Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Φωνή τέχνης *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Η πτώση * Η Βεσσαραβία μου: Εργασία για το σπίτι * Άλκηστη * Η γκαλερί των νεκρών * Συνοδός κορυφής * Το σπίτι μόνο * Ψωμί καθάριο * Ζήτα το! * Σκότωσε σαν τον Στίβεν Κινγκ * Όταν το «σαν» μπήκε στη ζωή μας * Της αλός νεύμα * Τα κύματα ** Ποίηση: Σκοτεινή κουκκίδα * Περιγραφές του ανεκπλήρωτου ** Άλλα: Περί ιατρικής Κέλσου ** Νουβέλα: Μπαρτάκοβα... η δωδεκάχρονη πόρνη * Τα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης * Στην άλλη πλευρά του κρεβατιού ** Διηγήματα: Οι επισκέπτες * Συνέβη στη Θεσσαλονίκη ** ΑΛΜΠΟΥΜ ΜΟΥΣΙΚΗΣ: She sleeps to the sound of knives, The boatman on the downs

Ρήγματα κι Ένα κορίτσι μπροστά στ' άστρα

Ρήγματα και Ένα κορίτσι μπροστά στ' άστρα, Δημήτρη Α. Δημητριάδη

Ο Δημήτρης Α. Δημητριάδης είναι παλιός γνώριμος του koukidaki και πολυδιαβασμένος από τη γράφουσα (να θυμίσω κάποια από τα βιβλία του: Σελίδα μισοφέγγαρη, Μπλε, Η κλίμακα της αντοχής). Η νέα του ποιητική συλλογή, Ρήγματα, κυκλοφορεί ήδη από τις εκδόσεις 24γράμματα, ενώ παράλληλα έχει κυκλοφορήσει και μια συλλογή μικρών πεζών, το Ένα κορίτσι μπροστά στ' άστρα, από τις εκδόσεις Πνοές Λόγου & Τέχνης.

Αυτή η δεύτερη συλλογή αποτελείται από επιστολές που απευθύνει ο συγγραφέας στην εγγονή του, Λυδία, η οποία είχε αποτελέσει πηγή έμπνευσης και για την ποιητική συλλογή Ήλιος διπλός, που προηγήθηκε. Επανέρχεται λοιπόν, με πέντε γράμματά του προς εκείνη, ξέροντας πως η ίδια θα τα διαβάσει αργότερα, όταν θα είναι και σε θέση να κατανοήσει τα μηνύματά τους, για να τις ευχηθεί –αφενός– όλα αυτά που επιθυμεί για τη ζωή και το μέλλον της και να τη συμβουλεύσει –αφετέρου. Ανάμεσα στα πολύ όμορφα πράγματα που αφήνει εκεί για την Λυδία περιλαμβάνεται κι ένα απόσταγμα ζωής, ως γόνιμος οδηγός συμβουλευτικού ευ ζην, αλλά και ερωταπαντήσεις ενός φανταστικού διαλόγου που ανοίγει μαζί της για το μέλλον, τη συνέχεια, το αύριο. Το βιβλίο κοσμείται με εικαστικά έργα της Κυριακής Χαραλαμπίδου. Στο σύνολό του, αποτελεί μια γλυκιά –την πιο γλυκιά– παρακαταθήκη που μπορεί να αφήσει ένας τεχνίτης της πένας στην επόμενη γενιά έχοντας μια παραμυθένια αύρα παρά μια διδακτική υφή.

Επιστρέφοντας τώρα στην ποιητική συλλογή, Ρήγματα, αναζητεί –μεταξύ άλλων– και τον πυρήνα της ποίησης. Στο έργο του Θερμός υδράργυρος μιλάει ανοιχτά για την ποίηση, την περιγράφει, την εξετάζει, την αποκωδικοποιεί... την εξηγεί τελικά με τον τρόπο του: λέξεις, / λέξεις που ντύνουν το αόρατο, / άλικες λέξεις. Στο Απ' την αρχή...αναζητά / την αλφαβήτα της ζωής / απ' την αρχή να τη διαβάσει. Στο κείμενο Οι λέξεις θα διαβάζουμε χαρακτηριστικά: Να πάλι οι λέξεις επάνω στο χαρτί / να πλημμυρίζουν το χαρτί / το σπίτι / το βάδισμα / το δρόμο κ.ο.κ. σε ένα έργο για την ισχύ των λέξεων και τη συμβολή τους στη ζωή ενός δημιουργού. Στο Θερμός υδράργυρος ξεκινά με: Η ποίηση / ήχος σε πηγάδι με μπαμπάκι και εξακολουθεί με ένα πλήθος μεταφορών και παρομοιώσεων για να καταλήξει στο παραπάνω και τέλος, περιέχεται και το πολύ πολύ όμορφο Θέλω να γράψω ένα ποίημα.
Θέλω να γράψω ένα ποίημα [...] φλέβα νταμαριού και πούπουλο
Εξετάζει –με στίχο– τα παιδικά (του) χρόνια, μιλάει για παιδικά όνειρα, φωνές, σώματα, παιδιά-λόγια, ύπνο παιδιού κ.π.λ. χρησιμοποιώντας αρκετά την προσωπική αντωνυμία «μου» (όνειρά μου, νύχτες μια, φωνή μου, ουρανός μου, ψυχή μου, πατέρας μου κ.ο.κ.) τοποθετώντας τον αναγνώστη πολύ σιμά του, σαν έτοιμος να μοιραστεί διάφανα τις σκέψεις, τις μνήμες και τα συναισθήματά του. Μια επιλογή που οπωσδήποτε κερδίζει και φέρνει κοντά τα δύο μέλη: συγγραφέα και αναγνώστη.

Ως ποιητής βέβαια απασχολείται (τον απασχολούν) περισσότερο τα σκοτάδια, οι νύχτες, το μαύρο... τελικά, η σιωπή. Ίσως και λόγω ωριμότητας να έχει κατασταλάξει στην αξία και την παρουσία της.
Εκρήγνυται η εικόνα μέσα του
σαν θανάσιμη εκπυρσοκρότηση.

ένα μεγάλο ποίημα της σιωπής

Θα 'ρθει καιρός
που οι ψυχές θα μιλούν
κι η βουή του κόσμου θα σωπάσει.
Γίνεται και συμβουλευτικός, όπως στο πολύ γοητευτικό Μη σε πλανέψουν και χαθείς όπου καταλήγει: μη σε πλανέψουν και χαθείς / του κόσμου σου οι δρόμοι. Σε κάθε περίπτωση, όταν ο στίχος του περιέχει μια προστακτική, ουσιαστικά έχει έναν συμβουλευτικό χαρακτήρα, περιέχει και μια αγκαλιά μαζί, ένα νοιάξιμο, το ενδιαφέρον του για τον άλλο –τον όποιο αποδέκτη– παρά ένα κούνημα δαχτύλου επειδή μεταλαμπαδεύει την πείρα της ζωής. Σκύβει πάνω από τον άλλον ακουμπώντας ένα καταστάλαγμα που θα τον κάνει καλύτερο ή θα τον βοηθήσει ή θα τον οδηγήσει στον δρόμο του και όχι με απολυτότητα, δίνοντας ορισμούς. Δεν θέτει κανόνες ή εντολές αλλά συμβουλεύει με πατρική αγάπη.
Εκεί
στη ρωγμή
μ' άλλα φτερά πετά
άλλα φτερά τον ταξιδεύουν
Στη ρουλέτα όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά, κάθε πιθανότητα και όλες οι εκδοχές ενώ μιλάει για ανάστροφα, όπως και αλλού.
Γενικά, «ποντάρει» στο πέταγμα, στις μνήμες των χρόνων του, στα παιδιά, στη ψυχή, στα όνειρα και το σκοτάδι. Σε όλα εκείνα, τελικά, που (του) γεννούν ποιήματα. Όπως και οι αγαπημένοι του συγγραφείς, από όπου εμπνέεται και καταθέτει. Και στο τέλος τέλος, αναγνωρίζει το αιώνιο των γραπτών καταθέσεων γιατί, όπως γράφει, στο μετά θάνατον: Γιατί εκεί είναι τα γραπτά / κι εκεί μένουν.
Βουλιάζει σ' όλους τους βυθούς
όπου λυπούνται οι λυπημένοι άνθρωποι

ξεθάβοντας αγγέλους
Διαβάστε τον!



Περισσότερα:

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Ψωμί καθάριο, Παναγιώτας ΣμυρλήΤο σπίτι μόνο, Κοραή ΔαμάτηΗ γκαλερί των νεκρών, Κρις ΚάρτερΤης αλός νεύμα, Κωνσταντίας Σκανδάλου-ΚορδολαίμηΤα κύματα, Βιρτζίνια ΓουλφΠεριγραφές του ανεκπλήρωτου, Δημήτρη ΜπαλτάΣαν λουκούμι τριαντάφυλλο, Οικογένεια Καραντίνα, Μικροί και μεγάλοι αναγραμματισμοί και Γυναίκα σημαίνει πόνος
Περί ιατρικής ΚέλσουΣτην άλλη πλευρά του κρεβατιού, Άνθιας Χριστοδούλου-ΘεοφίλουΣυνοδός κορυφής, Μαίρης ΒανδώρουΟι επισκέπτες, Πέτρου ΕυαγγελόπουλουShe sleeps to the sound of knives και The boatman on the downsΜπαρτάκοβα... η δωδεκάχρονη πόρνη, Ελευθερίας ΚαραδήμουΌταν το «σαν» μπήκε στη ζωή μας, Μιχαήλ Ράλλη
Σκοτεινή κουκκίδα, Γιάννη ΣμίχεληΤα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης, Πόπης ΚλειδαράΣκότωσε σαν τον Στίβεν Κινγκ, Δημήτρη ΜαμαλούκαΆλκηστη, Μαρίας ΚέιτζΣυνέβη στη Θεσσαλονίκη (συλλογικό)Η πτώση, Νίκου ΤσουρλάκηΖήτα το!, Μαρίας Καραμπίνη-Ανθούλη