απίθανα όμορφο.

Στη ζωή υπάρχουν δυο ειδών τραγωδίες: η μία να παίρνεις αυτό που θέλεις, η άλλη να μην το παίρνεις.

Υπογραμμίζω αρκετές φορές φράσεις, από αυτές που μένουν όταν ολοκληρωθεί μια ιστορία... άλλες φορές ως επιστέγασμα, άλλες ως συμπέρασμα και άλλες, τις καλύτερες όλων, ως ρήσεις εμπειρίας ζωής ή μελέτης... ως μέγα απόδειξη ότι πρόκειται για μια σοβαρή πένα που έχει να δώσει πολλά.

Η ηθικολογία είναι σαν το κουτσομπολιό: πάντα κακοπροαίρετη.
Είμαστε αυτό που κάνουμε για ν' αλλάξουμε αυτό που είμαστε.

Πέρα όλων των παραπάνω, μου άρεσε η ρέουσα δομή του, η συναισθηματική ουδετερότητα όπως ταιριάζει σε έναν ερευνητή εγκλημάτων, το κοινωνικοπολιτικό του σχόλιο και η απαλοιφή κάθε περιττού προσδιορισμού σε σχέση με την υπόθεση -ο επιφανειακός αναγνώστης ίσως «χάσει» κάποια στοιχεία εξαιτίας του χαρακτηριστικού της φειδωλικότητας και θα του πρότεινα να επιμείνει στο επίμετρο. Αν κι αυτό δε πιάσει, μια δεύτερη ανάγνωση -προς όφελος του συγγραφέα- θα ολοκληρώσει την εμπειρία εμφανίζοντας όλα τα κομμάτια της εικόνας.

Όλα είναι στημένα...
Σαν τα πιόνια στο σκάκι.



Το μυθιστόρημα του Παναγιώτη Κωνσταντόπουλου, Ο θάνατος του συλλέκτη, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Ευχαριστώ τις εκδόσεις Βακχικόν και τον Παναγιώτη Κωνσταντόπουλο για τη διάθεση του βιβλίου.
Οι πλαγιογραμμένες φράσεις είναι αποσπάσματα.


Πώς σας ήρθε η ιδέα;
Π.Κ.: Από μια κουβέντα μ’ ένα φίλο συλλέκτη γύρω από χαμένους δίσκους 78 στροφών και από το πόσο «αδίστακτο» μπορεί να σε κάνει η μανία της συλλογής. Ταυτόχρονα σκέφτηκα πως, μ’ ένα τρόπο, όλοι μας είμαστε συλλέκτες αυτών που μας ενδιαφέρουν, δρούμε ανάλογα και υποφέρουμε αντίστοιχα.

Πού γράψατε το βιβλίο σας;
Π.Κ.: Αθήνα και Καλαμάτα.

Πόσο χρόνο σάς πήρε η συγγραφή;
Π.Κ.: Οκτώ μήνες.

Πώς θα χαρακτηρίζατε το βιβλίο σας με δυο λόγια;
Π.Κ.: Μία αστυνομική ιστορία ως επίφαση για να περιγράψω αυτά που βλέπω γύρω μου και όσα σκέφτομαι γι’ αυτά που βλέπω γύρω μου.

Θέλετε να μας δώσετε μια περιγραφή;
Π.Κ.: Το έναυσμα είναι ο αναπάντεχος θάνατος ενός συλλέκτη. Γύρω από το θάνατο αυτό, ο οποίος αποδίδεται σε αιφνίδια ασθένεια, παρελαύνουν οι άμεσοι πρωταγωνιστές της ιστορίας και δευτερεύοντα πρόσωπα τα οποία μιλούν, αναλύουν θεωρίες, ενίοτε απαγγέλλουν ποιήματα, εξιστορούν τη ζωή τους και δικαιολογούνται ώσπου να αποκαλυφθεί η «αλήθεια», η οποία παρ’ όλα αυτά μοιάζει να μην είναι ούτε σίγουρη ούτε μία. Ταυτόχρονα ο ήρωας ντετέκτιβ -πρώην αστυνομικός- διεξάγει και μία παράλληλη έρευνα για την εξαφάνιση μιας Ουκρανής αρραβωνιαστικιάς. Η αφετηρία και των δύο συμβάντων είναι η ίδια ημερομηνία.

Τι αγαπήσατε περισσότερο σε αυτό το βιβλίο;
Π.Κ.: Τις δικαιολογίες των ηρώων.

Ποιος είναι ο πιο αγαπημένος σας ήρωας και γιατί;
Π.Κ.: Ο ποιητής Λύσιππος γιατί το αδιέξοδό του μου είναι οικείο.

Τι προσφέρει αυτό το βιβλίο στον αναγνώστη, βιβλιόφιλο ή βιβλιοφάγο;
Π.Κ.: Την αστυνομική ίντριγκα και τις βολικές θεωρίες.

Ποια είναι η μεγαλύτερη αγωνία σας;
Π.Κ.: Να μην είναι τελικά καλό βιβλίο.

Φοβάστε...
Π.Κ.: Τη μετριότητα.

Αγαπάτε...
Π.Κ.: Πολλούς κι ετερόκλητους ανθρώπους και πράγματα.

Ελπίζετε...
Π.Κ.: Να αρέσει το βιβλίο.

Θέλετε...
Π.Κ.: Να γράψω κι άλλα παρόμοια βιβλία με τον ίδιο πρωταγωνιστή-ντετέκτιβ.

Ποιοι αναγνώστες θα λατρέψουν αυτό το βιβλίο;
Π.Κ.: Αυτοί που αγαπούν το σύνθετο αστυνομικό μυθιστόρημα. Δηλαδή αυτό που δεν αφηγείται απλώς το  συμβάν και την ανακάλυψη του ενόχου.

Γιατί πρέπει να το διαβάσουμε;
Π.Κ.: Γιατί είναι σκοτεινό και ταυτόχρονα σε κάνει να γελάς.

Πού/πώς μπορούμε να βρούμε το βιβλίο σας;
Π.Κ.: Στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Βακχικόν. Απ’ όσο γνωρίζω είναι άμεσα διαθέσιμο στην ΠΟΛΙΤΕΙΑ, στον ΙΑΝΟ και στον ΕΥΡΙΠΙΔΗ στο Χαλάνδρι. Αλλά και σε όλα τα βιβλιοπωλεία κατόπιν παραγγελίας.

Πού μπορούμε να βρούμε εσάς;
Π.Κ.: Στο facebook. Στην παρουσίασή του όταν γίνει. Επίσης έχω κανάλι στο youtube, με τ’ όνομα pankonstantopoulos, στο οποίο αναρτώ ηχογραφήσεις ρεμπέτικου και παραδοσιακού τραγουδιού -κυρίως προπολεμικές.

Ποιο χρώμα τού ταιριάζει;
Π.Κ.: Το κόκκινο, για τα πάθη των ηρώων.

Ποια μουσική;
Π.Κ.: Φυσικά η ρεμπέτικη, κυρίως αυτή της Σμύρνης.

Ποιο άρωμα;
Π.Κ.: Κάποιο μαγιάτικο, αφού αυτός είναι ο μήνας των συμβάντων.

Ποιο συναίσθημα;
Π.Κ.: Εξαρτάται από το κεφάλαιο.

Αν δεν ήταν βιβλίο, τι θα μπορούσε να είναι;
Π.Κ.: Ένας μανές.

Αν δεν ήσασταν συγγραφέας τι θα μπορούσατε να είστε;
Π.Κ.: Δεν είμαι συγγραφέας. Είμαι δικηγόρος.

Ποιον συγγραφέα διαβάζετε ανελλιπώς;
Π.Κ.: Αρκετούς, κι ενδεικτικά: Γιόζεφ Ροτ, Στέφαν Τσβάιχ, Μονταλμπάν, Καμιλέρι, Σιμενόν -αν πω και Ντοστογιέφσκι θα γίνω κοινότοπος.

Σας έχει επηρεάσει άλλος συγγραφέας στον τρόπο που γράφετε ή σκέφτεστε ή ζείτε; Ποιος/ποιο βιβλίο;
Π.Κ.: Ο Μονταλμπάν στον τρόπο που γράφω, και κυρίως τρία βιβλία του: Οι θάλασσες του νότου, η Μοναξιά του μάνατζερ και το Φόνος στην Κεντρική Επιτροπή. Ο τρόπος που σκέφτομαι είναι αποτέλεσμα πολλών συναρτήσεων (παιδική ηλικία, εκπαίδευση, διαβάσματα, περιβάλλον, επάγγελμα) και ο τρόπος που ζω είναι αποτέλεσμα των ίδιων των συνθηκών της ζωής μου, των αναγκών της καθημερινότητας.

Οι ήρωές σας μπορούν να σας κατευθύνουν ή εσείς και μόνο ορίζετε τη συνέχεια και τις τύχες τους;
Π.Κ.: Η εξάρτηση είναι αμφίδρομη. Για αλλού ξεκινάω κι αλλού φτάνω.

Τι χρειάζεται κάποιος για να γράψει; Φαντασία ή εμπειρία;
Π.Κ.: Κατ’ αρχάς φαντασία -αν και ο σουρεαλισμός της καθημερινότητας σού δίνει αφειδώς ιδέες. Η εμπειρία έπεται, ελπίζω να την αποκτήσω προσεχώς.

Τι καθορίζει την επιτυχία σε ένα βιβλίο;
Π.Κ.: Σ’ εμένα αρκεί να αρέσει σε όσους το διαβάζουν. Στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα αναγνώστες μού είπαν πως όταν το τελείωσαν το άρχισαν ξανά από τη αρχή. Αυτό θεωρώ επιτυχία. Στον εκδότη, οι πωλήσεις φυσικά.

Τι την αποτυχία;
Π.Κ.: Να είναι αδιάφορο στους αναγνώστες, να περάσει απαρατήρητο.

Η βιβλιοφαγία είναι/μπορεί να γίνει κατάχρηση;
Π.Κ.: Το διάβασμα είναι μοναχική διαστροφή οπότε δεν μπορώ να το κρίνω με άλλους όρους.

Ποιον τίτλο βάζετε στο βιβλίο της ζωής σας;
Π.Κ.: Συνεχίζεται...

📍

Περισσότερα από/για τον Παναγιώτη Κωνσταντόπουλο:
Το μνημόσυνο

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Γλυκιά μου Τίνα, Παύλος ΚουτρουμπάςΤο χέρι του Θεού, Βασίλης ΚυριλλίδηςΚαθαρή πόλη, Βαγγέλης ΠαπαδιόχοςΕιρμός Αιτιών,  Νίκος Η. ΦραντζήςΣκιές στις ράγες τα ταξίδια μας, Τ. ΕμμανουηλίδουΚολάζ λέξεων - Θάλασσα σκέψεων, Γ. ΜπαμπανιώτηςΑθώα ενοχή, Γιώτα Μπατιστάτου
#foodporn, Δημήτρης ΚοπαράνηςΜάτια γεμάτα ενοχή, Π. Τσολάκη-ΑγγελοπούλουΈνας ανεκτίμητος θησαυρός, Ελένη ΓεωργούσηΔε θέλεις να κοιμηθείς μαζί μου, Μάιρα ΖαρέντηΑτέλειωτος Ιούλιος, Ζντράφκα ΕφτίμοβαΣεξ, σεξ και πάλι σεξ, Χρήστος ΑναστασιάδηςΒιβλία των εκδόσεων Ελκυστής
Τρεις χιλιάδες ψέματα, Μαρία Μαυρίδου-ΚαλούδηΉμερες ημέρες, Μουράτης ΚοροσιάδηςΈρωτες της ζωής και του θανάτου, Άγγελος Μπάκας
Μετάβαση, Νεφέλη ΣμίχεληΜια μπισκοτένια αγάπη και Εδώ κι ΕκείΟ δρόμος με τα χίλια χρώματα, Έλενα ΓιοβανάκηΣουπάι: Η καρδιά του δαίμονα, Μάριος Μητσόπουλος