Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αιθέρια: Η προφητεία * Ζεστό αίμα * Το μονόγραμμα του ίσκιου * Μέσα από τα μάτια της Ζωής! * Οι Σισιλιάνοι * Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει ** Ποίηση: Και χορεύω τις νύχτες * Δεύτερη φωνή Ι * Άπροικα Χαλκώματα * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου ** Διάφορα άλλα: Παζλ γυναικών * Rock Around... Women! ** Νουβέλες: Όταν έπεσε η μάσκα

Μπέρτολντ Μπρεχτ

Μπέρτολντ Μπρεχτ

Με καταγωγή από τη Γερμανία, ο Μπρεχτ (1898-1956) άρχισε να γράφει για το θέατρο και χωρίζεται η δραματουργία του σε τρεις περιόδους. Στην πρώτη περίοδο (1918-1932) παρουσιάζει στο Μόναχο και σε άλλες γερμανικές πόλεις το Βάαλ, τα Ταμπούρλα μες στην νύχτα, την Ζούγκλα των πόλεων, το Άντρας για άντρα, τη διασκευή της λυρικής σάτιρας του Τζον Γκέι Όπερα των ζητιάνων (με τίτλο Όπερα της πεντάρας και μουσική του Κουρτ Βάιλ) που ήταν και η πρώτη του μεγάλη επιτυχία στα 1928.
Η αγία Ιωάννα των σφαγείων, Η εξαίρεση και ο κανόνας, Οι στρογγυλοκέφαλοι και σουβλεροκέφαλοι θα παιχτούν μετά τον Πόλεμο.

Η δεύτερη περίοδος της δραματουργίας του (1933-1947) αρχίζει στην αυτοεξορία του σε Αυστρία, Γαλλία, Δανία, Φινλανδία και Αμερική. Όπου και αν βρίσκεται γράφει και ένα έργο ενάντια στον φασισμό και στο αστικό κατεστημένο. Τρόμος και αθλιότητα του Γ' Ράιχ, Η μάνα κουράγιο και τα παιδιά της, Η δίκη του Λούκουλου, Γαλιλαίος, Ο καλός άνθρωπος του Σε-τσουάν, Ο κύριος Πουντίλα κι ο υπηρέτης του Μάτι, Η άνοδος του Αρτούρο Ούι, Τα οράματα της Σιμόν Μασάρ, Ο κύκλος με την κιμωλία.

Η τρίτη περίοδος στη συγγραφική ζωή του Μπρεχτ (1948-1956), ο επαναπατρισμός το 1949 και οι προσπάθειές του τον έκαναν να ανοίξει το δικό του θέατρο στο ανατολικό Βερολίνο.
Εκεί θα γράψει το έργο Ημέρες της κομμούνας, θα διασκευάσει Σοφοκλή, Σαίξπηρ, Λεντς και θα συστηματοποιήσει τις απόψεις του για το επικό θέατρο, την αποστασιοποίηση, το ντοκουμέντο, τη λαϊκή όπερα κ.ο.κ. σε συνεργασία με τον Έριχ Ένγκελ και άλλους σκηνοθέτες, δίνοντας ωστόσο ο ίδιος τη γραμμή κάθε παράστασης. Πρωταγωνίστρια ήταν η γυναίκα του, η ηθοποιός Έλενε Βάιγκελ.
Με την ηγεσία της Βάιγκελ και άλλων συνεργατών η λειτουργία του θιάσου θα συνεχιστεί και μετά τον θάνατό του.

Μερικές επιγραμματικές φράσεις του δραματουργού (και άλλα μικρά δοκίμια) μας βοηθάνε να διακρίνουμε τα βασικά του θεωρήματα:
Ο κόσμος δημιουργήθηκε από τους ανθρώπους, ώστε μπορεί και να αλλάξει. Και φυσικά ο ρόλος του επικού θεάτρου είναι να εξοικειώσει το κοινό με τους τρόπους και τους λόγους της αλλαγής.

Σε μια καπιταλιστική κοινωνία, ακόμα και ο άνθρωπος με τις καλύτερες διαθέσεις είναι αιχμάλωτος του συστήματος.

Για τον λαό νίκη και ήττα δεν σημαίνουν τίποτα. Αυτός είναι πάντα ο νικημένος. 

Πάνω στο μνήμα του αθώου, που δολοφονήθηκε, οι δικαστές δολοφονούν το δίκιο του.
Ο Μπρεχτ χαρακτήρισε τη δραματουργική και σκηνοθετική του μέθοδο με την λέξη αποστασιοποίηση. Την εξήγησε με παραλληλισμούς από τη ζωγραφική όπου ο καλλιτέχνης παρουσίαζε αντικείμενα το θέμα του –κοιτάζει το έργο του από απόσταση, υπογραμμίζοντας, υπερβάλλοντας ακόμα δίνοντας τον χαρακτήρα του παράδοξου στα στοιχεία που θέλει ιδιαίτερα να προσέξει ο θεατής του. Φέρνει επίσης ως παράδειγμα της μεθόδου το κινέζικο θέατρο όπου ο ηθοποιός δεν ενσαρκώνει το πρόσωπο που παίζει και δεν ταυτίζεται με αυτό, αλλά μένει σε απόσταση για να μπορεί να το περιγράψει στο κοινό του πιο τονισμένα, πιο εντυπωσιακά και πιο αναπάντεχα.

Το έργο Μάνα κουράγιο ήταν το κύκνειο άσμα της μεγάλης Ελληνίδας τραγωδού Κατίνας Παξινού. Την παράσταση είχε παρακολουθήσει ο Μάρτιν Έσλιν και είχε μιλήσει στον σκηνοθέτη Αλέξη Μινωτή για την ερμηνεία της Παξινού ως Άννα Βάιγκελ. Από το βιβλίο του Αλέξη Μινωτή Ο ηθοποιός Αλέξης Μινωτής, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Καστανιώτη το 1985: «Ο Μάρτιν Έσλιν, που παρακολούθησε την παράσταση στο θέατρο Πάνθεον, μου ομολόγησε πως η Μάνα κουράγιο της Παξινού ήταν ανώτερη από κείνη του Μπρεχτ και πως ο Μπρεχτ θα έπρεπε να της χρωστάει ευγνωμοσύνη, αν είχε δει την παράσταση, γιατί συμπλήρωσε το έργο...».

Μεγάλοι ηθοποιοί σε όλον τον κόσμο ανέβασαν έργα του και υποδύθηκαν τους χαρακτήρες του.



Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Οι πληροφορίες ανήκουν στο Θεατρικό λεξικό του Αλέξη Σολομού, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κέδρος, καθώς και από το βιβλίο του Αλέξη Μινωτή Ο ηθοποιός Αλέξης Μινωτής, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληΌταν έπεσε η μάσκα, Κωνσταντίνας ΜαλαχίαΌλα θα πάνε καλά ή και όχι, Meg MesonΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΝυχτοπερπατήματα, Λέιλα ΜότλιΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΠαζλ γυναικών, Σοφίας Σπύρου
Το μονόγραμμα του ίσκιου, Βαγγέλη ΚατσούπηΣκοτεινή κουκκίδα, Γιάννη ΣμίχεληΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΑιθέρια: Η προφητεία, Παύλου ΣκληρούRock Around... Women!, Γιώργου ΜπιλικάΆπροικα Χαλκώματα, Γιώργου Καριώτη
Οι Σισιλιάνοι, Κωνσταντίνου ΚαπότσηΟ πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΜέσα από τα μάτια της Ζωής!, Βούλας ΠαπατσιφλικιώτηΖεστό αίμα, Νάντιας Δημοπούλου
Καταδύσεις, Κατερίνας ΜαρτζούκουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη