Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων. *** Κάθε Δευτέρα του Ιουλίου και του Αυγούστου δίνουμε ένα βιβλίο των εκδόσεων Παράξενες Μέρες με κλήρωση ανάμεσα σε όσους συμμετέχουν στις δωροθεσίες που είναι ανοιχτές αυτήν την εποχή!
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Το βέλος του έρωτα * Μορφή αδάμαστη - Εικόνα έμπνευσης * Ο φύλακας δαίμονάς μου * Η φυλακή της αγάπης * Σεξ, σεξ και πάλι σεξ * Τρεις χιλιάδες ψέματα * Ο δρόμος με τα χίλια χρώματα * Σκιές στις ράγες τα ταξίδια μας * Το χέρι του Θεού * Μάτια γεμάτα ενοχή * Αθώα ενοχή * #foodporn * Γλυκιά μου Τίνα * Δε θέλεις να κοιμηθείς μαζί μου ** Νουβέλα: Έρωτες της ζωής και του θανάτου ** Ποίηση: Κρυμμένες εποχές * Κολάζ λέξεων - Θάλασσα σκέψεων * Μετάβαση ** Άλλα: Έρως λυσιμελής * Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής ** Διηγήματα: Ιστορίες του Αρχαίου Κόσμου και της Επανάστασης * Η ζωή από το τζάμι περνά * Πιόνια στη σκακιέρα του έρωτα * Κάμερα * Πουλιά κι Ανεμώνες * ΚΟΝΕΚΤΙΚΑΤ * Καθαρή πόλη * Ατέλειωτος Ιούλιος και άλλες ιστορίες * Ήμερες ημέρες ** Παιδικά: Εδώ κι Εκεί και Μια μπισκοτένια αγάπη * Το μαγικό δάσος

Τετάρτη, 8 Ιανουαρίου 2020

Το ανείπωτο

51 εικόνες νοσηλείας
Κάποτε, μια μέρα θα υπάρξει ένα νησί.
Δίχως να το ξέρεις, το έχεις ήδη πλησιάσει.
Με το άσπρο του, καλύτερο από αυτό εδώ.
Θαλασσινή κούνια.[1]

Ολοκληρώνοντας την ποιητική συλλογή, «Το ανείπωτο, 51 Εικόνες Νοσηλείας», της Μαρί-Πασκάλ Οπλιγκέρ ένιωσα την ψυχή μου κατάκοπη σαν να έχει διαβεί χρονικά όλη την πορεία της νοσηλείας της ποιήτριας. Οι στίχοι της μοιάζουν με σπασμένο γυαλί που χαράζει βαθιά τον τοίχο που χωρίζει τους υγιείς από τους νοσούντες. Μέσα από τα ποιήματά της αποκαλύπτεται η ψυχική και σωματική οδύνη που έχει καταγραφεί στη μνήμη της, η αγωνία και η μοναξιά, η ανοχή και η παραίτηση, ο πόνος του αποχωρισμού από την οικογένεια, η περιθωριοποίηση αλλά και ο αυτοεγκλεισμός στον οποίο ο ίδιος ο ασθενής επιβάλλει στον εαυτό του όταν νιώθει ότι δεν χωρά στο περιβάλλον του και επιλέγει την απομόνωση.

Είναι να πονάς σαν να μην υπήρχε πόνος.
Πόνος παντού.
Φάγωμα του σώματος που θα φάει το κεφάλι.
Τίποτα δεν πάει καλά.[2]

Μέσα στη γραφή της ποιήτριας ανιχνεύεται ο φόβος του αγνώστου, η αίσθηση που αποκομίζει ο ασθενής όταν υποβάλλεται σε εξετάσεις και θεωρίες χωρίς να λύνεται το πρόβλημά του. Η διαπίστωση πως στην ουσία η επιστήμη τον εκμεταλλεύεται για να εξελιχθεί αντί να τον βοηθήσει να αναρρώσει. Σε αυτή την σχέση μεταξύ ασθενούς και ιατρού βγαίνει πάντα αλώβητος και ισχυρός ο ιατρός ή νοσηλευτής ενώ ο ασθενής συρρικνώνεται όλο και περισσότερο ηθικά και ψυχικά μέχρι που στο τέλος απαθής αφήνεται στις όποιες εξετάσεις ή θεραπείες τον υποβάλλουν.

Σε παίρνω, σε τρυπώ.
Κάτω, πάνω.
Βελόνες, καθετήρες.
Σε διατρυπώ, σε αναποδογυρίζω, σε ψάχνω.
Πειραματόζωο πολύ φρόνιμο.[3]

H ποιήτρια στον ίδιο χώρο πενήντα χρόνια μετά. Τα πρόσωπα πιο οικεία, λιγότερο πέτρινα, οι μέθοδοι λιγότερο τρομακτικοί, ο ασθενής πιο ψηλά στο βάθρο των αξιών. Η επιστήμη εξελίχθηκε, ο πόνος αντιμετωπίζεται, τα ερωτηματικά είναι λιγότερα. Σιγά σιγά εξομαλύνθηκαν οι σχέσεις με την οικογένεια. Νιώθει αποδοχή και αγάπη, νιώθει να ταιριάζει και να χωράει στον κόσμο τους. Αναμετρά και ξαναζυγίζει όλα όσα πέρασε. Τα φιλτράρει μέσα από το πρίσμα του ενήλικα και της προόδου.

Είναι τα ίδια πράγματα που σε κάνουν να κλαις, ιδωμένα από την ανάποδη πλευρά με ορθάνοιχτα χέρια.

{…}

Ανακαλύπτεις την άλλη όψη του νομίσματος, ότι το κενό είναι γεμάτο.

{…}

Δέχεσαι ο κόσμος να σου δίνει το χέρι.[4]

Τα αντιμετωπίζει από ψηλά, απ’ το παράθυρο του αεροπλάνου που την παίρνει μακριά και τη φέρνει σε μια νέα πατρίδα. Εισπνοή, εκπνοή, χαμόγελο -τέλος!

Ταξίδι προς το νανούρισμα της Ελλάδος.
Ξαναπάω στην καινούρια πατρίδα μου, γράφοντας μέσα στον ουρανό.
Με ταξιδεύει και θα με αποθέσει εκεί.[5]
Περισσότερα από την Σταυρούλα Δεκούλου Παπαδημητρίου
Η συλλογή της Μαρί-Πασκάλ Οπλιγκέρ, Το ανείπωτο, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Το παραπάνω περιέχει αποσπάσματα.

Η Marie-Pascale Oppliger γεννήθηκε στη Ρομανδία της Ελβετίας το 1964 και έχει μια κόρη ενήλικη πλέον. Από το 2014, ζει στην Ελλάδα. Έχει σπουδάσει Διατροφολογία-Διαιτολoγία και Μουσική Παιδαγωγική. Σήμερα διδάσκει στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών. Έχοντας, επαγγελματικά, έντονη πολιτιστική δράση, έχει συμμετάσχει, μεταξύ άλλων, στην ελβετική εθνική έκθεση Expo.02, έχει γράψει και σκηνοθετήσει αρκετά μουσικά έργα, ορισμένα από αυτά με ελληνική παραδοσιακή θεματολογία (Hellas, Φεγγαράκι μου λαμπρό) και έχει συνθέσει μουσική για θεατρικές παραστάσεις (Θέατρο Play Back, Die Mitschuldigen του Goethe, κα.), καθώς και για την ταινία μικρού μήκους Tango.

[1] Το νησί
[2] Όλα συμπεριλαμβανόμενα!
[3] Επαγγελματικά
[4] Τα πράγματα που σώζουν
[5] Προς την καινούρια πατρίδα

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Γλυκιά μου Τίνα, Παύλος ΚουτρουμπάςΤο χέρι του Θεού, Βασίλης ΚυριλλίδηςΚαθαρή πόλη, Βαγγέλης ΠαπαδιόχοςΣκιές στις ράγες τα ταξίδια μας, Τ. ΕμμανουηλίδουΜΟρφή αδάμαστη - εικόνα έμπνευσης, Γιάννης ΠαπαγεωργίουΚολάζ λέξεων - Θάλασσα σκέψεων, Γ. ΜπαμπανιώτηςΑθώα ενοχή, Γιώτα Μπατιστάτου
#foodporn, Δημήτρης ΚοπαράνηςΜάτια γεμάτα ενοχή, Π. Τσολάκη-ΑγγελοπούλουΗ φυλακή της αγάπης, Τζέιμς Π. ΧάντλεϊΔε θέλεις να κοιμηθείς μαζί μου, Μάιρα ΖαρέντηΑτέλειωτος Ιούλιος, Ζντράφκα ΕφτίμοβαΣεξ, σεξ και πάλι σεξ, Χρήστος ΑναστασιάδηςΒιβλία των εκδόσεων Ελκυστής
Τρεις χιλιάδες ψέματα, Μαρία Μαυρίδου-ΚαλούδηΉμερες ημέρες, Μουράτης ΚοροσιάδηςΈρωτες της ζωής και του θανάτου, Άγγελος Μπάκας
Μετάβαση, Νεφέλη ΣμίχεληΚρυμμένες εποχές, Κάια ΛαμουρέΟ δρόμος με τα χίλια χρώματα, Έλενα ΓιοβανάκηΜια μπισκοτένια αγάπη και Εδώ κι Εκεί